Hvem vil dere selge?

Diskusjon rundt mulige overganger inn og ut av Manchester United.
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3742
Liker mottatt: 5216

Rodri kom til City i 2019. De var da innmari gode og stort sett like dominerende før han kom og.

I City har gode nøkkelspillere kommet og gått, uten at det har vært store problem. Så man kan se på det slik og. Så der er jeg enig med deg @Jan Erik. En klubbs taktiske filosofi og struktur kan og bør legge til rette for at selv nøkkelspillere kan erstattes.

Uansett, så prøver jeg ikke å endre meningen til noen. Det kunne vel knapt vært mer legitimt jmf. med opinionen at Bruno er den man bygger laget rundt. Så ingen trenger å forsvare at de har en så allmenn mening. Det er et premiss jeg aksepterer, selv om jeg er uenig med det.

Jeg fastholder min mening om at vi ikke vil kunne ta de taktisk nødvendige stegene for å bli den nye dominerende klubben, ved å bygge laget rundt Bruno. Min gjetning er at vi først nærmer oss dette når både Bruno og Rashford enten ikke er her lengre, eller når de begge har langt mindre roller i laget.

Ikke fordi de ikke er gode fotballspillere. De er på begge på sett og vis de blant beste spillerne vi har og har hatt de seneste årene (Bruno i alle fall, Rashford mener jeg er en langt mer begrenset spiller enn Bruno).

Men hovedsakelig fordi jeg ikke tror vi kan taktisk bli et lag som spiller med kontroll over hele banen, all den tid vi har en spiller i Bruno som absolutt alt skal og må siles gjennom. Da tror jeg vi på vårt beste ender i topp 4, og da betydelig bak den som vinner. Uavhengig hvor godt vi gjør det ellers på transfermarkedet.

Og jeg synes kampen mot Burnley illustrerer veldig godt hvordan jeg vurderer Bruno, mot de fleste andre. Så og si alle mente han gjorde en kjempegod kamp. Jeg synes kun de 30 første minuttene var gode, og så synes jeg han rett og slett var skikkelig dårlig i resten av kampen. Han stod veldig ofte høyere enn Højlund, noe som blottla midtbanen fullstendig. Han stresset og behandlet ballen som en tikkende bombe, og slo bare mer og mer upresise pasninger. Og til slutt løper han til og med i veien for den beste muligheten vår på slutten. Og hele veien blir kroppsspråket, og sinnahoppingen med armer som veiver i frustrasjon bare økende og økende. Dette er for meg en taktisk svak spiller, og ikke en kaptein av det kaliberet jeg mener vi trenger.

Bruno mot Sheffield United, derimot... Der synes jeg han gjør sin definitivt beste kamp for United på flere sesonger. Og det er ikke fordi han scorer mål. Men fordi han for en sjelden gangs skyld får spille upresset pga et svært tamt Sheffield Utd, og derfor har god tid til å ta gode valg med ball og posisjonering.

Men igjen, jeg er nok noe streng og taktisk predisponert i mine vurderinger. Jeg må f. eks helt ærlig si at jeg heller ikke har den samme utelukkende troen på f.eks Garnacho og Højlund, som de fleste har. Jeg tror rett og slett ikke de kommer til å bli United-legender. Det er gode spillere med ekstremferdigheter, men jeg ser for tydelige mangler i grunnspillet, som man vanligvis ikke vil kunne endres med verken treningsmengde, alder og erfaring. På samme måte som jeg alltid har ment at Rashford ikke vil utvikle seg til å bli en spiller som tar taktisk gode valg, eller blir en god førsteforsvarer. De er rett og slett bare spillertyper som trives best med at det går utelukkende fort i lengderetning. Og det er vel og bra, men aldri en taktisk formel jeg har noe tro på kan ta oss det steget videre til å bli verdens beste fotballag igjen.

Derfor mener jeg tålmodige og ballsikre spillertyper som nettopp Van de Beek, Mount, Antony, Rodri, Rice, Grealish og Saka er langt mer å foretrekke enn mange av våre beste spillere. De er ikke nødvendigvis bedre på alt våre beste er gode på, men jeg mener de er bedre der det teller mest i et kollektivt lagspill; disiplin, tålmodighet og ballbehandling. De vil holde ballen i laget, og ikke gi motstander mulighet til å ta initiativ i kampen. Et lag bygd med slike spillere, trenger ikke en Bruno eller Rashford til å gjøre alt. Slike lag kontrollerer kamper, og sørger for at det har ganske lite å si om det er Haaland, Alvarez, Foden, Sterling eller Jesus som spiller. For å sette det på spissen, rent bokstavelig.

Svaret får vi jo en gang i fremtiden uansett 😄 Det er det som er så greit med tidens gang. Om noen år, kan vi se tilbake på alle disse trådene, og se hva som viste seg å stemme eller ikke. Og ender jeg opp med å ta feil, skal jeg spise de ordene med både glede og god drikke. For det vil da bety at United som klubb har nådd de målene jeg ønsker.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Jan Erik wrote: 29 Apr 2024, 20:06 Javisst, @Rød Pølse. Jeg mener jo det er mulig å vinne med Bruno. Men laget rundt må opp på et annet nivå.

City kunne sikkert vunnet med Rice eller Kimmich eller lignende i den posisjonen også.
Enig. Det kunne de nok ganske så utvilsomt gjort. Også med Bruno, som jeg har påpekt tidligere. Sett Bruno i dagens City, og det er klart jeg tror det vil funke. Han ville vært omringet av spillere som er eksperter på å beholde ballen i laget, og som ikke ønsker konstante baller matet i bakrom.

Men klarer United å bygge en tropp rundt Bruno som gjør dette mulig, og det innen 2-3 år? Det anser jeg som en tilnærmet umulig oppgave.
post liked by: Jan Erik, Blodfink, RedTrafford, Pancho P
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14815
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23901
Liker mottatt: 19957

RedTrafford wrote: 29 Apr 2024, 15:43 Grønt:
Mainoo, Bruno, Garnacho, Dalot og Højlund

Gul:
Martinez (mye skader)

Rødt:
Resten :-|
Mye enig, Dalot har tatt steg, og fortjener ros, men jeg vil ha inn Frimpong, portugiseren trenger konkurranse. God konkurranse. Men Frimpong er nesten mer kant blitt da...
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, 10Hag, Pancho P
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2265
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10389
Liker mottatt: 9260

Det er uproblematisk at man har litt ulikt syn på ting, @10Hag. Alle ønsker vel at United skal lykkes, så har man litt ulike forslag til veien videre. Tror ingen her inne sitter på fasit. Jeg håper jo at flere av de vi har kan ta steg med litt bedre tilrettelagte omgivelser.

Heldigvis for meg er det lite sannsynlig at vi henter Donny tilbake og sender Bruno ut døra. Jeg er ikke så begeistret for å ligge i fosterstilling og gråte 😬
post liked by: Blodfink, Pwint, 10Hag, RedTrafford, Pancho P, messilingard, Andtho01
Football, bloody hell!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14815
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23901
Liker mottatt: 19957

Interessant diskusjon rundt Bruno. Jeg er veldig der at ingen er uerstattelige.

Men at Bruno trenger spillere rundt som er hvassere enn det kollektivet vi har nå, om det skjer kan det bli titler med Bruno og. Tenker da på PL og CL...

Vil jo si at Rodri har en ganske takknemlig oppgave, det er 10 andre spillere rundt ham som er gode i omtrent alle faser av spillet egentlig. Uten at det tar noe fra Rodri, han dekker mye, men han er heller ikke uerstattelig.

Selv om City tapte 6 av 12 kamper han ikke spilte i fjor, så ville jeg hatt en lenger periode uten ham for å konkludere med noe. City hadde vel justert seg og fått maskinen til å tikke igjen, fordi de har høy kvalitet i troppen. Men Rodri er en av verdens beste spillere, kanskje den beste i sin posisjon.

Skulle gjerne hatt noe lignende i United.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Jan Erik, 10Hag, RedTrafford, Pancho P, messilingard, Andtho01
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3742
Liker mottatt: 5216

@Rød Pølse: Absolutt 👍

Tror nok ikke du trenger å bekymre deg for det 😄 Donny sin United-karriere er på lang vei på siste vers, og det ser jo også nesten ut som karrieren hans er ferdig på et mer generelt grunnlag. Virker nærmest som en ødelagt spiller mentalt.

Og Bruno blir selvfølgelig ikke solgt. Han kommer til å fortsette å være vår kaptein de neste årene. Så må vi bare se hvordan det går. Skulle så gjerne delt din optimisme (og realisme fra ditt ståsted), men jeg tror ikke vi klarer å bygge noe stort all den tid alt av vårt spill absolutt må siles gjennom ham.

Men jeg tror han vil fortsette å imponere med individuelle tall, uten at det gjør oss til noe bedre enn det vi har vist de siste 11 årene; ulike topp 4-plasseringer og en cup her og der. Selv under våre aller beste perioder under Solskjær og Ten Hag med Bruno, synes jeg vi har vært spillemessig langt fra gode nok, og for lite kontrollerende. Det har stort sett gått i kontringer og individuelle øyeblikk, og aldri vært i nærheten av noe som har vært bærekraftig over tid. Og det er hva jeg tror er taket vårt rent taktisk ved å bygge lag rundt Bruno; Pretty good in short spells, but nowhere near good enough on a consistent basis. Og det er hovedsaklig fordi vi må ofre for mye kontroll når nesten hvert angrep må innom Bruno og spilles hurtig og direkte i lengderetning. Ser det ikke som en bærekraftig strategi på lang sikt, og ingenting til nå har tydet på at det er det heller.

Vi får gjenoppta den diskusjonen igjen når vi har fasiten i hånd om 2-3 år. Så skal jeg selvfølgelig bjuda på noen halvkalde pils uansett hvilken vei det går!
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Blodfink, Andtho01, Jan Erik, Pancho P, Ryder
User avatar

Ryder
Posts: 4825
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11170

10Hag wrote: 29 Apr 2024, 15:46 @messilingard: Enig, kan og se for meg dette med Mount. Utenom sentralt. Vi trenger 2 spillere på midten med mer defensive fibre enn Mount. Men det er en subjektiv vurdering fra min side.

Men kan ikke se for meg hvordan det faktisk skal klaffe og funke, all den tid laget fortsatt skal bygges rundt Bruno.

Tror ikke Mount vil få nok spilletid, fordi det blir for rigid å rullere på spillere når en av de i praksis ikke kan rulleres på. Da vil det kun gå på bekostning av vingene.

Og om Bruno spiller, vil alt gå gjennom ham uansett. Så da blir Mount enda en spiller som vi ikke får mulighet til å spille på styrkene til; nemlig holde på ball, og spille en mer avmålt og behersket angrepsfotball med kalkulert risiko.
Delvis enig her, og dette er jo en av grunnene til at jeg ved gjentatte anledninger har stilt spørmål ved Mount-kjøpet. Hva var planen her egentlig, hvor så ETH for seg at han skulle spille, og sammen med hvem?

Når det er sagt - jeg tror Mount kan gjøre nytte for seg flere andre steder enn som en Bruno-erstatter/10-er. Han kan fint spille enten som indreløper i 4-3-3, eller sammen med et defensivt rivjern i 4-2-3-1, men ikke minst på kant i en litt sånn Foden-aktig rolle der han er mer kombinasjonsspiller enn klassisk ving som ligger på krittet og hugger i bakrom. Per i dag har vi kun én ving som leverer jevnt på pluss-siden, tenker derfor at det ikke er noe stort offer å gi Mount noen kamper der. Ble også flyttet rundt ganske mye i Chelsea.
Men mistenker at ETH ikke er så glad i ideen med innoverkanter, kan også forklare den manglende spilletiden til Amad (og Sancho da han var her). Han foretrekker åpenbart at vi skal sette opp kantene i 1v1-situasjoner de skal løse individuelt.
post liked by: Pwint, 10Hag, messilingard, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4487
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2932
Liker mottatt: 9723

Ryder wrote: 30 Apr 2024, 09:19 Men mistenker at ETH ikke er så glad i ideen med innoverkanter
Skjønner hva du mener, men jeg må innrømme at jeg tenkte at dette var ironisk all den tid både Rashford, Garnacho og spesielt Antony dribler seg inn i banen for å skyte over. Men skjønte at det utgangspunktposisjon som det ble referert til.

At Mount kan spille kant er jeg ikke i tvil om. Ten Hag har forøvrig brukt Bruno noe ute til høyre med varierende hell.

For min del så er jeg først og fremst opptatt av at det noen som holder bredde offensivt. Om det er en kant eller back er ikke så nøye, men skal det være en back som holder bredde offensivt så er ikke Wan-Bissake akkurat den som skaper mest frykt hos motstander med sine offensive egenskaper.
post liked by: Ryder, Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4825
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11170

10Hag wrote: 29 Apr 2024, 21:34 Og det er hva jeg tror er taket vårt rent taktisk ved å bygge lag rundt Bruno; Pretty good in short spells, but nowhere near good enough on a consistent basis. Og det er hovedsaklig fordi vi må ofre for mye kontroll når nesten hvert angrep må innom Bruno og spilles hurtig og direkte i lengderetning. Ser det ikke som en bærekraftig strategi på lang sikt, og ingenting til nå har tydet på at det er det heller.

Vi får gjenoppta den diskusjonen igjen når vi har fasiten i hånd om 2-3 år. Så skal jeg selvfølgelig bjuda på noen halvkalde pils uansett hvilken vei det går!
Angrepene MÅ jo ikke innom Bruno, synes diskusjonen blir reduktiv med et sånt premiss - det fjerner ansvar både fra manger og fra medspillere.
Ja, mange av dem er innom Bruno (i alle fall de angrepene det faktisk blir farligheter utav, hehe) men det er jo ikke sånn at alle andre utpå der spiller tiki-taka i to minutter, før de gir ballen til Bruno som lemper ballen 40 meter i bakrom. Onana slår langt. Casemiro slår langt og blindt. Eriksen slår langt. Maguire slår langt. Det er villet og det kommer fra toppen, ikke fra Bruno.

Managere tar taktiske valg basert på spillermaterialet de har tilgjengelig. Jeg har opptil flere høner å plukke med ETH, men skjønner at han med dagens stall ser verdien av å utnytte én av Brunos spisskompetanser. Vi mangler spillertypene både i bakre firer, defensiv midtbane og forsåvidt også kanter til å spille rent posession-orientert fotball, til det har vi rett og slett for få spillere som evner å trille ball på en trygg måte (Mount hadde forresten i sin beste Chelsea-sesong en pasningsprosent godt nede på 70-tallet, så han spiller også på marginer).

Vi spiller direkte delvis frodi Bruno behersker den delen av spillet ekstremt godt. Men også fordi få/ingen av de andre spillerne på laget behersker kontrollert småspill. Sorry, men for meg blir det da rart å henge alt av skyld på den ene spilleren som faktisk har spisskompetanse i verdensklasse, i motsetning til de 10 andre. Det er minst 7-8 grunner til at vi ikke kan spille possession-fotball med dette laget - Bruno Fernandes er i verste fall kun én av dem.

Skjønner at vi aldri blir enige her, og det er greit. Du har antagelig rett i at det er for seint å bygge et vinnerlag rundt Bruno. Bortsett fra de siste ukene har han sett delvis seigere enn vanlig ut denne sesongen, og jeg hadde/har en reell bekymring for at det absurde antallet minutter han har i beina begynner å sette spor. Alle spillere har en grense. Likevel mener jeg det er klubben som har sviktet Bruno i så måte, ikke omvendt.
post liked by: messilingard, LoveBruno&Rashford, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3742
Liker mottatt: 5216

@Ryder: Der er vi jo bare litt uenige, da. Skjønner argumentet om reduksjonisme, men det gjelder jo like fullt andre veien og. At man koker det ned til at det meste bør gå gjennom Bruno, fordi han har gode tall på sjanseskaping er også reduksjonistisk i så måte, og ser bort fra disse to punktene som er vanskelig å se bort i fra.

1. All den tid Bruno har spilt nesten hvert eneste minutt siden han kom, under ulike managere, vet vi ikke hvordan det ville fungert med en annen i 10er-rollen, evt. hvordan vi ville fungert med en endring av rollens funksjon uavhengig hvem som spiller der. Det er kun noen få kamper her og der å sammenligne med, og da hovedsakelig der Bruno enten har spilt dypere i banen eller på høyresiden. Etter Bruno kom har det rett og slett ikke vært noe rom eller vilje til å prøve noe annet eller rullere og eksperimentere.

2. Det vi vet helt sikkert, er at vi scorte ikke betydelig mindre mål alle årene før Solskjær hentet Bruno. Det var ganske lik output i form av antall mål og tabellplasseringer som nå. Så ja, i Bruno har vi da rent effektivt samlet mange målpoeng på én spiller. Men det har ikke endret noe for laget som helhet av betydning. Så på hvordan måte har da Bruno gjort oss bedre som lag? I alle fall ikke på en måte som kan måles som avgjørende for grad av suksess i form av antall mål, poeng, tabellplasseringer og troféer.

Men er selvfølgelig enig i at resten av laget rundt heller ikke er gode nok til å virkelig mestre en ballbesittende stil.

Jeg er også enig i hvordan du vurderer Ten Hags taktiske ønsker om hvordan vingene våre skal spille på en direkte måte (Selv om jeg er fullstendig uenig med Ten Hag i at dette er en måte å spille på som er bærekraftig over tid).

Og det siste du sier kan jeg og være enig i, altså. At klubben har sviktet Bruno, ikke omvendt. Jeg synes definitivt ikke at Bruno har sviktet oss. Han gjør alltid sitt beste, og er blant de beste i verden på det han er god på.
post liked by: Ryder, Rød Pølse, messilingard
User avatar

Ryder
Posts: 4825
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11170

10Hag wrote: 30 Apr 2024, 10:15 1. All den tid Bruno har spilt nesten hvert eneste minutt siden han kom, under ulike managere, vet vi ikke hvordan det ville fungert med en annen i 10er-rollen, evt. hvirdan vi ville fungert med en endring av rollens funksjon uavhengig hvem som spiller der. Det er kun noen få kamper her og der å sammenligne med, og da hovedsakelig der Bruno enten har spilt dypere i banen eller på høyresiden. Etter Bruno kom har det rett og slett ikke vært noe rom eller vilje til å prøve noe annet.

2. Det vi vet helt sikkert, er at vi scorte ikke betydelig mindre mål alle årene før Solskjær hentet Bruno. Det var ganske lik output i form av antall mål og tabellplasseringer som nå. Så ja, i Bruno har vi har samlet mange målpoeng på én spiller. Men det har ikke endret noe for laget som helhet av betydning. Så på hvordan måte har da Bruno gjort oss bedre som lag? I alle fall ikke på en måte som kan måles som avgjørende for grad av suksess i form av antall mål, poeng, tabellplasseringer og troféer.
Det er 11 spillere på et fotballag. Mener du at vi i disse sesongene har hatt 10 andre spillere (utenom Bruno) som bør ha gjort oss i stand til å være et topplag, bare vi hadde spilt på en annen måte? Hadde vi vært jevnlig i topp 2-3 med Donny eller Mount som 10-er? Jeg tillater meg å tvile sterkt på det.

Jeg vil påstå at det er paralleller til Liverpool og Steven Gerrard for 10-15 år siden. En viss "over reliance" der også, definitivt, men samtidig blir det drøyt å si at det var Gerrard som holdt Liverpool tilbake, selv om de har blitt et bedre LAG etter han la opp. Fra United-historien kan vi trekke fram Bryan Robson. Samme greia. Heldigvis fikk han oppleve å bli ligamester, selv om han da var på hell og ikke lenger krumtappen i laget. Håper Bruno også får oppleve det, han fortjener det, selv om tida er i ferd med å renne ut.

Det er fullt mulig å være en glimrende fotballspiller i et middelmådig lag uten at det er den spillerens skyld at laget er middelmådig. Og ingen er selvsagt uerstattelige - et velfungerende kollektiv med gode og riktige rollespillere vil alltid trumfe et one man show, selv om spisskompetanse også er påkrevd. Vi har ikke hatt et velfungerende kollektiv på veldig mange år. Du mener (?) Bruno må ta sin del av ansvaret for det, jeg mener skylda må plasseres helt andre steder.
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Pwint, messilingard, Belfastboy, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3742
Liker mottatt: 5216

@Ryder: Du argumenterer godt.

Så er det interessant med de eksemplene på gode spillerne i lag som sliter, selv om det ikke er en taktisk analyse i bånn. Ikke at det trenger å være en heller, det er legitime eksempler som illustrerer ditt poeng, uavhengig om det stemmer eller ei.

Vi har begge redegjort for hva vi tror, og vi er enig på noe og uenig på noe.

Så det eneste vi kan gjøre nå er å vente og se. Vi kommer til å styrke posisjonene rundt Bruno betraktelig fremover, og han kommer til å fortsette å spille. Jeg tror vi ikke blir markant bedre de neste 2-3 årene, enn det vi har vært de siste 11 årene (Jeg tror vi blir bedre enn i år naturligvis, men fortsatt ganske langt unna best).

Først når spillerne rundt blir bedre, og Bruno spiller betydelig mindre eller ikke er her, tror jeg vi tar steget. Men det handler ikke bare om Bruno. Jeg mener og at å fornye angrepsrekka er mer kritisk enn mange tror, og minst like viktig som å fornye sentrallinja. Tror verken Bruno, Rashford, Højlund eller Garnacho blir de som løfter oss til en ny æra med dominans. Og Greenwood mener jeg også har samme taktiske disponering som disse, dog er han nok ferdig her uansett. Det er bare ikke en taktisk match for hva jeg tror trengs for å bli best i verden. Vi trenger veldig ulike spillertyper enn disse, i mine øyne.

Håper jeg tar feil, men det tror jeg bare ikke. Så har jeg jo forklart hvorfor mange ganger, og at det ikke betyr at dette ikke er gode spillere. Jeg tror bare ikke de er spillertyper som er komfortable med å ikke hovedsaklig spille på raske overganger eller mest i bakrom, og at dette er en taktisk tilnærming som jeg mener ikke er kontrollerende nok til å ta oss til toppen av fotballverdenen, der vi er helt i toppen flere år på rad -- som er vårt og våre nye eieres uttalte mål. Dette betyr og at selv om Ten Hag overlever sommeren, tror jeg ikke han har den taktiske filosofien som vil oppnå dette for oss. Det faktum at vi som har som uttalt mål å være verdens beste klubb f.eks har McClaren så høyt oppe i trenerapparatet, synes jeg og er merkelig. Jeg tror ikke det er bærekraftig, eller at Ten Hag med hans trenerteam i det hele tatt er i taktisk stand til å ta oss dit vi skal være. Sier ikke at Ten Hag, VdG og McClaren ikke er gode trenere. Men jeg tror ikke de taktisk er helt i verdenstoppen og i moderne front av hva som trengs.

Om noen år vet vi svaret, så da kan vi mimre og se hvordan det gikk. Tar jeg feil, så må du gjerne påpeke det da. Det ville jo vært det beste for alle om det blir slik. Men jeg må være ærlig om hva jeg tror, enn så lenge. Optimismen min ligger i at vi en gang vil legge om vår taktiske filosofi, og fremavle og kjøpe spillertyper deretter.
post liked by: Ryder, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4825
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11170

Enig i at det er en interessant diskusjon @10Hag, jeg skjønner hvor du kommer fra selv om jeg mener du overdriver det vi kanskje kan kalle Brunos ideologiske betydning og påvirkningskraft.

Når det gjelder framtida er jo det veldig hypotetisk og avhengig av så utrolig mange faktorer på og utenfor banen som har lite/ingenting med Bruno å gjøre. Alt fra CEO og sportsdirektør til medisinsk team, analyseapparat og absolutt alt imellom. Så å ta det som bevis på enten seier eller tap i denne debatten blir litt meningsløst.

Jeg tror, som deg, at det er små sjanser for at vil blir ligamestre eller seriøs tittelkamp med Bruno i en nøkkelrolle. Men det handler mer om Brunos aldersprofil enn noe annet, vi kan ikke regne med å få mer enn kanskje to sesonger til på bortimot toppnivå ut av ham. 90 prosent sikkert er det en annen spiller i den posisjonen den dagen vi igjen vinner ligaen. Men at vi vant liagen i 93 med Paul Ince på midten i stedet for Bryan Robson, betyr ikke at Ince var en bedre spiller eller på noe tidspunkt viktigere for laget. Tror - hypotetisk - at et United lag forsterket skikkelig på 6-7 plasser og en bedre taktisk tilnærming, men med en peak Bruno i oppstillingen, ville hatt en meget god sjanse.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, RedTrafford, Rød Pølse, Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3742
Liker mottatt: 5216

Er jo overraskende mange som sier Bruno kan holde på slik til han er 35. Så på det premisset skulle vi kunne rekke å se en Bruno i meget god form med et nytt og sterkt lag rundt seg.

Men er nok mer enig med deg, der. Tror han vil treffe en nedadgående kurve før det. Han spiller for mye, og da må det etter hvert forekomme irreversibel slitasje.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, messilingard, Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4825
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11170

Husker den norske twitter-brukeren Bojochris (eller noe sånt, han var her inne med et annet brukernavn også), han hadde ekstremt mye interessant å komme med men er dessverre ME-syk og derfor knapt aktiv. Han presenterte statistikk som sammelingnet antall spilte minutter i karrieren opp mot kvalitet/produktivitet. Bortsett fra noen syke outliers, som Christiano Ronaldo, var det oppsiktsvekkende hvor vanlig det var med dropoff i kvalitet etter et visst antall minutter. Husker selvsagt ikke tallet nå, men det var veldig interessant.
Modellen stemte for eksempel bra på Wayne Rooney, som sluknet relativt sett tidlig - men på "riktig" tid med tanke på hvor tidlig han begynte.
post liked by: 10Hag, Jan Erik, Andtho01, Pangaea, Pink Final, Rød Pølse, messilingard, Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3742
Liker mottatt: 5216

Da er jeg vel overbevist. Jeg blir med på forumets premiss om at beste og kanskje eneste sjanse for suksess fremover er å bygge laget rundt Bruno, og om mulig, skaffe flere spillere som spiller som Bruno.
post liked by: messilingard, Pwint
Post Reply