Kobbie Mainoo

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

@messilingard: Hvordan kalkulerer du deg fram til lav risk mtp en spiller som har 16 kamper på seniornivå? Og hvorfor er risken lavere hos ham enn hos andre? Det synes vanskelig for meg å kalkulere noen reell risk basert på et så tynt grunnlag som de antall minuttene han har spilt fotball på seniornivå. Hadde dette vært hans 3. sesong på toppnivå, ville det vært enkelt å konkludere med at å investere mye i Mainoo er en lav risk.

Potensiell verdi av en ung spiller må vel og ta betydelig hensyn til hvor mye toppfotball han har spilt?

Så må man ikke misforstå. Jeg mener jo og at det ville vært galskap å selge Mainoo for 35 mill pund. Selv for 100 mill pund er ikke det noe jeg ville ønsket, selv om det er langt over markedsverdi. Hvis Mainoo fortsetter å ta steg, og United blir en tittelutfordrer, snakker man fort en verdi der Rice ligger, eller mer. Men det kan ta noen år før både Mainoo og United er der.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4433
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 9445

Risiko er av natur noe man ikke kan regne seg frem til med to streker under svaret. Det representerer en ukjent faktor, og ingenting som man kan tallfeste helt konkret. Når det gjelder Mainoo så går dette først og fremst ut på rapportene om hvordan han er som person og hvilke verdier som han innehar som person. Men det er selvsagt ikke noe man vet, og han kan brekke begge beina i en kamp og bli fullstendig fotballinvalid. Poenget er man ilegger i verdsettingen en faktor som skal representere ukjente faktorer. At det blir synsing er noe man ikke kan unngå gitt rollen man har som supporter og ikke for eksempel manager, speider, sportsdirektør eller speider som innehar bedre informasjonsgrunnlag og bedre kompetanse når det kommer til det å vurdere risiko tilknyttet en spiller.

Når det gjelder markedsverdi på £35m så har det vel ingen praktisk betydning. Så vidt jeg vet så er det ingen regler som sier at klubber ikke kan selge spillere til den prisen de ønsker, om det er noe så går det på at samarbeidsklubber skal være uavhengige av hverandre gitt at begge skal delta i europeiske turneringer. Det ville uansett vært rart om TM skal fungere som en fasit når det gjelder markedspris. De driver tross alt utelukkende med en gjetting på en verdi. Også har de sikkert sine verdsettelsesmetoder, jeg er bare uenig i konklusjonen deres.

Når det gjelder potensiell verdi så kommer jeg med et ganske bra forslag etter min mening med nåværende verdi + potensiell verdi - (kjøpssum + kostnader + risiko). Hvor mange kamper en spiller har er i mitt hode ikke mer enn en variabel i et regnestykke som fint kan beskrives som komplekst.
post liked by: Pink Final, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Skjønner hva du mener, men forstår vel ikke helt hvordan man så sikkert kan si at en spiller med så få kamper i sin rykende ferske karriere ikke utgjør risk. Tenker det er naturlig for mange at grunnlaget for reell risiko ikke blir spesielt synlig før en spiller har minimum 1-2 fulle sesonger under beltet. Mainoo har ca. 1/4 sesong så langt.

Men du mener ikke at det er en høyst betydelig variabel? Antall minutter på toppnivå, altså?

Jeg følger deg ikke på at Mainoo sin markedsverdi er godt over 100 mill pund, i det hele tatt. Selv om jeg er enig i at United ikke ville vurdert å selge ham for under det, tror jeg heller ingen klubber ville vurdert å by i nærheten av så mye om han faktisk var til salgs nå i dag. Og da nærmest utelukkende basert på at grunnlaget for å vurdere ham over tid er altfor lite.

Om 1-2 år kan det hende pipa får en annen lyd. Men for å peile det tilbake på risk; Det er faktisk ikke engang sikkert at Mainoo spiller fast for oss om 1-2 år heller. Ødegaard brukte jo mange år på å bli den spilleren han er i dag, og der var talentet eksepsjonelt allerede som 15-åring.
Last edited by 10Hag on 23 Mar 2024, 16:23, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4433
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 9445

Har ikke sagt at den ikke er viktig, men at den er en del av et større bilde som inneholder flere variabler. Hvordan den bør vektes helt konkret er vanskelig å svare på, og det tror jeg det vil være for svært mange som også driver med dette profesjonelt. For unge spillere så vil antall minutter være negativ i den forstand at det tyder på mangel på erfaring, samtidig så betyr det at det er mange mil igjen på tanken. Skal man vurdere potensiale så må man se på tekniske ferdigheter, fysiske egenskaper, personlighet osv. Poenget er at dette både er komplisert og komplekst, og da blir en verdsetting fra TM i beste fall være en kvalifisert for form for gjetning. Mitt syn på Kobbie Mainoo er at han aldri i verden ville blitt solgt for £35m og ergo må han også være verdt mer for markedet siden en potensiell kjøper måtte betalt mer. Om en potensiell kjøper ville gjort et godt kjøp er derimot en annen sak, og da snakker man om virkelig verdi.
post liked by: Pink Final, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23304
Liker mottatt: 19260

TM er ingen fasit, det påstår de heller ikke selv.
At det er uenighet om verdien på spilleren er jo helt greit. Jeg mener at verdien hans vil øke raskt, noe den da også har gjort i følge TM, han har økt klart mest av samtlige spillere i ligaen. Vi trenger jo ikke TM for å forstå eller fastslå det egentlig.

Angående salgssum så er det jo som nevnt i tråden en helt annen sak.

Ser man på hva TM sier om Braut H, så gikk han fra 5 til 60 mill fra 2019 i Salzburg til 2020 i Dortmund, så har han økt jevnt og trutt frem til 180 mill i dag. Synes TM er et ok instrument for verdisetting. De understreker jo selv at dette ikke har noe å gjøre med salgssummer.
post liked by: 10Hag, RedTrafford
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Kanskje det blir litt kryss av hva markedsverdi er/bør være, og hva United er villig til å høre på av bud?

Det er ganske heftig å si at en spiller med 16 kamper har en markedsverdi på godt over 100 mill pund.

Men at United ikke er villig til å selge ham for mindre, er jo en helt annen, og forståelig faktor.

Kan jo hende at United heller ikke er villig til å selge f. eks Shea Lacey til under 30 mill pund. Men markedsverdien hans er jo uansett i en helt annen verden.
Last edited by 10Hag on 23 Mar 2024, 16:44, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4433
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 9445

@10Hag

Hva tenker du er viktig å tenke på når gjelder verdsetting av spillere?

Når det gjelder TM så blir hele greia for min del veldig hypotetisk. Det er en verdi som media bruker til å lage clickbait overskrifter og en gjetting. Skal man summere opp TM sin verdsetting og reelle salgssummer så vil jeg tro at den differansen ville vært enorm. Og det er en ganske tydelig indikator på at dette er vanskelig å treffe riktig på og ikke.

Angående Mainoo så er han et så stort talent at det virker for min del mer usannsynlig at han ikke er fast for oss om to år enn ikke. Og ja, dette er synsing, men jeg føler meg fortsatt såpass sikker på at vi har en gullkalv her at det er påstand som jeg er villig til å komme med. Er det noe man kan garantere, nei. Er det noe jeg tror, ja.
post liked by: Pink Final, 10Hag, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

@messilingard: Alle de tingene du nevnte, enig med alle. Så synes jeg oantall kamper/nivå målt over tid er en av de viktigste faktorene. Med lavt datagrunnlag blir det for mye sjansespill og risk til at enorme summer kan forsvares i mine øyne. Og slikt ser det ut som de fleste klubber også opererer, med unntak.

Er ikke så opptatt av Transfermarkt, men deler blodfink sin oppfatning av det som en edruelig og nøktern benchmark, ikke salgsverdier. Mainoo har hatt mest vekst, noe som virker realistisk.
post liked by: Blodfink, messilingard, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23304
Liker mottatt: 19260

messilingard wrote: 23 Mar 2024, 16:43 Når det gjelder TM så blir hele greia for min del veldig hypotetisk. Det er en verdi som media bruker til å lage clickbait overskrifter og en gjetting. Skal man summere opp TM sin verdsetting og reelle salgssummer så vil jeg tro at den differansen ville vært enorm
Ang. dette så tror jeg det jevner seg greit ut. (uten at jeg går igjennom samtlige transfers siste 5 år etc)...At salgssum er både over under og lik MV...Klausuler i kontrakter, tid igjen av kontrakten etc...F.eks så hadde Braut en verdi på 150 mill på TM når han gikk til City. Men City betalte 60 mill til Dortmund...

Takk for den benchmark-kommentaren @10Hag , den oppsummerte hva jeg har prøvd å forklare.

Er heller ikke opptatt av om TM setter rett sum, som de altså heller ikke påstår at de gjør...Men det er en side hvor du finner det meste av informasjon rundt spillere og managere. Historikk, stats. etc.
post liked by: 10Hag, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17781

Et salg av Kobbie Mainoo er uansett hypotetisk.
Et element som ville spilt inn, om han ble solgt nå;
Hva ville en tilsvarende spiller kostet oss?

Ellers interessant å se hva United i sin tid betalte for svært talentfulle unggutter som Ronaldo og Rooney og 7-8 år senere de Gea og Jones.
post liked by: messilingard, RedTrafford, Pancho P, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14623
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23304
Liker mottatt: 19260

Pink Final wrote: 23 Mar 2024, 17:12 Et element som ville spilt inn, om han ble solgt nå;
Hva ville en tilsvarende spiller kostet oss?
Omtrent det samme som kjøpende klubb ville måtte betale for KM. Om KM har en klausul bør jo den være 80 i hvert fall. Kanskje mer. Man ser jo hvilke klausuler klubber setter for sine beste unge spillere.

Rooney var kjempedyr egentlig, nesten 40 mill i 2004, i hvert fall i forhold til Ronaldo, selv om CR kom 1 år før.

Artig at Jones og Ronaldo kosta det samme, hehe. De 2 kosta 1 Rooney :D
post liked by: 10Hag, Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Ronaldo ble en relativt billig affære. Mange storklubber hadde allerede forhørt seg om ham, og vi snappet ham foran nesa på klubber som Arsenal og Liverpool. Kunne fort blitt en budkrig om det ikke var for den treningskampen, og at vår delegasjon nektet å fly hjem før den avtalen var i boks. Uortodoks og underholdende hele greia, treningskampen inkludert.
post liked by: Pink Final, Blodfink, RedTrafford, Pancho P, Rød Pølse
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7607
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27254
Liker mottatt: 17781

Ja Ronaldo ble kjøpt billig.
Poenget var at vi har selv kjøpt både dyre og billigere unggutter.
Alle de fire var veldig unge, men hadde litt mer førstelagserfaring enn Mainoo.

Så må det legges til at alle fire ble kjøpt fra selgende klubber, klubber som trengte penger.
United trenger vel også penger nå 😂.
Men vi er ikke en selgende klubb.
Bortsett fra Ronaldo har vi vel aldri solgt en ung spiller mot vår vilje.

Mainoo ville aldri blitt solgt for skarve £35m.
Hva han er verdt har jeg mindre anelse om.
Men en evt erstatter hadde kostet i størrelsesorden en Declan Rice vil jeg anta.
post liked by: messilingard, RedTrafford, 10Hag, Pancho P, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2057
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9032
Liker mottatt: 8349

Apropos hypotetisk. Her er en Spurs-fan som har mistet bakkekontakten og sliter med å få nok oksygen til hjernen. En av hans medsupportere kommenterer at det er mindre sannsynlig enn at Spurs henter Mbappé 😂

post liked by: 10Hag, Pancho P, Andtho01, Pink Final, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Spurs-fan som tror Tottenham er det nye Galacticos? Må jo være en som har sovnet på bakerste rad 😂
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Pancho P, Blodfink
Post Reply