Rasmus Højlund

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Ryder
Posts: 4887
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2846
Liker mottatt: 11461

Om du ser lenger ned i tråden er det flere poster/artikler som går mer i dybden



Og første link under den som går i dybden på hvorfor han var god for Atalanta.
post liked by: 28FPellistri, Andtho01
User avatar

10Hag
Posts: 1651
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3825
Liker mottatt: 5447

Der var det noe ja, godt begravd.

We haven't seen many of those variations at United due to our recent direct approach to enter the final third. Majority of Hojlund's receptions this year have been aerial or difficult balls in a crowded area when he's not in a good position (often back to goal). He's largely been used as a target man to latch on to tough balls or a counter-pressing tool to generate turnovers via pressing. This stems from our urgency to go straight to the attackers without the progression that is required to create space by pulling opposition players.

Helt enig i den analysen. Det er jo nesten ordrett hva jeg har sagt lenge; United spiller alt for raskt og for direkte i lengderetning.

Og hvem er det som står bak disse type angrepene? Det er jo som regel Bruno, som vil sette opp vingene våre på kontra.

Da møter vi oss selv litt i døra. Her ser man konsekvensen av å spille denne typen fotball svart på hvitt. Samtidig kan man nesten ikke belyse hvorfor det er problematisk, fordi da går man etter våre beste spillere. Det er et paradoks.
User avatar

Ryder
Posts: 4887
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2846
Liker mottatt: 11461

Ikke nødvendigvis, vel? Hos oss er instruksjonen åpenbart at det er kantene som skal spilles på løp i bakrom, mens Højlund skal være target man og møtespiss (sikkert også for å skape rom for kantene). Hos Atalanta ble han derimot spilt MYE i bakrom på løp mellom stopper og back, løp vi nesten aldri ser fra ham i United. Disse ballene kunne Bruno utmerket godt slått på ham, men hos oss er det kantene som skal stikke mens Højlund holder.

Det er mange her som er enige med deg i at vi hadde tjent på å være mer tålmodige, meg inkludert. Men her er altså diskusjonen hvorfor Højlund er så lite involvert, spesielt i farlige områder. Det er ikke noen motsetning mellom å spille direkte og å få Højlund mer med i spillet - eller spille mer på hans styrker. Akkurat nå blir han strengt tatt bedt om å være Marouane Fellaini.
post liked by: RedTrafford

28FPellistri
Posts: 632
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 666
Liker mottatt: 2299

Selv om det er vingene som blir spilt mest på av Bruno og det tidvis går for kjapt, så kan jo vingene slå innlegg, trekke innover og spille gjennombruddspasning, eller legge ut 45 grader. Man MÅ ikke skyte selv, selv om våre vinger gjør det (vilt tippet estimat av meg basert på følelser når jeg ser kampene 9 av 10 ganger).
post liked by: RedTrafford
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4887
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2846
Liker mottatt: 11461

Det er jo også et poeng, så klart. Lett å savne flere og bedre relasjoner på siste tredel.
User avatar

10Hag
Posts: 1651
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3825
Liker mottatt: 5447

Bra vi er enige om det med for direkte spillestil. Du har kanskje sjeldent gitt uttrykk for det, eller så har jeg aldri lagt merke til det.

Men du belyser jo et problem med både taktikk og tropp her.

Hvorfor spiller vi så direkte på vingene våre? Har vi i det hele tatt vinger som passer til en mer omstendelig, tålmodig spillestil?

Og hvordan vil Bruno se ut i et lag som ikke skal spille så direkte? Det blir jo garantert færre målpoeng om han må være mer "konservativ". Ikke at det gjør noe for min del, jeg tror det vil gjøre han til en bedre spiller, og oss til et bedre lag.
User avatar

Ryder
Posts: 4887
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2846
Liker mottatt: 11461

Mener jeg har skrevet det ganske tydelig mange ganger at vi ikke kommer til å ta neste steg gjennom å spille slik vi gjør nå, med de spillerne vi har. Men vi er uenige på noen punkter:

Du mener vi ikke kan spille annerledes med Bruno, det tror jeg fint vi kan. Det handler vel så mye både om managers intensjoner/instruksjoner og ikke minst hvem andre vi stiller på banen med. Vi får for eksempel en helt annen karakter i spillet bare med å sette inn Amrabat som DM i stedet for Casemiro (at McTominay spilte i Brunos posisjon hadde neppe stor betydning i så måte). Vi trenger mye mer ro, press resistance og ballsikkerhet blant de sju bakerste - alt starter der. En tydeligere plan for frispilling hadde også gjort seg. Der ligger det aller største forbedringspotensialet etter min mening, Bruno er ikke problemet - før vi har løst "DM-problemet" og fått en bakre firer som samlet er komfortabel med ball, vil vi stå på stedet hvil - Bruno eller no Bruno.

Inntrykket mitt er at du mener vi har mest å forbedre MED ball, jeg mener vi denne sesongen er betydelig svakere UTEN. Om vi klarer å få et bedre organisert lag som henger sammen, som er kompakte med korte avstander, tror jeg vi nærmest automatisk vil se mye bedre ut. Vi vil slippe til mindre, vi vil få et mye bedre press (og dermed flere sjanser/mål gjennom transitions) og i det hele tatt dominere kamper mer. Vi vil ikke nå toppen bare av den grunn, og heller ikke nå det jeg oppfatter som din idealtilstand, men vi vil i alle fall ikke se ut som det takraset vi har bevitnet altfor ofte denne sesongen.

Så det handler om kort og lang sikt. Hvordan spille for å få det beste ut av DENNE troppen, kontra hva og hvem vi trenger for å bli en reell utfordrer igjen.
Last edited by Ryder on 14 May 2024, 10:37, edited 1 time in total.
post liked by: 10Hag, Jan Erik, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1651
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3825
Liker mottatt: 5447

Fair points! Tiden vil vise.

Mener for øvrig vi har mye å forbedre både med og uten ball. Det var jo nettopp mye av det jeg savnet i vår egen spilleranalyse om f.eks Bruno, hvordan han posisjonerer seg uten ball. Blir ofte for høytliggende, noe jeg tror er like mye managers feil pga instrukser for hva han ønsker av 10er-rollen. En rolle jeg gjerne ser vi endrer eller avvikler, for å fylle opp mer på midten av banen.

3-5-2 eller 5-3-2 er noe jeg kunne tenkt meg å se en gang, men som nok ikke vil bli en realitet med Ten Hag. Overbefolke midtbanen, samt bruke bredde med gode vingbacker.

Og så med to spisser. Kan hende det er naivt av meg, men vil se effekten av å ha to gode spisser i boks som strekker ut midtstopperne, og gjør innlegg til et mer farlig våpen. Kan det funke i dagens fotball å spille med 2 spisser? Usikker, men det hadde vært litt spennende å se igjen.
post liked by: Ryder, Jan Erik, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4887
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2846
Liker mottatt: 11461

Jeg savner også en god analyse av Bruno uten ball - og da må det være mer seriøse ting enn et videoklipp av at han ligger øverst i presset i stedet for å dekke på midten (noe McTominay også gjorde ofte mot Arsenal, så det er åpenbart en instruks fra ETH). Posisjonering, posisjonering i forhold til andre, rollen hans i press, skal han trigge eller ikke, når falle av og stå opp osv.

Men det er jo samtidig krevende å analysere den biten av spillet, all den tid vi ikke vet hva manageren har gitt spillerne beskjed om. Både konkret til enkeltspillere ("du skal presse høyre stopper") og laget som helhet ("når x presser høyre stopper skal du opp i høyre kant").
post liked by: Jan Erik
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3213
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15167
Liker mottatt: 10065

10Hag wrote: 14 May 2024, 09:16 Vi har jo sett med våre egne øyne at vingene våre gjerne dribler eller skyter selv, fremfor å spille på Højlund.
Ja, her er nok mye av svaret på hvorfor Højlund scorer så lite. Jeg syns vi har sett gode bevegelser og plasseringer på ham tidligere, men ikke så mye nå lenger. Kanskje han har begynt å gi opp?
post liked by: 10Hag, Tringe, RedTrafford, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Andtho01
Posts: 1626
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 5426
Liker mottatt: 5535

post liked by: Pwint, Rød Pølse
Hate Glazer love United
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3213
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15167
Liker mottatt: 10065

Denne likte jeg :

https://x.com/tenhagera/status/17899827 ... pVuo3ZXd3w

What a toxic, disgrace of a journalist. Should be permanently banned from being associated with this club. 😂
post liked by: Andtho01, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Andtho01
Posts: 1626
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 5426
Liker mottatt: 5535

Godt å se deg score igjen Højlund! Håper du scorer på søndag og i fa cup finalen!
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Blodfink, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy
Hate Glazer love United
User avatar

Andtho01
Posts: 1626
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 5426
Liker mottatt: 5535

Herlig skrevet Rasmus Højlund. Gleder meg til neste sesong og se kor mange mål og assist du kan gi. Lykke til i EM i sommer håper du gjør det bra der.
post liked by: Pwint, RedTrafford, King Eric, Jan Erik, Pink Final, Rød Pølse, Pancho P
Hate Glazer love United
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3213
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15167
Liker mottatt: 10065

Nå får han sikkert pes fra Oasis. 🤣 De er jo city fans.
post liked by: Andtho01, Pink Final, Rød Pølse, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
Post Reply