Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Ryder
Posts: 4905
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 11536

Veldig stille fra alle de best orienterte United-journalistene. Heller ingen «Ole sitter trygt»-saker. Er nok ting som foregår, men lite konkret.
post liked by: Blodfink
User avatar

PAK
Donor
Posts: 82
Joined: 24 Oct 2021, 19:20
Liker gitt: 239
Liker mottatt: 154

Samme har slått meg @Ryder. Det er påfallende stille sammenlignet med hvordan internett kokte etter Liverpool kampen.
post liked by: Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4244
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 18885
Liker mottatt: 12283

Gunstig tid å ta noen avgjørelser nå i landslags pausen.
post liked by: Blodfink
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2086
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7979
Liker mottatt: 4588

Det er vel på grunn av mangel på en plan hva som skal skje videre.
Men man vet aldri med dette styret plutselig så for han sparken, og en eller annen kommet inn. Uten mål og mening.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14999
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24627
Liker mottatt: 20688

Jeg er minst 90 prosent sikker på at OGS er ferdig, hvem som tar over er ikke godt å si, men man kan jo stole på at adm. og eiere har en klar og tydelig plan for veien videre... Dette er jo en storklubb...
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Bring back David Moyes! :angel: :angel: :angel:
post liked by: TheMonolith
Glory Glory Manchester United!!!!

TheMonolith
Posts: 9
Joined: 21 Oct 2021, 06:57
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 15

Jeg har fortsatt troen på at Solskjær med litt tid snur det her. Men hvis vi først skal kvitte oss med ham hadde det vært suverent med Moyes🤗
Nei vent, mener å huske at jeg en gang i tiden leste i forumet på United.no at han er en idiot.😔
post liked by: Pink Final
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Vil bare rapportere at jeg - som nesten hele veien har hatt en litt sånn åndelig overnaturlig tro og håp på Solskjær - også har gitt opp.
Greit nok at jeg var litt trøtt i går og ville sove litt, men jeg skrudde av før 1-omgangen var ferdigspilt. Hadde nøyaktig 0 tro på at vi skulle klare å snu det, selv om vi altså lå under bare 0-1.
Når jeg tenker på hva Solskjær har fått av spillere og hvor lite han har klart å fått ut av det så blir jeg bare i dårlig humør. Lurer egentlig på om han eventuelt er i stand til å se egne begrensninger eller bare drømmer. Man kan jo også huske på at for det første har ikke Solskjær egentlig noe spesielt imponerende å vise til annet enn en god personlighet, og forståelse for kulturen i klubben. Og for det andre at han spilte under Fergusons storhetstid. Men det kan være at allerede den gangen var SAF's metoder på overtid og umoderne. Men dette er nesten det eneste Solskjær har av ordentlig erfaring. Jeg vil nesten tro at det vil være en stor ulempe å ikke ha jobbet for mer enn én manager i verdensklasse. Vår neste manager har forhåpentligvis erfaring fra flere storklubber.

Personlig håper jeg Solskjær blir i klubben. Forhåpentligvis som en eller annen form for kultur "caretaker". En som kan jobbe tett opp mot sportsdirektøren, eller tilogmed som sportsdirektør etterhvert. Aner ikke om dette er realistisk, men det hadde gjort meg glad.

Jeg ønsker også at Solskjær får fortsette ut sesongen med mindre det blir helt katastrofe. Altså at vi faller tydelig utenfor skuddhold på topp 4 og ikke kommer videre i CL.

Jeg ønsker en manager som vi har tro på skal kunne sitte lenger enn 3 år. Er Pochettino denne mannen? Etter rapportene å dømme fra Tottenhan skulle man ikke tro det.

Liverpool har Klopp, Manchester City har Pep. La oss være realistiske, har vi egentlig noen sjanse, uansett hvem vi får som manager? Jo mer jeg tenker over det, jo mer kjenner jeg på den følelsen.
post liked by: PAK
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7843
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28796
Liker mottatt: 19170

Brukeren @tomahawk på United.no har et veldig godt innlegg.
Jeg spurte om å få lime det inn her, og fikk tommel opp.
Jeg har byttet ut noen ord som «du» med «man».
Fordi dette er en samtale mellom to brukere der.
Jeg gjør det om til et innlegg her inne.

Av Tomahawk på United.no

«Først noen spørsmål: Alle ser at United er milevis unna Guardiola og Klopp nå. Men var Solskjær milevis unna Guardiola og Tuchel forrige sesong (tar ikke med Klopp, siden Liverpool var så redusert forrige sesong)? Mener man at Solskjær ikke kuttet ned på avstanden til de andre topplagene frem t.o.m. forrige sesong? Vitner det ikke om en liten flik av vinnerkultur å gå 29 bortekamper på rad uten tap – mange av dem etter å ha ligget under? Er det en typisk taperkultur å komme tilbake mot Villareal og Atalanta?
Nå må man ikke tolke dette som at jeg er fornøyd med årets sesong. For jeg mener, i likhet med de aller fleste (alle?) at den har vært en katastrofe ut fra forventningene (mer om det lenger nede). Men verden er sjelden svart-hvitt. Det bør være mulig å kunne se at Solskjær har gjort veldig mye riktig i tiden han har vært manager i United, selv om det meste har gått ‘i dass’ denne sesongen.

Cultural reboot handler for meg først og fremst om organisasjonen Manchester United. Etter at Ferguson og Gill ga seg, har den sportslige organisasjonen gått for lut og kaldt vann. Mens City, Chelsea og Liverpool er organisert for sportslig suksess, har United blitt rigget for å tjene mest mulig penger til Glazers. Dette har gradvis blitt endret etter at Solskjær kom inn. Han har sørget for at det igjen satses på akademiet (for et par år siden sendte ex-United-spillere sine håpefulle til City sitt akademi, da det var overlegent bedre enn United sitt). Han har dessuten fått på plass en sportsdirektør (omsider) og han har profesjonalisert speiderapparatet. I tillegg har han sørget for at støtteapparatet har tilgang til moderne teknologi og nødvendige data. Uten en profesjonell organisasjon som er rigget for sportslig suksess, hjelper det lite med verdens beste manager. Men dette arbeidet med å profesjonalisere organisasjonen har så vidt begynt, og det er viktig at dette får fortsette. Mitt drømmescenario, hvis Solskjær får sparken, er at United henter inn en Pochettino eller en Ten Hag etter sesongslutt (altså en langsiktig løsning), og at Solskjær fortsetter i klubben, og sammen med Murtough fortsetter å bygge opp en organisasjon som er satt opp til å vinne troféer – ikke bare ett og annet år, men jevnt og trutt i tiår fremover.

Sportslig mener jeg det er hevet over enhver tvil at Solskjær sakte men sikkert forbedret laget t.o.m. forrige sesong. Både i forhold til resultater, spillernes holdninger og selve spillerstallen. Ankepunktet har likevel hele tiden vært fraværet av et tydelig spillemønster. Dette siste har gjort at mange, meg selv inkludert, har sett på Solskjær som en viktig (jeg vil si helt uunnværlig) brikke i gjenoppbyggingen av Manchester United som et storlag, men at han kanskje ikke har det som skal til for å ta klubben den siste veien mot toppen – altså en ‘bridge’, som Gary Neville omtalte Solskjær som. Det er mye som tyder på at vi nå er ved et slikt veiskille.

Ut fra det jeg skriver i de to foregående avsnittene, sliter jeg med å følge en påstand om at Solskjær ikke har bygget opp noen ting i United.

Denne sesongen forventet alle Unitedfans at laget (og Solskjær selv) skulle ta ytterligere steg. Til tross for suksessen på overgangsmarkedet, var det kanskje ikke helt realistisk at United skulle vinne PL denne sesongen, men man forventet i alle fall at de skulle henge med i gullkampen til langt ut på våren. Og dessuten gjøre det rimelig bra i CL (kvartfinale, eller kanskje en semifinale). Ikke minst var det forventninger til mer stabile prestasjoner, med et tydeligere spillemønster. United har definitivt ikke klart å leve opp til disse forventningene. Det er faktisk sjokkerende hvor dårlig en del sentrale spillere har prestert denne sesongen. Og Solskjær sitter selvsagt med ansvaret.

Uansett hvordan dette utvikler seg videre, mener jeg det er viktig at Solskjær sine tanker om å bygge en profesjonell organisasjonskultur, satse tungt på akademiet og tenke langsiktig når man henter inn spillere er viktig å videreføre. Derfor mener jeg at det ville vært feil å hente inn en som Conte. Han ville kun vært interessert
i kortsiktig suksess i sine 2-3 år han ville vært i klubben. Det tjener ikke Manchester United i et 10-års perspektiv. For ikke å snakke flere tiår, slik Solskjær tenker.

De som har en ubendig trang til å rakke ned på Solskjær ved enhver anledning, bør likevel klare å se at han faktisk har gjort en veldig viktig jobb i den overgangsperioden United nå befinner seg. Om han må gi seg i løpet av denne sesongen (noe som akkurat nå virker mest sannsynlig), vil han overlate en organisasjon og en spillerstall som er i mye bedre forfatning enn da han tok over.»

Sitat slutt.
Dette er altså ikke mine ord, men synes det er så velskrevet og er enig i innlegget.
post liked by: Pwint, Buchan, RedTrafford, Belfastboy, PAK, TheMonolith
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4905
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 11536

Schmeichel wrote: 07 Nov 2021, 19:15
Man kan jo også huske på at for det første har ikke Solskjær egentlig noe spesielt imponerende å vise til annet enn en god personlighet, og forståelse for kulturen i klubben. Og for det andre at han spilte under Fergusons storhetstid. Men det kan være at allerede den gangen var SAF's metoder på overtid og umoderne. Men dette er nesten det eneste Solskjær har av ordentlig erfaring. Jeg vil nesten tro at det vil være en stor ulempe å ikke ha jobbet for mer enn én manager i verdensklasse. Vår neste manager har forhåpentligvis erfaring fra flere storklubber.
Uansett hvor høyt vi elsker SAF, det er vanskelig å vite hvordan han hadde klart seg i dagens virkelighet. Ting utvikler seg og detaljene betyr stadig mer i toppidretten. Vi så jo hvordan innovatøren Wenger etter hvert ble akterutseilt.

Det slår meg at mye av Fergies suksess skyldes det mentale, hvordan han klarte å skape vinnerskaller og en følelse av uovervinnelighet. Jeg tror i alle fall det psykologiske betød mer enn det fotballfaglige og rent taktiske.
Kanskje hadde det fortsatt holdt i dag, kanskje hadde han blitt utmanøvrert, kanskje hadde han utviklet seg i takt.

Det kan muligens også forklare hvorfor så få av de som spilte under Fergie har lykkes som managere. Du kan prøve å spille en lignende fotball (som uansett ikke lå fast under Fergie) men det er umulig å kopiere en personlighet.
post liked by: PAK, Blodfink, RedTrafford, Vinny Jones

TheMonolith
Posts: 9
Joined: 21 Oct 2021, 06:57
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 15

Fotballfaglig er jeg i likhet med de aller fleste fans ikke sterk nok til å stille en diagnose på hva som feiler United. Å påpeke dårlig press, samhandling og innsats er egentlig bare å påpeke symptomer. Selvfølgelig er både spillere og støtteapparat klar over dette og det har nok hele tiden stått på agendaen å forbedre dette. De bakenforliggende årsakene er det derimot vanskelig å si noe om når man ikke er på innsiden av klubben og har innsyn i de prosesser som skjer i spillergruppa, i trenerstaben og på treningsfeltet. Sannsynligvis har de adekvate analyser på hvor skoen trykker og da bør det være et spm om tid før ting snur. Sett med en legmanns øyne er United langt unna de beste for øyeblikket men kanskje fortoner det seg annerledes for de som er faglig skolert på innsiden av klubben. Kanskje sitter de på analyser som forteller at det kun er små justeringer som må til for å gjøre store positive utslag i kamp.
Det er mulig å minne om en viss rival som under fraværet av sin kaptein var ganske så ræva forrige sesong, men som med ham tilbake fremstår som en formidabel motstander. Hvis det er så enkelt som at en spiller utgjør en så stor forskjell, hva da hvis vi får spillere som Shaw, Maguire, McT, Rashford, Martial, Pogba, Varane tilbake i form og kanskje en ny midtbanespiller inn. I toppidrett er det små marginer som kan utgjøre store forskjeller og to undervurderte faktorer er flaks og selvtillit. Hadde vi skåret først mot LFC kunne mye vært annerledes i dag. Med dette sier jeg ikke at det vil snu, men at det er fullt mulig å håpe. Natta er på sitt mørkeste før sola stiger
post liked by: Pink Final, Pwint, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14999
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24627
Liker mottatt: 20688

På meg virker det som disse United-spillerne behøver fryktbasert lederstil...Jeg tror ikke det er bare bare å gjøre tabber under Pep og Klopp. Jeg er ikke noen fan av dette med United-DNA og The United Way, mest fordi jeg ikke vet hvordan det skal implementeres i dagens fotball. Det er en svunnen tid liksom.

Jeg er ikke i mot underholdende fotball og god stemning av den grunn. Men kanskje klubben og folka i den, fra ledere til spillere, må bli litt tøffere mot hverandre? Kanskje det er rebooten som trengs.
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2086
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7979
Liker mottatt: 4588

Nå er det ikke slik at klubben har kjørt nostalgia i åtte år etter SAF. Det har jo vært en blanding av hummer og kanari før OGS.
Det er mulig at disse spillerne trenger noen som pisker dem mer. Og at man må legge nostalgien til side. At det som har virket med Busby og SAF ikke virker lenger.
Har du svaret på det, så er jobben din 😊
post liked by: Pwint, Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Eg trur at om man skal ha en fryktbasert måte å lede laget på, so må man ha spillere som blir motiverte av det. Man kan ikkje ta ei meir eller mindre tilfeldig gruppe, og so kjøyre fryktbasert lederstil. Da mislykkes en. Slik som Mourinho i United. Pep og Klopp har plukket spillere som responderer bra på denne type ledelse. F. Eks so trur eg ikkje Pogba, Shaw, Rashford og Greenwood trives like godt under slik ledelse som McT, Fred, VanB og kanskje Sancho gjør. Altso, nokre strives best under en diktator/alfahann, andre har gjerne meir behov for å bli sett og høyrt og liker p stikke hode sitt fram.
post liked by: Pwint, Pink Final

Jokke
Posts: 19
Joined: 06 Nov 2021, 20:55
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 35

Jeg tror nok OGS må gå ganske snart, spillerne ser helt forvirret ut for tiden, ingen blør for drakta det er ikke noe trykk.
En formildende omstendighet for OGS er jo at han faktisk ikke har hatt mer enn en pre-season på å prøve å få laget til å spille på den måten han ønsker og at dette kanskje er noe av grunnen til at vi faktisk ikke ser en tydeligere spillestil.
Men selv uten pre-season burde han klare å få laget til å se bra ut enten offensivt eller defensivt.
Vi er også litt tilbake der vi var i starten, men å prøve å spille seg ut bakfra uten å lykkes, som er helt håpløst.

Jeg aner bare ikke hvem som skulle kommet inn å gjort dette laget slagkraftige midt i sesongen.
Eller om det er en ny trener, assistent eller manager som burde inn.
Hvis spillerne fortsatt liker og vil høre på OGS så kunne kanskje en mann som Meulensteen vært bra å få inn.

Synes det er rart at ingen nevner Lauren Blanc som alternativ. ex-spiller som har trent lag på det høyeste nivå, spillet 4-2-3-1 og burde være mulig å få tak i. Eller Leonardo Jardim spiller samme formasjon, slipper til unggutta og kan få mye ut av lite, men han har aldri vært trener i en klubb med mye press.
Hvis en midlertidig løsning skal inn, så virker Ralf Rangnick fornuftig.
En litt annerledes retning som sikker mange kommer til å synes er idiotisk er å hente inn Koeman midlertidig, ja han har aldri vunnet noe, men han har masse erfaring både fra PL og store klubber med press.
Det jeg liker best med Koeman er hvordan et velfungerende Koeman-lag ser ut. Han er ikke så låst i sine egne ideer om fotball, men mer opptatt av å spille på styrkene til spillerne i stallen, som kan komme godt med siden midtbanen ikke er perfekt for øyeblikket.
Også veldig fleksibel mtp formasjon.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
Post Reply