Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Harry Greaves
Liker gitt: 32
Liker mottatt: 624

Jeg skal forsøke å komme med noen tanker rundt vinnerne og taperne i dagens spillerstall, etter ansettelsen av Ruben Amorim. Vurderingene er hovedsakelig basert på det jeg har LEST om Amorims stil - sist jeg så Sporting spille fotball var da de slo ut Arsenal i Euro League for 18 måneder siden, så "eye testen" vil ikke være særlig verdifull her.

VINNERNE:

1. Diogo Dalot. Jeg har lenge vært litt svak for Dalot, særlig tror jeg både hodet er på riktig sted, men også de fysiske forutsetningene hans snakkes det for lite om - mannen er jo et beist. Samtidig - West Ham-missen eller ei - så mener jeg han har et stort og litt urealisert offensivt potensial. Jeg føler meg ganske trygg på at RWB-plassen er hans i all overskuelig fremtid, så lenge ingen skader oppstår.

2. Leny Yoro. Smidigheten, farta, ballbehandlingen og ureddheten hans vil være veldig bra som en høyre midtstopper i en trebackslinje. Jeg vil bli veldig overrasket om han ikke blir satset hardt på, selv om vi må ha respekt for den unge alderen hans.

3. Luke Shaw. Ser man bort fra skadeproblematikken, så er Luke Shaw egentlig designet til å spille både som venstre stopper- og som venstre vingback i dette systemet. Særlig faktisk, så tror jeg venstre stopperplass hadde vært som skreddersydd for Shaw, da han er mobil, pasningssikker og aggressiv nok til å kunne dekke nødvendige rom.

4. Manuel Ugarte. Det kommer vel ikke som noe sjokk at Ugarte, med sin fortid i Sporting under Amorim, nevnes her. Jeg tror han vil passe perfekt inn i en nokså konservativ rolle på midten.

5. Bruno Fernandes. Brunos kanskje største problem i United er mangelen på balanse på midten, som har gjort at han har fått altfor lite anledning til å bruke styrkene sine fremover i banen. Med to balanserende midtbanespillere bak seg, med klarere roller enn i dag, vil Bruno komme mer til sin rette i en fri rolle bak spissen.

6 Rasmus Højlund. Likhetene med Gyökeres er på noen områder slående, og Højlund kan, med god coaching, slukke ryktene om nettopp Gyökeres til Old Trafford nokså fort.

TAPERNE:

1. Lisandro Martinez. Jeg elsker Martinez. Men samtidig frykter jeg at hans manglende mobilitet vil kunne bli et problem i dette systemet. Som venstre midtstopper i en trebackslinje forventes du å måtte tas med på en god del løpeturer ut i området som backen etterlater seg. Han er helt avhengig av å danne en nærmest telepatisk relasjon til Ugarte foran seg, for å ikke eksponeres for mye.

2. Noussair Mazraoui. Jeg tror han mister plassen sin på sikt. En av årets beste utespillere i United, men motoren hans gjør at jeg ikke er sikker på at han vil levere i en vingbackrolle, og jeg tror heller ikke han vil funke veldig bra som stopper. Spørsmålet da blir vel heller om han faktisk på sikt blir et alternativ til Kobbie Mainoo.

3. Marcus Rashford. Jeg sliter litt med å se hvordan Rashford skal forsvare plassen sin i et system der jeg vil tippe både Bruno og Højlund vil okkupere to av de tre plassene lengst fremme. Samtidig har Garnachos produktivitet og kometkarriere satt Rashford helt i skyggen under Ten Hag. Rashford er heller ingen kombinasjonsspiller, så spørsmålet da er jo - hvor skal man finne plass til han?

... dette var bare noen umiddelbare tanker. Spillerne som ikke er nevnt her, har jeg ikke så store bekymringer rundt sånn ellers. Mainoo, Garnacho, De Ligt og Mount vil alle kunne fungere fint, og jeg er også spent på om Zirkzee vil kunne funke bedre i et lag med større fokus på kompakthet, også når man har ballen.
post liked by: Ryder, RedTrafford
Post Reply