Samletråd internasjonal fotball

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4562
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 20927
Liker mottatt: 13794

Ajax snudde 3-2, men tapte allikevel 4-3 til slutt.
Det at Ajax ligger på direkte nedrykk etter 7 kamper rr oppsiktsvekkende ja.
Mange av de andre lagene har spilt 9 kamper da.

Kampen ble visst stoppet også. Sikkert mange sinte fans.
post liked by: 10Hag
User avatar

10Hag
Posts: 1820
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 4262
Liker mottatt: 6206

Tror dette er 3. kampen Ajax har fått stoppet hittil i år grunnet supporteropprør?

En klubb i fritt fall. Utrolig. Tror Marc Overmars hadde veldig mye å si for suksessen der, sammen med Van der Sar og Ten Hag.

Man merket allerede etter Overmars måtte gå at klubben ikke var den samme. Og så forsvant jo som kjent Ten Hag like etterpå.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4562
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 20927
Liker mottatt: 13794

Tror nok det ligger noe i det.

Klubben har liksom gått av seg i åresvis.
Utenom PSV har sikkert flere klubber gjort mye riktig i form av ledelse og satsning.

At det skulle gå så fort gæli hadde jeg ikke trodd.
Når ting er på stell vil jeg tro de løfter seg ganske fort.
post liked by: 10Hag, Blodfink, Pink Final
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1965
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 14759
Liker mottatt: 5411

Nå er det mye rart i noen av de europeiske ligaene.
Lag som for noen år siden eller ganske nylig dominerte i sine hjemland, sliter voldsomt om dagen.
Har ikke satt meg inn i alt for mange av de, men tar 3 land her:
- I Sveits var Basel en garantist for serietitler år etter år. Nå ligger de helt sist i sin liga.
- Lyon har vært et habilt lag som har kjempet helt i toppen i fransk fotball - de er nå på sisteplass etter et 1-2 tap hjemme i dag mot Clermont som da tok seg forbi Lyon.
- Og som vi vet så sliter Ajax i Eresdivise og ligger nå på nedrykksplass der.

Hva er det som gjør dette?
Er det økonomien i klubbene som gjør dette? Har de satset for høyt?
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, RedTrafford, Rød Pølse
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 15363
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 26438
Liker mottatt: 22192

Ikke godt å si hva som skjer i disse klubbene, men opp i gjennom historien har det gått nedover med mange klubber som har nyti suksess.

Motsatt må Girona være, som spiller med Eric Garcia og Daley Blind i en 3 backs-linje. De to eneste på laget jeg har hørt om før. Måtte sjekke opp spilleren Savio i angrepet deres, en 19-åring på lån fra fransk 2.div. At det går an å holde tritt med Real og Barca er ganske vilt.

Blind var jeg svak for btw. En skikkelig ballspiller, forsvarets svar på Eriksen på en måte. Vi kunne ha hatt bruk for ham nå tror jeg :yikes: Har ikke fart, men et godt venstrebein og rutine.

Manager Michel (47), med fortid som spiller i stort sett Rayo V. og Murcia har fått til noe, aner ikke hvordan de spiller. De rykka opp til 22/23 sesongen
Managerkarrieren hans:
2016–2017 Rayo Vallecano (youth)
2017–2019 Rayo Vallecano
2019–2021 Huesca
2021– Girona
Opprykk fra 2.div. 21/22
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, RedTrafford
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1820
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 4262
Liker mottatt: 6206

Rosenborg og United kan og nevnes her, selv om forfallet ikke er på langt nær like ekstremt. Og tidsperioden er noe lengre.

Basel og Ajax er vel fortsatt som økonomiske beist å regne i sine respektive ligaer/land? Lyon er jeg usikker på, men leser at de nylig ble oppkjøpt. Rosenborg og United mangler jo heller ikke akkurat penger, selv om det i Uniteds tilfelle er litt mer komplekst enn som så med våre eiere.

Så jeg tror kanskje ikke økonomien er det som er katalysatoren for nedgangen i disse tilfellene. De fleste storklubber har en merkevarestatus som overlever lange nedgangsperioder. New York Yankees er kanskje det beste eksemplet på dette, med en udødelig logo på klær som har hatt større status og verdi enn selve laget i seg selv i moderne tid. Hvor enn man er i verden, ser man folk i NY-capser og gensere på folk som sannsynligvis ikke vet hvor logoen kommer fra.

United er nok blant de fotballklubbene i verden med samme ikoniske status, sammen med Real Madrid og Barcelona. Penger tjenes uavhengig av hva som skjer på fotballbanen. Woodwards våte drøm, jmf. hans Disneyland-sitat.

Kanskje forfall i kompetanse, ledelse, struktur og kultur er fellesnevneren som forklarer den sportslige nedgangen? Det virker sannsynlig i tilfellene storheter som Ajax, Rosenborg og United, som alle nå sliter med å spille på det nivået man burde kunne forvente.

Basel og Lyon tør jeg ikke gjette på, da jeg aldri har satt meg noe inn i sveitsisk eller fransk fotball. Men forstår det slik jeg leser at Basel fortsatt har sterk økonomi.

Ellers er jo Liverpool fra '91 til 2018 relevant i så måte. De hadde riktignok en del suksess og korte, gode perioder innimellom disse årene, men vant aldri ligaen og ble aldri reelle utfordrere over tid før Klopp kom. Hvorfor klarte ikke de å bære videre på suksessen fra 80-tallet (+1990)?
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4562
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 20927
Liker mottatt: 13794

Tenker det samme, uten å ha satt meg altfor mye inn i det.
Økonomien er sterk som nevnt, så sant ikke noen har veldig store lommer😬

De har ikke klart å erstatte viktig posisjoner i klubben.
post liked by: Blodfink, 10Hag
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 15363
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 26438
Liker mottatt: 22192

Barcelona forward Marc Guiu scored 33 seconds after coming on as a second-half substitute to give his side a 1-0 victory over Athletic Club at Camp Nou.

The 17-year-old, making his first appearance in LaLiga, rounded the goalkeeper and finished into an empty net with his first touches of the ball.

Grei debut av barnet :strong:
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 5031
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2956
Liker mottatt: 12124

Årsakene til storklubbenes fall er nok varierte. Synes det er mange likhetstegn mellom United og Rosenborg, for eksempel. Begges suksess i moderne tid var drevet av unike trenerpersonligheter (Nils Arne Eggen og Alex Ferguson), selvsagt understøttet av en sterk
økonomisk posisjon i forhold til konkurrentene.

Nå klarte jo NAE for så vidt å konkretisere sin fotballfilosofi og -teori, mens Ferguson i enda større grad hadde en "force of personality". Uansett skal man ikke undervurdere de menneskelige egenskapene og karismaen begge hadde, og som er umulig å gjenskape om en prøver aldri så mye. Tror begge klubbene har undervurdert behovet for å skape en solid struktur som erstatning for disse larger than life-managerne, og i stedet lett etter den nye versjonen av det gamle geniet.
I Trondheim er det jo stadig en diskusjon om Rosenborg liksom SKAL spille 4-3-3 som Eggen eller om dette skal være 100 prosent trenerstyrt. De prøver liksom å lage en slags Ajax-/Barca-modell, men det er halvhjertet, kommer gjerne fra et styre med begrenset fotballkompetanse - og gjenspeiles ikke i treneransettelser eller spillerrekruttering.

I Ajax blir jo dynamikken en annen - de har jo det fotballteoretiske og -faglige grunnlaget på plass etter å ha drevet etter noenlunde samme modell i flere tiår. Men det vil være svingninger der også, gode og dårlige årganger og feilansettelser. De har et solid fundament, så tipper de kommer tilbake.
post liked by: red, Pink Final, Belfastboy
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4674
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 3163
Liker mottatt: 10688

Ajax har på mange måter begynt helt på scratch etter at ten Hag forlot klubben. Av dagens spillerstall så er det Rensch, Brobbey, Berghuis og Taylor igjen fra troppen som Erik ten Hag hadde i siste sesongen sin der. I tillegg til ten Hag så er også Overmars og Van der Sar ute av klubben fra den sportslige og administrative ledelsen.

At Ajax er såpass dårlige at de ligger på nedrykke etter 7 kamper er nok overraskende, men at de presterer dårligere enn for to sesonger siden er absolutt ikke overraskende basert på hvor store utskiftninger som har vært i hele organisasjonen rundt førstelaget.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 157
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 134
Liker mottatt: 388

Spillere har managere som de gir 110% støtte, selv om de ikke spiller fast...så finnes det spillere som gir sine managere 90% når de spiller fast og 80% når de ikke spiller fast...kjemi og gjensidig respekt for hver andre i alle deler der en representer klubben gjør et lag til et lag. Når storlag sliter er det gjerne blitt klikker innad som utfordrer alt og alle...og det er alltid en alfahann som tenker sitt eget beste og ikke nødvendigvis lagets beste...bare tanker.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8103
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30521
Liker mottatt: 20571

Komboen penger, god sportslig struktur og flinke mennesker er alfa og omega.
Svikter en eller flere av disse tre elementene er ingen klubb usårbare.
post liked by: Ryder, messilingard, RedTrafford, Rød Pølse, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1965
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 14759
Liker mottatt: 5411

Jeg vet ikke hvordan det var rundt omkring i europeisk fotball angående Sir Bobby Charltons død, men Barcelona hadde i hvert fall 1 minutts stillhet før sin kamp mot Athletic Bilbao i går kveld. Det fortjener katalanerne respekt for!
Attachments
barcelona.jpg
barcelona.jpg (65.8 KiB) Viewed 703 times
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Blodfink, Jan Erik, Buchan, Rød Pølse, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8103
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30521
Liker mottatt: 20571

Det fortjener respekt @Belfastboy, takk for at du delte.
Barcelona bød £300.000 for Bobby Charlton i 1961.
Det dobbelte av daværende overgangsrekord i verden!
post liked by: Belfastboy, Jan Erik, RedTrafford, Buchan, Rød Pølse, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1965
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 14759
Liker mottatt: 5411

Pink Final wrote: 23 Oct 2023, 21:52 Barcelona bød £300.000 for Bobby Charlton i 1961.
Wow, det var jeg ikke klar over.
Det var en voldsom sum i 1961.
Viser vel bare hvor attraktiv og god den godeste Charlton var.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ikke overraskende fikk Maurice Steijn sparken i Ajax.
Mange har lansert Mitchell van der Gaag til å overta for Steijn, men skal man tro på Daily Mirror og Daily Mail er det lite som tilsier at de skal klare å overtale van der Gaag.
Og da forblir han sannsynligvis i United som assistenten til ten Hag.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, RedTrafford
Post Reply