Erik ten Hag

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Ryder
Posts: 4830
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2725
Liker mottatt: 11187

Med forbehold om at jeg fortsatt bare har lest den skriftlige versjonen av intervjuet - så synes jeg han svarer greit, men samtidig litt overfladisk ("proactive" og "dynamic" sier meg ikke all verden) og synes heller ikke det forklarer mye av det viktigste.

En ting jeg stusser på, og kommentert også tidligere, er hvorfor han er fleksibel på noe, men ikke på alt. Når han forklarer hvorfor det har betydning med utskiftninger i forsvaret, gir det mening. Ulike profiler og egenskaper gjør at man nødvendigvis ikke kan spille slik han ønsker. Fair enough.
Men samtidig snakker han om de kollektive defensive problemene, og sier vel omtrent at vi som lag bare må stå i det og tviholde på den strukturen for å "øve" - fram til vi har de beste tilbake: "The players will return so if you then adjust, go in a very defensive style and it doesn't fit to the players we already have, then if you don't get the results and everyone will lose the confidence. Then when the players are back, you have to return back to the proactive and you have lost many times."

Det er jo et typisk "filosofi-manager"-svar, i motsetning til den første delen.
Taktikken tilpasses spillerne i frispillingsfasen, men ikke i det kollektive forsvarsspillet. Det er her ETHs tankegang er vanskeligst å skjønne for meg - det at han kan endre på én ting etter et par svake kamper, mens han lar andre problemer vedvare i snart en hel sesong. Synes i det hele tatt han kommer med et langt ikke-svar på Nevilles spørsmål om hvorfor vi ser så vidåpne ut.
Last edited by Ryder on 06 May 2024, 12:38, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pangaea
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3110
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14636
Liker mottatt: 9521

Anbefaler deg å se hele intervjuet. Det er klart han ikke kan si alt, eller svare utfyllende på alt, men jeg mener det ga mer forståelse for ham og hva han står for.
post liked by: Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4830
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2725
Liker mottatt: 11187

Har fått sett mesteparten nå. Han sier og tenker åpenbart veldig mye fornuftig, og er en dyktig og intelligent mann. Men står fortsatt på at svarene hans på det rent taktiske er veldig unnvikende og ikke spesielt betryggende. Alt faller liksom tilbake på "når de beste er tilbake så blir alt helt topp". Frykter at problemene våre stikker litt dypere enn det.

Personlig lander jeg likevel på at han bør få en sesong til. Forhåpentligvis en mer normal skadesituasjon, et ok transfervindu og bedre og mer ordnet klubbstruktur - så får vi se. Men at han ikke tåler en sesong til i nærheten av denne, bør vel være ganske åpenbart.
post liked by: Pwint, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14835
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23977
Liker mottatt: 20026

Øyet som ser osv.😅

Synes han er lite overbevisende i partier her. Kan ha noe med den litt svake engelsken hans å gjøre.

Men har nevnt det før, jeg synes han blir litt oppkavet og usikker på enkelte spørsmål. Og jeg synes han er lite inspirerende til tider.

Betviler ikke at han har sine styrker. Men jevnt over synes jeg dette virker litt som begynnelsen på slutten😬

Har ikke noe ønske om sparking. Men meget usikker på om det er mer og hente.
post liked by: 10Hag
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4830
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2725
Liker mottatt: 11187

Interessant sak hos The Athletic nå, der de har snakket med flere analyse-ansvarlige hos våre motstandere. Det som går igjen er at det er lett å utnytte press-modellen vår og de store rommene vi etterlater - og at problemene våre uten ball er større enn problemene med ball:

https://theathletic.com/5466388/2024/05 ... d-big-gap/

“It was quite easy to see that they were better with the ball than without it,” says the analyst who, as with other sources The Athletic spoke to for this article, was doing so on condition of anonymity to protect their position and relationships.

“With their pressing, if they weren’t able to win the ball high in the first couple of passes, they would be quite passive and not as comfortable in the low or medium block. We knew that if we were patient and we were good on the ball, that we could have a good amount of ball possession.”

And yet even then, the players and staff of United’s visitors left Sir Matt Busby Way on that particular night taken aback by just how well their plan worked: “The thing that we were surprised by the most was actually how much time and space that we were able to get at Old Trafford — that we were able to get out of the pressure so much.”

“We noticed when you would play with two No 6s, they would use their No 10 and one of the No 6s to connect with the two players, so they were quite man-oriented on those two players,” one analyst explains.

“That’s what creates the big gap — that they only have one No 6 between the lines. We wanted to overload that area, because what we noticed was that with that big gap in there, if they wanted to be open, we could go straight into it.”

However, opponents not only exploit that gap but also how United typically react to a swarm of players cascading through the middle of the pitch.

“When teams overloaded central areas, their back four would get so narrow, so that when we played around the winger and the first line of the press, the full-backs would have such a long distance into pressing our full-backs that they wouldn’t be able to manage,” says one source.
“Every time we bypassed the winger, they would have to drop and then they would get passive, and then we would get more and more space on the ball higher up the pitch.”

Wingers were instructed to stay infield to occupy United’s defence, who would tend to go man-for-man when defending their penalty area, leaving space on each flank to either play a cross or arrive late and unmarked. “They became so narrow and man-oriented that if we had hard runs against the near post, we would empty out the area at the back post a lot, and we would create some overloads there,” one source said.
post liked by: Pwint, Andtho01, Pink Final, Blodfink, Pangaea, Spirograf1
User avatar

Ryder
Posts: 4830
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2725
Liker mottatt: 11187



Dette er jo oppsiktsvekkende svakt, uansett antall skader.
post liked by: Andtho01, Blodfink, Jan Erik, Pwint, Jon Andreas
User avatar

Andtho01
Posts: 1431
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 4650
Liker mottatt: 4650

Synd at dette ikke gikk Ten Hag. Lykke til videre i Bayern.
post liked by: Pwint
Hate Glazer love United
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3110
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14636
Liker mottatt: 9521

Jeg har vært positiv lenge (faktisk senest tidligere i dag), men jeg kan ikke se noen lyspunkter lenger. Jeg er helt sikker på at uten alle skadene og med fullt lag så hadde vi hatt en helt annen sesong. Men skader skjer og da må vi ha en backup plan. Ikke bare kjøre videre på samme plan som man ville hatt med toppet lag. Det er ten Hags stahet som gjør at jeg mister troen. Manglende evne til å tilpasse laget til hvilke spillere man har tilgjengelig og hvilken motstand man møter. Kanskje det er på tide å se på alternative løsninger.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Pancho P, Jon Andreas
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pangaea
Posts: 2879
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4211
Liker mottatt: 5610

Ryder wrote: 06 May 2024, 14:39 Interessant sak hos The Athletic nå, der de har snakket med flere analyse-ansvarlige hos våre motstandere. Det som går igjen er at det er lett å utnytte press-modellen vår og de store rommene vi etterlater - og at problemene våre uten ball er større enn problemene med ball:

https://theathletic.com/5466388/2024/05 ... d-big-gap/
Takk for noen veldig interessante sitater.

Mye av dette ser vi som sitter i sofaen også, og selvsagt må Uniteds analysefolk og Ten Hag være klar over det. Derfor ekstra merkelig at de kjører på med samme oppskriften som ofte har mislyktes. Trenger ikke å dra opp Einsteins sitat på feltet, og jeg forstår hva Ten Hag prøver å argumentere for. Synes likevel det er en merkelig holdning, for man må jo tilpasse seg den gjeldende situasjonen. Både tilgjengelig tropp her og nå, samt hva som skjer i kamper. Vi fikk klar beskjed når han ble ansatt at han var helt rå på in-game management, men synes ikke vi har sett gode tegn på det. Vertfall denne sesongen. Blitt for statisk (ironisk nok) og klarer ikke å tilpasse seg. Selvsagt ikke lett når alle midtstopperne er skadet samtidig, men Sir Alex spilte jo noen kamper med Carrick m.m. bak der også.

Når man er svært utsatte i sentrallinja, så gir det lite mening å bare gi opp hele opplegget med å presse de få midtbanespillerne vi har opp i banen. Klarer vi ikke å gjenvinne ballen i løpet av 2-3 sekunder, så er det fullt trav mot forsvaret vårt, med våre egne midtbanespillere halsende etter. Og slik går visa, uke inn og uke ut.

La oss si Ten Hag skulle spille finalen mot Bayern Munchen med både Keane og Scholes ute. Ville han bare kjørt på med samme opplegg, uansett hvem som måtte gå inn og ta deres plass? Eller prøve å tilpasse litt, slik at vi kanskje kan vinne, om ikke bare ved å holde ut?

Kan også tenke meg at den implisitte kritikken mot forsvarne som er tilgjengelig ikke blir kjempegodt mottatt :-/
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Dette er rett på sak synes jeg.
“You have the front part (of the team) that’s trying to implement this much more aggressive pressing system and you can be that aggressive,” says another analyst. “But if you’re going to be that aggressive, it needs to be team-wide. You can’t say, ‘Actually, our centre-backs are not really good at this so we’re just going to let them hang back’.”
post liked by: Andtho01, Ryder, Pancho P, Pink Final, 10Hag, Blodfink, Pwint, red, Belfastboy, Jon Andreas
User avatar

10Hag
Posts: 1602
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3751
Liker mottatt: 5223

Litt banal, underfundig kontekst:

Når Moyes fikk sparken var målforskjellen vår +21

Nå er den -3

Granted, Moyes hadde nok et bedre, dog aldrende lag. Men fortsatt... Det er en ganske bisarr sammenligning.
post liked by: Pangaea, Blodfink, Pwint, Jon Andreas
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3110
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14636
Liker mottatt: 9521

Fra BBC og skysports

How bad is it?
This is the most defeats United have suffered in a Premier League season (13)

United have never finished below seventh in Premier League, they are currently eighth.

Since the start of last season, only Nottingham Forest (five) have lost more Premier League away games by a four-goal margin or higher than United (three).

The Selhurst Park thrashing was United’s heaviest defeat of the season

United have conceded 81 goals in all competitions this season, their most in a campaign since 1976-77 (also 81).

They have not finished a season on a minus goal difference since the 1989-90 Division One season. They are currently on -1.

United’s expected goals on Monday was 0.35 – their second worst of the season

Shots faced
Premier League in 2024

Man Utd 317
West Ham 308
Sheff Utd 297
Luton 290
Burnley 281
Brentford 274
Chelsea 251
Newcastle 248
Wolves 247
Everton 237
Fulham 231
Aston Villa 226
Bournemouth 216
Nott'm Forest 205
Crystal Palace 189
Brighton 185
Tottenham 179
Liverpool 170
Arsenal 132
Man City 132
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Jon Andreas
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

28FPellistri
Posts: 539
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 558
Liker mottatt: 1895

Har egentlig bare gått å ventet på et slikt kriseresultat. Har gjenntatt det til det kjedsomelige, at kaoskamper uten kontroll så vil det være bingo om man vinner eller taper. Nå ble ikke dette i grunn en kaoskamp, men en enveiskjøring og maktdemonstrasjon mot b-laget til United. Ikke at A-laget hadde gjort det nevneverdig bedre heller med en sånn taktikk, men kanskje man hadde hatt mer marginer med da.

"At vi slipper til så mange sjanser er ikke bekymrende så lenge man får resultater" - Fritt oversatt etter hva ETH har sagt flere ganger. Problemer er jo dessverre det, at når man slipper til så uendelig mye så har man ikke kontroll på hvilket resultat man vil få.

Og nå var det ikke vår varste kamp (sett på den måten, med sjanser i mot) mot Crystal Palace. Vi hadde selvfølgelig et høyt tall, men det var "kun" 18. Det er nok blant de laveste de siste månedene, men 10 skudd på mål er uansett alt for mye. ETH har rett og slett ingen struktur på laget. Og man kan skylde på så mye skader man vil for min del, men om man er 100% avhengig av at Martinez og til dels Varane er skadefri for å oppnå resultater, da skurrer det hos meg. Og gode managere, om det var tilfelle, hadde gjort justeringer som gjorde at det ikke ble så kostbart og tydelig.
post liked by: Blodfink
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Alf banan
Posts: 363
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 36
Liker mottatt: 770

Ganske utrolig hvis ten Hag takker nei til Bayern for å bli i United. Fremtiden hans er ikke lang her uansett.
Håper han ryker før cup finalen. Da har vi en større mulighet.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4830
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2725
Liker mottatt: 11187

Synes det er veldig vanskelig å være knallhard enten "in" eller "out" på ETH.

Jeg føler meg faktisk ganske sikker på at han vil gjøre det (veldig) bra i en annen klubb, med et annet og mer passende spillermateriale. Jeg tror han ER en god manager, i alle fall under de riktige forholdene. Samtidig mener jeg tilnærmingen hans denne sesongen har vært nær et karriereselvmord, som han fint kunne unngått om han hadde vært hakket mer pragmatisk og tilpasningsdyktig og faktisk tatt hensyn til svakhetene som finnes i troppen. Ja, alle skadene har gjort at vi ikke kan forvente å konkurrere i toppen, men de er ikke nærheten av å unnskylde at vi har nedrykksnivå på alle defensive statistikker. Da handler det ikke om spillermateriale lenger, da handler det om en tilnærming og en struktur som rett og slett ikke fungerer (for dette laget) og om at spillerne ikke får hjelp av manageren sin til å lykkes. Og det har vedvart fra kamp én denne sesongen uten at noe er gjort.

Jeg synes på mange måter han fortjener en ny sjanse under nytt styre. Men i motsetning til hva mange andre tror, tipper jeg det blir færre utskiftninger i stallen i sommer enn det de fleste av oss skulle ønsket. Det handler både om økonomi og om at den nye sportslige ledelsen ikke rekker å komme skikkelig i gang allerede i sommervinduet. Vi kommer ikke til å stille med 5-6 forsterkninger i august. Vi vil fortsatt ha en ubalansert tropp med betydelige svakheter.
Tror vi at ETH kan løfte seg - og laget - nok under slike forutsetninger? Tror uansett det er sikkert at han ikke overlever lignende prestasjoner mange ukene inn i en ny sesong.
post liked by: 28FPellistri, Pwint, Harry Greaves, Jon Andreas, Pangaea

28FPellistri
Posts: 539
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 558
Liker mottatt: 1895

Jeg mener det vil være ekstremt belastende å starte en "restart" med nye topper osv, med samme trenren som virker å ha en tynnslitt tillitt både blant spillere(kun synsing basert på resultater og ting som kommer ut, det er litt mer lekasjer om diverse ting de siste månedene) og ikke minst oss supporterne.

Det kan fort ende i fiasko og så vil det nye prosjektet også famle i blinde i en lengre periode. Tror de gjør seg selv en tjeneste om de velger å starte helt fresh med ny trener.

Det er ikke sånn at det var helt vannvittig bra i første sesongen heller for ETH syns jeg. Mye rart da også, men da traff han litt mer på ting og var litt mer pragmatisk og hadde mindre skader.
Fotballen var da også tidvis grusom kjedelig. Veldig sjeldent man feiet motstanderen av banen.

Jeg tenker jo at om man er der, at vi skal se hvordan ETH gjør det de første 5-6 rundene av ny sesong i tilfelle det blir bra, eller sparke han om han da også snur ting rundt. Da bør man kvitte han nå. Da har man ikke særlig tillit uansett.
post liked by: Ryder, Pwint, Andtho01, Jon Andreas
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
Post Reply