Europa League 22/23

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Godt poeng. Hatar eigentleg Sevilla, men fint at Telles får ein fin tittel på CV-en! Ditto kjipt for ex-reds Smalling og Matic, men ein kan ikkje få i pose og sekk. Håpte vel 50,1% på at Roma skulle ta det, men er du ikkje god nok så er du ikkje god nok.
post liked by: MektigeTHOR, Pwint, Blodfink
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Må si at Sevilla er et dritt lag de lux, men Roma er et mye større dritt lag dobbel de lux, for makan til protester på alt fra spillere til benken er jo så kvalmt som det går å bli, så derfor likete jeg at Sevilla vant.
post liked by: JørgenT, Pwint, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100



Skammelige scener. Sikkert noen som er uenige med meg her - men dette er det som skjer når trenere, pundits og andre får oppheng i dommerkonspirasjoner. At Mourinhos salver både på pressekonferanse og i parkeringskjelleren - og ikke minst apekatt-oppførsel på sidelinja under kamp - ikke har noe med dette å gjøre, kjøper jeg ikke.

Du kan alltids si at dette er noen få idioter, men Mourinhos oppførsel legitimerer og muliggjør disse handlingene, gir dem bensin på bålet og følelsen av å ha sjefen sjøl i ryggen.

Bunnløst takknemlig for at den klasseløse kødden er langt borte fra Manchester United.
post liked by: pixma, Pwint, Blodfink, Pancho P, Cola2
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Både Mourinhos og klubben måtte fått minst 4 års utestenging fra alt som europa cup fotball,
post liked by: Pwint, Blodfink, Cola2
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Sjokkerende scener, og som de sies her: Mourinhos adferd oppildner og legitimerer. Nå må han få en straff som monner. Den artige og sjarmerende Mourinho er borte. Kun en bitter, surmaget "has-been" gjenstår.
post liked by: Blodfink, Pancho P
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Temmelig hjerneløst av Romas supportere, men slikt finner man overalt i hele verden. Det er selvfølgelig trist at det er slikt, men det er engang sånn realiteten er. Her bør egentlig UEFA og arrangørene av kampen tenke på at det er en dårlig idé å sende dommere gjennom en fansgruppering på en åpen flyplass. Det må vel eksistere en eller annen VIP-inngang hvor UEFA kan sende dommerteamet igjennom? Det er lov å tenke litt proaktivt også.

Når det er sagt så er det fullstendig fortjent at Roma får en straff her. En kraftig bot og kanskje en ban fra europeisk fotball. Det er jeg helt enig i, jeg bare tenker det at her burde noen vært på jobb i forkant av situasjonen. Det å tenke at det ikke finnes idioter der ute i verden blir for min del veldig idiotisk. Bedre å forutsette at det eksisterer idioter enn at det ikke gjør det.

Mourinho er en kødd på sidelinjen, ingen tvil om det. Men når dommerne lar Roma holde på uten å gi de noen kort der på sidelinjen så får de takke seg selv for oppførselen på sidelinjen. Dommerteamet mistet kontrollen fullstendig på kampen og lot begge lag holde på. Hadde de satt standarden tidlig ved at de ikke godtar bullshit så hadde de sluppet unna situasjonene i betraktelig større grad. Igjen kunne de tenkt mer proaktivt og heller satt standarden tidlig for å unngå å havne i en slik situasjon på sidelinjen der.

Får avslutte med å hive ut en brannfakkel her, for jeg syntes at dommerne får en elendig behandling, men at de jammen ikke gjør mye selv for å forbedre situasjonen. Syntes dommere vel ofte fremstår veldig arrogante og lite villige til å ta i mot kritikk. Her hjemme så hadde vi Saggi som fikk en flaske i hodet, som i etterkant påstår at han har fått en hjernerystelse, likevel tilbringer han hele dagen i etterkant i møter med NFF og skal tilbringe helgen nå i VAR-rommet siden at har han hjernerystelse. Jeg er ingen lege, men har fått et par hjernerystelser opp igjennom, og det første man får beskjed om er å unngå skjerm. VAR-rommet burde med andre ord være uaktuelt. Det blir litt slik oppførsel hvor dommere skal gjøre absolutt alt annet enn å strekke opp hånda og innrømme feil. Man kommer i alle fall langt lenger med å vise noe ydmykhet, selv om at jeg tviler på at det er veldig mange som er 100% enig med meg her.
post liked by: Blodfink, Ryder, 10Hag, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Er helt enig i at dommerne burde tatt mer tak i oppførsel både på banen og benken under finalen. Merkelig at spesielt Oliver ikke reagerer strengere - Taylor har jo nok å ta seg av utpå banen.

Men problemet her er jo at voksne folk oppfører seg som femåringer i verste trassalder. Skal vi ikke ha NOE krav til normal oppførsel og respekt på en idrettsarena lenger? Skal det bare handle om å tøye strikken så langt som mulig, teste grensene for faenskap - helt til noen sier fra? Og dersom ingen sier fra så har man ikke noe ansvar selv? Er det så viktig å vinne at ingen ting annet teller?

Sikkerheten må selvsagt gjerne økes, men det er i så fall et symptom på et langt større problem. Idioter vil alltid finnes, men da er det desto viktigere at folk som har påvirkningskraft er seg ansvaret bevisst og ikke kaster bensin på bålet og gir dem ryggdekning. Om vi bare aksepterer at det er sånn, er det et knefall for idiotene.

Skal ikke uttale meg om Saggi-saken spesifikt - men personlig har jeg ikke noe behov for at dommere skal måtte stå skolerett og forklare seg offentlig etter kamper. Tror vi det vil roe gemyttene? Hva om en dommer sier han dømte feil straffespark? Vil laget det gikk ut over bli fornøyde da, bare fordi de fikk en slags forklaring?
I England har jo Howard Webb og PGMOL gått ut et par ganger og bedt klubber om unnskyldning for feil dommer-/VAR-avgjørelser. Inntrykket mitt er at dette ikke bidrar til å øke respekten, det fyrer heller opp under offerrolle og "stakkars oss" hos de som ble rammet.
post liked by: messilingard, Blodfink, 10Hag, Pancho P, RedTrafford
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Ryder

For min del så mener jeg ikke at man skal akseptere at folk hiver brusflasker, stoler eller slag etter dommere. I så fall så bør de få en strafferettslig konsekvens og gjerne en utestengelse fra fotball, enten permanent eller tidsavhengig avhengig av hvor alvorlig det er. Min tanke med Taylor var at man her burde tenkt at ting kan gå galt når han skal geleides gjennom Roma-fansen (regner med at det er de). Da er det bedre å heller legge en plan hvor man holder Taylor unna folkemengden. Som jeg sa tidligere så er det bedre å forutsette at idioter eksisterer enn at de ikke gjør det.

Når det kommer til dommerstanden og hvordan de skal forklare seg så tenker jeg at man ikke nødvendigvis trenger at dommere står skolerett etter hver kamp, men når man se på antall kamper hvor ting er enten kontroversielt eller bare direkte feil så blir det etter min mening viktigere at man er transparente og åpne om enten at de har begått feil eller komme med forklaringer på hvorfor de valgte slik de gjorde i usikre situasjoner. Dette kunne sikkert vært en ukentlig rapport de legger ut eller lignende, man vet i alle fall at dommerne i Premier League har mer enn nok ressurser til at det kan være folk som forklarer situasjoner ukentlig. Jeg tror at dette vil hjelpe mer enn at vi bare skal frikjenne dommere og gjemme feilene deres under teppet. Det er bedre å være åpne og ærlige om situasjoner hvor ting enten var feil eller at ting var usikkert. Så trenger man kanskje ikke beklage, for en viss feilprosent må man regne med, men man kan i alle fall eie de feilene man gjør.

Det Saggi-eksemplet var først og fremst for å vise litt hva man ikke bør gjøre. For det første så tror jeg ikke noe på at han er blitt så dårlig som det han sier at han blitt basert på hva han har gjort i dagene etter, og de har ikke nevnt situasjonene om de to kontroverse avgjørelsene han tok hvor Bakenga handset i forkant av sin scoring og det andre røde kortet til Stabæk. Det virker som om at han melker det vel mye.

Så er det andre ting som jeg mener er mer alvorlig som at foreldre skjeller ut tenåringer som dømmer barnefotball osv. Det er et større problem etter min mening enn at toppdommere får kritikk.
post liked by: Ryder, 10Hag, Pancho P, RedTrafford, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply