Aksjer og verdien på Man United

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Takk for informative svar fra både @Steinar Stenseth og @messilingard, samt historisk tilbakeblikk fra @Pink Final. Veldig lærerikt.

Interessant diskusjon og jeg har litt erfaring med dette selv, men er selvsagt ingen finansekspert.

Om vi ser på Chelsea-prosessen og antallet interesserte kjøpere, så vil jeg tro helt kurante krav i en kjøpsprosess er å fjerne lånet samt lovnader om investeringer i stadion + annen infrastruktur. For klubbens del har lånetyngden vært særs destruktiv og hindret sportslig suksess. Fra MUST og de som er genuine representanter for klubben (ikke Glazers + medløpere), så vil det helt sikkert være viktig å fjerne det blyloddet, samt sikre investeringer i framtiden.

For å gå tilbake til selve aksjekursen, så ble jeg faktisk ganske sjokkert over å se det enorme fallet. Tviler litt på at det har veldig mye å gjøre med sportslig suksess (eller mangel på det), og gjenspeiler sikkert i større grad den finansielle situasjonen til klubben samt "markedets" tro på vekst og inntjening. Tradisjonelt blir slike faktorer bakt inn i aksjekursen. Så selv om det ikke er en perfekt indikator på verdi, sier likevel utviklingen en del. Covid spiller helt sikkert inn her, men nå har samfunnet i England vært åpent et års tid eller vel så det, og stadion har vært fullt en hel sesong. Derfor tviler jeg litt på at det store fallet det siste året skyldes Covid.

Blir litt drømmeverden å fantasere om nye eiere og å bli kvitt Glazers og jævelskapen deres, men jeg håper inderlig vi ikke sitter her om 17 år til og fortsatt kritisere eierskapet til Glazers, utbyttet, gjeld osv. Da snakker vi sannsynligvis om en 30-års tørkeperiode, slik som Liverpool hadde før Klopp. Som bannerne til demonstrantene sier: "some things are worth fighting for".
post liked by: Ryder, Pink Final, RedTrafford, Can2

Deleted User 595

Når man snakker om sola: https://www.manchestereveningnews.co.uk ... n-24727352

Manchester United share price soars as Glazers make huge gain after takeover claim
post liked by: Can2, Pangaea, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4325
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8980

Enkelt forklart så er det tilbud og etterspørsel. Når noen etterspør noe uten at tilbudet øker så øker også prisen. Går det dit at Glazers takker nei til tilbudet, noe sikkert de fleste tror er ganske sannsynlig, og at det ikke kommer noen nye tilbud så vil i alle fall ikke jeg bli overrasket dersom aksjekursen faller igjen.
post liked by: Pangaea, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Kjekt med folk som har litt peiling på finans her inne.
Lærer mye på unitedforum 👍
post liked by: Pangaea, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Steinar Stenseth wrote: 10 Aug 2022, 17:24 men er god på å sammenligne rene tall 😁
Har du noen god analyse til Eurojackpot :-|
post liked by: Can2, Blodfink

Deleted User 430

Er såpass egoistisk at den holder jeg for meg selv, @RedTrafford😂
post liked by: RedTrafford, Blodfink
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Folket har vel sett videoen, men legger den her for ettertiden også. Ifølge Valens vurdering, så må nok potensielle kjøpere minst opp på hva Chelsea ble kjøpt for, som var 4,25 mrd pund. Så kanskje opp mot 5 milliarder pund?
https://united-no.videomarketingplatfor ... -splitte-1

Blir veldig spennende å se hva som skjer framover, om det blir litt bevegelse i kulissene nå, eller om ting bare renner ut i sanden igjen.
post liked by: RedTrafford, Can2, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Så på den i stad. Interessant @Pangaea
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Artikkel på united.no
Ifølge Daily Mail er Apollo allerede i eksklusive samtaler med Glazers-familien om et kjøp av den aksjeposten Ratcliffe meldte sin interesse for.
Et selskap som søker høy avkastning på investeringene sine.

Dette er absolutt ikke bra.

Har du lest den @Pangaea
post liked by: Pangaea, Can2, Blodfink
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

RedTrafford wrote: 18 Aug 2022, 17:39 Har du lest den @Pangaea
Nei. Medlemskapet mitt gikk ut for kanskje et halvt år siden, og jeg ønsket ikke å fornye da pga frustrasjon over sensur på kommentarfeltet og litt andre ting. Så per nå er jeg ikke medlem, og kan derfor naturligvis ikke lese alle artiklene som er bak betalingsmur. Men om et gribbefond eller lignende tar over, så er vi like langt.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

RedTrafford wrote: 18 Aug 2022, 17:39 Artikkel på united.no
Ifølge Daily Mail er Apollo allerede i eksklusive samtaler med Glazers-familien om et kjøp av den aksjeposten Ratcliffe meldte sin interesse for.
Et selskap som søker høy avkastning på investeringene sine.
Nei og nei, det går 1 vei dette...Da håper jeg på full krig fra fansen enkelt og greit.
post liked by: RedTrafford, Can2, Pangaea, Pancho P
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Først oppløftende med Ratcliffe, for så at alt skal gå rett i dass, og dypere enn det au.
Får bare håpe akkurat det er en del av ett spill @Blodfink
post liked by: Can2, Pancho P, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

Akkurat no har eg hengt alt mitt håp på Sir Jim Radcliffe. Om Glazers blir sittande og i tillegg får liknande parasittar ved sidan av seg ved bordet, må det smelle. Eg veit United-fansen er meir tålmodige enn dei fleste, men éin stad må grensa gå.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Can2, Pangaea, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Har dere funnet noen grunker mellom putene i sofaen? Her menes det at Uniteds verdi er 3,75 milliarder pund.
https://www.united.no/nyhetsarkiv/prisl ... rder-pund/
post liked by: Can2, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Har sjekket under putene, der var det dårlig med cash :D

Personlig så tror jeg ikke køddene selger for 3,75 milliarder pund. Svina ønsker mer.
Det er lov å håpe at for eksempel Ratcliffe hadde fått overtatt til den summen da :angel:

Må også legge til det er fint å se protestene foregår selvom det har blitt bedre på banen og tabellen :thumb_up:
Var redd det skulle bli roligere.
post liked by: Pangaea, Can2, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Om 10 millioner Unitedfans betalte 4300 kroner hver så hadde vi akkuratt hatt råd… :yikes:
post liked by: Can2, Blodfink
Post Reply