TV-serier

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4791

Oppretter en ny tråd for TV-serier, der vi kan anbefale ting vi har blitt fenget av, uten at det nødvendigvis er topp 5 forever materiale. Men vi bør selvsagt holde oss unna spoilere, vertfall som avslører sentrale ting.

Jeg har begynt å se på "Outlander" igjen. Så første sesongen for et par år siden, etter at George RR Martin anbefalte den på sin blogg (jeg leste litt der på den tiden, desperat etter nyheter om han var interessert i å bli ferdig med den bokserien....). Leste også den første boken. Falt av tidlig i sesong 2 den gangen fordi det ble litt vel mye chick-flick, men tenkte å gjøre et nytt forsøk, fordi sesong 1 var veldig bra.

Grovt sett handler det om Skottland, vertfall i sesong 1, og det var interessant å få et lite innblikk i "clan life" på midten av 1700-tallet. Selvsagt var det umulig å ikke tenke på Sir Alex og hans språk :joy: Også umulig å ikke få medlidenhet for all grusomheten skotter (og andre) har måttet gjennomgå pga grotesk engelsk politikk og tyranni. Uten å gå i detaljer, får vi litt innblikk i det her, selv om det egentlig har blitt redusert til én enkelt person, og ikke tas ordentlig opp på mer systemnivå.

Gjenstår å se hvor langt jeg kommer denne gangen, er vel omtrent midt i sesong 1 nå, og ser det har kommet fem sesonger (antar serien er ferdig). Men synes det er interessant med serier som inkluderer reell historie. Trist å tenke på hva som har skjedd og hva som kunne vært, og så kan man lure på hva som blir laget av TV-serier om dagen vi lever i nå om 100-200 år. Serien har et element av sci-fi gjennom tidsreise. Ikke akkurat en stor spoiler ettersom det skjer i første episoden, og det gir et litt annet perspektiv på alt som skjer.

Har også sett på Night Sky, som også har sci-fi elementer, og som ellers var en solid serie. Bare kommet 1 sesong, men vil nok følge med videre. Har også sett på Westworld, som definitivt er sci-fi, og synes den har vært bra. Best å ikke si noe som helst om hva som skjer egentlig. Er ikke ferdig med sesong 4 selv enda, og det har vært utrolig mye som har skjedd gjennom de fire sesongene.

Har lurt på å begynne å se opp igjen Breaking Bad eller Sopranos, men hittil har jeg holdt meg unna, og prøvd å bli fenget av nye ting i stedet.

Totalt annen sjanger fra det over, men synes Conversations with friends var veldig bra også. Faller vel solid inn under "chick flick"-materiale, men synes som sagt den var bra.

Prøvde meg på Wheel of Time og American gods. Har lest boken av Neil Gaiman og kan absolutt anbefale den, men synes serien ble et togvrak for å være helt ærlig. Gikk fryyyykteliiiig treigt til tider (etter en lovende start), og synes ikke det var en god idé å prøve å spre en bok ut over 4 sesonger eller hva det var. Jeg ga opp i sesong 2 tror jeg det var. Føltes litt som Hobbiten-filmene, og det mener jeg ikke som et kompliment. I ettertid har jeg lest at det var enorme problemer under produksjonen, og da ga det mer mening at selve serien var kaotisk.

Wheel of Time ga jeg opp også, vet ikke helt hva det var, men var ikke fengende og synes det hele var rotete og rart. Mulig bøkene er bedre, men de har jeg ikke lest.

Hadde også sett første sesong av Beforeigners, som er filmet i Oslo. Litt mye rart og "teite" ting som skjedde i sesong 1, så jeg avventet å begynne på sesong 2. Og plutselig så var hele greia fjerna fra streamingen. Den lå på HBO mener jeg, men er fjernet nå. Synd.

Vel mye sci-fi her nå, og ikke alle som liker det, men kan virkelig helhjertet anbefale "The Expanse". Synes det var en fantastisk serie, og veldig annerledes enn mange andre "store" sci-fi univers greier. 10/10 fra meg på den. Likte den så godt at jeg kjøpte den første boken, men har ikke lest så mye enda, og siden har den ligger uforstyrret på nattbordet :D
post liked by: Pink Final, Can2, Ryder, Cola2
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Fin tråd @Pangaea .👍 Mange tips å ta med seg. Mye man har lyst til å se, men rekker ikke over alt. Er så mye der ute nå, at jeg ikke gidder å se serier som ikke er i 5/6 stjerner-kategorien. HBO har hatt mye bra, og en del andre aktører glimter til iblant.

Har sett noe på "Beforeigners". Litt fascinerende univers med en del morsomme anekdoter og brukbare skuespiller-prestasjoner.

Apropos spoilers. Så "Breaking Bad" litt i etterkant, fikk en kjip spoiler uforvarende i "fanget" fra et TV-program en gang. Har enda ikke helt tilgitt Mona B. Riise for det. 😁 Nevnte er forøvrig en av de aller beste seriene jeg har sett.

Westworld var bra 1. Sesong (ikke sett de etter.)
Estetisk vakker serie, og bra sesongfinale! Leste omtaler om noen som syntes sesong 2 var forvirrende, så jeg droppet den.
Last edited by Can2 on 24 Aug 2022, 14:14, edited 1 time in total.
post liked by: Pangaea
Kong Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Bra idé til tråd @Pangaea!

Når vi først er inne på fantasy er det jo flere store serier som enten nettopp har hatt premiere eller som kommer veldig snart. Apropos Neil Gaiman har du jo "The Sandman" som stort sett har fått gode kritikker.
Ellers er det selvsagt "Game of Thrones"-prequelen "House of the Dragon" og "Ringenes Herre"-prequelen "The Rings of Power". Har et relativt sterkt forhold til begge originalseriene, så jeg er litt nervøs for hva de klarer å komme opp med - men regner med å se begge.

For de som har Apple TV+ kan jeg helhjertet anbefale britiske "Slow Horses", basert på suksessbøkene til Mick Herron. En spionserie om en brokete gjeng MI5-agenter som er stuet sammen i ei rønne fordi de har gjort en eller grov feil i tjenesten eller privat. Gary Oldman er glimrende i hovedrollen. Både morsom og med et svært godt spenningsplot.
post liked by: Pangaea
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4791

Sett de to første episodene av House of the Dragon, og synes det virker lovende. Ble også glad når jeg sjekket at det IKKE er samme klovnene som er regissør osv som i Game of Thrones. Den serien startet så fantastisk bra, og så ble det et togkræsj i andre halvdel. Virker som George Martin er mer involvert denne gangen, så jeg håper serien blir bedre gjennom hele løpet. Antar de planlegger for 3-4 sesonger. Jaggu godt Martin klarer å finne gode unnskyldninger for å ikke fullføre bokserien :joy:

Litt morsomt også, ettersom jeg driver og ser Outlander nå, og to ganske sentrale skuespillere derfra er med i House of the Dragon.

The Rings of Power kommer vel snart også, så det kan bli mye bra fantasy framover.
post liked by: Can2
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Har ikke sett det enda @Pangaea men har absolutt tenkt å få det med meg. Er det Martin som har skrevet "House of Dragon"? (Eller ev. er inne på manus-sida.)
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4791

Can2 wrote: 30 Aug 2022, 20:38 Har ikke sett det enda @Pangaea men har absolutt tenkt å få det med meg. Er det Martin som har skrevet "House of Dragon"? (Eller ev. er inne på manus-sida.)
Når jeg ser på den offisielle siden, så er det en hel drøss med folk involvert på produksjonen, så kanskje litt vanskelig å vite hvor sentral Martin har vært uten å lese meg mer opp på det først. Det jeg la merke til er at han var oppført som produsent eller noe slikt i 'credits', både på episodene hittil og serien. På GoT tror jeg han bare var ganske så involvert på noen av episodene, og det står bare Weiss og Benioff som "created by" på wikipedia-siden vertfall. Kanskje Martin ønsket å ha litt mer direkte involvering denne gangen, for å unngå samme feilene som de endte opp med å gjøre i GoT? Det er vertfall det jeg håper på. Starten har vertfall vært lovende, så får vi se hvordan det utvikler seg etter hvert.
Martin and Ryan Condal serve as co-creators on the series. Miguel Sapochnik and Condal are showrunners, and the pair also serve as executive producers along with Martin, Sara Hess, Jocelyn Diaz, Vince Gerardis, and Ron Schmidt.
post liked by: Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

«Executive producer» er en ullen tittel som kan bety alt fra at du finansierer prosjektet til at du er ingangsetter. Ikke spesielt vanlig at en executive producer er med på manussiden, men selvsagt ikke utenkelig.
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Har lagt merke til at det på enkelte serier og filmer florerer av "Producer" og "Executive Producer". Når det listes opp 5 stykker, lurer jeg av og til på hvor mange de trenger egentlig. Forklaringen på at noen har mer perifere roller, virker plausibel.
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4791

Ikke så godt å vite hva man skal legge i de ulike titlene, det er ikke akkurat beskyttede titler, men inntrykket mitt er at George RR Martin har vært mer involvert denne gangen. Bortsett fra noen episoder, så var han mer "adviser" på GoT. Her virker han å være mer direkte involvert.

Ikke akkurat bevis på noe som helst, men ser på IMDB, og der er han oppført som "creator" og "created by". Men selvsagt mulig det er basert på kildematerialet, og at han ikke er så involvert som jeg har fått inntrykk av etter å ha lest litt her og der.

Edit: Okay, jeg måtte prøve å søke litt også :D Lovende.
Even though Martin was involved in Game of Thrones — the most successful series in the history of HBO — the author didn’t have much say when it came to writing and production. Especially in the later seasons. But that has all changed with House of the Dragon. Martin says he definitely has “more influence” on the prequel.
By the time Game of Thrones made it to the later seasons, Martin says he hardly had any influence at all. But he believes that isn’t going to happen with House of the Dragon.

“I had no contribution to the later seasons except, you know, inventing the world, the story and all the characters,” he said. “I believe I have more influence now [on House of the Dragon] than I did on the original show.”
https://www.cheatsheet.com/entertainmen ... ones.html/
post liked by: Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Har bare sett den første House of the Dragon-episoden, og syntes den var ganske lovende.
Men håper blikket løfter seg litt fra familiedrama-fokuset til noe større og mer episk, dette var litt sånn kostymedrama spicet opp med GoTs typiske voldsgørr og sex... 😆
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2598
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7641

Har nå sett fem episoder av welcome to Wrexham og må si jeg har storkost meg. Kunne ikke se at noen andre hadde nevnt den, men den anbefales.
post liked by: Pancho P, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2598
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7641

Og det blir bare bedre. Å se lokalmiljøet rundt en liten klubb. Hvor mye det betyr for «working class heroes» å kunne gå på kamp etter en uke med hardt arbeid, hvordan engelsk fotballkultur er så annerledes enn det jeg er vant til. Det er utrolig interessant. Får veldig «brød og sirkus» følelse.

Forklaring av hva jeg mener selv om de aller fleste av dere skjønner det (fra Wikipedia): Brød og sirkus (latin: panem et circenses) er et uttrykk som brukes i overført betydning for å kritisere både en stats forsøk på å passivisere sine borgere, og borgernes egen villighet til å la seg bestikke med overfladiske og dekadente gaver.
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12979
Liker mottatt: 8257

Tusen takk for tipset, @Pwint! Eg vart så desperat etter fotballkultur i landslagsopphaldet at eg sette meg til for å sjå YouTube-klipp av typen "Americans react to English football chants"🙊 Eg synest "Sunderland 'Til I Die' er vakker kulturformidling og reknar med at Wrexham-serien er lik?

Apropos 'brød og sirkus'. Éin av mine favorittsongar gjennom tidene er 'Panis et circences' av det brasilianske psykedeliske progbandet Os Mutantes. Sjekk gjerne ut!
post liked by: Pwint, Blodfink, Can2, Ryder, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2598
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7641

Takk for tipset. Skal sjekkes ut. Ja, dette er litt som Sunderland ‘til I die. Jeg vet ikke helt hvorfor, men denne føles faktisk enda litt bedre, men elsket den serien også selv om den førte til en søvnløs natt da jeg satt på en en episode og «skulle bare se en» før jeg la meg. 😂
post liked by: Pancho P, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22227
Liker mottatt: 18075

Pancho P wrote: 30 Sep 2022, 20:34 'Panis et circences
Artig, sjekka ut live-versjon fra Paris i '69
post liked by: Pancho P, Pink Final
LUHG!
Post Reply