(PL) Tottenham Hotspur - Manchester United (19-08-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2075
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7848
Liker mottatt: 4513

Det er klart man er skuffet og bekymret, men første omgang mener jeg var ok.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Blodfink, Pwint, red, RedTrafford, Rød Pølse
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3110
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14636
Liker mottatt: 9521

@Buchan skal du komme her og være positiv nå? ;)
post liked by: Blodfink, Pancho P, RedTrafford, Buchan
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2642
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8456
Liker mottatt: 8735

Har ikke sett kampen, så kan egentlig ikke si noe spesielt intelligent om den, men det virker som vi kan få relativt store problemer med å score mål denne sesongen også? Og da blir det oppoverbakke for Erik & co. Type lang. Spesielt om ikke noen klarer å trylle frem noen med målteft mot slutten av vinduet, men lite som tyder på det.
post liked by: Pwint, Blodfink, Pancho P, Buchan
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2075
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7848
Liker mottatt: 4513

Nei i grunnen ikke @Pwint 😊, så mye å være positiv over men akkurat den står jeg for 😃
post liked by: Pwint, Pancho P, RedTrafford, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4127
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 18070
Liker mottatt: 11746

Den supercomputeren som tippet oss på 7 plass.
Altså den maskinen vi gjorde narr av.
Lurer på om den faktisk overvurderte oss jeg🤣
post liked by: Jan Erik, 10Hag, Pwint, Pancho P, Buchan, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1602
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3751
Liker mottatt: 5223

RedTrafford wrote: 19 Aug 2023, 21:26 Den supercomputeren som tippet oss på 7 plass.
Altså den maskinen vi gjorde narr av.
Lurer på om den faktisk overvurderte oss jeg🤣
Den Commodore 64'n ?

Tror faen meg det var en Amiga 500 nå, ja 🤣
post liked by: Pwint, Pancho P, RedTrafford, Buchan, Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3110
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14636
Liker mottatt: 9521

Jeg skal rett og slett legge meg tidlig i dag. I morgen skal jeg ha lagt bak meg både wolves og spurskampene og tenke positive tanker. Dette er bare for deprimerende. Det som er mest overraskende er at EtH fremstår lite flink taktisk, og dårlig på kampledelse. Byttene kommer sent og endrer lite mm. Men krysser fingrene for at dette var bunnen. Kan bare bli bedre fra nå. Kan det ikke?
post liked by: 10Hag, Buchan, Jan Erik, MektigeTHOR, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4127
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 18070
Liker mottatt: 11746

Vi har vel ikke noe valg @Pwint

Kan si vi har 3 ganger så mye poeng i år i forhold til i fjor, og rope hurra.
Vi startet oppturen i tredje kamp i fjor, bør jo være i hvert fall en sjanse mot Forest da. Ikke bare at vi vinner 1-0, men spillemessig også.
post liked by: 10Hag, Pwint, Jan Erik, Blodfink

MektigeTHOR
Posts: 491
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 845
Liker mottatt: 1347

Så langt på 4 stk spilte omganger så vil jeg si at det fortsatt er scoringvegring. United trenger å få inn minimum en spiss til uavhengig av situasjonen rundt Martial samt at vi fortsatt venter på å få se Højlund.
2 rene spisser utenom Martial er ett MINIMUM!
Drømmen er 3-4 stk men det er foreløpig utopi.

Sånn jeg ser det klarte United å tape mot et svakt Tottenham som også mangler spiss, de har riktignok en manager som har fått ganske mye ut av mindre tidligere men enn så lenge ser jeg ikke Tottenham fullføre sesongen topp 4. Sånn sett blir det nok ekstra surt å se tilbake på hvordan disse 3 poeng blei kastet bort på feil kampplan, dårlig strategi, få gode backup planer, lite verktøy i verktøykassa samt en gjeng som igjen klarer å gå målløse av banen.

Edit: Vennligst bruk Sancho på spissplass samt Rashford der han hører hjemme på venstrekant fra start av de neste kampene. Frem til evt Martial eller Højlund blir klar kan Mctominay evt være en mulighet sent i kampen når det skal pumpes innlegg inn i boks. Alt er strengt tatt bedre enn å starte med Rashford ute av posisjon samt med Garnacho, da har vi nemlig ikke noe særlig gode muligheter igjen fra benk til å forandre kampbildet når kampene faktisk skal snus samt sikres.
Last edited by MektigeTHOR on 19 Aug 2023, 22:58, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1602
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3751
Liker mottatt: 5223

Vi har 40 prosent ballinnehav mot Spurs.
City har 60 prosent ballinnehav mot Newcastle.
Liverpool har 75 prosent ballinnehav mot Bournemouth, og spiller med 10 mann.

Ja, vi lider av scoringsvegring. Men problemet er, som tidligere diskutert, dypere og mer spesifikt. Og det begynner å bli veldig tydelig hvorfor vi sliter. Og det er ikke først og fremst pga scoringsvegring. Å score noen flere mål ville maskert problemene greit, men kun midlertidig.

MektigeTHOR
Posts: 491
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 845
Liker mottatt: 1347

10Hag wrote: 19 Aug 2023, 22:56 Vi har 40 prosent ballinnehav mot Spurs.
City har 60 prosent ballinnehav mot Newcastle.
Liverpool har 75 prosent ballinnehav mot Bournemouth, og spiller med 10 mann.

Ja, vi lider av scoringsvegring. Men problemet er, som tidligere diskutert, dypere og mer spesifikt. Og det begynner å bli veldig tydelig hvorfor vi sliter. Og det er ikke først og fremst pga scoringsvegring. Å score noen flere mål ville maskert problemene greit, men kun midlertidig.
Hva er så problemet?
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7767
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28168
Liker mottatt: 18702

Vi må rett å slett spille våre to presumptivt beste spillere i sine naturlige posisjoner.
Fernandes i midten og Rashford på venstre.
Ellers enig i at 2 omgang var fryktelig.
Onana er god, fått en fin start.
Men redd hvis det var de Gea i mål og Maguire som scoret selvmål ville de fått høre det etter 0-2.

Må bare håpe vi reiser oss mot Forest, og bruker spillerne i sine naturlige posisjoner.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, MektigeTHOR
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1602
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3751
Liker mottatt: 5223

MektigeTHOR wrote: 19 Aug 2023, 22:59
10Hag wrote: 19 Aug 2023, 22:56 Vi har 40 prosent ballinnehav mot Spurs.
City har 60 prosent ballinnehav mot Newcastle.
Liverpool har 75 prosent ballinnehav mot Bournemouth, og spiller med 10 mann.

Ja, vi lider av scoringsvegring. Men problemet er, som tidligere diskutert, dypere og mer spesifikt. Og det begynner å bli veldig tydelig hvorfor vi sliter. Og det er ikke først og fremst pga scoringsvegring. Å score noen flere mål ville maskert problemene greit, men kun midlertidig.
Hva er så problemet?
Jeg er jo inne på det i starten der. Ballinnehav er nøkkelen og den desidert største indikatoren på langvarig suksess i fotball over tid.

Veldig kort oppsummert:
1. Vi sliter med å dominere og styre kamper.
2. Og det er selvfølgelig fordi man må ha ballen mest for å styre og kontrollere en kamp.
3. Hvorfor er det viktig å ha ballen mer?
4. Man kan kun skape sjanser når man har ball.
5. Man kan ikke få sjanser imot når man har ball.
6. Man bruker langt mindre energi når man har ball.
7. Så man skaper og scorer mer jo mer man har ball. Man slipper inn mindre mål jo mer man har ball. Og man sparer energi og får færre slitasjeskader når man har ball.
8. Hvorfor har vi ikke ballen mer da?
9. Flere av våre beste spillere har ekstreme ferdigheter som er langt bedre tilpasset kontringsfotball, fremfor ballbesittende fotball.
10. Hvorfor er det negativt?
11. Fordi slik vi spiller nå, og har spilt de siste årene, er ikke bærekraftig for langvarig suksess. Kontringsfotball er volatilt, uberegnelig og avhenger mye av flaks i tillegg til dyktighet. Det er uforutsigbar taktikk, og koster ekstremt mye energi. Det er volatilt i den grad at det er ikke bare offensivt risikabelt, men også defensivt. Ved å hovedsakelig spille kontringsfotball, gir man fra seg mye ballinnehav, som betyr at man må forsvare seg store deler av kampen. Dette vil over tid bety at våre motstandere skaper flere sjanser enn nødvendig, og de bruker mindre energi enn nødvendig på å spille mot otss.
12. Kan vi ikke spille kontringsfotball da?
13. Klart vi kan. Det bør være en viktig del av arsenalet til enhver toppklubb. Men om vi skal fortsette å spille slik vi har gjort de 5-6 siste årene, så vil resultatene forbli slik de har vært. Vi kan gjøre det greit i enkelte sesonger og vinne enkelte cuper, til og med Champions League, da disse avhenger mye av flaks og tilfeldigheter. Men vi vil over tid ikke være i nærheten av å virkelig utfordre om noe ligagull. Det krever en forutsigbarhet og stabilitet i prestasjoner over 38 kamper, som er nærmest umulig om man hovedsakelig spiller kontringsfotball og ikke klarer å matche de beste lagene på ballbesittelse.

Vi har en veldig god stall, i bunn og grunn. Men mange av våre beste spillere får ikke spille den fotballen de virkelig er best til under Ten Hag. Og vi får ikke utnyttet potensialet til de spillerne vi har som faktisk passer godt i et slikt system, fordi de må tilpasse seg spillere som ikke passer spillestilen.

Så, ja. Vi har i bunn og grunn et skikkelig problem. Det kommer til å bli bedre, men ikke slik det egentlig skal være før vi faktisk har en stall som er hundre prosent skreddersydd til den spillestilen Ten Hag ønsker å spille.

Men jeg er helt og holdent sikker på at ballinnehavet er vårt aller største problem. Når det forbedres, vil alle disse andre tingene bli bedre. Noe annet er egentlig ikke statistisk mulig.

Det snakkes mye om innsats, scoringsteft, påtent, fitneess, og dusinvis av ting vi mangler i hver kamp vi spiller dårlig. Sånne vage ting som er vanskelig å definere, utpeke eller egentlig helt forstå. Og ja, disse tingene er jo tydeligvis ikke optimalt. Men City, Liverpool, Brighton, Arsenal og andre topplag har og dager der de er helt avskrudd. Men de vinner som regel uansett. Hvordan? De har en innprentet spillestil som går på autopilot, og den spillestilen er først og fremst basert på ballinnehavsprinsipp: Behold ballen i laget, og vi vil skape nok til å score uansett hvor dårlig vi spiller. Behold ballen i laget, og motstanderen vil ikke skape nok sjanser til å score mer enn oss. Behold ballen i laget, og vi kan dominere kampen uten å spille spesielt godt, og da vinner vi som regel.

Vår autopilot er, neste uten overdrivelse: Peis ballen opp på ensomme angripere. Eller slå på første instinkt etter ballvinn, selv om det vil være gunstigere å roe ned og bygge opp med ballkontroll, før man tar en kalkulert risiko som har langt høyere sjanse for å gi uttelling.

Men suksess er relativt:
Mourinho, Ole og Ten Hag har alle klart å sende oss til Champions League med hovedsakelig kontringsfotball. Og vi har vunnet noen cuper på veien. Noen vil synes det er godt nok. Det er jo slettes ikke dårlig.

Så jeg sier ikke at kontringsfotball er katastrofalt, eller dårlig. Bare at det ikke lenger er en effektiv primærtaktikk for å vinne Premier League når man konkurrerer mot lag som har lagt om spillestil til ballbesittende, kontrollerende fotball.
Last edited by 10Hag on 19 Aug 2023, 23:47, edited 4 times in total.
post liked by: RedTrafford, MektigeTHOR, Ryder, Blodfink
User avatar

offside
Posts: 1311
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 583
Liker mottatt: 1269

Skuffende så klart.
Vi startet dårlig i fjor også men kom oss veldig.
La oss håpe vi kommer oss.

Mener fremdeles at laget trenger forsterkinger.
Våre tidligere trenere har slitt å gjenskape to gode sesonger på rad. LVG, Mou og Solskjær.

Det er i år testen kommer for Eth.
Klarer han å gjøre det forgjengerne ikke klarte.

Håper fremdeles på en god signering før vinduet stenger.
Topp fire bør fremdeles være et realistisk mål.
post liked by: MektigeTHOR, Belfastboy

MektigeTHOR
Posts: 491
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 845
Liker mottatt: 1347

Så jeg sier ikke at kontringsfotball er katastrofalt, eller dårlig. Bare at det ikke lenger er en effektiv taktikk for å vinne Premier League når man konkurrerer mot lag som har lagt om spillestil til ballbesittende, kontrollerende fotball.
[/quote]

Kan ikke si meg spesielt uenig i det meste du skriver.
Men ser ikke helt ditt poeng.

Vi kan være enige i at Ten Hag sitt prosjekt, laget er under utvikling.
At hans stil nok er bedre enn mye av det vi har sett på Old Trafford på åresvis.

Men når vi ikke har en stall bygget rundt dette.
Hva ville du da ha gjort om du fikk bestemme?

Det er borte mot Tottenham, andre kamp i sesongen uten spiss med en dårlig kamp i bagasjen. Jeg ville levd fint med at United la seg lavere. Lot Tottenham få prøve å ha ball for så å ta kontringer. Fokus på å holde 0 samt ta det som bonus om de inkasserte 3 poeng. Faktisk ville 0-0 ha vært mer enn nok for at jeg skulle vært litt fornøyd etter kampen. Men å slippe inn 2 mål samt tape for en svakere utgave av Tottenham holder ikke for min del.

Før det offensive sitter skikkelig kan vi da i det minste forvente at de murer igjen bakover. Vi er nok mer enig enn du tror. Jeg skjønte strengt tatt ikke hvorfor du ikke heller skreiv hvilke taktiske grep du ville tatt før samt under kamp om du fikk bestemme. Ten Hag er dyktig men han må jo ha backup plan på plass samt grep som kan forandre kampbildet!
post liked by: Belfastboy, 10Hag, RedTrafford, Blodfink
Post Reply