Hva må United gjøre for å komme seg tilbake til toppen?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg vil også prøve å nyansere det litt at Glazerne må ut. Ja, selvsagt må de det. Jeg har et så sterkt hat for dem at om jeg skulle beskrevet det med ord hadde jeg utvilsomt blitt permanent bannet fra forumet. :-| (Selv om jeg opplever at både her og på united.no virker det som at man tillater litt sterkere gloser enn normalt, så lenge det gjelder Glazers, hehe.)
Vi kan velge å stå sammen som supportere og over tid forhåpentligvis tvinge gjennom et salg. Det er et aktivt valg vi alle kan være med å ta.

På den annen side, kan faktisk Glazerne "velge" å skjerpe seg. Innse egen inkompetanse, at de må slutte å blande seg inn i spillersalg, og dessuten ansette mer kompetente folk. Dette KAN de faktisk i teorien gjøre. Det er ingen praktiske grunner som faktisk forhindrer dem fra å gjøre dette, annet enn evt lav IQ. Som man nesten kan stille spørsmålstegn ved.

De kan headhunte riktige folk, og la dem få frie tøyler til å bygge opp klubben på en god måte. Ansette dyktige sportsdirektører, speidere og det som trengs rundt det administrative. Ta lærdom av hvordan City og Liverpool drives. De kan støtte Ten Hag på overgangsmarkedet, og gjøre oss til en toppklubb.
De kan oppgradere stadion, og investere penger TIL klubben fremfor å ta utbytte.

Joda - å tro at dette vil skje virker selvsagt som å tro på julenissen, men i mange år har det i det minste fremstått mer realistisk enn at Glazers skal selge innen overskuelig fremtid. Det har kanskje endret seg noe de siste timene, men dette er likevel en prosess som trolig vil ta flere år desverre, med mindre vi supportere faktisk greier å organisere en helt voldsom verdensomspennende boikott. Med dagens sosiale medier bør det faktisk være mulig, men vi får bare se. Det VIL tvinge Glazerne til å ta affære, enten det er å gjøre alle de ting de trenger å gjøre for at vi skal bli en toppklubb, (derfor dette innlegget) eller å selge klubben farlig fort. Jeg mener de snart bare står igjen med disse to alternativene. Det hjelper ikke og skal ikke hjelpe å hente inn Casemiro hvis vi holder på å rykke ned til Championship.
Tap i de neste kampene + at Sir Jim Ratcliffe har meldt sin interesse vil forhåpentligvis bare fyre oppunder denne bevegelsen og boikottingen som tennveske. Det virker på meg helt ærlig som et veldig godt timet og ikke tilfeldig taktisk spill fra Ratcliffe. At det skjer akkurat nå, rett før vi trolig går på et braktap mot Liverpool og det bare blir en katalysator.

Det eneste potensielt negative slik jeg ser det er at Ratcliffe fremstår som en redningsmann, og etter oppkjøp av en mindre aksjepost som det har blitt skrevet om, kan bli en eventuell demper for boikotten fra supporterne og slik sett forhindre et større salg på kort sikt. At han nærmest vil ha en klausul, som vil si at han må gå i bresjen for å fraråde supportere fra å boikotte, dersom de på sikt ønsker et eierskifte. Vet ikke engang om dette gir mening, eller om det kan fungere slik, jeg bare spekulerer litt.

Poenget mitt er likevel at Glazerne KAN endre på ting drastisk. Ta en stor oppvask, og rett og slett endre på hvordan klubben drives. Dersom de faktisk gjorde det, er jeg ikke engang overbevist om at et eierskifte ville vært å foretrekke. Det er litt som å tro at en sprøytenarkoman gjennom 40 år som er på sitt 17-ende instutisjonsbesøk plutselig skal bli rusfri. Det er selvfølgelig mulig, bare enormt urealistisk.

Men jeg vil bare understreke at de har et valg her.
Last edited by Schmeichel on 18 Aug 2022, 18:15, edited 1 time in total.
post liked by: Ryder

Deleted User 595

Ryder wrote: 18 Aug 2022, 12:27 Både Liverpool og City strevde i starten under Pep og Klopp, spesielt defensivt. Men de var sta, og det endte med at spillerne tilpasset seg managerens ønsker i stedet for omvendt. Ingen «pragmatisk tilnærming» der i gården.

Spillerne vår virker så taktisk «under-coachede» at det er helt nifst…
Jepp.

Liverpool og City måtte begge kvitte seg med mange spillere og erstatte de med mer taktiske spillere tilpasset spesialistroller, før de virkelig ble gode. Etter noen år, var lagoppstillingene deres knapt gjenkjennelige.

Var det Rangnick og sa ganske tydelig måtte skje hos oss. Det må mange nye spillere inn, som evner å spille denne typen fotball. Det er mye forskjellig som kan coaches, men taktisk intelligens og fotballforståelse er ganske satt fra ung alder. Det kan effektiviseres og vedlikeholdes, men mulighetene for coaching på dette med enorme fremskritt i godt voksen alder er begrenset. Akkurat som med generell intelligens.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pangaea, Ryder, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2706
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3846
Liker mottatt: 4902

GBailey wrote: 18 Aug 2022, 13:53 Liverpool og City måtte begge kvitte seg med mange spillere og erstatte de med mer taktiske spillere tilpasset spesialistroller, før de virkelig ble gode. Etter noen år, var lagoppstillingene deres knapt gjenkjennelige.

Var det Rangnick og sa ganske tydelig måtte skje hos oss. Det må mange nye spillere inn, som evner å spille denne typen fotball. Det er mye forskjellig som kan coaches, men taktisk intelligens og fotballforståelse er ganske satt fra ung alder. Det kan effektiviseres og vedlikeholdes, men mulighetene for coaching på dette med enorme fremskritt i godt voksen alder er begrenset. Akkurat som med generell intelligens.
Absolutt. Så når erfarne folk som Rangnick sier at nesten hele stallen må skiftes, så høres kanskje det drøyt ut for oss fans, men det er faktisk ikke så uvanlig når vi ser på noen av de største klubbene (og mindre for den del). City kjøpte nær sagt et nytt forsvar annethvert år en stund. Liverpool har omtrent skiftet ut hele laget bortsett fra Henderson. Chelsea likeså. Nottingham Forest har kjøpt et helt nytt lag bare nå i sommer. Så er det selvsagt ikke like lett for United, fordi nesten alle spillerne er overbetalte i forhold til kvaliteten de gir oss, men det er helt seriøst det som må til. Man kan rett og slett ikke lage diamanter av gråstein, for å sette det litt på spissen (hohoho).

Klubben må bli mer kynisk kanskje, ikke være så lojal mot spillerne som er her, være redd for å bli kvitt noen. Vi må se til Sir Alex sine glansdager, og før Glazers kom inn og kuttet av hendene hans, når han var brutal og hard med spillere som han ikke anså som gode nok lenger. Da var det på ræven ut, og høyere kvalitet (stort sett) kom inn.

Innerst inne vet vi alle dette. Pep prøvde ikke å fortsette med Hart eller Bravo i mål når det åpenbarte ikke fungerte, eller noen av de 27 backene de kjøpte på rekke og rad. Vi må gjøre noe av det samme, men jeg håper vi ser på yngre talenter og ikke fortsette å kjøpe eldre og overbetalte spillere ute etter en siste feit kontrakt. Får litt noia når jeg nå ser Casemiro kanskje er på vei. Nok en 'oldis' på sikkert vill kontrakt. United har blitt helt desperate nå, pga elendig jobb de forrige tre månedene. Men det er denne typen spiller jeg egentlig ikke ønsker inn, for det blir et plaster på benbruddet når vi trenger en lege.
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Ang Casemiro er jeg egentlig både enig og uenig @Pangaea.

Jeg er enig i at det er litt feil spillerprofil, 30 år gammel brasilianer som er vant med å dominere i La Liga. På den annen side får vi en av verdens beste defensive midtbanespillere.

Om det er noe vi har manglet i årevis, og kanskje ikke hatt siden Roy Keane's glansdager så er det en skikkelig motor på midtbanen. Et ordentlig rivjern, som dessuten kan løse midtbanekrisen vår. Kan fort bli det Makelele var for Chelsea. Han var vel også rundt 30 da han dro fra Real.
Ikke bare det, men han kan potensielt også sette en slags presedens innad i klubben (siden det tydeligvis ikke har gått opp for dem før nå) over hvor utrolig viktig sentral midtbane er. Man kan overleve uten en god høyreback, men om sentral midtbane er for dårlig sliter man beviselig på alle måter.
Husk også at defensive midtbanespillere gjerne ikke taper seg like fort som i enkelte andre posisjoner. Så sammenlignet med en ving er det kanskje mer som å kjøpe en som er 27-28. Føler absolutt ikke det er noen dårligere spiller enn f.eks Frenkie, selv om de altså er svært forskjellige.
Skrevet det en gang tidligere i dag, men jeg synes vi kan tillate oss å være litt positive akkurat til denne!

Jeg vil også legge til at en midtbane bestående av Frenkie, Casemiro og Bruno/Eriksen faktisk hadde vært en midtbane i verdensklasse, og på høyde med de absolutt aller beste. Eneste midtbanene jeg kan komme på som har vært sterkere enn en slik konstellasjon må den Barca hadde da de dominerte i CL med Busquets, Xavi og Iniesta, samt Real nå siste årene med Kroos, Modric og Casemiro. På papiret er den vel tilogmed bedre enn den City har i dag.

Har overhodet ingen tro på det, tror heller en eventuell signering av Casemiro er et nesten garantert bevis på at Frenke IKKE kommer, men det hadde i det minste gjort meg noenlunde fornøyd med overgangsvinduet, dersom vi endte opp med begge to.
post liked by: Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Isolert sett er jeg enig i at Casemiro vil være en spillertype vi sårt trenger.

Men så er det alt det andre. Om ryktene om megalønn stemmer og alderen tatt i betraktning, er han nok en spiller vi aldri får solgt videre for penger.

Og nå vet jeg ikke hvor mange av ryktene de siste par ukene som stemmer, men det er kul umulig å se noen form for rød tråd når det gjelder hvilke spillere vi går for. Det er navn, status og (av og til) tilgjengelighet som gjelder. Casemiro, de Jong, Rabiot - har de i det hele tatt noe til felles?

Jeg hadde håpet på at vi med Murtough hadde fått noe som lignet en transferstrategi, men for meg virker det dessverre mer tilfeldig og rotete enn noensinne.
post liked by: Pangaea, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2706
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3846
Liker mottatt: 4902

Er jo enig i det @Schmeichel, vi skriker etter kvalitet sentralt, og Casemiro vil definitivt styrke oss. Og 30 år er ikke akkurat hauggammelt heller. Jeg er bare litt bekymret for den typen signeringer, når vi har brent oss på det så ofte før. Samtidig, har United endelig forstått at Frenkie ikke kommer, så må vi se etter alternativer, og da er kanskje Casemiro det beste vi kan gjennomføre nå på såpass kort varsel. Og ettersom han sikkert har mistet plassen i Real, så trenger ikke de å stå på bakbeina for å få inn en erstatter heller, slik som mange andre klubber måtte gjort. Dermed er det sikkert gjennomførbart. Skulle bare ønske han var litt yngre, så vi kan regne med mer enn 2-3 år før han er på hell.
post liked by: RedTrafford, Schmeichel
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg deler absolutt dine bekymringer @Pangaea.

Som en del andre, så har jeg egentlig litt gitt opp klubben sånn den drives. Jeg har jo blitt så negativ at jeg nå tenker "huff, kanskje Casemiro kommer til å gjøre at maskineriet blir sånn halvveis velfungerende" - Og ser på det som noe negativt. Jeg vil jo bare at United skal tape og tape og tape nå fremover, siden vi startet så dårlig uansett, og at protestene tiltar i styrke og voldsomhet, og at Glazerne regelrett tvinges til å selge seg ut mens vi befinner oss i nedrykksstriden.
post liked by: Pangaea
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2034
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7518
Liker mottatt: 4287

For det første jeg ønsker nye eiere av hele mitt hjerte.
Alle United supportere er frustrerte nå, og vi synes fryktelig synd på oss selv, men jeg har liten tro på at et nedrykk vil løse alle problemer. Snarere tvert i mot, jeg ser ingenting positivt ved et nedrykk. Hvis vi havner i nedrykkstriden, så er det vel ikke slik at en ny eier plutselig da kan gjøre underverker. Men ja jeg tror vi kan havne der enten man vil eller ikke.
Alle vet hvor lang tid det tok før United var tilbake i toppen igjen etter nedrykket sist, og mye har skjedd siden da. Om vi ligger langt bak City og Liverpool, og andre lag for den del nå, så blir jo ikke avstanden mindre med et nedrykk. Det er aldri sikkert at vi kommer tilbake igjen, men det er det ikke slik det er nå heller.
En annen ting, vilken garanti har vi for at Glazer selger når det går dårlig, og klubben har mindre verdi.
Hvis jeg skal selge noe så vil jeg gjøre det mens verdien er høyest, uten at jeg må selge da pga økonomiske problemer. Vi kan jo håpe at det tvinger dem til et salg.
Men jeg håper jo at Glazer nå for føle missnøyen på kroppen at de tar til vette og selger nå, men innerst inne så tror jeg ikke de bryr seg.
Jeg håper vi slår Liverpool, helst knuser dem.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Enig, @Buchan. Jeg kommer aldri til å håpe på at United taper fotballkamper. Hjernen min sier kanskje det, men aldri hjertet. Det er instinkt.

Som du sier er det heller ingen garanti for at alt blir bedre om det først blir verre. Hadde noen kunne gitt meg en garanti for at Glazers hadde solgt klubben billig til Ratcliffe ved et nedrykk, så kanskje. Men det har vi ikke - det er heller ingen garanti for at de selger til ham om de først selger.

Å ønske det beste for laget på banen står ikke i motsetning til å ønske Glazers ut, i alle fall ikke hos meg.

Som flere har vært inne på: De ønsker jo ikke å framstå som inkompetente idioter. De ønsker at klubben skal kaste mest mulig av seg, de har bare ikke skjønt hvordan en moderne fotballklubb bør drives. Ikke de rett under dem heller. Spørsmålet er hvor dypt de tillater at selvransakelsen går, og hvor store konsekvenser de tillater at den får.

De bør i alle fall skjønne at det ikke lenger går an å surfe inn til topp 4 og CL på autopilot lengre. Er du ikke 100 prosent konkurransedyktig i dagens PL er du fort nede rundt midten av tabellen i beste fall.
post liked by: Buchan, Schmeichel, Pink Final
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Må bare få presisere en ting tydelig: Jeg ønsker på ingen måte at United skal rykke ned. Det må ingen tro. Det hadde rett og slett vært for pinlig, og ødelagt for mye ved både stoltheten vår og ulike negative rekorder, blant annet. Det er da heller ingen garanti for at vi ville rykket direkte opp igjen, selv om jeg tror noe annet hadde vært veldig usannsynlig. (Men desto mer pinlig og uutholdelig)

Når jeg snakker om nedrykksstriden, så mener jeg i faresonen, ikke at vi faktisk rykker ned. Det tror jeg ærlig talt heller ikke er mulig. Hadde vi ligget rundt nedrykksposisjon ved inngangen av januar hadde vi sannsynligvis signert 3-4 nye spillere bare da.

Jeg går normalt heller ikke og håper at vi taper våre fotballkamper, men med tanke på hva som har skjedd de siste timene med tanke på Ratcliffe's utspill, så mener jeg situasjonen akkurat nå er litt spesiell, og det er ikke sikkert det hadde vært veldig uguntig med 2-3 tap på rappen. Men det blir bare vill gjetning, det er med et forbehold om at fansen faktisk klarer å reagere og at ting blir nødt til å skje innenfor eierskap og det administrative. At Sir Jim Ratcliffe faktisk blir tilbudt en andel på eiersiden, som en start.

Alternativt, så er jeg åpen for at Glazerne gjør den selvransakelsen som du nevnte @Ryder som jeg har nevnt her tidligere.
For de har faktisk et valg - de kan ta seg sammen på flere måter. Og jeg er helt åpen for å la de fortsette så lenge de viser at de kan drive klubben på en ordentlig måte, men akkurat nå tyder det jo ikke på at de er i stand til det.

Akkurat det skjønner jeg ikke at kan være noe annet enn direkte flaut for dem, og en direkte skamplett på deres navn og ettermæle. Så ærlig talt er jeg faktisk helt ute av stand til å forstå disse blodigl.. *host* "menneskene".
post liked by: Buchan, Ryder
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14490
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22899
Liker mottatt: 18837

En ting som kunne ha positiv effekt på det sportslige er jo om 60 000-70 000 bare slår ring rundt Old T hver bidige kamp, altså 0 matcher til Glazers er vekk. Det burde ikke være vanskelig å la være å kjøpe enkeltbilletter, og neste sesong bør jo enhver med hjernen i behold si opp sesongkortet.

Andy Mittens ønske i siste Athletic-pod. (Han synes klubben bør stå på egne ben, uten eier, veeeldig enig).

Det hadde vært herlig, full boikott og klubben må gis opp av Glazers? Så blir det med de 2-3 milliarder pund de har stjålet gjennom 17 år.

Men halve publikum er vel ikke i nærheten av å tenke slik.
post liked by: RedTrafford, Can2, Pangaea
LUHG!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 882
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7721
Liker mottatt: 2581

Enig i prinsippet at det er et skikkelig statement med at publikum står utenfor, og tribunene er tomme. Det viser seg dessverre vanskelig i praksis. Den gangen folk skulle gå i det 17. Minutt, var det så få som fulgte oppfordringen at så godt som ingen merket seg med det. Det er jo en utfordring med kommersiell boikott med 1 milliard fans. Synd "bit" av det.
Kong Eric Cantona

Deleted User 595

Jepp. Det lar seg dessverre ikke gjøre å samle alle, eller en betydelig mengde til å utebli fra match. Hadde tilnærmet null effekt når man arrangerte protester og walk-outs.

Det eneste som har hatt sikkelig effekt er den fremtvungne avlysningen av Liverpool-kampen for to år siden.

Skjønner at det sammenfaller dårlig med legale protester.
Men det funket, og hadde funket enda bedre med flere kamper på rad. Er det eneste som rammer hardt, men kanskje for store ringvirkninger.
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Løsningen er kanskje noe de fleste ikke vil like, og som kanskje vil splitte en del fans, men det er faktisk at man blir nesten litt "ufine" med hverandre.

Altså, at de som boikotter klubben skaper en slags vedtatt sannhet om at de som går på kamp, kjøper supportereffekter og lignende i disse tider er "dårlige" fans, siden de da indirekte støtter Glazer. Dette er kanskje ufint, men om mulig til slutt det eneste som kan vise seg å faktisk fungere.

Sier ikke at det er det man burde gå for pr dags dato, men det kan være det eneste som faktisk fungerer dersom Glazerne nekter å rikke seg, og man faktisk skal få med alle, også de supporterne som ikke egentlig følger med. (Jeg mener dette egentlig er umulig å ikke ha fått med seg om man genuint kaller seg United-supporter, men det er en annen sak) Å skape en form for konformitetspress og in-group mentalitet om at ingen fans skal kjøpe effekter. Det mener jeg eventuelt blir neste steg, dersom ikke tilstrekkelig med fans klarer å organsiere en boikott som er sterk nok til å ramme nok.

Deleted User 430

Regner med du da sikter til kjøp av effekter osv gjennom klubbens egne kanaler/forhandlere, @Schmeichel?
Ved kjøp av effekter via f.eks. supporterklubben støtter man ingen andre enn nevnte supporterklubb. Trodde selv i mange år at prosenter av deres inntekt gikk til klubben, men det har de avkreftet for en tid tilbake. Ergo vil man kun straffe forhandlerne ved å ikke kjøpe effekter.

Greit å ha i tankene før full splitt og hersk iverksettes..

Det sagt så tror jeg ikke det er mulig å få en så mye mer splittet gruppe enn hva United-supportere allerede virker å være for øyeblikket, så jeg tror fokus burde være å samle folket heller enn å fortsette med splittelse og drittslenging..
post liked by: Pink Final, RedTrafford
Post Reply