Hva må United gjøre for å komme seg tilbake til toppen?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Deleted User 430

Er enig i at det er mange potensielle vendepunkter som kan komme ut fra denne kampen, @Schmeichel, bla. flere av tingene du nevner, men de har det vært mange av de siste årene. Derfor jeg er fortsatt avventende.
Har blitt lurt før av det laget der, for å si det sånn 😁

Mtp hvor mange enkeltkamper vi har sett hva laget faktisk kan prestere, så vil det, for meg, ikke være enkeltkamper, men lengre perioder som blir et vendepunkt for disse guttene. Ikke nødvendigvis resultatmessig, men hva innsats/holdning angår.
Den dagen jeg kan stole på at innsatsen er på topp hver uke kan jeg begynne å fokusere på alt det andre positive som måtte skje underveis også..
post liked by: Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Tror vi skal være litt forsiktige med å dra for mange konklusjoner. Ett tre er ingen skog. Er rimelig sikker på at det kommer mange nedturer i løpet av sesongen, samt en del oppturer. Er det én ting laget har vist gjennom en årrekke, så er det at vi er veldig ustabile, men har høyt nivå inne når alt klaffer. Og skremmende lavt når ingen gidder.
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Steinar Stenseth wrote: 24 Aug 2022, 15:46 Er enig i at det er mange potensielle vendepunkter som kan komme ut fra denne kampen, @Schmeichel, bla. flere av tingene du nevner, men de har det vært mange av de siste årene. Derfor jeg er fortsatt avventende.
Hehe, ja. Jeg tror den store forskjellen kan være at det nå er Ten Hag som er manager, og ikke Solskjær, van Gaal eller Mourinho. Jeg tror han bedre vil kunne bygge på en slik periode og bruke det konstruktivt. Utvikle spillestilen under optimisme.

Og ikke at jeg skal legge for mye i det, men Øyvind Eide ser også ut til å langt på vei underbygge poenget mitt:

"Veldig ofte vil det være sånne kamper som dette som kan snu en trend. Dette så vi også under Solskjær. Når de hadde hatt en svakere periode, kom det gjerne en sterk prestasjon mot et godt lag som snudde trenden.

Jeg tipper vi kommer til å se en litt annen utgave av United i de neste kampene enn det vi så i de to første."



Problemet mitt er dersom det blir nettopp det - en periode. Om de er gode nå de neste 2-3 kampene, for så å falle tilbake til det gamle nivået er jo dette absolutt ikke fremgang i det hele tatt. Bare nok et skippertak fra spillergruppa, uten en faktisk endret mentalitet. Men nå er faktisk ikke troppen den samme, eller manageren den samme. Det er en del som er skiftet ut, og spesielt i viktige ledd bak/i det defensive. Dette mener jeg kan bli avgjørende - spillergruppa vet at ting kanskje kan være annerledes nå.
Jeg mener dette gir godt grunnlag for håp/optimisme, men en langt fra overveldende en. Men nok til at jeg gleder meg veldig mye til neste kamp. Langt mer enn jeg har pleid å gjøre de siste årene, men så er det også fordi dette er et potensielt vendepunkt. Uten tvil.
I fjor var det ikke slik at jeg plutselig trodde på et potensielt vendepunkt under Rangnick. Jeg tror knapt nok jeg så mer enn en kamp eller to under den tyskeren. Da var jeg så kronisk negativ og uten optimisme at det rett og slett ikke var interessant. Ten Hag har jeg mye mer tro på, men det er fortsatt alt for tidlig til å nesten kunne spå noe som helst enda.
post liked by: RedTrafford

Deleted User 430

For å ta det siste først, @Schmeichel, så har jeg også trua på Ten Hag. Vanvittig tro også, faktisk. Både på at han vil klare å utvikle spillestil, mentalitet og resultater i en veldig positiv retning over tid. Han er, enkelt og greit, ikke en del av bekymringen min.
Det er spillerne jeg ikke stoler på. Ja, flere av dem er nye og flere er på vei, men majoriteten av troppen, og laget, består likevel av spillere som har løpt i senk både gode og dårlige lag før under flere managere, for så å ikke møte opp til neste kamp igjen. Ev. kollapse helt etter et kvarter siden de slipper inn et mål.
Er dette jeg trenger å se en endring på før jeg kan stole på dem igjen.

Det handler, for meg, ikke om å være negativ eller positiv i så måte. Er bare avventende til spillerne, rett og slett. Håper selvfølgelig på det beste, noe jeg har gjort i 9,5 år, men frykter det verste🙂
En kamp på lørdag, med samme intensitet og samarbeid, vil nok gjøre meg mer positiv til spillerne. Ikke euforisk, men et lite steg i riktig retning og en liten brøkdel av frykten kan lukes bort.

Som man sier i andre sammenhenger, tiden leger alle sår , og jeg er sikker på at Ten Hag er mannen til å få denne gjengen til å gjøre opp for seg..
post liked by: Schmeichel, RedTrafford, Pancho P
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg har forsvinnende lite å si på det @Steinar Stenseth
Faktisk veldig enig. Det er jo som at det er et virus i dette laget som bare ikke vil vekk. Og smitten er så stor at den går bare på rundgang. Nye spillere blir også smittet, etter litt tid.
Spent på hva Erik Ten Hag vil gjøre med det dersom det ikke har blitt permanent bedring på dette de neste kampene. Jeg føler veldig på den pessimismen også, hehe.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Men er vel også noe med at jeg har hatt den negative pessimismen så lenge, at jeg flyter litt på å ha slå¨tt Liverpool etter å ha rakna fullstendig så mange ganger tidligere, og det som bare er en potensiell helomvending etter denne kampen. Jeg tror også spillerne har tenkt at de er hundre mil bak et lag som Liverpool, nå har de vist at det hvertfall ikke er snakk om mye, i teorien. Jeg mener også at hvertfall noe av denne dårlige lagmentaliteten stammer fra blant annet spillere som Pogba og Ronaldo, vi er kvitt den ene og nå er snart også den andre forhåpentligvis borte. Det mener jeg også gir utsikter for optimisme.
post liked by: RedTrafford, Pancho P

Deleted User 430

Fort gjort å få litt ambivalente følelser til de gutta der, @Schmeichel😂

Selv har jeg jobbet hardt med å fokusere på selv de minste positive tegnene de siste årene, spesielt så fort LvG forsvant ut, samme hvor dårlig det har gått. Sånn for å klare å motivere meg til kamper og bevare det udødelige håpet..
Dette endret seg dog drastisk da RR ble ansatt i fjor. Da gikk det over til såpass med negativitet at jeg faktisk håpet de skulle ende utenfor e-cup sånn at neste permanente manager skulle få ordentlig med tid til å jobbe med "de som var igjen".

Nå som en av mine to foretrukne kandidater styrer skuta er jeg veldig positiv mtp fremtiden, men avventende her og nå. Tenker som så ser det er bedre å bli positivt overrasket om de viser samme innstilling til helgen enn å bli skuffet over at det ikke skjer igjen. Forventer ikke at det gjør det, men håper. Hvis ikke har jeg tålmodighet nok til å vente til det skjer igjen, for jeg håper, og tror, Ten Hag blir værende lenger enn de som ev. måtte svikte enda en manager.
post liked by: Pancho P, Pink Final, RedTrafford, Schmeichel
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Nekter jo egentlig å tro at våre spillere er SÅ annerledes eller SÅ mye verre enn andre.
Men etter mange dårlige opplevelser (riktignok for en stor del selvforskyldt) har det fått snike seg inn en tapermentalitet - i tillegg har det fått utvikle seg en ukultur der ingen tar ansvar og heller skylder på alle andre enn å se seg selv i speilet, jeg mistenker også at omgivelsen ikke har stilt harde eller tydelige nok krav over lengre tid.

Så jeg holder fast ved at den viktigste jobben for ETH (i alle fall på kort sikt) blir å ordne opp i hodene på spillerne - og forholdet dem imellom. Etablere en høy standard for arbeidsmoral. Gjenskape og befeste den spiriten vi så mot Liverpool, gevinsten ved å stå sammen i stedet for å være splittet i fraksjoner og enkeltspillere med egoistiske interesser.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Steinar Stenseth wrote: 24 Aug 2022, 21:31 Nå som en av mine to foretrukne kandidater styrer skuta er jeg veldig positiv mtp fremtiden
Stort sett enig i det meste du skriver @Steinar Stenseth.
Men når du sier "A" så må jeg for nysgjerrighetens skyld be deg si "B" også; hvem var eventuelt den andre foretrukne kandidaten? :-|
post liked by: RedTrafford, Pink Final

Deleted User 430

Graham Potter, @Schmeichel. Vet det var en ekstremt usannsynlig "long shot", men digger filosofien hans og det han får til med lagene han trener.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Ah, forstår! Ja, da må jeg nok ærlig innrømme at blant de to så er nok Ten Hag førstevalget, men joda, det hadde vært moro å se en type som han få prøve seg i United også. Virker som en veldig dyktig manager. Ville mye heller hatt han enn f.eks Poch.
post liked by: RedTrafford
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Noen som kan peke på hva som er litt spesielt med dette laget her?

Image Neida, hvor enn mye jeg måtte ha lyst til å avholde dårlig organsierte gjetteleker, så skal jeg spare alle bryet og besvare det som nesten blir et retorisk spørsmål:

INGEN av de 6 bakerste utespillerne var fast eller førstevalget på United i fjor. (Varane hovedsakelig mest fordi han var mye skadet, men det er en annen sak) Så jeg tenker at alle som er redde for at laget bare skal falle sammen på samme måte som tidligere, faktisk har litt grunn til optimisme akkurat her. Casemiro, Eriksen og Bruno er faktisk en totalforvandlet midtbane fra Fred, McTominay og Bruno. Det er tross alt som oftest her på midtbanen at de viktige krigene i kampen vinnes eller tapes.
For ikke å snakke om at hele den bakre rekka er byttet ut.

Man kan faktisk legge til grunn 9 mulige store forandringer: Disse 6 utespillerne bak, Ronaldo ut av laget som den 7nde, men også at Bruno Fernandes er blitt gjort til kaptein, (forhåpentligvis permanent etterhvert, bare han legger fra seg den noe usporstlige stilen fra Liverpool kampen, for å si det pent) det tror jeg kan være ansvaret og rollen som han trenger for å finne tilbake til sitt gamle jeg. Det å være en leder utpå banen. Jeg mener uten et fnugg av tvil at han har mentaliteten til dette, og at han i motsetning til Maguire bare vil vokse i rollen og bære kaptensbåndet med stor stolthet.
Den 9ende og viktigste endringen er selvsagt Ten Hag. Troen på han har begynt å vokse noe igjen etter den var på et historisk bunnivå etter Brentford-kampen, valgene der og at Maguire fortsatt var kaptein. Hvordan han irettesatte spillerne, men likevel var med på løpeturen. Hvordan han satte kapteinen og Ronaldo ut av laget, slik sett de to største "profilene". Jeg synes han virker tøff og hard, men på en riktig måte.
(For å presisere - jeg hadde ikke på noen som helst måte mistet troen på Ten Hag, men de nesten litt religiøse forhåpningene om at han kanskje kunne komme inn nærmest som en Messias og på magisk vis få alle våre problemer til å forsvinne ut av løse luften, ble åpenbart kraftig moderert.)



Jeg mener laget nå i teorien likevel er så forskjellig at man nesten ikke kan sammenligne det med i fjor eller tidligere sesonger. Selv om mentalitet ofte sitter litt dypere enn bare å bytte ut noen spillere.
Den viktigste spilleren jeg likevel tror dette hviler på er faktisk i stor grad Bruno Fernandes. Verdensklasse på sitt aller beste. Dersom han finner tilbake til gamle takter, og holder det stabilt som i de første månedene etter han kom, tror jeg faktisk han har potensialet til å dra dette laget veldig langt.
Og om Bruno blir skadet i lengre tid, mener jeg likevel vi har en ganske sterk midtbane, fortsatt sterkere enn vi har hatt på et tiår. Casemiro som anker og Fred ved siden av seg som på Brasils landslag, og Eriksen i fravær av Bruno som den mest offensive av de tre.
Dette er også en veldig oppgradert og annerledes midtbane sammenlignet med i fjor. Fred oppfattes av mange til å være en bedre midtbanespiller når han ikke har like mye defensivt ansvar, og du skal ikke se bort ifra at det kan komme bedre frem i år med Casemiro's inntreden.

Nok et relativt positivt/optimistisk innlegg fra min side, men ettersom vi har diskutert en del mentaliteten i dette laget og de fleste av oss har uttrykt en nesten permanent bekymring på bakgrunn av de siste sesongene, tenkte jeg litt optimisme var på sin plass!
Det er i teorien egentlig ingen grunn til at vi ikke snart blir kvitt dette viruset, da jeg tror vi snart har fått de verste "smittesprederne" ut av klubben - men det er dessverre heller ingen garanti mot at det ikke sitter like hardt i spillerne som før. Slik sett mener jeg de neste 2-3 kampene er særlig spennende, og har potensialet til å definere omlag en tredjedel (?) av sesongen før VM begynner.
Last edited by Schmeichel on 26 Aug 2022, 23:46, edited 2 times in total.
post liked by: Can2, Pangaea, Ryder
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Veldig gode poenger @Schmeichel, lett å glemme at laget har ganske mange nye brikker.

Etter min mening har lagets kanskje aller største problem i senere tid vært hvor vidåpne vi har vært på overganger i mot, det handler både om avstander i laget, om mangel på en god rollespillet på defensiv midtbane og mangelen på en midtbanespiller i stand til å diktere og kontrollere tempoet i kampen. Som lag flagrer vi liksom i vinden, ute av stand til å ta kontroll.

Vi mangler fortsatt en spiller som De Jong, som kan være metronomen med ball, men Eriksen har potensial til å gjøre en lignende jobb. Ellers har vi adressert flere problemer, med en forsvarsfirer som nå kan stå høyere, samt en mer disiplinert og trygg base på midten. Sentrallinja ser rett og slett mer solid ut, selv om den ikke er perfekt ennå.

Ellers synes jeg det er ganske åpenbart at ETH ønsker å få inn fightere som er tøffe i skallen. Med en viss arroganse, men som har arbeidsmoral i bunnen.
post liked by: Schmeichel

Deleted User 595



Beste, og mest konkrete uttalelsen jeg har hørt fra en United-spiller på mange, mange år!

Dette bør være mantraet til hele troppen vår ❤️
post liked by: RedTrafford, Pwint, Pancho P, Can2, Blodfink

Deleted User 595

Hmm... Nå melder angivelig Stephen Howson - via Tony O'Neill - at det er lansert et bud på United. Kan ikke verifisere, da ingen har skrevet om det ennå. Blir interessant å se om det kommer noe info i løpet av de neste dagene.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Can2, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

@GBailey Såg innslaget med far og son O'Neill tidlegare i dag, men eg har ikkje nemnt det rett og slett fordi det ikkje har vorte kommentert av andre. Sjølv om eg har stor sans for Tony O'Neill, synest eg det er rart at han skal ha hatt ein så sentral posisjon i møtet med konsortiet. På den andre sida er detaljane så spesifikke at ein lurer på om det kan vere noko i det. Spennande tider i vente!
post liked by: RedTrafford, Can2, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
Post Reply