Det blir interessant å se tilnærmingen framover dersom resultatene fortsetter å være svake. Vil ETH være sta, stå i det på tross av massiv støy og press og stole på at spillerne lærer den nye spillestilen fort nok? Eller vil han være pragmatisk, gå tilbake til et spill som er kjent for spillerne og som kanskje vil forhindre de største smellene?Schmeichel skrev: ↑21 aug 2022, 20:36
Så tror jeg også det er enda vanskeligere å spille inn en ny spillestil nå enn det var da f.eks Pep tok over. De fleste lagene i Premier League er nok blitt enda bedre til å spille mot veldig ulike stiler, som f.eks Liverpool og City. Det vil nok altså ta lengre tid for United å komme "ovenpå" slik sett, enn det tok Pep. Som dessuten virket å få mer støtte på overgangsmarkedet enn ETH vil få.
Likevel, så håper jeg styret i klubben er oppegående nok til å forstå at å legge om til en ganske ukjent spillestil for spillerne, faktisk kan kreve en god del tid. Jeg blåser i hvordan vi gjør det denne sesongen, fruktene fra dette prosjektet tror jeg tidligst kan vise seg for fullt til neste år. Noen skrev at både Pep og Klopp har sagt at dette har tatt minst et halvt år for dem å legge om spillestil. Men selv det synes jeg høres tidlig ut, hvertfall for at spillerne virkelig behersker det mer enn på bare overflaten, og jeg tenker bare tilbake på hvor utrolig nære Ferguson faktisk var å få sparken.
Jeg ønsker jo det første, i den grad det er mulig med eksisterende stall (alle kan ikke lære alt, noen spillertyper er man bare nødt til å ha for at et system skal fungere), og håpe at polletten ramler ned forholdsvis raskt. Tolker også mye av det han sier i den retningen, "dette må vi bare jobbe oss gjennom". Men han kom jo også med et rykte for å være pragmatisk, og ikke gift med ett system eller én bestemt måte å spille på. Han har vel sagt at han ønsker å vinne på en bestemt måte, men at det er viktigere å vinne enn måten det skjer på.
Rangnick ga jo opp å endre måten laget spilte på etter tre kamper. Håpet er at det tross alt var korttidsperspektivet som var utløsende for den kapitulasjonen, og ikke at det er kul umulig å lære laget noe nytt. SÅ forbaska unikt evneveike kan ikke spillerne våre være.
Tror først og fremst det koker ned til psyke og mentalitet. Denne spillergruppa ble bortimot traumatisert i fjor, og jeg frykter vi må leve med virkningene ganske lenge. Så kan vi velge å ta en Roy Keane og fnyse av "veike, bortskjemte og overbetalte" spillere, eller ha en mer konstruktiv tilnærming. Denne spillergruppa er nok en veldig interessant case study, verdt et helgeseminar for verdens fremste prestasjonspsykologer. Det er i alle fall ikke så enkelt som å bare si "du tjener 100 millioner i året, deal with it".
Virker litt som om Ten Hag har valgt pisk framfor gulrot så langt (ref. Brentford-intervjuet og straffetreningen). Tilfredsstillende for oss fans som gjerne vil se at spillerne får svi, så klart, så får vi se hvor smart det er i lengden. Kanskje er han som et par (gode) lærere og sjefer jeg har vært borti - et strengt rasshøl i starten for å sette standard, så myknes det opp så snart folk skjønner hva som kreves og gjør det på autopilot. Det er i alle fall håpet, jeg tror ikke noen blir bedre av at straff er det eneste verktøyet i kassa. Spillerne er i en læringsprosess, og da kan de ikke gå på banen med skyhøye skuldre og være redd for å gjøre feil. Men det er vel dessverre der vi er nå, kan det virke som. ETH er nødt til å gi dem trua på prosjektet på en eller annen måte. Ingen misunnelsesverdig jobb, det er i alle fall helt sikkert.