(PL) Manchester United - Brighton & Hove Albion (07-08-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

Deleted User 595

Har lite å si i dag som ikke allerede er kjent fra før.

@messilingard oppsummerer det på en prikk. McFred er så svak og mangelfull at det hindrer det meste vi skal gjøre, både offensivt og tildels defensivt.

Synes det er mildt sagt utrolig at vi fortsatt bruker de i tospann. Har respekt for de som mener de er gode nok individuelt, men klarer ikke være enig. Til nød kan de være grei back-up lenger fremme i banen. Men det skorter på teknikk og elementær forståelse hos begge to.

Ellers virker både Bruno og Rashford å være i samme form som fjorårssesongen. Gjorde det greit pre-season begge to, men det er nå det teller. Men vi kan heller ikke forvente at angrepsrekka skal briljere, når midtbanen rett og slett ikke evner å styre spillet rundt seg.

Ikke stort å si om Ronaldo. Vi ble bedre på midten og framme når han kom inn, da også fordi det var Fred som gikk ut.
Han kunne neppe utgjort den store forskjellen fra start, all den tid vi ikke engang evner å skape noe for de på topp.
At han vil vekk fra klubben, er om mulig bare lettere og lettere for meg å sympatisere med. Skulle ønske han var mer lojal, men han har virkelig vendt tilbake til en skakkjørt klubb. Føler med han, hvor enn mye det sikkert irriterer folk. Føler og med de Gea, som har gitt så og si hele karrieren sin for en klubb som ikke er til å kjenne igjen. Han rakk heldigvis å vinne før Fergie pensjonerte seg.

Ellers synes jeg ikke de Gea kan lastes noe særlig for målene. Ser noen nevner her og der at han kunne gjort det bedre. Kanskje det, men det blir litt strengt for min del. Absolutt det minste problemet i dagens kamp, og gjør en ganske god redning på 0-2, selv om returen er litt uheldig.

Synes kanskje ten Hag bommer litt på lagoppstillingen, på 3-4 plasser. Men vi har en så tynn stall, at det er vanskelig å få den kabalen til å gå opp. Per nå ser jeg ingen "optimal" førsteellever. Så klandrer ikke ten Hag for det. Men å gå for Fred og McTominay er uforståelig. Det vitner om at han av naturlige årsaker, ikke har sett spesielt mange United-kamper de 5 siste sesongene. Håper han snart ser det de fleste andre allerede har sett; Den duoen er ikke god nok.

Det jeg ellers ser er en håndfull spillere som rett og slett ikke er teknisk og taktisk gode nok, samt noen spillere som er så ute av form og mangler såpass med selvtillit, at det er skremmende. Rashford virker helt ute av det, som i fjor. Men det er formildende i dag. Han blir ikke akkurat spilt god av midtbanen eller backen på sin side.

Rangnick slo nok på stortromma, og overdrev litt når han mente vi trengte 10 nye spillere. Kanskje er sannheten mer moderat? Vi har fått 3 nye spillere. Kanskje trenger vi så mye som 3-4 eller 5 til, om vi skal kunne ha et lag som er gode nok, både kvalitetsmessig, samt i bredde/på benk.

Ten Hag er i alle fall ikke problemet, slik jeg ser det. Den eneste fellesnevneren er den samme spillergruppa som nå har underprestert under 4 ulike managere. Og McFred er dessverre den mest fremtredende fellesnevneren.

To herlige personligheter, som elsker klubben, men dessverre ikke er gode nok. Av og til må man bare kalle en spade for en spade, og la det åpenlyse tre frem for åpent skue.

Har uansett trua på at det bedrer seg på lang sikt under ten Hag. Men denne sesongen, og håpet om topp 4, er avhengig av betydelige forsterkninger før vinduet stenger.
Og at McFred blir en saga blott, uavhengig det faktum at de kan fungere i enkeltkamper innimellom. Vi skal fungere gjennom 60 kamper, mer eller mindre.

*Pust ut
Last edited by Deleted User 595 on 07 Aug 2022, 18:38, edited 2 times in total.
post liked by: RedTrafford, messilingard, Pancho P, Pangaea, Pink Final, Blodfink, offside, Can2
User avatar

Pangaea
Posts: 2714
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3863
Liker mottatt: 4931

På 0-2 er det også feil mellom Martinez og Maguire fra det jeg kan se. De er usikre. De ender opp med å skifte posisjon pga et løp mot høyre som ingen egentlig plukker opp. Maguire følger sånn halvveis med spiller med ball, kommer på halvdistanse, og Martinez "må" til slutt fylle hullet bak Maguire, og den spilleren som tidligere gikk på løp mot høyre (sett fra DDGs posisjon). Dermed ender Martinez opp som høyre midtstopper og Maguire som venstre.

Ikke så lett med slike øyeblikksbilder, hvilken hundredel skal man stoppe? Men her ser dere vertfall reverseringen av Maguire + Martinez
Brighton 0-2.jpg
Brighton 0-2.jpg (270.67 KiB) Viewed 792 times
Mulig jeg er for strengt mot Shaw her, vet ikke, men jeg spilte forsvarer selv. Synes Shaw gjør feil i presset. Kommer på halvdistanse som kanskje er greit nok, han vil ikke "selge seg" eller risikere straffe. Men feilen er at han på en måte leder en venstrebeint spiller (på høyrekanten) inn mot målet. Han må posisjonere seg litt annerledes, slik at eneste ruten angriperen har er ned mot linja. Mye mindre farlig. Nå kunne han gå rett inn mot mål, og avslutte rimelig fritt. DDG klarer å få en rask hånd på ballen, men det blir retur rett i kassa, og Fred kommer litt for seint til å kunne blokkere.

Med andre ord, MYE å jobbe med defensivt og på midtbanen. Virker også litt rart at Dalot var nesten oppe med cornerflagget offensivt, men det kan være bevisst, og vi la for så vidt press på dem der oppe. Men når de så spiller seg forbi, så er tre spillere helt borte, inkludert vår høyreback...
post liked by: Pancho P, messilingard, Pink Final, Belfastboy, Blodfink, Can2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13329
Liker mottatt: 8515

Reknar med at Ten Hag ser det mykje betre enn oss amatørane (iallefall meg sjølv😉) i sofaen. Spørsmålet er kva alternativ han har. Trass i sine manglar, har McTominay og Fred fleire defensive fiber i kroppen enn dei andre alternativa på midten. Å stille med Bruno, Donny og Eriksen på midtbana hadde sikkert vorte totalhavari.

Eg kjenner for lite til De Jong til å seie noko kategorisk, men ettersom han er svært ballsikker, flink til å posisjonere seg for å motta ballen og at han er eksepsjonell på å ta med seg ballen gjennom ledd, vil han løyse noko av hovedproblemet vårt no. I tillegg kan han fore angrepsspelarane med gode pasningar.

Det handlar mest om å få inn ein mann på midten som kan gjere at vi dominerer banespelet i mykje større grad enn det vi gjer no. De Jong er sikkert ikkje nok, men han kan fort vere den viktigaste brikka.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Belfastboy, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2714
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3863
Liker mottatt: 4931

Vet ikke foranledningen til 0-2, om Dalot hadde spurtet mye i det siste og var ganske tom for luft, og de kan selvsagt ikke spurte fram og tilbake flere ganger i minuttet. Men må si jeg blir provosert av å se hva han (ikke) gjør når vi mister ballen og får kontring i mot. Først småjogging, så litt raskere jogging tilbake, men han kommer aldri i nærheten av tilbake. Dermed hadde vi et stort hull på høyresiden av forsvaret, som det var lett for Brighton å utnytte. Joda, selve angrepet kom på vår venstreside, men hullet var på vår høyre, løpet som fucka opp Martinez+Maguire var på høyre, og målet kom fra høyre (returen). Hadde vi sett slik småjogging tilbake fra Martial eller Ronaldo hadde det blitt haraball tenker jeg.

Er selvsagt bare amatør, og har ikke engang sett hele kampen, og det er mye enklere å analysere i etterkant enn "live" med 0,2 sekunder å tenke, men jeg blir frustrert av å se såpass mange feil. Det handler om feil posisjonering, feil valg, mangel på innsats (delvis vertfall). Mye som er likt fra forrige sesong. Ten Hag har definitivt mye å jobbe med, og vi må bare håpe at det blir rask bedring i de neste kampene. De kommer tett som hagl nå, og dagene mellom kamper vil i stor grad handle om restitusjon. Vanskeligere å jobbe veldig mye på treningsfeltet nå tror jeg.

Vel... på tide å puste ut og prøve å tenke på noe annet :/
post liked by: Pancho P, Blodfink, Can2

Deleted User 595

Edit: postet i feil tråd
Last edited by Deleted User 595 on 07 Aug 2022, 19:59, edited 1 time in total.
post liked by: Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2714
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3863
Liker mottatt: 4931

Har hylt i flere timer allerede, haha. Vet ikke hvorfor... Tar gjerne i mot tips ja. Ikke så lett å komme seg på fotballpub lenger heller, da det ikke er noen her jeg bor nå (som jeg vet om).
post liked by: Blodfink, Pancho P
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 882
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7721
Liker mottatt: 2582

Fikk bare sett deler av matchen. Var dels bak rattet under kampen. Tenkte at det kunne vært morsomt å hatt Unitedforum.no som audio i bilen. 😬 Måtte muligens ha senket volumet litt innimellom. 🤔

Veldig skuffende sesongstart, dette. Det viser nok at Ten Hag sitt lag ikke er ferdig bygd enda. Så må jeg vel innse jeg også, selv om det har sittet langt inne for meg, at McTominay nok ikke har det nødvendige nivået inne. Du er alltid velkommen til Brann, Scott! 👍

Han unge lovende på Brighton, Welbeck, burde vi få på blokka! 😎
post liked by: Blodfink, Pancho P, Pangaea, RedTrafford, Pink Final
Kong Eric Cantona

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Can2 wrote: 07 Aug 2022, 21:55 . Du er alltid velkommen til Brann, Scott! 👍
Den nye Robbie Winters?
post liked by: Pancho P, Can2
User avatar

offside
Posts: 1306
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

En ting skremmer meg, hvis vi ser hvem vi skal møte de fem neste kampene. Dette er lag vi faktisk kan tape mot. Hva gjør vi da om Eth står med fem seks strake tap på rad? Kanskje en uavgjort? Det hadde vært en enorm nedtur om han måtte dra…

Deleted User 595

Tror (eller håper?) ikke Erik ten Hag får sparken uansett hvordan det går. Men det er kanskje bare blåøyd optimistisk av meg. Liker å tro at styret endelig har skjønt at manageren er den rette, og at problemet ligger i spillergruppen.

Men, på den andre siden, så tyder den manglende transferaktiviteten - både inn og ut - på at man kanskje ikke har skjønt det fulle alvoret av hvor viktig det er å bytte ut enkelte brikker. Enten det, eller så evner vi bare ikke å tiltrekke oss spillere, samt shippe ut spillere som hever for høy lønn på langtidskontrakter.

De Jong inn er viktig. Men det er ene og alene ikke nok. Om han kommer og senere blir skadet, eller noen andre viktige blir skadet, er vi like sårbare som tidligere. Man kan fint argumentere for at vi rent dybdemessig er mer sårbare i år, i og med at Matic, Mata, Lingard og Pogba ikke lenger er i stallen. Det var helt rett å la de gå, men ikke uten å erstatte de med yngre, talentfulle alternativer.

Eriksen, Martinez og Malacia inn er kjempebra. Men isolert sett er det litt for tynn suppe, all den tid vi trenger ytterligere forsterkninger på mer sårbare posisjoner.

Høyreback, sentralt og hele frontrekka trenger alle forsterkninger. Sentralt mangler vi minst to spillere, og i front mangler vi minst to. Både for å dekke opp for evt. skader, men og for å utfordre og pushe de som allerede spiller.
post liked by: Pancho P, Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17394

Uansett om vi skulle tape de fem,seks første sparker de ikke Ten Hag.
Så kortsiktig kan selv ikke våre eiere tenke.

TTT - TingTarTid.
Det vil ta tid å implementere nye spillemønstre.
Ser vi et tydelig mønster er vi på vei.
Det så vi i sommer.
Men klart, mot Brighton var det bare sorgen de siste 35 av 1 omgang og det siste kvarteret av 2 omgang.

Nivået i PL er som kjent høyt, jevn liga.
Brighton er et av de mest samspilte lagene i ligaen.
Så dem mot Liverpool på Anfield i fjor (på tv).
Der kjørte Brighton tidvis matchen.

Ten Hag kan ikke trylle.
Like lite som Guardiola eller Klopp kan.
De trengte begge tid.

Sånn for digresjonens skyld, uten noen relevant betydning.
Da Ron Atkinson overtok i 1981 var optimismen stor.
Og han bygget et godt lag.
Men vi begynte 1981/82 med 0-2-2.
Deretter kjempet vi om gullet fram til påske.
post liked by: Pancho P, Blodfink, Can2, Mr H, Ryder, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

Yep, vi må bare tro på at EtH får tid, det får han nok. Mitt håp er at det jobbes iherdig med et par tre spillere inn, og så må et midtstopper-par spilles inn. Maguire var jo inne på at han og Martinez ikke har spilt så mye sammen...EtH har vel et ønske om at en brikke kan byttes uten store taktiske endringer. Slik sett spent på om det blir de samme i neste kamp som starta i går.
post liked by: Pink Final, Can2
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13329
Liker mottatt: 8515

Om det går skikkeleg åt skogen dei første 3-4 kampane, vil nok samanlikninga med Frank de Boer i Crystal Palace dukke opp. Palace sparka vel nederlendaren etter fire strake tap og null scora mål. Han fekk heile fire(!) ligakampar til å implementere ein heilt ny spelestil (etter Sam Allardyce), og utan å få inn spelarane han ville ha. For ordens skuld vann De Boer fire strake seriegull som sjef for Ajax...

Når dette er sagt: United bør absolutt ikkje gjere det same som Palace den gongen. Sjølv om ein taper dei første fire kampane, eller dei første ti for den del, må ein no gi manageren full tillit og all den tida han treng. Stammen i laget er den same som underpresterte så spektakulært forrige sesong.

Kanskje er det det mentale som er det største problemet i spelargruppa. Gary Neville kom med fleire gode poeng på Sky Sports i går. Han hevda at sjølv om treningane og treningskampane i løpet av pre-season hadde vore gode, kobla autopiloten inn med ein gong Brighton scora. Ein slutta å følge den taktiske planen og gjekk tilbake til mønstra, eller mangelen på mønster, frå i fjor. Keane påpeika for 744. gong at desse spelarane ikkje har karakteren som skal til for å spele for United.

Sjølv om eg først grøssa over tanken på Arnautovic, kan det hende at det er nettopp ein slik arrogant, kontroversiell og sjølvsikker "drittsekk" vi treng no. Hugsar vi henta ein slik frå Leeds for ca. 30 år sidan😉 Skal ikkje mase meir om midtbaneduoen, men vi har naturlegvis behov for seriøs oppgradering på midten. Kanskje må vi til og med ha to nye spelarar inn.

Eg misunner ikkje Ten Hag jobben hans no, men han er den einaste som kan snu det skakkøyrde tankskipet vi har blitt.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Can2, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Ingen som kommer til å bli sparket etter 4 kamper. Vi har flere problemer, det er det liten tvil om, men manageren er ikke et av de.

For det første så har vi Glazers som rett og slett ikke bryr seg om annet enn utbytter. For det andre så har vi en sportslig ledelse som ikke evner å lande flere overganger enn 1 om gangen. Vi visste alle at en angrepsspiller burde blir hentet inn allerede tilbake i mai, men klubben har gjort ingenting. Vi visste etter forrige sesong at Fred og McTominay ikke er løsningen sentralt, men klubben har gjort ingenting. Dersom vi regner Eriksen som en offensiv midtbanespiller så har vi hentet tre spillere i posisjoner hvor dekningen allerede er god, i alle fall med tanke på bredde. Men vi har ikke fikset den sentrale midtbanen, vi har ikke fikset bredde på kantene og vi er ekstremt sårbare på topp. Vet at det fortsatt er over tre uker igjen av overgangsvinduet, men dette er bare ikke bra nok.

Så har vi spillerne, det tredje problemet i min bok. Roy Keane er inne på noe når han sier at de bare gir opp. Det positive med mentale problemer er at de kan fikses opp i, det vil riktignok ta lang tid og mye målrettet arbeid for Ten Hag å få orden på dette. I mellomtiden så må også det sportslige være såpass bra at spillerne har troen på prosjektet. Og da er vil tilbake til midtbanen og Scott McTominay og Fred, jeg tror ikke Ten Hag vil klare å utvikle de to slik at de vil fungere i hans system. Det er for mange mangler når det kommer til teknikk og pasninger samt at den taktiske forståelsen ikke er tilstede i tilstrekkelig grad. Dersom målet til Ten Hag er at vi skal kunne kontrollere kamper så må midtbanen oppgraderes, heter den spilleren Frenkie de Jong så må klubben legge noe alvorlig press på den situasjonen eller finne et alternativ. Det er fint mulig at Ten Hag ser på De Jong som nøkkelen til å låse opp midtbanen, men vi kan bare ikke basere oss på at hele prosjektet til Ten Hag vil være avhengig av en spiller. Denne Premier League sesongen er brutal, og vi kan fint bli hektet av allerede i begynnelsen av september dersom laget fortsetter som mot Brighton.
post liked by: Blodfink, Pancho P, Ryder, Pangaea, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

offside
Posts: 1306
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Jeg håper selvsagt ikke han får fyken, men jeg bare
ser ikke hvordan vi skal komme oss ut av dette her. Akkurat nå klarer jeg ikke å se for meg at vi kan slå
et eneste lag. Jeg føler vi har havnet i en vond spiral hvor alt sakte men sikkert ryker. Altså vi holder på å hente Auronatovic, han er 33 år. Det er jo spinnvilt! Klubben forfaller, det jeg er redd for at eth kommer til å gå på den ene smellen etter den andre. Altså Brentford kommer til å krige oss i senk.

Alt det som skjer i klubben, glazer , måten klubben blir styrt på , pilen peker bare nedover. Jeg er svært bekymret , skal selvfølgelig ikke svartmale alt her men helt oppriktig når jeg ser på terminlisten og hvem vi skal møte så spør jeg meg selv hvordan i huleste skal vi ta tre poeng her ? Hva skjer om
Eth sitter fast og vi faktisk blir spilt ut av alle lag slik som mot Brighton?

Klubben er jo i dyp krise! Ingen ryggrad igjen i klubben. Jeg klarer faktisk ikke å se for meg at vi tar Brentford borte, så kommer Liverpool på besøk, deretter saints og Leicester borte før Arsenal kommer på besøk. Våre motstandere må jo seriøst gni seg i hendene etter de så hva Brighton gjorde med oss. Hvis jeg hadde vært trener for hvilket som helst lag så hadde jeg sett på United som et lett bytte. Jeg hadde sagt til spillerene, det er nå dere har sjansen.

Jeg klarer ikke å se for meg hvordan vi skal komme oss ut av denne hengemyren. Skal vi hente Aurnatovic?

Lagets toppscorer ønsker ikke å være der, missnøyen er stor helt fra grassrota og supportere til innad i klubben.

Faen heller, vi kommer sikkert til å måtte ringe Big Sam ved juletider for å redde skuta fra å synke.
post liked by: Pancho P
Post Reply