Aksjer og verdien på Man United

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Har tatt en titt på aksjeverdien på Manchester United ettersom det har kommet påstander om oppkjøpsplaner av United fra denne Knighton-karen, som bl.a. nevnt her.

Inntrykket avhenger litt av tidsperspektivet vi ser på, men om vi ser på det siste året, så har utviklingen vært nærmest i fritt fall. Fra toppverdien på $20,50 i september 2021 (altså, per 12 mnd, ikke totalt), har verdien nesten halvert seg, til $11,39 på dags dato.
Man Utd stock 12 months.png
Man Utd stock 12 months.png (19.79 KiB) Viewed 948 times

Ser vi på et 5-årsperspektiv er også trenden klart negativ. Går vi til 10 år, så er nedgangen ikke slett like markant, fra ca $17 til altså dagens $11. Men fra toppen i september 2018 på $26,60 har fallet vært på 57%. Kort sagt er det en helt katastrofal utvikling, men det er kanskje litt urettferdig å sammenligne med en slik 'peak'. Til tross for et enormt fall, tar likevel svinepelsene ut svære summer i utbytte blodpenger hvert år... Under ser dere 10-årsgrafen fra NASDAQ.
Man Utd stock 10 years.png
Man Utd stock 10 years.png (25.4 KiB) Viewed 948 times
Verdisetting av United, eller andre bedrifter for den slags skyld, er ikke så enkelt som å bare se på aksjeverdien, men det er en rimelig god pekepinn. Dette er jo gambling for rikfolk tross alt. Verdien med dagens kurs (flytende, dagen har ikke stengt, men ca. $11.70-ish) er omtrent $1,9 milliarder, eller omtrent £1,55 milliarder. Fra mitt ståsted blir det dermed litt sært å snakke om at det kreves 8-9 milliarder pund for å kjøpe United. Chelsea kostet vel omtrent 3 milliarder mener jeg å huske, og med all respekt så er ikke United verdt 3 ganger Chelsea, særlig med tanke på vår enorme gjeld som dinosaurfittene kastet på oss. Så er selvsagt ikke jeg noen ekspert på det her, men skulle tro at 3-4 milliarder pund ville være nok, vertfall med dagens verdi. Om Glazers er interessert i å selge for det er en annen ting, men de kan pokker meg ikke forvente 3 ganger reell verdi, eller 6-7 ganger verdien.

Hvis noen har god peiling på det her, er det bare å hyle ut om hvor grotesk feil jeg tar eller noe slikt, men tenkte det kunne være interessant med en egen tråd på det, i stedet for å legge det i Glazers-tråden.
Last edited by Pangaea on 10 Aug 2022, 16:39, edited 1 time in total.
post liked by: RaoulDuke, RedTrafford, Pancho P, Can2, Pink Final, Blodfink, Ryder

Deleted User 595

Fantastisk innlegg, @Pangaea!

Du lanserte og trolig årets banneord: "Dinosaurfittene"
post liked by: Pangaea, RedTrafford, Pancho P, Can2, Blodfink

Deleted User 430

Skal ikke påberope meg noen ekstrem kunnskap om verdisetting osv, men er god på å sammenligne rene tall 😁

Forbes verdsatte United til £3,7 milliarder senest i mai, så aksjeverdi og verdivurdering er tydeligvis som natt og dag.

Når det gjelder Chelsea så ble klubben solgt for £2,5 milliarder, pluss forpliktelse til å investere ytterligere £1,75 milliarder de neste 10 årene. Salgsprisen var mye høyere enn det flere "eksperter" mente var mulig. (Skal sies at Abramovitsj visstnok ønsket £3 milliarder, men.. Det var mens han trodde han hadde noe han skulle ha sagt😏)

Mtp at United i 20/21, siste tilgjengelige tall, hadde ca $80 mill høyere omsetning og nesten 3 ganger så høye driftsinntekter er det klart at en salgspris for United vil bli veldig mye høyere enn Chelsea.
Er enig i at £8-£9 milliarder høres ekstremt mye ut, men med de summene vil jeg tro det er snakk om hva som må til for å få Glazers til å selge, ikke hva som er reell verdi.
Selv etter 10 magre år er United fortsatt topp 5 på "Deloitte money league ", så jeg vil tro potensialet for vekst er fortsatt ganske massiv for både dagens eiere og for potensielle kjøpere, noe som også driver opp prisen..
Chelsea vinner ting, men inntjeningsmulighetene er begrenset uten store investeringer i nytt stadion osv, så de har færre kort å spille på.

Er garantert mye mer som spiller inn her også, som fans, omdømme, osv, osv, så det virker som det må mer til enn et tiår uten ligatittel før verdien av Manchester United blir levelig for de fleste med ekstra mye lommepenger..
post liked by: Pwint, Pangaea, RedTrafford, Pancho P, Can2, Pink Final, Ryder
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Enig :thumb_up:
Kan bli en interessant tråd det, særlig hvis det er noen skarpe børshaier eller noen som kan forretningsøkonomi her.
Litt vanskelig akkurat når det gjelder fotballklubb også. Ikke helt som fast eiendom eller vanlige bedrifter.
post liked by: Pancho P, Pwint, Can2

Deleted User 430

Et kjapt søk nå gjorde at jeg fant denne artikkelen om hvordan fotballklubber ofte verdivurderes.
For de som vil "geeke" helt ut...

https://www.aranca.com/knowledge-librar ... ball-clubs

Er, med andre ord, (og dessverre 😂) litt mer komplekst, for oss "vanlige" folk, enn å bare følge aksjekursen.
post liked by: Pwint, Pancho P, Can2, RedTrafford, Pink Final, Pangaea, Blodfink, Ryder
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Det er i mitt enkle sinn absurd at ein eventuell kjøpar også skal måtte ta på seg å overta lånet Glazers tok opp for å kjøpe klubben. Men så var jo heile oppkjøpet absurd i utgangspunktet og det hadde vore ulovleg i dag. Paleontologisk krypdyrsvulva er nok eit dekkande namn, @Pangaea 😉
post liked by: Can2, RedTrafford, Pink Final, Pangaea, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 402

Høy kjøpesum, høy gjeld samt et Old Trafford og et treningsanlegg som må oppgraderes.
Ikke mange som har råd til hele pakka, dessverre.
post liked by: Can2, Pancho P, Pink Final, Pangaea
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Dette er vel kapitalismens "problem" i et nøtteskall. Man blir rik ved å gjøre andre fattige. Eller tjuveri ved høylys dag, som jeg liker å kalle det.

Det er kanskje ikke så fristende for en kjøper å overta gjelden på kjøpet. Det blir som når jeg skal kjøpe meg bil. Når det er salgspant i bilen, kjøper jeg den ikke.

Skjønt når kapitalister handler med kaptialister, er det visst helt egne regler, som er ulovlig hvis andre gjør det samme.
post liked by: Pancho P, Pink Final, RedTrafford, Pangaea, Blodfink
Kong Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Var med å selge ett forretnings bygg ifjor, ble litt småsvimmel bare da jeg, men en fotballklubb kan sikkert ganges med ca 100000000000 i forhold :-|
Men uansett også stor forskjell om eierene ønsker å selge eller om det bare tikker inn ett tilbud.
post liked by: Can2, Pwint, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16734

Fantastisk trådstart og initiativ @Pangaea.
Og gode innspill @Steinar Stenseth.
Det som står klart er vel at eventuell(e) kjøper(e) må regne med å vente en stund på å tjene på dette.
Glazer’s selger aldri til forventet markedsverdi.
I tillegg kommer etterslep på arena og treningsfelt.
Min fattige vurdering blir at en evt kjøper må betale langt over verdien på klubben.
I hvert fall slik verden er p.t.
Men verdensøkonomien er vel ikke akkurat sikker som banken som det het før.
Så ting kan endres.

Can2 wrote: 10 Aug 2022, 18:03 Dette er vel kapitalismens "problem" i et nøtteskall. Man blir rik ved å gjøre andre fattige. Eller tjuveri ved høylys dag, som jeg liker å kalle det.
Når vi snakker kapitalisme og Manchester.
Så var det nettopp i Manchester Engels og Marx forsket på dette for 170 år siden.
Ingen annen by i verden hadde økonomiske vinnere og tapere så tett stuet sammen den gang.
post liked by: Can2, RedTrafford, Pwint, Pancho P, Pangaea, Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

@Pink Final. Det er interessant. Kanskje noe av grunnlaget for "Das Kapital" ble lagt ifm den forskningen. Det ble sikkert lett og se og måle kontrastene, når man var innenfor et begrenset geografisk og kulturelt område
post liked by: Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Drømmescenario på kontoret til Michael Knighton om oppkjøp av United.

I'm gonna make him an offer he can't refuse. :D
Last edited by RedTrafford on 10 Aug 2022, 18:44, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Can2, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16734

Can2 wrote: 10 Aug 2022, 18:30 @Pink Final. Det er interessant. Kanskje noe av grunnlaget for "Das Kapital" ble lagt ifm den forskningen. Det ble sikkert lett og se og måle kontrastene, når man var innenfor et begrenset geografisk og kulturelt område
Ja det er i hvert fall lærerikt om Manchester.
Nå skal ikke jeg kuppe tråden til @Pangaea med gamle greier.
Men tillater meg å lime inn noe fra kamptråden til forrige Manchester derby.
Hvis man ønsker å få vite mer om livet i Manchester den gang byen var verdens eneste industriby er trilogien The condition of the working class in England et godt valg.
Ført i pennen av ingen ringere enn Friedrich Engels.
Tyske Engels bodde lange perioder i Manchester.
Der han tidlig ble kjent med Mancunian Mary Burns.
En av mange med irsk herkomst i byen.
Hun viste ham rundt i slummen i Little Ireland.
Litt lenger ned langs Medlock enn hvor Eastlands ligger nå.
Mellom Medlocks bredder og Rochdale kanalen lå 200 skur i to klynger skriver Engels.
Her bodde 4,000 irske Mancs i den verste slum Engels noensinne hadde sett.
Han kalte Little Ireland helvete på jord.
Og han ble sjokkert over slummen, forurensningen, barnearbeidet, den lave levealder m.m i Manchester og Salford.
Engels og kameraten Karl Marx skulle i årene som fulgte studere Manchester på nært hold.
Og her fikk de næring til sine teorier om at det var kapitalismen som ødela livet for de fattige.
Og Manchester hadde flere fattige og dårligere levekår enn noen annen by i Storbritannia.
Her møttes stor kapital og den største nød og fattigdom som intet annet sted i Europa den gang.
Kanskje fikk de idéen til det Kommunistiske manifest i Manchester?

Vi vet ganske mye om Manchester takket være Friedrich Engels.
Overklasse gutten fra Kongeriket Preussen.
Faren hans var medeier i en bomullsfabrikk i Weaste, Salford.
Han sendte sin unge sønn dit for at han skulle legge bort sine revolusjonære tanker.
Det ble motsatt da Engels så kapitalismen på den ene siden, og den lutfattige arbeiderklassen på den andre.
Proletariatet Manchester.
Han var 22 år da han flyttet til Manchester.
Ganske snart traff han den ett år yngre Mary Burns.
Hun ga ham fritt leide rundt i de verste slumstrøk i Manchester.
Engels ble forferdet, og da han ble 24 år og myndig ga han ut trilogien om arbeiderklassen.
Den kom kun på tysk, det tok ytterligere 40 år før den utkom på engelsk, og da så langt unna som i New York.
På vei til Manchester ble han kjent med Karl Marx i Köln.
De to skulle tilbringe mye tid sammen i Manchester, ikke minst på Chetham biblioteket der de ofte satt sammen i karnappen med blyglassene og studerte.
post liked by: Pancho P, Ryder, Can2, Pangaea, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Steinar Stenseth wrote: 10 Aug 2022, 17:46 Et kjapt søk nå gjorde at jeg fant denne artikkelen om hvordan fotballklubber ofte verdivurderes.
For de som vil "geeke" helt ut...

https://www.aranca.com/knowledge-librar ... ball-clubs

Er, med andre ord, (og dessverre 😂) litt mer komplekst, for oss "vanlige" folk, enn å bare følge aksjekursen.
Takk for linken @Steinar Stenseth syns det var interessant.
Ikke bare for vi lever i en drøm om at United skal skifte eiere, men generelt sett. :thumb_up:
post liked by: Pancho P, Can2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Jeg er langt fra noen ekspert innen finans, ei eller når det kommer til verdsetting av selskaper. Jeg har en økonomisk utdannelse, men er ikke spesialisert innen finans. Driver litt med aksjer på siden, først og fremst fordi jeg syntes det er en spennende hobby, riktignok med varierende suksess. Kan forsøke å forklare hva jeg mener er viktig når man tenker på verdsetting av fotballklubber, men dette er på ingen måte noen fasit. Man kan også skrive dette her betraktelig mye bedre, samt gjennomgå en hel rekke modeller for verdsetting av selskaper. Med andre ord så er det ikke sikkert at personer med sikkelig kompetanse innen feltet vil være enig med meg her.

Det som der utfordrende med å skulle verdsette en fotballklubb er at deres verdier i stor grad er knyttet opp mot stadion og verdien på spillerstall. En stadion er en relativ enkel sak å skulle verdsette, da dette er eiendom. Verdien på næringseiendom kan selvsagt variere, men sammenlignet med for eksempel en spiller så kan en fotballspiller miste verdien med flere millioner pund i løpet av sekund, for eksempel ved en skade. Kvaliteten til spillerstallen vil også innbære selskapets mulighet til å generere inntekter fra sportslig suksess. I tillegg til dette kommer selskapets omdømme. Spillerstall og omdømme er det man gjerne kaller for Intangible Assets og sånn sett kan fotballklubber sammenlignes medisin- eller teknologiselskaper hvor inntjeningen kommer fra patenter eller softwarelisenser. Når man skal verdsette slike type selskaper så ser man gjerne på selskapets mulighet til å generere inntekter i fremtiden. Og dette er en vanskelig øvelse som blir påvirket av flere forhold, spesielt når det er en usikkerhet til verdien av eiendelene.

For å kopiere formelen fra @Steinar Stenseth sin link:
Club value = (Revenue + Net Assets) * [(Net Profit + Revenue) / Revenue] * (% stadium filled) / (%wage ratio).

Personlig så syntes jeg dette er en god formel, problemet er riktignok som nevnt at det er utfordrende å vurdere den reelle verdien til eiendelene (net assets). Dersom man skulle fått 3-4 selskaper som driver med verdsetting av selskaper til å sette en verdi på en fotballklubb så vil de selskapene, med stor sannsynlighet, komme frem til forskjellige verdier. For det første så vil de verdsette eiendelene forskjellig, for det andre så vil de vurdere selskapets fremtidige inntekter forskjellig, for det tredje så vil de vurdere makroøkonomiske faktorer forskjellig. Alt avhenger også av svært subjektive aspekter som hvor positive de er til bransjen, til selskapet eller til makroøkonomiske faktorer. Som nevnt tidligere så er dette en svært vanskelig øvelse.

I tillegg til dette så kommer klubbenes evne til å håndtere gjeld, i tillegg til at verden vi lever i generelt er preget av usikkerhet. Hva skjer i Ukraina, Taiwan, Covid, inflasjon, de politiske situasjonene i flere land. Alt dette kan påvirke verdien da disse faktorene vil påvirke samfunnet som helhet.

Når det kommer til United så er aksjekursen lavere enn reell verdi. Først og fremst så er dette på grunn av usikkerhet rundt United muligheter til sportslig suksess. Om United kvalifiserer seg til CL så betyr det en enorm forskjell kontra for eksempel Conference League. Vi snakker flere millioner pund og det en absolutt usikkerhet knyttet til dette. Det er også allmenn kunnskap at Old Trafford trenger enorme investeringer og klubben må hente midler til dette enten ved å låne mer penger eller ved å opprette flere aksjer og selge disse (dilution). Begge deler vil uansett påvirke en aksjekurs negativt. Det er også viktig å huske på at ikke hele selskapet er tilgjengelig på børs samt at eierstrukturen i klubben i praksis gir minoritetseiere null innflytelse på klubbens drift. Akkurat i Uniteds tilfelle så vil jeg ikke nødvendigvis si at aksjekursen nødvendigvis gir en god pekepinn på klubbens verdi. Det er ofte viktig å huske på at aksjekurser gjerne kan variere mye i løpet av et år på grunn av faktorer som ikke nødvendigvis påvirker selskapets faktiske situasjon.

Skal jeg komme med et veldig ukvalifisert gjetning av klubbens reelle verdi så vil jeg si at Forbes sin verdi på 4,6$ milliarder vil være cirka riktig. Pluss/minus 5%.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, RaoulDuke, Pangaea, Ryder
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply