(CL) Manchester United - København (24-10-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Ryder
Posts: 4826
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11172

Herlig avslutning på kampen i går, lot den følelsen sitte i resten av kvelden uten å tenke for mye på de 95 foregående minuttene.

Men er veldig, veldig bekymra for hvordan laget framstår. Synes vi ser et lag og en manager som har gått inn i en slags panisk "survival mode", der alle andre hensyn enn de tre poengene den dagen teller, selv om det går på bekostning av alle prinsipper.

Vi har sluttet å presse høyt. Vi har sluttet å i det hele tatt prøve å spille oss ut bakfra. I går så vi et lag som tilsynelatende var uten plan og formål helt fram til FCK begynte å bli slitne og den solide defensive strukturen deres slo sprekker.

Bruken av McTominay er et eksempel. I går var han åpenbart på banen av én grunn: scoringstrusselen. Ja, de dype løpene ga oss noen halvsjanser, men du ofrer samtidig det meste av strukturen i oppbygningen. Det blir litt som med Fellaini på slutten, kast innpå "the big man" og håpe han skaper litt kaos. Både mot Sheffield United og mot FCK sa ETH etter kampen at det ble mer "football" da Eriksen kom inn. Ja men så start med ham, da!! Og hvor er Mount, "managerens førstevalg"?

Vi har jo også sett dette før: Rangnick måtte gi opp å få laget til å presse etter en halvtime av første kamp. Da Solskjær fikk Ronaldo i fanget og skulle begynne å utfordre de beste på like fot, gikk det galt. Nå ser vi at også ETH forlater det ene prinsippet etter det andre. Gang etter gang, år etter år. ser vi spede forsøk, gang etter gang faller dette laget tilbake til gamle synder.
Vi har spilt én god kamp denne sesongen, og det var mot et Crystal Palace som knapt gadd å møte opp. Ellers hadde det i teorien ikke vært noe å sagt på om vi hadde tapt absolutt alle kampene våre denne sesongen, vi har ikke vært klart best i noen av dem. Slik kan det ikke fortsette, uansett hvor mange ettmålsseiere vi makter å kryste ut. Det er en gjenganger at motstanderne våre nesten alltid framstår bedre organisert og strukturert.

Har en viss forståelse for at man må ta utgangspunkt i det man har, men er likevel veldig skuffa over at vi tilsynelatende bare gir opp. Trenger ikke presse hele kampen, men prøv i alle fall i perioder, som i starten av omganger f.eks. Våge å spille oss ut i alle fall noen ganger, FCK presset ikke akkurat nådeløst høyt. Vi blir aldri bedre uten å øve!

For meg blir det mer og mer åpenbart at ETH overhodet ikke stoler på spillerne sine. Han merker åpenbart også presset, ellers hadde han våget å stå lenger i "læringsperioden" uten å snu på flisa etter første hinder.
Last edited by Ryder on 25 Oct 2023, 10:16, edited 1 time in total.
post liked by: Rød Pølse, Vidar Dale Fjeld, Mr H, Jan Erik, RedTrafford, pixma, Belfastboy, messilingard, 10Hag, Blodfink
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

Skal prøve å ramse opp spillere som ikke passer EtH-fotball i mitt hode...spillemessig/klokskap/ferdighetsmessig. Varane, Maguire, Lindeløf, Wan-Bissaka, Evans(går mest på alder), Rashford, Antony(her må han ha vist noe annet i Ajax), Martial. Usikker på Casemiro, men tror den fotballen går for fort. Vi har i følge meg store problemer med gjennomføringen...derfor stusser jeg på EtH, og bekymringen øker dag for dag. Så har vi også spillere som ikke er gode nok for en toppklubb generelt. Jeg har dårlige tider med mitt United...det går utover sakligheten til tider...
post liked by: RedTrafford, pixma, 10Hag, Blodfink
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1953
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 825
Liker mottatt: 2592

Har vel gitt opp håpet at MU skal bli en toppklubb igjen, klarer ikke å glede meg til kampenene heller, er jo sant at dem kunne like godt ha tapt samtlige kamper i år, men blir jo glad og får trua tilbake når dem vinner og så e neste kamp bare sørgelig igjen.
post liked by: Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3745
Liker mottatt: 5221

@Ryder: Trasig, men likefullt en viktig og skikkelig god gjennomgang du gjør.

At Erik ten Hag ikke stoler på denne spillergruppa blir bare mer og mer åpenlyst for hvert minutt i hver kamp vi spiller. Og det inkluderer jo selv de spillerne han velger fra start.

Vet at det er banning i kirka, men jeg har vært der lenge nå, og blir bare mer krystallisert på at det er på tide å gjøre noe helt og fullstendig nytt.

Vi har bygd laget rundt Bruno og Rashford, to spillere som starter så og si absolutt alt av kamper, og som nesten aldri byttes ut.

De er gode fotballspillere. Men jeg er helt overbevist om at de samtidig er spillere som ikke passer for en dominerende spillestil. Bruno tror jeg kan tilpasse seg i større grad enn Rashford, men jeg tviler. Bruker ikke landslaget som noen som helst målestokk. Begynte å innse for noen år siden at landslagsfotball holder et mye lavere nivå enn Premier League. Så hva som skjer der, er ikke alltid overførbart til klubbfotball, og vice versa.

Ser nå på statistikk at Bruno ikke bare har mest ballmist i United, som ikke er overraskende. Han har faktisk mest ballmist i hele Premier League.

Da kan man sammenligne med De Bruyne så mye man vil, og trekke frem statistikk for sjanseskaping. Men man kommer ikke utenom at det er helt i mot sin hensikt å ha en spiller som sløser så mye med ball, når man forsøker å beholde ballen, diktere tempo og dominere banespillet. Det går ikke opp i opp, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Vi mister utvilsomt en del av Brunos magi ved å sette ham ut, men jeg har samtidig håp om at vi blir et mer sammenkoblet, flytende lag, som sirkulerer ballen i større grad uten å hele tiden miste den.

Rashford er og blir en kontringsspiller. En veldig god kontringsspiller, når han er i form riktignok. Men han er og en formspiller. Så der er problemet todelt. En av våre sentrale nøkkelspillere er tilpasset en spillestil Ten Hag åpenlyst ikke ønsker å rendyrke, av helt riktige grunner i manges øyne. Og han er attpåtil svært sårbar for formdupper, gjennom samtlige av sine 8 år i klubben, inkludert fjoråret hvorpå han sluttet å levere målpoeng i høy frekvens når våren kom.

Så, synes det er på høy tid å nullstille hele laget, og faktisk plukke ut de spillerne vi har som først og fremst har to egenskaper: Holder ballen i laget, og er motsandsdyktig for press. Vi har nok ikke mange av disse spillerne per nå, men spillere som Eriksen, Mount og van de Beek er absolutt bedre ballholdere enn Bruno.

Gi det i alle fall en sjanse. Tør å benke gullkalvene med klippekort i minst 5-10 kamper, og se hva som skjer. Er helt sikker på at vi ikke blir dårligere enn det vi er nå. Og greit, om det ikke funker, så har man i alle fall en fasit og lærdom i hånd, noe vi nå sårt mangler.

Bruno og Rashford er spillere som er designet av natur for å spille overgangsfotball i et ekstremt høyt tempo, på kortest mulig tid. De passer en frenetisk spillestil som hånd i hanske. De er ekstremt viktige i situasjoner hvor vi møter lag med slitne og svimle backer. Det er en enorm nytte i de, men i de fleste kampene, motarbeider de ubevisst spillestilen Ten Hag prøver å implementere.

Det er min oppriktige mening, enn hvor upopulær den er. Har ingenting med "hat" eller "vonde følelser" mot noen spillere å gjøre. Kun en ren taktisk vurdering, basert på at vi mer enn noe annet trenger å bli flinke på å kontrollere tempo og ballinnehav i kampene våre. Hvor enn magisk Bruno og Rashford kan være til tider, så er de ikke temposettere, eller ballinnehavsspillere som motstår press som ballførere.

Tar og forbehold om at Bruno kan være tilpasningsdyktig til en spillestil der vi har ballen og kontrollerer kamper mer, uten at jeg er overbevist om at det stemmer. Men er i tvil, så er tilbøyelig for at jeg kan ta fullstendig feil. Men som sagt, jeg vil faktisk finne ut av dette og få en fasit i hånd. Og det skjer ikke med at andre spillere får enkeltsjanser fremfor ham i kamper her og der, i liga og cup. Det skjer kun om man velger en ny førsteellever uten ham, og kjører på med den i 5-10 kamper. Så kan man heller erkjenne om det ble feil, og bruke fasiten som rettesnor fremover.

Per nå, så hjelper det lite å rotere og bytte på de 8 andre utespillerne rundt Bruno og Rashford. Så dette mener jeg før eller siden må utforskes, uansett hva utfallet blir.

PS: Bruno og Rashford var noen hakk bedre i går enn de har vært hittil i år. Ikke at det er så oppsummerende rent isolert sett, men de fortjener en fair vurdering som alle andre.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Vidar Dale Fjeld
User avatar

Jan Erik
Posts: 2639
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8441
Liker mottatt: 8723

@10Hag. Interessant tanke. Meeeen....jeg er uenig. Uansett hvor mye det lugger for disse spillerne nå, så er det to som skaper sjanser og mål for oss. Henholdsvis 41 og 29 målpoeng forrige sesong. Så er ikke det hele historien, men det er tall som van de Beek, Eriksen og Garnacho sannsynligvis ikke klarer å matche. Leste en oversikt om City fra et par år siden. Da var fortsatt Aguero og Sterling i laget der. Begge var blant Citys tre svakeste når det kom til ballmist. Sammen med de Bruyne. Jeg tenker det vil være vel så bra å få Martinez og Shaw tilbake, Eriksen inn på laget og Casemiro i form igjen (evt hente de Jong...eller noen som ligner...). Vi MÅ ha spillere med x-faktor, ikke bare balltrillere som er redd for å miste ballen. Men det gjør også at vi trenger ballsikre grobarbeidere rundt dem. Så kan det selvsagt hende at det finnes enda bedre spillere enn Rashford og Bruno, men da skulle vi nok hatt litt mer pund å rutte med.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

Ryder
Posts: 4826
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11172

Uten å gjenta hele runden om Bruno fra spillertråden: Mye av problemet før pause var jo ikke at Bruno spilte bort ballen, men at ballen aldri kom så langt som til ham.
Det handler litt om at vi ikke har mønstre for å strekke ut motstandere, men også om at våre bakerste spillere ikke evner å bryte motstanderens ledd, verken med pasninger eller ballføringer. Vi spilte rundt og rundt, aldri gjennom.

Så snart Bruno fikk mer ball og plass etter pause, kom jo det meste vi skapte fra ham eller Eriksen.

Holder fortsatt på at hovedproblemet ligger et hakk bak Bruno. Har lyst til å se Amrabat i spann med Eriksen, eventuelt Mount (Casemiro i nåværende form er for slurvete). Noen kamper med våre mest ballsikre spillere som base.
post liked by: Jan Erik, Belfastboy, Pink Final, RedTrafford, 10Hag, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3745
Liker mottatt: 5221

@Jan Erik og @Ryder :Mange gode poeng dere har. Jeg forstår de, og de gir mening.

Er jo ikke en fasit jeg legger frem, men en mening og håp om å finne en slags fasit.

Jeg er jo uenig, og mener at outcome bias benyttes i for stor grad når man trekker frem målpoeng.

Kane var målgarantisten for Spurs, og de klarer seg fint uten ham.

Ronaldo var målgarantisten vår i 21/22, og vi klarte oss fint uten ham.

Ronaldo var og tidenes målgarantist i Real Madrid, og de klarte seg fint uten ham.

Lewandowski var målgarantisten i Bayern, og de klarer seg fint uten ham.

Messi i Barcelona, og de klarer seg fint uten ham. (Vært litt trøbbel for Barca riktignok, men det er en annen diskusjon).

Så jeg forstår absolutt hva dere mener, respekterer det, og tror samtidig dere tar feil. (På en vennlig måte 😄)

Jeg tror vi kan fjerne disse to som har skapt mest sjanser og mål for oss, og fremstå som et helt nytt, og annerledes fotballag, der vi ikke lenger blir så avhengige av enkeltspilleres soloprestasjoner. Der resten av laget får mer ball og rom, fordi vi i større grad kontrollerer tempo og ballinnehav.

Det er logikken min. Den er subjektiv, men støttes og opp av de statistiske eksemplene jeg nevnte ovenfor med andre spillere, samt denne statistikken:

Vi scorer faktisk litt mer mål i snitt uten Rashford på banen. Sample sizen er noe lav, fordi han spiller nesten alltid.

Men den krangler allikevel ganske godt med argumentet som brukes om "hvem skal score om Rashford ikke spiller?".

Fakta viser jo faktisk at andre scorer mer når Rashford ikke spiller, svart på hvitt. Det er bare et faktum man ikke kan fornekte, selv om sample sizen kunne vært større.

Så jeg står nok fortsatt ganske greit i det, enn hvor alene jeg står, at Rashford og Bruno faktisk er kontraproduktiv for vår spillestil, på tross av at det er de som leverer målpoengene. Jeg er overbevist om at f.eks Højlund og flere vil få langt flere sjanser og mål i ett lag uten Rashford og Bruno, rett og slett fordi vi øker ballinnehavet, og de biprodukter det gir i 9/10 tilfeller for øvrige lag med possession-basert spillestil over hele verden, inkludert i vår egen liga.

Og det mener jeg at jeg kan stå trygt i, ikke kun basert på øyetesten, men og på de relevante eksemplene som er nevnt, samt statistikk som går utover målpoeng og sjanseskaping.

Outcome bias er en av de største kreftene i all vurdering, og den står sterkt i vurdering av fotballspillere. Jeg mener den står for sterkt, og spesielt i vurdering av spillere som ikke er rendyrkede spisser eller målvakter.

Så setter jeg og litt spørsmålstegn bak logikken: "Når Bruno får rom, skapes alt gjennom ham".

Ikke fordi det er usant, det er absolutt sant. Men mener det selvfølgelig må bli slik når han er på banen, fordi hele spillestilen vår er bygd på nettopp det; Gi ballen til Bruno, så fikser han det.

Og det er ikke en bærekraftig spillestil i lengden, av uttallige årsaker. Flere av de nevnt her, og andre som går på mer menneskelige faktorer som Brunos form og overbelastning med antall kamper. Samme gjelder Rashford. Og forsåvidt Antony, ikke minst.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Ryder, Vidar Dale Fjeld, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2639
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8441
Liker mottatt: 8723

@10Hag Jeg skjønner hva du mener, og det kan godt være at det er bedre spillere enn de to å bruke i samme posisjon. Det at det scores mer uten Rashford KAN være som seiersstatistikken til Maguire. Det kommer an på motstander. Men det vet jeg ikke. Kane har jo blitt erstattet av Maddison. Ikke samme type spiller, men også en spiller som spiller på marginer. Jeg tviler egentlig på om Spurs hadde blitt dårligere med f eks Kane inn, og Richarlison ut, men hvem vet? Samme med de andre eksemplene. Bayern klarer seg ok uten Lewa, men de klarte seg jammen bra MED ham også. Vant vel CL også. Nei, jeg tror altså ikke at Bruno og Rash er våre største problemer, selv om jeg absolutt ser at Rashford er varierende i form.

Men det jeg TROR vi enige om, er at vi må bli mye mer ballsikre generelt. Flere spillere som har overblikk, god basisteknikk, er flinke til å posisjonere seg, og tør å bruke ballen. Og, kanskje ikke minst, tørre å gjøre noe annet enn å dytte ball.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, 10Hag, RedTrafford, Ryder, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3745
Liker mottatt: 5221

@Jan Erik: Synes det er helt uproblematisk at vi er uenige. Og at det er fint at man kan ta disse diskusjonene på en så bra måte, uten at man rakker ned meninger. Det settes pris på 😊

Vi er jo selvfølgelig veldig uenige. Og jeg tror nok ikke vi blir så mye klokere på kort sikt heller.

Enn hvor feil jeg kan ende opp med å ta, så er det nå slik at Bruno og Rashford har mer eller mindre klippekort. Og i dine og Ten Hags øyne er det korrekt å gjøre det slik, det ser og forstår jeg.

Håpet mitt er i alle fall at det blir mindre tendenser av klippekort etter hvert.

Så er vi helt enige om det siste du nevner. Kanskje ikke helt på definisjonen om å "dytte ball", men i alle fall det andre. Vil ikke ha treig Van Gaal-fotball med meningsløs trilling. Men vil heller ikke ha den til tider alt for raske ballen i lengderetning som nesten utelukkende fører til balltap.

En gylden middelvei, med tempo i korte, gode pasninger som bryter opp motstanderens ledd, er vel drømmescenarioet.
post liked by: Jan Erik, Ryder, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

Min mening er jo den at våre problemer kommer først og fremst fra vår backlinje bak...de er ukomfortable med ballen i beina og mangler i stor grad nærteknikk i trange situasjoner. Mangel på frispilling bakfra skaper problemer for vår midtbane som i alt for stor grad må ned og hente ball, som igjen strekker laget og lar vår motstander får god tid til å organisere seg. Og når vi ikke har fått drillet spillerne godt nok i samspillet får vi for mye strekk i laget og er sårbare over hele linja. Vi har vært et kontringslag de siste 10-årene, der enkeltmannsprestasjoner har blitt vårt halmstrå...
post liked by: Jan Erik, Ryder, RedTrafford, 10Hag, Blodfink, Rød Pølse
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4113
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17998
Liker mottatt: 11697

Mange bra betraktninger rundt laget vårt. :thumb_up:
Nå ble jo Bruno tråden stengt før jeg rakk å si noe.

Jeg har stilt meg selv spørsmålet mange ganger om LAGET hadde vært bedre uten Bruno av og til.
Husker ikke hvem som skrev det, at tanken på og prøvd en periode på over 5 kamper f.eks hadde vært interessant.
Ja, jeg hadde stemt for det. Først og fremst for å få et tydligere bilde.
Men samtidig, hadde det vært en katastrofe om det hadde misslykkes, kunne det sikkert også blitt EtH's bane.

Det gjelder også Rashford, presterer du ikke skal du ikke spille fra start.

Akkurat mot City til helgen mener jeg begge bør starte, men tenker mer på motstand som vi bør være bedre.

Liker godt begge spillerene, er jo klasse på sitt beste begge to.
Handler heller ikke om å gi dem skylden for noe, men heller prøve på noe nytt innimellom. For det kan hende det funker også.

Husker for noen år siden gjorde jeg narr av Chelsea's Maurizio Sarri til Chelsea kompis.
Funker ikke plan A, så fortsetter vi med plan A punktum :-|
Føler vi er litt der nå.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Eller at jeg kan si det på den enkle måten.
Jeg er åpen for alt, for at laget skal fungere som et lag.
post liked by: 10Hag
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14820
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23927
Liker mottatt: 19969

Vidar Dale Fjeld wrote: 25 Oct 2023, 09:25 Gentlemannen Sir Bobby Charlton hadde filleristet Garnacho...men jeg legger dette dødt...men passet seg ikke på denne kvelden.
Skjønner hva du mener, det har jo blitt en liten trend det der, begynte det ikke i et eller annet mesterskap med slik graving på straffemerket?
post liked by: RedTrafford, 10Hag
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4113
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17998
Liker mottatt: 11697

Når du sier det @Blodfink tror jeg kan huske det. Merket så jo ut som et krater.
Mulig jeg er på bærtur, men kan det ha vært Brasilianere Italianere som startet, før alle begynte med det.
post liked by: Blodfink, 10Hag
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14820
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23927
Liker mottatt: 19969

Støtter at EtH kan forsøke noe annet, så langt har jo laget fungert dårlig. Jeg ville latt Rashford hvile litt uten å tenke noe mer på det. I fjor kom den gode formen (mtp målpoeng) for disse to ved halvspilt sesong. Rashford startet jo litt bedre enn denne sesongen også da. De er jo gode spillere, jeg forstår både at man vil sette de ut, og jeg forstår de som ikke vil det. Men vi finner ikke ut av det før de benkes over noen matcher. Som det blir nevnt, det kan være slutten for EtH om det skulle gå på trynet. Setter man ut stjerner og ikke lykkes, er rabalderet i gang, selv om resultatene ikke nødvendigvis er dårligere.

Jeg liker ikke alle balltapene til Bruno, jeg ønsker en mer kontrollert stil, 4-3-3, med en backrekke som kan spille seg ut, og en midtbane som kan spille seg ut. Så er det ingenting i veien for at det kan gå fort i lengderetning; når det er passende. Jeg liker stilen i nederlandsk fotball, Ajax er et eksempel, selv om de er i en dvale nå for tiden. EtH må tørre å gå for det han dreiv med før.

Har jo sett for meg noe helt annet med en manager på andre året enn det som blir servert for tiden. Jeg forstår liksom ikke helt hva som har skjedd rett og slett. Bortsett fra at jeg nok en gang tenker at vi må fornye troppen her og der. Det er jeg lei av i grunn. Men ballsikre kjølige spillere er velkomment. Skadefri tropp kan medføre mer utspilling bakfra kanskje, jeg vet ikke.

Er også for at de som sjeldent spiller får noen muligheter, få i gang troppen og skape konkurranse om plassene. Jeg har lite svar, bare famler rundt her. En definert stil er det jeg vil ha, samme hvordan EtH vil spille, bare jeg ser noe av hva han vil utpå der :hah: Såpass desperat er man :hah:
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Rød Pølse, Vidar Dale Fjeld
LUHG!
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1929
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13887
Liker mottatt: 5234

Blodfink wrote: 25 Oct 2023, 19:13 Skjønner hva du mener, det har jo blitt en liten trend det der, begynte det ikke i et eller annet mesterskap med slik graving på straffemerket?
Carlos, keeperen til Brasil i VM 1986 sparket ned i bakken ved straffemerket før den siste og avgjørende straffa til Frankrike i straffekonkurransen den gangen.

Det er den første jeg kan huske som gjorde det.
8.08 ut i videoen ser vi han går ved siden av ballen som er lagt på straffemerket.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Rød Pølse, Vidar Dale Fjeld
Locked