Hi-Fi

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Jeg kjøpte hos Lydglede, tror Oslo hifi senter også har lagerført disse @Blodfink
For min del ble det høyttalerkabel, XRL, coax, optisk og nettverkskabel fra in-A.
Det hjelper at det er en anbefaling fra Primare også😎
Hva trenger du? Jeg har ett stort lager, men ikke fra In-a.😀
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18061

Takk for info @RedTrafford, trenger ikke noe akkurat nå :blush:
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Som @Vidar Dale Fjeld og @Blodfink er inne på det med rommet.

Det er en annen ting som er like viktig, og det er det med strøm.
Først vil jeg si at det er dårlig eller bortkastet fra produsentens side å sende med en strømkabel som er ganske lik oppbygd som en strømkabel til en barbermaskin. Er også litt logisk at en amp som yter 2-300watt i hver kanal trenger litt bedre utgangspunkt. I hvertfall når man beveger seg over til mellomklassen.
Må ikke koste flesk, selv bestilte jeg fra en jeg kjenner som laget til meg.
Så er det noe som heter strømfilter. Renser strømmen for støy og drit som igjen går tilbake til jord.
Kommer selvfølgelig litt på hvor man bor. Bor man i større by med trikker osv, eller nær industri vil jeg påstå at filter av strømmen er minst like viktig som rommet.
Selv bor jeg i byggefelt, og den meste av støyen forårsaker jeg selv via støvsuging, kjøleskap, frysere, ladere osv.
Selv mener jeg at jeg hørte forskjell med og uten filter og andre strømkabler.
Og ht kabler skal ikke i kontakt med gulvet.

Så rommet er viktig, men at alle komponenter skal ha den beste forutsetningen som mulig er like viktig etter min mening 8-)
post liked by: Vidar Dale Fjeld, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Nå gjorde FA en veldig dårlig avgjørelse med å utsette runden,
Men det var bra de tok til vettet og tok pause under HIFI messen 2022 24-25 September i Horten da, akkurat det skal de ha ros for😂😂

En eller annen som skal dit?
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18061

hehe, flott de tenker på lydnerder! Det kunne jeg gjerne tenkt meg @RedTrafford , men da er det gutta på hyttetur, om det blir mulig tidsmessig kan det bli den 25.
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Da er det klart for avreise til messa i Horten.
Gleder meg til å lytte til mye forskjellig bra oppsett.
Dessuten kunne ikke tidspunktet passet bedre nå som Nations League messa pågår😀
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, Can2, Vidar Dale Fjeld
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18061

Artig @RedTrafford, dagen fløy unna her, så det ble ikke messe på meg i dag.
post liked by: Pancho P, RedTrafford
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Det var jo synd @Blodfink

Hjemme igjen fra messeturen nå, må si jeg sitter igjen med flere gode inntrykk som absolutt må synke inn.
Noen overraskelser som man ikke trodde var mulig fikk jeg oppleve, til noen hornhøyttalere fra Mala audio hvor man rett og slett slet med å gå derfra.
Rett og slett nydelig (og dyrt :D )
Ble litt betatt av ett oppsett fra Norsk Audio teknikk med integrert forsterker fra Bladelius og PMC høyttalere som ligger i en grei prisklasse, men ja hehe

Må legge til at jeg jeg var veldig spent på det nye flaggskipet til Dali, Dali Kore til en veil. pris 800.000kr og store som fjell.
Fy rakkern for en nedtur, satt opp med det beste til Hegel, men ble ikke imponert i det hele tatt. I den prisklassen var det en befrielse å forlate rommet.

Totalt sett var det en fin opplevelse i Horten idag.

HIFI expo 14-15 Oktober, Felix Konferansesenter på Aker Brygge, Oslo neste nå 8-)
post liked by: Pancho P, Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18061

Glimrende at du skriver litt om opplevelsene i dag @RedTrafford , ok, nye muligheter i okt :thumb_up:
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Ja, ikke lenge til det @Blodfink
Ca 3 vikinglotto og 6 eurojackpot trekninger til 😂😂
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18061

hehehe, tar et par av de premiene hver da :øl:
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 152
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 120
Liker mottatt: 359

Det er mye flott utstyr der ute og dyrt...jeg er mest skuffet over hvor lite vekt selgere(butikker) legger i det å forklare for "vanlige" folk hvor mye innredningen og rom generelt har å si når en velger å gå til innkjøp av dyrt utstyr...har ofte inntrykk av at mange kjøper dyrt og plasserer anlegget i stua e.l. og tror at da er det gjort...da kan du like gjerne kjøpe nesten hva som helst til noen tusenlapper og du får mer enn "god" nok lyd...er du ute etter musikkopplevelsen og nyanser har du et eget "lydrom" uten for mye hyllepynt og nips...da har du en godstol og kan drømme deg vekk...der synder i mine øyne alle butikker....de vil bare selge ;)
post liked by: Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Enig i noe ja, 😎
Alle kategoriserer «dyrt» litt forskjellig, litt nysgjerrig på hva du mener?
For min del , tja 2 hundre kanskje, i hverfall når man passerer litt ut i mellomklassen vil jeg definere som dyrt.
For å diskutere må man jo være på samme planet liksom. Eller vite hvor andre er😁
post liked by: Blodfink
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 152
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 120
Liker mottatt: 359

Ser den...jeg anser et anlegg for musikk som dyrt når det kommer over 50.000...havner du over der er min mening at da må du tilpasse rommet etter ditt anlegg om du vil ha full utnyttelse av musikkopplevelsen...men ser at alt dette er ens subjektive mening. :) Men alt er jo relativt, ville i grunnen bare frem til at jeg synes at selgere er for lite opptatt av hvor/hva du skal bruke anlegget til.(min opplevelse/r)...men de er mer behjelpelig når du etterspør dette, bare synes det burde være det første de spør etter ;)
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10526

Artig du henger deg litt på @Vidar Dale Fjeld

Det med rommet er litt vanskelig å definere med korte tekster, men tenker at ett viss utgangspunkt må være tilstede. Der er vi enig.
Tidligere i tråden ble det nevnt noe mer litt mot konstruksjonen.
Der er jeg nødvendigvis ikke helt enig, da det finnes mye hjelpemidler og tiltak for å optimalisere ganske mye.

Hos meg er det kilden som gir mest utslag. Knall lyd med Qobuz, middels eller drit med Spotify :-|
Og jeg vet jeg har ganske mye mer å gå på når det gjelder optimalisering i rommet, jeg har tatt tak i det med strøm først. Egen kurs og filter osv.
Kan ikke ta alt på engang, noe må man ha å drive med også :D

Jeg skal ta ett eksempel som jeg mener gir noe svar på det med rommet. På messa i Horten, Norsk Audio Teknikk stiller ut en Integret forsterker Bladelius som driver PMC høyttalere.
Oppsettet står i ett slitt hotell rom , tipper underkant av 20m2, par vinkler er det også. Prisen er 79.000+199.000 + kabling.
Jeg satt og sto på forskjellige steder, fy faen for en fantastisk lyd, i hele registeret.
Jeg vil ikke påstå at dette rommet var særlig optimalt, og ville kanskje forvente noe av det samme hjemme. Jeg hører det jeg hører uansett hvor dårlig forhold det er.
Jeg hadde aldri tenkt at her får jeg brukt kanskje bare 70% og at mye er bortkastede penger så lenge godlyden er der.
Å måle godlyd i penger er noe som er også umulig i min verden.

Ett annet tilfelle, jeg slaktet Dali kore til en veil. Pris 800.000
Dette ble stilt ut i konferanse rommet, høyt som fy under taket.
Dårlig forhold med andre ord, men dette var også høyttalere store som fjell.
Ja kanskje rommet gjorde mye, men i fjor brukte hifi klubben det samme rommet, med ett oppsett av Hegel som i år, men med B&W 800 serie.
Dette var det virkelig trøkk med en fornyelse av en lyd.
Bare så det er sagt, manglet ikke trøkk i Dali Kore, men synes det bare ikke var noe spesielt god lyd, der setter pris forventninger.
Å få fyll utnyttelse av ett oppsett tror jeg kan bli vanskelig uansett. Man velger ut fra kategori hva man hører på, og rommet da selvfølgelig. Så får øre være fasiten.

Angående selgere ja ;)
Som alt annet, litt av hvert.
Min erfaring så tenker jeg at hvis man er på jakt etter noe dyrere, så er kanskje også utgangspunktet og kunnskapen litt tilstede fra før også.
Av de mest kjente Audio butikkene er det som regel en nerd som driver de, med masse kunnskap så det holder, problemet blir kanskje når disse butikkene har noen ansatte som ikke lidenskapen er like stor, eller kunnskapen for den slags skyld. For min del merker jeg det veldig fort.
Uten å navngi 4 forskjellige butikker i Oslo som jeg har vært en del kontakt med, vet jeg nøyaktig hvem jeg skal snakke med i hver butikk. Fått litt hjelp der av jungeltelegrafen kan jeg si.
Men skjønner godt hva du mener @Vidar Dale Fjeld og skal selge ett eller annet uten noe form for info gir lite mening.
Når jeg anskaffet meg mitt utstyr, så la jeg mest vekt på mellomtone og diskanten. Skulle være horndiskat. Og bassrefleksen foran. Jeg hadde da ett utgangspunkt og litt lettere for selgere sikkert.

Ble kanskje litt langt og rart dette her men, ingen skal beskylde meg for å besitte haugevis med forfatter egenskaper i hvertfall hehe
post liked by: Blodfink, Vidar Dale Fjeld
Post Reply