Hvem vil dere selge?

Diskusjon rundt mulige overganger inn og ut av Manchester United.
User avatar

Ryder
Posts: 4825
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11171

10Hag wrote: 29 Apr 2024, 14:59 @Jan Erik: Skjønner hva du mener, og er ganske enig altså. Men synes fortsatt det er litt selvmotsigende. Hvis man har sett glimt av det, og på en måte vet hva som bor i en spiller, så betyr jo det og at spilleren må ha vist dette. Men som mange andre diskusjoner, kan dette handle mer om oppfatning av språk, enn direkte uenighet.

Om det handler om hvorvidt Van de Beek har vært en suksess i United, og om han over tid har vist seg som en klassespiller, så er jo svaret nei, og nei, for min del. Så blir litt viktige ankepunkt at han aldri har fått en reell sjanse.
Du kan godt si at Donny "ikke har fått en reell sjanse", men da må du samtidig ta med at det har skjedd under fire United-managere og på lån under to andre managere. Altså seks trenere der ingen av dem har sett Donnys genialitet - inkludert ETH, mannen som tok ham inn i Ajax-laget i sin tid. Utelatt av CL-tropp hos oss og EL-tropp hos Frankfurt. Startet fire kamper for Frankfurt.

Historien er full av lovende spillere som har én eller to gode sesonger, gjerne i en dårligere liga, som enten fader ut eller faller gjennom på det høyeste nivået. Det betyr ikke nødvendigvis at de alle er misforståtte. Årsakene er helt sikkert sammensatte av fysiske og mentale faktorer, men sånn er det i idrett på toppnivå.


Bruno-diskusjoen har vi hatt før, så egentlig ingen vits å gjenta det jeg har skrevet x antall ganger før. Men jeg er fortsatt overbevist om at han kan fungere minst like bra i et lag som spiller mer kontrollert. Som i periodene mot Burnley og Sheffield United der vi kontrollerte kampen - fortsatt var det Bruno som skapte brorparten av sjansene, og det med en pasningsprosent på over 90 når kampbildet tilsa det.

Å spille kontringsfotball eller årets spreke variant "kaosball" er et taktisk valg av manager, ikke et resultat av en enkelt spiller. Du gir Bruno altfor mye makt. Årsaken til at vi ikke klarer eller ønsker å spille kontrollert fotball med fokus på ballbesittelse ligger et og to hakk lenger bak i laget. Tror du vi ville spilt på samme måte med f.eks Rodri som DM i stedet for Casemiro eller McTominay?
post liked by: Rød Pølse, Pwint, Belfastboy, red, messilingard, Pancho P, 10Hag, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3744
Liker mottatt: 5217

@Ryder: Gode poeng, om begge to.

At Donny van de Beek rett og slett ikke har den tøffe mentaliteten til å takle motgang er absolutt en mulighet, og kan være grunnen til at han nå ser ut til å slite med å få spilletid i OBOS-ligaen. Og om det stemmer, er det jo kjørt for ham uansett. Det er jeg helt åpen på.

Det siste om Bruno blir mest subjektive tolkninger, og der er vi uenige. Jeg står på det jeg skrev i forrige innlegg, og erkjenner at du har relevante, gode poeng også.

Men jeg er nok enig i spesielt én ting; Bruno kan fungere godt i en lavere, mindre fremskutt rolle. Altså litt lenger bak i banen. Men da ofrer vi og defensiv struktur.

Mot Sheffield United var Bruno knallgod. Men samtidig, så presset ikke de oss. De lot oss trille ball i vårt tempo, og med en tålmodig Bruno som får mye tid, fungerer det veldig godt for hele laget. I Premier League får vi maks 3-4-5 slike kamper i året, der dette er en mulighet. De aller fleste vil presse oss.

Mot Crystal Palace synes jeg derimot - i motsetning til de fleste - at Bruno igjen var et kaosmoment. De 30 første minuttenr likte jeg fra ham. I andreomgangen synes jeg han ødelegger store deler av vår struktur, og behandler ballen som en udetonert granat.

Så jeg står fortsatt der at jeg mener Bruno er mer sentral i dette laget enn du sier. Alle vil bygge lag rundt ham, og jeg tror aldri det kommer til å fungere slik du og de fleste andre ønsker og tror.

Så må vi bare avvente og se hva fasiten blir.
Last edited by 10Hag on 29 Apr 2024, 15:40, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, RedTrafford, Pancho P, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2266
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10394
Liker mottatt: 9264

Veldig enig, @Ryder. I motsetning til Donny er vel Bruno den spilleren som både har spilt mest og fungert best for tre ulike managere siden han kom. Han var kaptein på Sporting, så det er naturlig å anta at både trenerteam og lagkamerater hadde rimelig stor tillit til han der også. I tillegg kan man se hvilke spillere landslagstrenerne i Nederland og Portugal har valgt å satse på...
post liked by: Pwint, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4487
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2932
Liker mottatt: 9723

@10Hag

Jeg kan fint se for meg Mount i flere roller. Enten som en 10-er, hvor han enten er en backup for Bruno eller at Bruno spiller på kant. Jeg kan se for meg Mount som en kantspiller med en back som holder bredde. Jeg kan se for meg han som en av 2 sentrale i en 4-2-3-1, hvor han er mer boks-til-boks. Og jeg kan se for meg han som en indreløper i en 4-3-3. Det er en spiller som fint forsvarer en plass i den engelske landslagstroppen når han er skadefri, så at det er kvalitet der er jeg ikke i tvil om. At han i tillegg kan brukes i flere posisjoner er egentlig bare en fordel, fleksibilitet er en egenskap det også.

Men ja, det er et stort spørsmålstegn ved kroppen.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Pwint, RedTrafford, Pancho P, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4112
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17993
Liker mottatt: 11696

Grønt:
Mainoo, Bruno, Garnacho, Dalot og Højlund

Gul:
Martinez (mye skader)

Rødt:
Resten :-|
post liked by: Pwint, Rød Pølse, messilingard, Pancho P
User avatar

10Hag
Posts: 1601
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3744
Liker mottatt: 5217

@messilingard: Enig, kan og se for meg dette med Mount. Utenom sentralt. Vi trenger 2 spillere på midten med mer defensive fibre enn Mount. Men det er en subjektiv vurdering fra min side.

Men kan ikke se for meg hvordan det faktisk skal klaffe og funke, all den tid laget fortsatt skal bygges rundt Bruno.

Tror ikke Mount vil få nok spilletid, fordi det blir for rigid å rullere på spillere når en av de i praksis ikke kan rulleres på. Da vil det kun gå på bekostning av vingene.

Og om Bruno spiller, vil alt gå gjennom ham uansett. Så da blir Mount enda en spiller som vi ikke får mulighet til å spille på styrkene til; nemlig holde på ball, og spille en mer avmålt og behersket angrepsfotball med kalkulert risiko.

Ser ikke for meg at vi kan få i både pose og sekk her.

Kanskje om resten av laget var av Citys kaliber mtp ballkontroll. Men dit kommer vi ikke, selv med nye eiere og en fornuftig transferstrategi. Ingen lag i verden har klart det, selv ikke de med mye penger og knallgode spillere.

Så med andre ord: Bruno og Mount i dagens City? Ja, det ser jeg for meg vil fungere. Men i dagens og de kommende års United? Tror ikke det vil fungere. Om Mount skal lykkes i United, tror jeg ikke det skjer før vi spiller uten Bruno. Så rent effektivt tror jeg ikke han vil lykkes, selv om jeg mener han er en spiller som ville gjort oss bedre om han spilte mer.
post liked by: messilingard, RedTrafford, Pancho P, Blodfink
User avatar

Andtho01
Posts: 1410
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 4590
Liker mottatt: 4563

Rød Pølse wrote: 29 Apr 2024, 14:45 Siden vi ikke kan ha en stall bestående av Bruno, Dalot og unggutta har jeg valgt å lage en liste med 5 mann jeg mener bør selges (hvis man klarer). Ikke spillere som er kjøpt i fjor.

- Casemiro
- Eriksen
- Van de Beek
- Sancho
- Lindelöf


De fire første gidder jeg ikke begrunne, det sier seg selv. Lindelöf har ett år igjen og bør være salgbar til en mindre fysisk liga. Lov å håpe at man kan klare å sende et par mann til Ronaldo-ligaen, hvis ikke er det vel begrenset hvor mye man kan forvente av inntekter. Det er nesten større sjanse for å gå i minus på et par av de...

Forventer egentlig at nesten hele stallen er til salgs for riktig sum. Utfordringen er vel å finne klubber som er villig til å betale.

Det er bare å ønske de nye dressene lykke til 👍
Enig men tar gjerne Wan-Bissaka ut også. Han var ryktes til Suadi kan jo skje at det blir overgang der i sommer.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, RedTrafford, Pancho P
Hate Glazer love United
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2266
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10394
Liker mottatt: 9264

Enig, @Andtho01. Nå valgte jeg å prioritere 5 spillere for å forsøke å være litt realistisk. Det letteste ville være å beholde 5 spillere, da ville nok over 90% av oss endt opp med den lettvinte løsningen som @RedTrafford gikk for over her 😬 Det er ikke vanskelig å argumentere for å selge et tosifret antall spillere etter årets sesong.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Andtho01, Pancho P, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4487
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2932
Liker mottatt: 9723

Det er klart at manageren må ha en tydelig plan for hvordan man skal få bruk for både Mount og Bruno. At dette henger sammen med flere ting er det liten tvil om, hvor den ene tingen er å hente inn et midtbaneanker som er sterkere defensivt enn Mainoo. Jeg kan fint se for meg at vi spiller Bruno-Mainoo-Mount mot antatt dårligere lag, og med et forsvar som selvfølgelig fungerer. Mot bedre motstand så blir alternativet å spille med Mainoo og et nytt anker bak enten Mount eller Bruno. Også er det naturlig å tenke at man trenger flere strenger å spille på i løpet av en sesong, og da må for eksempel Bruno få en noe mer bærekraftig rolle enn det rotteracet som han har holdt gående de siste årene.

Ser man til alt av konkurrenter både i England og i Europa så har stort sett alle toppklubbene svært god dekning sentralt. City, Real Madrid, Barcelona, PSG, Liverpool, Arsenal og Bayern har solid dekning sentralt i banen og det er for meg en ekstremt viktig indikator på om du har bredde i troppen eller ikke. Det spilles så mange kamper i løpet av sesong at det å ha et spillbart kort i form av Bruno sentralt, det er ikke i nærheten av bærekraftig.

Så er det en faktor her at United er minst 2 år unna og ha en konkurransedyktig tropp etter min mening. Og da vil det bli store utskiftelser i troppen. Om Bruno har like mye bensin på tanken da er et annet spørsmål. Men jeg ser samtidig ikke helt hvor vi skal hente en bedre erstatter enn Bruno inn gitt den enorme kvaliteten som han besitter. Det er sikkert mulig å spre involveringer ut på flere spillere, men ekstremferdighetene til Bruno er ikke noe som vokser på trær. I Premier League så er han på samme hylle som De Bruyne, Silva og Ødegaard etter min mening og det sier en god del.

Jeg er ikke der at jeg vil frede Bruno for en vær pris som jeg ønsker at vi skal gjøre med Højlund, Mainoo og Garnacho. Men han er soleklart innenfor grønn sone for min del.

Angående van de Beek så var det en jeg håpet skulle ta steget i lang tid, men han har jeg gitt opp. Jeg ser ikke for meg at han får en særlig god fremtid med mindre han drar tilbake til Nederland eller lignende. At han ikke er den samme spilleren som i Ajax er jeg i alle fall svært sikker på. Om ikke 100% så er det 99%.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Andtho01, RedTrafford, Pancho P, 10Hag, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4112
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17993
Liker mottatt: 11696

:hah: @Rød Pølse
Er kanskje bare et lite tegn på resignasjon.
Urealistisk at resten skulle bli solgt, men betyr mer at hvem som helst av 'resten' kunne bli solgt uten det hadde gjort meg noe. ( Tråden heter jo hvem vil dere selge :hah: )
Så gjenstår det å se hvor mange det blir.
United.no skriver innimellom at ti-tolv stk er på vei ut, uten at det betyr så mye.
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, messilingard, Pancho P, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2266
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10394
Liker mottatt: 9264

For min del må det helt urealistiske summer på bordet for å i det hele tatt vurdere å selge Bruno. Min mening er at vi har én spiller i verdensklasse. En ultraprofesjonell og hardtarbeidende leder som alltid er tilgjengelig. Må innrømme at jeg blir sjokkert hvis Bruno forsvinner i sommer.

De andre spillerne som "må" beholdes er knapt kjønnsmodne. Jeg ville solgt absolutt alle andre seniorspillere i stallen før Bruno.
post liked by: Andtho01, RedTrafford, messilingard, Pwint, Pancho P, Can2, Pink Final, Jan Erik
Football, bloody hell!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4112
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17993
Liker mottatt: 11696

Jeg kunne vel ha lagt til mount til I kategori gul. Men syns han blir ofte usynlig eller midt i mellom ingenting :D Det henger vel sammen med hva han har rundt seg.

Men har vi noen spillere dere i utgangspunktet vil selge, men som kan heve seg hvis de fikk mer riktige spillere rundt seg?
På 'selg listen' min sliter jeg litt med å se om basisferdighetene er på det nivå vi ønsker også.
post liked by: Blodfink, Andtho01
User avatar

Jan Erik
Posts: 2638
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8440
Liker mottatt: 8716

Jeg er helt enig, @10Hag. En spiller er ikke avgjørende for et lag. Da vi vant ting, hadde vi et lag som fungerte sammen. Selv om sentrale spillere var ute i korte eller lenger tid.

Samme gjelder Bruno. Kan godt hende vi hadde vært bedre uten ham, men da måtte erstatter vært av en viss klasse. Kanskje Mount, men da må han jo holde seg skadefri. Eller kanskje Bruno bare trenger bedre spillere rundt seg? For at laget skal fungere bedre, men det kan man forsåvidt kan si om ALLE United-spillerne i dagens tropp....
post liked by: 10Hag, Blodfink, Andtho01
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2266
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10394
Liker mottatt: 9264

Tja, @Jan Erik. Rodri har vist seg å være relativt avgjørende for verdens beste klubblag. Selvsagt kan man diskutere viktigheten av enkeltspillere. Etter over 4 år med Bruno på laget må det mer til enn et par velformulerte argumenter for å endre min mening om hva som er mulig å vinne med kapteinen på laget.
post liked by: Belfastboy, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2638
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8440
Liker mottatt: 8716

Javisst, @Rød Pølse. Jeg mener jo det er mulig å vinne med Bruno. Men laget rundt må opp på et annet nivå.

City kunne sikkert vunnet med Rice eller Kimmich eller lignende i den posisjonen også.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Blodfink, Andtho01
Post Reply