Hvem vil dere selge?

Diskusjon rundt mulige overganger inn og ut av Manchester United.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Det er mildt sagt et usikkert vindu som vi beveger oss mot. Én ting er salget av klubben, hvem som vinner budrunden, eller om det i det hele tatt blir en budrunde. Stallen har uansett noen hull i seg, spesielt på topp, og med tanke på antall spillere som enten er på utlån eller som er godt utenfor startelleveren så er det rimelig å tro at det vil forsvinne en del spillere. Jeg har brukt denne landslagspausen på et forsøk på å skaffe en liten oversikt over hva som er i klubben av spillere og hva som eventuelt kan selges. Har i utgangspunktet brukt Transfermarkt som en pekepinn, men legger ved hva jeg selv mener kan være en realistisk sum. Legger ved en oversikt over spillere som jeg tror vil forsvinne. Det betyr ikke nødvendigvis at det er helt 100% sikkert, og det kan sikkert diskuteres hvorvidt det er realistisk at vi selger såpass mange i det hele tatt. For eksempel så er det få klubber i denne verden som opererer med samme lønnsbudsjett som oss. Uansett her er listen:
Skjermbilde 2023-04-02 kl. 10.34.58.png
Skjermbilde 2023-04-02 kl. 10.34.58.png (72.31 KiB) Viewed 1009 times

Det kan inkluderes flere spillere her, men jeg kommer tilbake til dette litt senere. Kan dele denne listen opp i tre kategorier: 1. spillere som jeg er sikker på at forsvinner, 2. spillere som jeg tror det er stor sannsynlighet for at de forsvinner og 3. spillere som jeg tror kan være aktuelle for et salg.

1. Dean Henderson, Eric Bailly, Alex Telles, Teden Mengi. Dean Henderson er jeg rimelig sikker på at vil bli solgt. En ting er at han er en av våre mest verdifulle spillere som kan selges, samtidig som at Erik ten Hag neppe vil ta inn en andrekeeper som har en historie som bråkebøtte. De Gea blir selvsagt ikke inkludert her, da han enten blir frigitt eller resignert på en ny kontrakt. Eric Bailly og Alex Telles er eldre spillere som vil havne svært langt bak i køen ved sine posisjoner. Teden Mengi er et stoppertalent som blir 21 i april og enda ikke har etablert seg på et høyere nivå enn PL 2.

2. Ethan Laird, Brandon Williams, Shola Shoretire, Anthony Elanga. Samtlige har kommet opp gjennom akademiet, men jeg tror ingen av disse vil få en karriere for oss. Men det betyr ikke at de er uten verdi, og her kan klubben få igjen noen pund for investeringen som er gjort i disse spillerne. Det skal sies at dette er en vanskelig gruppe å verdsette. For eksempel så tror jeg at Shoretire fint kunne gått for en mindre sum nå, men med en videresalgsklausul. Det er riktignok litt for vanskelig å legge slike faktorer inn i dette regnestykket.

3. Victor Lindelöf, Scott McTominay, Donny van de Beek, Antony Martial. Lindelöf var ute i pressen i landslagspausen og sa at han vil vurdere situasjonen til sommeren. Man kunne sikkert like gjerne ha inkludert Maguire her, men jeg tror det er større sannsynlighet for at Lindelöf forsvinner enn at Maguire gjør det. Selv om at jeg vurderer svensken som en bedre stopper. McTominay har blitt linket til Newcastle, og i så fall så vurderer jeg det dit at de skal få betale et rival-premium. Jeg har likevel få motsigelser mot å selge McTominay. Det er en spiller som er for begrenset etter min mening, selv om at han presterte bra for Skottland. Van de Beek har vært en mislykket signering for vår del, og bør egentlig få fart på karrieren et annet sted. Martial er for skadeplaget til at vi kan stole på han over en hel sesong.

Så er det viktig å inkludere et svært viktig punkt her. Nemlig at dette kun er estimater, og at den reelle verdien kan være noe helt annet til sommeren. Det er heller ikke sikkert at alle her blir solgt. Jeg har derfor sett på totalverdien og satt den i en skala fra 80%-120% basert på totalverdien for samtlige spillere. Og det mener jeg muligens er en for liten skala da det er svært mange usikre momenter. Det gir likevel en viss pekepinn på hva klubben muligens kan hente fra dagens spillerstall.
Skjermbilde 2023-04-02 kl. 10.55.05.png
Skjermbilde 2023-04-02 kl. 10.55.05.png (11.91 KiB) Viewed 1009 times
Jeg vil nok tro at vi vil ligge nærmere 80% enn 120%, men det forteller likevel at det bør være mulig å hente inn noe frisk kapital på markedet slik ståa er per dags dato. Og basert på kvartalsrapporten som ble publisert i mars så vil dette være sårt tiltrengte midler for å forsterke troppen til Erik ten Hag.

Så er det selvsagt greit å legge til at vi har flere spillere som muligens kan selges. Jeg ser ingen grunn til å inkludere Bruno, Rashford, Martinez eller Casemiro her. For øvrig så er det en del spillere som ikke blir inkludert, men dette er spillere som i utgangspunktet ikke er faste eller at de har blitt linket bort. Dette er mest for å gi et bilde av at det kan eksistere noe verdi i troppen som kanskje overraskende kan bli solgt.
Skjermbilde 2023-04-02 kl. 11.00.42.png
Skjermbilde 2023-04-02 kl. 11.00.42.png (38.31 KiB) Viewed 1009 times
Helt til slutt så vil jeg legge til at dette på ingen måte er hva jeg tror vil skje, eller at verdiene her nødvendigvis reflekterer den faktiske verdien på spillerne. Men det gir et bilde om at det kanskje kan eksistere midler i troppen som kan brukes til å forsterke troppen med en ny spiss eller en ny midtbanespiller. Det vil uansett bli et spennende vindu, det er jeg ganske så overbevist om.

(Alle tall i vedleggene her er i hele tusen.)
post liked by: RedTrafford, Ryder, Blodfink, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Interessant og grundig oversikt, @messilingard!

Enig i det meste, men tror personlig Maguire forsvinner før Lindelöf. Blir svært overrasket dersom ikke Maguire «krever» spilletid, noe ETH ikke kan garantere ham. Den eneste grunnen til at han evt blir værende, er at vi ikke får solgt ham. I dag er Lindelöf nummer fire (burde vært nummer tre, men «personalpolitikk» og kapteinsbind skyver ham et hakk ned). Dersom Maguire forsvinner og vi ikke kjøper en erstatter, blir Lindelöf Varanes faste erstatter i 20-25 kamper i løpet av sesongen - og det tror jeg han lever fint med.
post liked by: messilingard
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Jeg er spent på hva manager og apparatet rundt tenker om HB, det ser ut som United er interesserte i å forsterke der. Hvem skal da ut? Jeg håper det er Dalot. Men jeg kan til nød leve med han og AWB neste sesong. Men f.eks Dumfries ville vel forsterket oss. EtH liker ham visstnok

Men det er 3 forsvarspillere som kan selges: Maguire, Dalot og Williams, pluss de som er på utlån rundt om.
Det kan være lurt å beholde noen av disse. Avhengig av hva som kommer inn.
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Om dere måtte ta en avgjørelse, hvem av midtbanespillerne får ikke være med videre neste sesong?

Jeg synes det er vanskelig, i utgangspunktet så er det ikke dårlig bredde sentralt. Selv om man merker fraværet til brassen og dansken. Casemiro, Eriksen og Bruno er førstevalg, så har man Fred, McTominay og Sabitzer i bakhånd.

Pr. nå i påsken 2023 er det vel Fred som stiller bakerst i køen.

Ryktet om McTominay til Newcastle går ikke bort og det snakkes i media om en sum på 50 mill.
Sabitzer er også et spørsmålstegn vedrørende om han blir kjøpt eller levert tilbake.
Og hva tenker Fred om fremtiden?

Jeg tenker litt på å få tak i en 10'er i verdensklasse, så kan Bruno gå inn lengre bak i banen når nødvendig.

Da kan Fred eller McTominay selges, eller Sabitzer sendes videre.
post liked by: RedTrafford, Ryder
LUHG!

Deleted User 661

Jeg vil faktisk beholde Fred. Litt annerledes enn de andre vi har. Eneste med litt frekvens i beina. Synes de andre er trege. Sabitzer best i 10'er rollen. Synes han må imponere mer før vi evn kjøper han.
Ny mann må inn.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Ryder
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16322
Liker mottatt: 10526

Mitt valg er enkelt.
Fred er ingen dårlig fotballspiller, så det er sagt.
Men synes ikke han passer hverken i United eller sikkert PL. Tror muligens serie A ville vært bedre for han ( og oss :D )
Når det gjelder McT er det vanskelig, jeg liker han for godt til å selge han. Han er ingen topp spiller, men fint å ha i stallen. Kan brukes i flere roller.
Sabær'n, tja veldig varierende til nå, litt usikker på om jeg ønsker å kjøpe han. Hadde nok ønsket noe som FDJ' s kaliber. Men til en grei pris er det fint med bredde i stallen.

Konklusjon: Fred ut. FDJ inn :D
post liked by: Blodfink, Ryder
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Hm, ikke lett.

Tenker også at Fred har andre egenskaper enn de andre, som kan være gode å ha i enkelte kamper. For meg blir McTominay og Sabitzer litt for like som typer til at det er veldig viktig å beholde begge.

Sabitzer har vel ikke imponert til nå, synes likevel han blir bedre og bedre. Men god nok til å beholde? Hm, 50/50 for min del. Scott er Scott, han vil fortsatt være en som blør for drakta og som spiller strålende i en av fem kamper, men som ikke har det jevne toppnivået vi trenger. Får vi 50 millioner for McTominay må vi bare slå til, byr de 20-30 er jeg mer i tvil.

Men alt handler jo om hvem og hvilke typer vi kan få inn. Akkurat nå trenger vi alle tre - mens i en ideell verden kunne vi klart oss uten samtlige…
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

En som kan få en mulighet til å spille seg inn er Amad Diallo. Da har man en spiller som kan brukes som 10’er. Virker som han brukes både sentralt og på kant denne sesongen.

Jeg klarer ikke helt å velge hvem som skal ut. Men som det nevnes: 50 eller kanskje 40 for McTominay er vel en god deal. Jeg hadde nok godkjent det salget.

Er 50/50 på Sabitzer selv. Liker ham må sies. Kan jo få litt tid til på å akklimatisere seg.

Fred er også 50/50 for min del.

Glad det ikke er jeg som bestemmer.

Men med FdJ eller lignende inn er det enklere. Da er det i grunn bare å trekke mellom de 3 i faresonen egentlig
post liked by: RedTrafford, Pink Final
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Vi må jo generelt bli flinkere til å selge spillere - og på riktig tidspunkt. Slutte å tviholde på folk fordi vi "kanskje får bruk for dem en vakker dag", eller akseptere flere sesonger med middelmådige prestasjoner i påvente av en eller annen endring som aldri kommer . Da ender vi opp med at disse spillerne stadig synker i verdi, både på grunn av alder og på grunn av at de aldri får nok kamper til å bevise at de er verdt en pen slump penger.

Fred har passert 30, så vi kan antagelig se langt etter noen større sum for ham. McTominay er 26 og sånn sett midt i sin prime time og et mye mer attraktivt kjøpsobjekt. Selv om han har sine styrker og mange egenskaper det er lett å bli glad i, klarer jeg ikke å se for meg McTominay i et ferdig ETH-lag. I overgangsfasen vi er i nå er han nyttig, men med tanke på ETHs sluttprodukt tror jeg han er altfor uryddig teknisk - både når det gjelder ballbehandling og pasningstrygghet.
post liked by: messilingard, Pink Final
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Sant det @Ryder , klubben har visstnok endret strategi (leste en sak om det før påske) og vil prøve å gjøre det du nevner fremover.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Tror det først og fremst er Maguire, Martial, Telles og McTominay som kan forsvinne i sommer, av de som har spilt en del A-lagsfotball de siste to årene. Maguire og McTominay kan nok gi en god del penger inn (samlet sett kanskje bortimot 80 mill pund), mens de to andre nok går på billigsalg. Får United inn totalt 100 millioner pund for de fire, så skal man være bra fornøyd.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Harry Greaves wrote: 11 Apr 2023, 10:57 Tror det først og fremst er Maguire, Martial, Telles og McTominay som kan forsvinne i sommer, av de som har spilt en del A-lagsfotball de siste to årene
Men klarer vi virkelig å bli kvitt Martial i sommer? Hvem er det som vil bruke penger på en skadeplaget spiller som også krever høy lønn..

Ellers enig i at Maguire og Telles etter all sannsynlighet forsvinner, også kan jeg se for meg at Fred forsvinner før McTominay, men mest fordi ten Hag ikke virker spesielt begeistret for Fred. Vi kan sikkert få mer penger for McTominay og det riktige er nok å selge, men jeg skal innrømme at det sitter langt inne, da jeg har sansen for godeste Scott. Hvis man forsterker midtbanen litt og kan bruke McTominay litt mer offensivt. Hva er det f. eks Sabitzer kan tilby som McTominay ikke kan? :D
post liked by: Ryder
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Helt sikkert noen som ønsker Martial, men ingen vil vel betale noe særlig. Markedet sier han er verdt 15 mill euro, så det kan jo bli en del som tar sjansen - om United selger til markedspris.

Det er håpløst med den skadehistorikken. Og så kan han heller ikke brukes som back-up vel. Takler benken dårlig? Ikke noe jeg påstår, men antar.

Lindelöf er den av stopperne som går først tror jeg. Maguire er jo også veldig rykta ut, men logistikkmessig ser jeg ikke for meg at begge blir solgt. Da må jo to nye (og bedre) stå klare inn i så fall.

Eksempel: City brukte jo 4 klassestoppere i forsvar i går, Diaz, Ake, Akanji og Stones. I tillegg finnes Laporte i klubben. United må jo ha 4 stoppere man ikke tviler på, som kan gjøre en jobb mot hvem som helst.
Last edited by Blodfink on 12 Apr 2023, 16:41, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Tenker det må være nesten 100% sikkert at Martial kommer til å sitte ut kontrakten.

God lønn ett år til, en siste sjanse til å vise at han kan få det til på toppnivå, og antakelig en bedre kontrakt hos klubben han signerer hos sommeren 2024.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Ryder
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Fikk litt vann på mølla etter å ha lest litt om hvem som skal ut i diverse medier. Er i grunn ikke nye tanker. Jeg håper det blir en del spillere altså.

United skal jo bli flinkere til å selge spillere i rett tid.

Ikke at jeg ønsker det, men da er jo Casemiro og Eriksen kanskje i rett alder for salg :hah:

Men at Maguire skal ut er bankers, tror også DDG er i faresonen, han ønsker jo høyere lønn enn tilbudet han har fått (det er nå min konklusjon), det skal han ikke ha, dermed så forsvinner han vel.

Jeg vil også selge Dalot, Fred, McTominay, Elanga og Martial, tøffe valg kanskje , men penger må inn for at nye spillere skal hentes.

Weghorst forsvinner, så da må United egentlig ha to spisser.

Jones, Tuanzebe er ferdige, der sparer man litt lønn.

Sabitzer kan hentes for en billig penge, jeg går god for det.

I tillegg er det vel en del utlånte spillere som avsluttes.
post liked by: RedTrafford, Pink Final
LUHG!
Post Reply