Takker, lagt på følgerlistaRyder wrote: ↑29 Oct 2024, 13:31 Dette er litt nerdete, men liker å følge med på denne kontoen:
https://twitter.com/DataAnalyticEPL
Den poster mye forskjellig, men spesielt hvordan lagene plottes på en akse ut fra for eksempel direkte/omstendelig, antall og kvalitet på avslutninger for og imot, og det meste annet.
Det som slår meg når jeg ser på alle diagrammene samlet, er hvor midt i laget United har ligget på det aller meste under ETH. Middels intenst press, middels direkte, middels dominante. Rimer jo med det mange av oss vil karakterisere som et ganske identitetsløst lag.
Så er vi samtidig laget som har underprestert mest i forhold til xG og overprestert mest i forhold til xGA.
Ikke overraskende var dette det første jeg så etter, og kunne vel ikke blitt mindre overrasket:
Viser jo utrolig tydelig at det nesten er en umulig oppgage å vinne PL med en "rask og direkte" spillestil. Og samtidig viser den tydelig at de beste lagene har det som kalles en "slow & intricate" spillestil.
Vil tro dette også reflekteres i andre stats som antall pasninger, antall pasninger før fullført angrep, samt antall avslutninger imot.
Man kan kjøre lange debatter om hva som er mest spennende å se på. Men det viser jo svart på hvitt at man må holde ballen i laget for å utfordre.