Hvem vil dere selge?

Diskusjon rundt mulige overganger inn og ut av Manchester United.
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Synes jo på generelt grunnlag at man bare kan la være å omtale andres meninger på nedlatende vis, da. Selv om de er i mindretall.

Som @Blodfink skriver, tror jeg ingen har problem med å forstå majoriteten som anser Bruno som vår beste spiller, og som uvurderlig. Både forstår og respekterer det selv, selv om jeg og noen andre mener noe annet.

For første gang skal jeg faktisk si meg litt enig med Dag Langerød i forrige podcast; Han påpeker at Brunos spillestil ofte motarbeider kontroll og tempodiksjon. Noe jeg har påpekt lenge. Igjen, kun subjektive meninger, ikke fasit.

En spiller jeg derimot synes det er vanskelig å forstå havner på grønt, er Rashford. Men igjen, det faller meg ikke inn å omtale det som en spesiell/rar/teit mening. Jeg forstår i det minste kjærligheten folk har til et akademiprodukt.
post liked by: Pwint, Tringe, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2897
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13482
Liker mottatt: 8640

Nei, alle meninger må være lov, syns jeg. Jeg har heller ingen problemer med å se at Bruno ikke nødvendigvis er bra for klubben, selv om jeg selv syns han er en ekstremt god spiller. Og jeg er nok litt irrasjonell når det kommer til Rashford, nettopp fordi som du sier @10Hag at han er et akademiprodukt. Men slik han har fremstått nå når vi har trengt ham mest, så er jeg redd vi er mer glade i ham, enn han er i oss. :D
post liked by: 10Hag, Tringe, RedTrafford, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

For å utdype mitt eget valg om å sette Rashford på grønt:

Det er med utgangspunkt i toppnivå. Basert på hvor viktig og sentral han var for oss i fjor og i gode perioder tidligere, og hvor lite vi skaper når han er ute av laget eller ute av form. Pluss lokal tilknytning, alt det fantastiske arbeidet han har gjort utenfor banen og hvordan det har gjort meg stolt av å ha en sånn spiller på laget mitt. Overskuddet på kontoen er fortsatt ikke forvitret helt.

MEN: Dersom han er like trøstesløst svak og tilsynelatende giddalaus resten av sesongen som han har vært i starten, rykker han definitivt ned minst en plass. Alle må bevise sin verdi for laget på jevnlig basis, og nå er det lenge siden Rashford har gjort det. Begynner for alvor å ha tvil om han har det mentale stålet til å bli en spiller på aller øverste hylle.
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, 10Hag
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4433
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 9444

Rashford er i grenseland i oversikten som jeg lagde. Hadde vi gjort denne oppsummeringen i juni i år så vil jeg tro at Rashford ville vært topp 3. At utviklingen hans har pekt i feil retning, spesielt denne sesongen. er det ingen tvil om. Casemiro er nok en annen som ville vært helt der oppe, men som nå akkurat klarte å havne i gul sone.

Dersom utviklingen på sesongen ikke snur så er jeg nok redd for at både rød og gul sone vil ekspanderes. For det er nok mange som ligger i faresonen for at synet på de vil endre seg. Mye av velviljen som nye spillere får forsvinner også gjerne etter en sesong.
post liked by: Rød Pølse, Ryder, Pwint, 10Hag, Tringe, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

Mange gode innlegg her nå.

For å forklare hvorfor jeg har satt så få spillere på grønt -- og det går på det jeg mener er ferdigheter som et topplag trenger for å være helt i toppen -- kopierer jeg inn det jeg skrev nylig i Ten Hag-tråden:

Nå håper jeg at en ny Sporting Director legger klare føringer for at vi må spille en mer moderne fotball, slik 90% av alle de beste lagene gjør, nemlig med fokus på å dominere kamper! Og at Ten Hag får spillere som passer til dette systemet, og ikke bare spillere som er komfortable med kontringsball.

Dvs spillere som tåler å bli presset som ballførere, kan forsere ledd, og ikke slår vekk ballen for mye. De har vi nesten ingen av. Kun Martinez, Shaw og Mainoo i dagens stall som er i nærheten av å ha disse ferdighetene, på en god dag.


Så derfor blir disse 3 egentlig de eneste spillerne jeg anser som gode nok, uten for mye tvil. Resten jeg har satt på grønt, lever og farlig i min bok.

Så er jeg med på at i et lag som hovedsakelig er bygget på slike spillere, er det plass til en maverick som Bruno. Da tror jeg Bruno kan skinne, og fremstå enda bedre og ikke minst mer stabil.

PS: Viktig å understreke at dette ikke er en realistisk øvelse, som @Blodfink sier. Forventer ikke at vi skal kvitte oss med 25+ spillere, og at det i det hele tatt ville vært noen løsning.
post liked by: Pwint, Blodfink

Deleted User 661

Bare et lite spørsmål. Tenker dere kriterier når dere setter på grønt, gult, rødt eller bare hvem dere liker/misliker eller synes er god nok/ikke god nok?
Setter man nesten ingen på grønn og må ut å kjøpe spillere blir man nesten tvunget til å kjøpe homegrown spillere. Hva blir prisen for å hente slike spillere? Det ser vi da bla på Mount.
Derfor havner Rashford på soleklar grønt for meg f.eks. pga akademi/homegrown kvoten.
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, Pink Final, Pwint
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

Jeg er jo, sikkert ikke veldig overraskende for noen, helt uenig i de som mener at Bruno ikke bidrar til kontroll og tempodiksjon. Sitter og ser Bayern-kampen på nytt nå, og det jeg der igjen og igjen med Bruno er at han er vår klart beste tekniske spiller. Det vil si at bår han ikke prøver på de trange gjennombruddspasningene, så er det veldig sjeldent han bommer på pasninger. Han trenger som regel kort tid på å kontrollere ball, er orientert før han mottar ball og utfører pasninger og bevegelser på en måte resten av laget ikke er i nærheten av. Med et mer velfungerende lag rundt seg, våger jeg påstanden at Bruno er samme klasse som De Bruyne, Ødegaard, Maddison og hva de nå heter de som blir skrytt opp i skyene.
post liked by: 10Hag, Pwint, Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy, RedTrafford, Tringe, Ryder, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4880

@Jan Erik: Tildels enig.

I det siste har Bruno blitt bedre på dette. Det har ikke alltid vært slik, og ikke alltid like stabilt.

Men på lang vei enig i det siste. I et bedre lag, vil nok Bruno potensielt fremstå enda bedre.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Tringe, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2460
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7651
Liker mottatt: 8004

@10Hag, jeg tenker dette varierer med hvilken rolle de ulike trenerne har gitt ham? Under Ten Hag nå er han sentral i alt, og da har han muligens fått instrukser om å spille med noe mindre risiko. Det er til tider sånn at jeg får litt hakeslepp av hvor god han egentlig er når man kun fokuserer på ham. Det er veldig lett å huske de få tilfellene med sutring, frisparkene mot Galatasaray og et par overmodige pasninger i hver kamp. Men måten han jobber med og uten ball, som kaptein og hvor pliktoppfyllende han er i nesten alle situasjoner, er nesten unikt. På mange måter minner han litt om Beckham.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, 10Hag, Belfastboy, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2056
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9028
Liker mottatt: 8345

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, @StretfordEnd, men jeg har forsøkt å ta høyde for flere ting. Blant annet andelen spillere som er homegrown.

Mine valg er hovedsakelig basert på vurderinger av sportslige prestasjoner. Jeg har valgt å ikke felle en dom over signeringer gjort i sommer. Dette gjelder tildels også signeringer fra i fjor, særlig de som kan forventes å ha sine beste år foran seg. I tillegg mener jeg at det er ekstremt viktig at United ikke mister viktige aspekter av klubbens DNA, som lokale gutter faktisk er.

Når laget stinker i så stor grad som de har gjort denne sesongen kan det være greit å huske på hva enkelte spillere har utrettet for klubben tidligere. Arbeidsforholdene har vært ganske langt fra optimale for våre angrepsspillere, særlig i PL. Det betyr likevel ikke at jeg fritar en spiller som Rashford for ansvar. Han har vært svak og må jobbe for å bedre sitt laveste nivå.

SAF kunne være nådeløs, men han hadde alltid tålmodighet med spillere fra eget akademi. Vi kan beundre andre klubber så mye vi vil, men en av hovedgrunnene til at jeg er så glad i Manchester United er at klubben alltid har vært opptatt av å ta vare på sine egne. Det bør være fullt mulig å gjenoppbygge klubben og samtidig ivareta det som gjør United til en spesiell klubb.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Jan Erik, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17237
Liker mottatt: 11012

Uansett hvem som blir solgt i dagens tropp, så blir det ingen krise for min del, så lenge de blir erstattet med noen som gir mening.
Har heller ikke hatt noen favoritt spiller siden Rooney spilte.

Kjenner resignasjonen tar ett skritt tilbake og ti skritt fremover for hver uke nå.
post liked by: Pwint, 10Hag, Blodfink, Lingard, Tringe
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19254

Jan Erik wrote: 13 Dec 2023, 16:42 . Men måten han jobber med og uten ball, som kaptein og hvor pliktoppfyllende han er i nesten alle situasjoner, er nesten unikt. På mange måter minner han litt om Beckham.
Støttes, han virker som han har bedre motor enn de andre 9 utespillerne til sammen til tider.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pwint, Jan Erik
LUHG!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2744
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2917

RedTrafford wrote: 13 Dec 2023, 20:00 Uansett hvem som blir solgt i dagens tropp, så blir det ingen krise for min del, så lenge de blir erstattet med noen som gir mening.
Har heller ikke hatt noen favoritt spiller siden Rooney spilte.

Kjenner resignasjonen tar ett skritt tilbake og ti skritt fremover for hver uke nå.
Litt trist, dette. Og jeg føler akkurat på det samme, for første gang som United-supporter. Når vi har gått glipp av Champions League tidligere, så har jeg alltid vært livredd for at enkelte spillere skal forlate, men nå gir jeg litt faen. Og hvilke av spillerne våre er egentlig attraktive for andre klubber? :hah:

Til tross for brukernavnet mitt, så har Rashford vært en personlig favoritt de siste årene og en spiller som har vært lett å like.. men ting har endret seg.
Det er selvfølgelig noen jeg ønsker blir i klubben mer enn andre, men ingen jeg er livredd for å miste, på samme måte som før.
Martinez er en spiller jeg ønsker blir i klubben i mange år fremover, men det er ikke sikkert han presterer like bra under en annen manager.

Og når det gjelder Rashford så håper jeg selvfølgelig at han blir, men han må begynne å prestere.. og når han ikke presterer så må han i alle fall løpe sokkene av seg. Jeg tror ikke han skjønner hvor mye vi supportere kan akseptere av en local lad så lenge han gir alt for klubben når han først spiller. McTominay f. eks har sine begrensninger, men han gir i hvert fall 100 % og blir mye likt pga det. Det er mange spillere vi må kvitte oss med, men McTominay og Rashford står ikke øverst på listen.
post liked by: Pwint, RedTrafford, JørgenT

Alf banan
Posts: 326
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 653

Når man ser hvordan Garnacho herjer på «feil» side så ser jeg ikke hvorfor vi skal beholde Antony. Bedre å selge ham for å få noen kroner slik at man kan kjøpe spillere der det trengs mest. Vi har Amad i backup på den siden. Har null tro på at Antony greier å utvikle spillet sitt slik at han kan bli en større trussel offensivt. Vil heller plassere Bruno eller Mount på høyresiden før Antony.
Antony, Martial bør forsvinne til sommeren. Så tror jeg vel at Casemiro og Varane også forsvinner.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Andtho01, Pwint, Blodfink
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 487

Van de Beek, Amrabat og Martial forsvinner.

Heaton vet jeg ikke om er aktiv neste år.

Sancho og Greenwood er spillere som av helt forskjellige grunner neppe blir å se igjen i United.

Så har man flere "caser" med spillere som enten må selges, eller satses på snart. Diallo (22), Williams (24), Pellistri (22), Fernandez (21) og Mejbri (23) vil nok vurderes solgt mht alder og deres egen utvikling.

Og for å slenge inn litt ekstra bensin på bålet her, så er Varane sin fremtid usikker, Evans står uten kontrakt til sommeren og Casemiro og Eriksens lønn er et problem. Og hva med de spillerne som kan finne på å søke etter fast spilletid på nåværende tidspunkt? McTominay, Lindeløf og Wan-Bissaka er i den kategorien.

Tar man alt dette i betraktning, så står United med følgende antall spillere som jeg er ganske sikker på at blir med videre til høsten:

- To keepere (Onana, Altay)
- Tre backer (Dalot, Shaw, Malacia)
- To stoppere (Martinez, Maguire)
- Tre midtbanespillere (Mount, Bruno, Mainoo)
- Fire angripere (Højlund, Garnacho, Rashford, Antony)

14 spillere, og etter min mening er i hvert fall tre av disse ikke gode nok til å spille fast for United, og jeg er også skeptisk til om Rashford og Mount er det heller.

Dette oppsummerer egentlig mye av vanstyret vi har opplevd de siste årene. Og det forklarer også hvorfor man har gjort det til vane å gjøre tredjerangs låneavtaler på Deadline Day de siste par årene. Jeg vil tro at det vil bli gjort også til sommeren (forhåpentligvis lenge før DD, da).
post liked by: Pwint, 10Hag, RedTrafford, Blodfink
Post Reply