Hvem vil dere selge?

Diskusjon rundt mulige overganger inn og ut av Manchester United.
User avatar

10Hag
Posts: 1579
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3723
Liker mottatt: 5155

GRØNT
Dalot (Tidl. gult)
Shaw
Martinez
Mount
Van de Beek
Mainoo
Garnacho
Antony (Tidl. gult. Tror han vil passe oss veldig godt i en possession-basert spillestil. Vil og se han mer brukt på venstrekanten, hvor han slipper å skjære inn hele tiden. Alt i alt, medberegnet sine mangler, mener jeg han er vår beste ving som fasiliterer for mest dynamisk grunnspill og kontroll.)

GULT
Onana
Maguire (Tidl. rødt)
Evans (Tidl. rødt)
Eriksen (Tidl. rødt)
Amad (Tidl. rødt)
Højlund (Tidl. grønt. Har mistet litt troen på ham, men fortsatt ung.)

RØDT
Rashford
Bruno (Tidl. gult. Her er jeg nok alene, men tror vi blir et betydelig mer strukturert lag ved å erstatte ham eller droppe den altfor fremskutte 10er-rollen. Er helt inneforstått med at dette ikke kommer til å skje uansett.)
Amrabat (Tidl. gult)
Casemiro (Tidl. gult)
Bayindir (Tidl. gult. Han vil visstnok vekk og trives ikke i klubben.)
Lindelöf
Varane
Malacia
Wan-Bissaka
Williams
A. Fernandez
McTominay
Pellistri
Mejbri
Greenwood
Sancho
Martial
Last edited by 10Hag on 29 Apr 2024, 14:00, edited 2 times in total.
post liked by: Jan Erik, Pwint
User avatar

Jan Erik
Posts: 2616
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8319
Liker mottatt: 8628

Det er sprekt å ha van de Beek på grønt og Bruno på rødt, @10Hag. Jeg skjønner jo hvorfor, utifra argumentasjonen din om disse spillerne, men likevel. Van de Beek har vel vist absolutt ingenting siden han kom til United? Og jeg liker spilleren...
post liked by: 10Hag, Pwint, Andtho01, Can2, Pancho P, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1579
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3723
Liker mottatt: 5155

@Jan Erik: Dette har vi diskutert mange ganger før, da. Jeg mener jo absolutt han har vist noe svært positivt som United-spiller. Men heller at han aldri har fått en reell mulighet i sin posisjon over tid med de beste spillerne rundt seg.

Hvis han hadde fått spilt en solid rekke på 10-15 kamper fra start på rad i førstelaget i sin foretrukne posisjon, og ikke levert, så hadde jeg satt han på rødt uten å nøle. Men det har aldri skjedd, så da må jeg gå ut i fra hvor mye bra jeg synes han har vist i de få minuttene han har spilt. Og for en som vektlegger posisjonell disiplin og taktiske bevegelser høyt -- både med og uten ball -- er det relativt mye bra på så få minutt, for min subjektive del.

For min del er Van de Beek og Antony eksempler på spillere som vil og jobber slik at laget skal ha ballen mest mulig. Det sammenfaller med hva jeg ønsker taktisk.
Last edited by 10Hag on 29 Apr 2024, 14:08, edited 1 time in total.
post liked by: Jan Erik, Pwint, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2616
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8319
Liker mottatt: 8628

Jepp, @10Hag. Har også sett at han beveger seg fint, har fine, kjappe mottak, orienterer seg godt. Flink til å vekte pasninger. Er egentlig en knall spiller rent teknisk og taktisk (offensivt ihvertfall), men han har ikke klart å vise det noen steder. Selv om han muligens hadde gjort det i et bra lag som hadde gitt ham tid. Ajax-retur?

Veldig enig med deg angående Antony. Han tror jeg har enormt mye mer å komme med. Igjen, i et velfungerende lag.
Last edited by Jan Erik on 29 Apr 2024, 14:10, edited 1 time in total.
post liked by: 10Hag, Pwint, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1579
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3723
Liker mottatt: 5155

@Jan Erik: Er ikke det en selvmotsigelse, på en måte? Å si at du har sett alt dette, men at han ikke har "vist" det?

Hvordan kan man ha sett det, hvis han ikke har vist det?

Men jeg tror jo du og de fleste andre får rett. Det blir ikke noe United-karriere på Van de Beek. Det kommer aldri til å komme noen som får noen som helst reell sjans i Brunos posisjon. Tror også Mount blir å floppe hos oss av samme grunn, dessverre. Det er ikke rom for alternativ med Bruno i laget. Og basert på målpoeng, kan jeg skjønne det. Men jeg tror fortsatt at United som helhet vil få flere målpoeng i en helt annen spillestil, uten de som lager mest målpoeng nå.
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4482
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2932
Liker mottatt: 9689

Van de Beek har vist noen små glimt etter min mening. Men det har også vært alt for mange kamper hvor han har vært fullstendig anonym, forklaringen bak det kan nok være at han ikke har fått sjansen regelmessig og at når han først har spilt så har han spilt i et rullert lag. Jeg tenker samtidig at van de Beek ikke er en løsning for oss nå. Skadeutsatt, spilt lite, har ikke spilt virkelig bra på flere år. Da kan vi heller se om Mount kan bli en god spiller, da han har flere av de samme egenskapene.

Jeg ønsker forøvrig ikke Bruno ut. Det er ikke der skoen trykker for min del.
post liked by: 10Hag, Pwint, Andtho01, Blodfink, Pancho P, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Jan Erik
Posts: 2616
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8319
Liker mottatt: 8628

Nei, det er ingen selvmotsigelse @10Hag. Mam får glimt av hva en spiller kan, men så kommer han enten ikke på laget (og det skal jo mer til enn et godt overblikk og teknikk for å få spille), er skadet eller viser det ikke ofte nok.

Det jeg mener er at han har det i seg, eller hadde, men har rett og slett ikke god nok. Eller god nok lengre.

Et vanlig eksempel er f eks Roy Keane. Han blir stort sett husket som en kriger og en leder. Men han var også en meget god allround fotballspiller. Han hadde jo aldri spilt for United om han ikke kunne holde tritt med Scholes og Beckham MED ball. Van de Beek er nok en motsatt type. Kan sikkert gi oss mye med ball i og rundt motstanders 16, men fint lite driv, tempo, taklingsstyrke og annet grums. Er min teori.
post liked by: Pwint, 10Hag, Andtho01, Blodfink, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1579
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3723
Liker mottatt: 5155

@messilingard: Jepp, og det skjønner jeg at du mener. United-karrieren har vært et mareritt, for alle parter.

Som sagt så prøver jeg verken å provosere eller overbevise noen. Er bare slik jeg ser det. Kunne lyvet og satt Van de Beek på rødt og Bruno på grønt. Men jeg mener jo at vi ville blitt et bedre sammensatt fotballag med en bedre posisjonell, dynamisk struktur slik jeg har vurdert det, noe vi nok alle mener og legger til grunn for våre egne oppsett.

Men kan jeg spørre hva du tenker om Mount ift. Bruno? Hans beste og mest naturlige posisjon ville enten vært i 10er-rollen, evt. på vingen.

Mount er en veldig god spiller, og en som ligner mer på Van de Beek enn Bruno i spillestil. Hvordan ser du for deg karrieren hans går i United når han blir skadefri? Hvor skal han få sjansen over tid?

(For å ha en felles forståelse, kan vi kanskje bli enige om at "å få sjansen" betyr mer enn tilfeldige innhopp og cupkamper i svakere lag, slik VDB sine sjanser stort sett har vært)
post liked by: messilingard, Pwint, Blodfink, Jan Erik, Pancho P
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14813
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23872
Liker mottatt: 19950

Kikka på spillerbørsen (redaksjonen United.no og lesernes).

Evans, Mainoo, Maguire og Shaw er de 4 beste, med litt ulik rangering på de to listene.

Onana og Varane 5 og 6

Amad er 7 på redaksjonens, 12 på lesernes. (under 10 matcher)

Bruno er 8 og 11

Lisandro er 9 og 16

Kambwala er 10 og 14 (under 10 matcher)

Garnacho er 11 og 8

Højlund er 12 og 9

Dalot er 15 og 13

AWB er 16 og 17

McT er 17 og 19

Eriksen er 18 og 20

Casemiro er 19 og 22

Antony er 21 og 25

Lindelöf er 23 og 21

Mount er 24 og 24 (under 10 matcher)

Rashford er 25 og 26

Amrabat er 27 og 27

Martial er 29 og 28

Ikke tatt med Gore, Bayindir, Sancho, Pellistri, Mejbri og Forson, veldig få matcher.

Litt fascinerende med slike børser, noen overraskelser, og ikke alltid lister som dette samstemmer med inntrykket man har. De er jo heller ingen fasit, men det er dette norske fans har gitt av karakterer. I både sinne, frustrasjon og litt glede her og der, hehe.

Av de 6 beste er det Mainoo og Onana jeg tenker bør være med om det skal spilles nytt system. Maguire er på gult for min del. Mtp annen stil.
Shaw har ikke helse, rød. Varane skal vel videre på veien, Evans er vel også ferdig. Selv om han er en billig og bra backup, men har heller ikke helse.

Garnacho og Bruno er nok med, Højlund sliter jo også litt med helsa, håper kroppen hans herdes og han blir vant med kjøret.

Lisandro er jeg enig om, mtp at han ikke holder seg unna skader.

Synes troppen trenger 2 backer, 2 stoppere, en MB og spiss. Helst i sommer.
Last edited by Blodfink on 29 Apr 2024, 18:34, edited 1 time in total.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, 10Hag, red, Andtho01, Pancho P, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14813
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23872
Liker mottatt: 19950

Forøvrig gode poster om Bruno/Beek over her :thumb_up:
post liked by: Jan Erik, 10Hag, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2246
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10257
Liker mottatt: 9184

Siden vi ikke kan ha en stall bestående av Bruno, Dalot og unggutta har jeg valgt å lage en liste med 5 mann jeg mener bør selges (hvis man klarer). Ikke spillere som er kjøpt i fjor.

- Casemiro
- Eriksen
- Van de Beek
- Sancho
- Lindelöf


De fire første gidder jeg ikke begrunne, det sier seg selv. Lindelöf har ett år igjen og bør være salgbar til en mindre fysisk liga. Lov å håpe at man kan klare å sende et par mann til Ronaldo-ligaen, hvis ikke er det vel begrenset hvor mye man kan forvente av inntekter. Det er nesten større sjanse for å gå i minus på et par av de...

Forventer egentlig at nesten hele stallen er til salgs for riktig sum. Utfordringen er vel å finne klubber som er villig til å betale.

Det er bare å ønske de nye dressene lykke til 👍
post liked by: Andtho01, Pancho P, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1579
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3723
Liker mottatt: 5155

@Jan Erik: Skjønner hva du mener, og er ganske enig altså. Men synes fortsatt det er litt selvmotsigende. Hvis man har sett glimt av det, og på en måte vet hva som bor i en spiller, så betyr jo det og at spilleren må ha vist dette. Men som mange andre diskusjoner, kan dette handle mer om oppfatning av språk, enn direkte uenighet.

Om det handler om hvorvidt Van de Beek har vært en suksess i United, og om han over tid har vist seg som en klassespiller, så er jo svaret nei, og nei, for min del. Så blir det viktige ankepunktet at han aldri har fått en reell sjanse.

Og derfor synes jeg og Mount er interessant. Ser ikke for meg hvordan han (eller noen andre vi henter) skal få en reell sjanse satt opp mot Bruno.

Så kan man si at det er naturlig, fordi Bruno er så god at ingen klarer å konkurrere uansett. Og det er forståelig, jeg bare ser det annerledes.

På den ene siden kan man telle målpoeng eller sjanseskaping per spiller, og da er Bruno udiskutabelt en av våre beste spillere de siste 30 årene -- eller i hele vår historie, faktisk.

Jeg ser annerledes på det. Selv om jeg erkjenner at Bruno er en vannvittig god sjanseskaper og målpoeng-samler, mener jeg og at hans rolle er så sentral at den former og påvirker hele lagets dynamiske, taktiske oppsett.

Jeg tror at man med fordel kan erstatte Bruno, og at det vil kunne fasilitere til at vi blir et langt mer kontrollerende lag med bedre flyt i grunnspillet, og med mer strukturert posisjonelt spill.

Og ikke minst: Jeg er faktisk helt overbevist om at vi ikke ville scort færre mål i snitt uten Bruno. Her er jeg så sikker at jeg kunne turt å satse litt penger på oddsen om det var et spill. Flåsete sagt kanskje, men ingenting tilsier at det ikke stemmer om man ser på tallene våre de siste 10 årene. Vi har ikke blitt et betydelig bedre lag etter Bruno kom inn. Men han har på et personlig plan, fått innmari god statistikk.

Her er min påstand:
Før Bruno kom til United, scorte vi ikke noe betydelig mindre mål.
Bruno har altså ikke gjort laget bedre til å score mål, som er det 99% av fansen mener er hans primæroppgave.
Men det vi faktisk har gjort, er å fasilitere absolutt alt av spillet vårt rundt ham, slik at hans personlige tall er ekstremt gode.

Men hva vinner oss ligaen? Brunos personlige målpoeng, eller antall mål vi produserer totalt? Det er jo totalen som betyr noe. Om man flytter målpoeng fra totalen og fordeler de på noen få enkeltspillere, endrer det ikke totalen.
Så vil noen kanskje si: Løsningen er å ha flere som Bruno. Men da spiller man fortsatt kun gjennom primært 2 spillere, pluss at du fjerner ytterligere en defensiv midtbanespiller. Så det er heller ikke noen realistisk løsning.

Håper ikke folk blir irritert nå. Jeg har bare den meningen, rent oppriktig. Fotball er et taktisk lagspill, og leser man de viktige tallene for laget (ikke enkeltspillere), har ikke Bruno gitt oss mer enn det vi hadde før han kom.

Han er en briljant individuell spiller, men ikke en spiller som passer spesielt godt i et taktisk kollektiv som skal dominere fotballkamper og vinne ligaen. Og i alle fall ikke i den ekstremt fremskutte rollen.

Og derfor må jeg bare falle tilbake på hva jeg er overbevist kommer til å skje:
Bruno kommer til å fortsette å produsere sjanser, og vi kommer til å fortsette å bygge lag rundt ham, og samtidig ignorere at ved å sile alt gjennom ham, øker vi ikke antall sjanser skapt som lag. I det minste ikke nok til at det løfter oss opp på nivået vi streber etter.

Med andre ord: Så lenge Bruno er midtpunktet i dette laget, tror jeg ikke vi har mulighet til å da de taktiske stegene som er nødvendig for å vinne ligaen.
I mine øyne, fasiliterer Bruno taktisk kaos, som maskeres for mange av målpoeng.

Derfor setter jeg Bruno på rødt. Det er ikke personlig. Kun taktisk.
Last edited by 10Hag on 29 Apr 2024, 17:49, edited 3 times in total.
post liked by: Jan Erik, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4821
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11151

Rød Pølse wrote: 29 Apr 2024, 14:45 Siden vi ikke kan ha en stall bestående av Bruno, Dalot og unggutta har jeg valgt å lage en liste med 5 mann jeg mener bør selges (hvis man klarer). Ikke spillere som er kjøpt i fjor.

- Casemiro
- Eriksen
- Van de Beek
- Sancho
- Lindelöf
Slutter meg til denne - dette er spillere som enten pga av alder eller andre årsaker aldri kommer til å spille en viktig rolle for Manchester United etter denne sesongen. Lindelöf er grei backup, men nå som Maguire er over kneika er han tross alt et bedre alternativ.

Vil hekte på Greenwood og Varane. Førstnevnte av (for meg) åpenbare grunner i tillegg til ok muligheter for en god sum, sistnevnte fordi han har samme kurve som Casemiro og Eriksen (om enn noe mindre bratt).

De største tvilstilfellene for min del er:
Shaw - mer enn god nok på sitt beste, men skadehistorikken er langt fra pen lesning.
Rashford - Kan ikke fortsette som nå mye lenger, et eller annet må løses på et eller flere plan. Men toppnivået er jo mer enn bra nok.
Antony - overhodet ikke imponert meg på noe vis, men tror likevel det bor noe mer der.
McTominay - har spilt rollen sin meget godt i år og jeg liker fyren, samtidig er han såpass begrenset at han aldri bør eller vil få en sentral rolle i laget. Vil også tro han er blant våre mest salgbare spillere, de fleste PL-lag utenfor topp 7-8 kan nok tenke seg å legge inn et bud på Scott.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, Andtho01
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2246
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 10257
Liker mottatt: 9184

Varanes kontrakt går ut til sommeren, @Ryder. Jeg ser det som helt usannsynlig at United aktiverer opsjonen på et ekstra år med dagens betingelser.
post liked by: Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3077
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14438
Liker mottatt: 9370

GRØNT
Bayindir (Vet lite om ham, og han har jaggu ikke fått prøvd seg mye, men vi trenger en god backup keeper)

Dalot (Har virkelig imponert meg denne sesongen. Jobber steinhardt, og har vokst)

Martinez (Her er jeg litt usikker. Enorm spiller, men har vært mye skadet nå. Har ham på grønt fordi det ikke er slitasjeskader, men mer resultat av overfall)

Maguire (Men da som en god backup. Spørs om han vil det)

Mount (Syns han glimter til når han får sjansen.)

Bruno (Selvskreven. Om det var en eneste spiller igjen på min liste, så ville det vært Bruno. Bygg gjerne laget rundt ham:)

Mainoo (Også selvskreven. Ja, han er ung, men et gigantisk naturtalent).

Garnacho (Selvskreven for meg.)

Antony (Ja, denne overrasker kanskje litt, men jeg mener han er en spiller vi kan ha god bruk for.)

Højlund (Selvskreven for meg. Ung spiller, som har mye å lære, men med rette spillere rundt seg, så vil han hamre inn mål like there's no tomorrow)

GULT
Onana (Var en stor del av å koste oss videre CL spill, og gjør mye rart innimellom. Samtidig er han ofte toppklasse. Blir ikke klok på ham.)

Shaw (utelukkende på grunn av skadesituasjoner)

A. Fernandez (Har sett lite av ham)

McTominay (Fin spiller, og kan gjerne være med som squad spiller/backup)

Evans (Fin spiller. Kan være med som backup)

Eriksen (Tja. Har alderen begynt å ta ham igjen?)

Rashford (Vakler her også. Han kan jo, det vet jeg, men er han klar for nye utfordringer?)

Amad (Her er jeg usikker. Vakler mellom grønn og gul.)

RØDT

Amrabat (Ikke unitedklasse)

Casemiro (Oh how the mighty has fallen. Her har alderen kommet raskt og brutalt.)

Lindelöf (Har spilt mye for oss, men nå er det for mye skader.)

Varane (Enorm spiller, men for lett skadet)

Malacia (Ikke unitedklasse, og for mye skadet)

Donny Van De Beek (Liker ham, men her blir det for langt opp til førstelagsspill. Syns det er en trist greie alt sammen.)

Wan-Bissaka (God takler, dårlig til å posisjonere seg, og heller ikke spesielt god offensivt)

Williams (Ikke unitedklasse)

Pellistri (Litt usikker her, men heller mot at han heller Ikke er unitedklasse. Rød/gul)

Mejbri (Tja. Han vakler jeg litt på. Kan være gul eller rød, jeg velger rød)

Greenwood (Nei)

Sancho (Ikke god nok, og ikke god nok holdning)

Martial (Han har gjort bra ting for oss, men når vi ser tilbake de siste årene, så burde han vel fått gå for en stund siden.)
Last edited by Pwint on 29 Apr 2024, 16:09, edited 2 times in total.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
Post Reply