Hi-Fi

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 152
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 120
Liker mottatt: 359

Min erfaring med gode lyder at du MÅ ha et rom som er tilpasset det du kjøper...mye lyd forsvinner i åpne rom...vinduer må lukkes, god isolasjon osv...har du svindyrt utsyr i dårlige rom er det bortkastede penger. Tette rom er et must. Min erfaring, ikke fasit.
post liked by: Pink Final, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Helt korrekt @Vidar Dale Fjeld, det har veldig mye å si for lyden.

Var med å drive et innspillings-studio en gang i tiden, der bygde vi om hele "innmaten", som natt og dag :blush:
post liked by: Vidar Dale Fjeld, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 152
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 120
Liker mottatt: 359

Ja, det er veldig viktig...jeg har bygd et innspillingsrom(studio) i Georgernes Verft i Bergen en gang sent på 80-tallet tror jeg det var...ikke en skarp kant og avrundede hjørner osv...lydtett. Nyansene i lyden forsvinner med for mye motstand :)..må legge til i rommet du hører musikken i.
Last edited by Vidar Dale Fjeld on 21 Aug 2022, 10:28, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Så artig med så stor aktivitet på tråden her da.
Fikk først lest gjennom nå, da jeg var nok på en fest igår.
Først vil jeg si at jeg er heller ikke er den største eksperten.
Interessen er stor og søker hele tiden råd og info jeg også.

Føler med deg @Blodfink Hadde nok klikka i vinkel her ja. Virker som du valgte den beste løsningen på det :D

Forforsterker er nok det komponent som er viktigst etter min mening ja. Blir hjernen i ett oppsett.
Valgte selv en integrert preamp. Dvs signalbehandler, dac(digital to analog converter )og med streamer i samma kassa.

Har lite erfaring med vinyl. Men følger heller utviklingen på streaming.
Har trasket igjennom markedet på 1 mnd gratis prøvetid.
På de mest kjente så hadde jeg stor tro på Tidal som skrøt av de hadde ett abonnement som kunne tilby
MQA (Master Quality Authenticated) skal kunne spille av 24-bit/96kHz. Syns forskjellen var svært liten til i beste fall cd kvalitet hos Spotify.
Ganske stort tema dette her, så for ta det siden. Uansett blir ikke ett anlegg bedre enn det dårligste punktet. Dumt hvis det skulle være kilden.

Men landet på Qobuz jeg da. Veldig bra oppløsning.
For å ta ett eksempel:
Når jeg spiller Holly Holy med Neil Diamond med Qobuz låter den gamle hiten knallbra.
Spiller jeg fra Spotify låter det mer som Holy shit. :D

Som @Vidar Dale Fjeld er inne på er nok det dessverre sant( for min del ihvertfall)
Bare en ommøblering hadde hjulpet litt, har en annen halvdel som må bearbeides først.
Alle fine vaser og blomster har ikke vært nok enda :-|
Men finnes mye på markedet som kan hjelpe til også i form av dempeputer, tepper, matter gardiner, akustikkplater og oss osv.
Men ikke pent å se på det heller.
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Noen lurer sikkert på hvorfor ikke bruke ett eget hifi forum til dette "sære" tema.

Har vært og lest en del på Hifi sentralen. Mye bra der altså, men mest for spesifikk info.
Men når de har milliarder av tråder, så blir det bare rot og uoversiktlig for min del.
Ville lese litt før jeg evt. reg profil der. Når man regelrett får juling med kjeften for å mene noe annet enn bossene der,
Ja da dreit jeg i det for å si det sånn. Noen ble til og med kasta ut, sånn jeg skjønte det.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Har svært lite å bidra med i denne tråden. Har brukt ekstremt mye penger på musikk opp gjennom, men nesten bare på plater og fint lite på utstyr. 😛

Unntaket er hodetelefoner, der jeg fint kan bruke flere tusen på et godt par. Det meste av lytting jeg får gjøre i fred er uansett med hodetelefoner. Har et par Bowers & Wilkins PX nå som jeg er veldig fornøyd med. Liker den «nøytrale» lyden dens, behagelig å lytte lenge.
post liked by: Blodfink, Pangaea, RedTrafford
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Hodetelefoner står som første innkjøp her, takk for tips, skal sjekke ut de fra B&W.
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Bør sjekke ut Lydglede, Duet audio og Stereofil også @Blodfink
Har noe i alle prisklasser vil jeg tro.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Har selv Sennheiser, tror prisen var rundt 1600kr, mulig det var 30-50% avslag da.
Ikke så mye å skryte av, men helt greit nok for meg.
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Mye man får lyst på nå, rørforsterker etc... :hah:
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
ALTEC LANSING EXCELLENCE på Lydglede får god kritikk, 1390.-
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Hehe ja, Du var inne og tittet skjønner jeg. :D
Mye fint og mye skummelt for lommeboka ja.
Aldri vært ulovlig å ha drømmer da :P
post liked by: Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Her må jeg melde pass dessverre.
Lydglede er bare nettbutikk, men har fått nylig showroom i Vestby. har timebestilling tror jeg.
Tror de har noe utsalg der også.
Mens de to andre har også fysiske butikker i Oslo, mener å huske at utvalget var bra når jeg var der i våres.
Akkurat hodetelefoner er litt mindre stress å prøvelytte først.
Tviler heller ikke på BW. Hifi klubben er jo overalt 8-)
post liked by: Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Har noen hodetelefoner jeg er veldig fornøyd med. Hvordan de stiller seg opp mot de beste av hifi vet jeg ikke, men det er bra for meg, og har forstått mange bruker dem i studio osv. Jeg har BeyerDynamic DT 770 PRO. Er ikke trådløse for de som trenger det, vertfall ikke den varianten jeg kjøpte. Ikke fryktelig dyre heller, tror jeg ga 1500 kanskje?
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Hørt om dem ja, fått god omtale i den prisklassen @Pangaea
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Selges hos stereofil @Blodfink
Må rette meg selv, litt usikker på akkurat denne modell, men produsenten har fått mye god omtale av disse i den prisklassen. 8-)
post liked by: Pangaea
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Når man først har en HIFI tråd, limer jeg inn denne 8-)

Da er det på tide å annonsere hifi-messen i Horten 2022. Den går av stabelen 24-25 september, på Thon Hotel Horten. Samme sted som de 20 foregående år!20 år med hifimesse, det er virkelig historisk! En messe er jo et samlingspunkt for flere utstillere som er åpent for publikum. Norge er jo ikke det aller største landet i verden, men musikkinteressen er stor, så derfor trenger vi en messe hvor produsenter, og tilbydere av utstyr får muligheten til å demonstrere produktene og nyvinningene for det store publikum. HiFi-messen i Horten har blitt nærmest for en institusjon å regne. Det blir nok endel overraskelser under årets jubileumsmesse, det skal man absolutt ikke se bort fra. Ellers blir det som før, mulighet til å treffe gamle og nye bekjente, og kanskje få noen gode tilbud med seg på veien. Vi ønsker ihvertfall alle gamle og nye, både utstillere og publikum, hjertelig velkommen til årets HiFi-messe i Horten!
post liked by: Vidar Dale Fjeld, Pangaea, Pink Final, Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

RedTrafford wrote: 20 Aug 2022, 16:08 In-akustik
Hvor kjøper du de? Var på hjemmesiden, ingen nettbutikk?
LUHG!
Post Reply