Hvem blir 1-8 i PL 22/23?

Diskusjon om engelsk fotball
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Ikke enkelt, ser på denne sesongen som den mest åpne på noen år. Både mtp. tittelen, topp 4 og 8...I tillegg er det 5 uker igjen av overgangsvinduet. Liverpool: Kommer ikke til å merke at Mane dro tror jeg...Nunez og Carvalho inn bl.a. Sistnevnte sesongens kjøp? 5 mill. Ser unektelig meget god ut.

City vil kjempe om tittelen, ser vel på scouserne og City som fortsatt litt foran resten, men tror det kan bli tettere på tabellen. Spurs og Arsenal gjør det de kan for å bli sterkere, Chelsea litt dark horse foreløpig. United vil være med i topp 4-kampen.

Slik det står nå for min del:

1. Liverpool
2. City
3. Spurs
4. Chelsea
5. United
6. Arsenal
7. West Ham
8. Newcastle
Last edited by Blodfink on 24 Jul 2022, 19:39, edited 1 time in total.
post liked by: Can2, Belfastboy, Pancho P, red, Pink Final, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Enig i hvem som blir topp 8. Tipper en litt annen plassering på noen av lagene.


1. City
2. Liverpool
3. Arsenal
4. Man. United
5. Chelsea
6. Totteham
7. Newcastle
8. West Ham


Kan fort være mer optimisme enn realisme fra meg at vi ender på 4. og ikke 6.
post liked by: Blodfink, Belfastboy, Pancho P, Pink Final, RedTrafford
Kong Eric Cantona

Deleted User 595

Denne kommer jeg til å måtte se tilbake på med anger i mai...

1. Liverpool
2. United
3. City
4. Arsenal
5. Tottenham
6. West Ham
7. Chelsea
8. Newcastle
Last edited by Deleted User 595 on 30 Jul 2022, 19:57, edited 2 times in total.
post liked by: Can2, Blodfink, Belfastboy, Pancho P, Pink Final, RedTrafford
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12526
Liker mottatt: 4887

Dette blir ikke lett å tippe.
De lagene som har store og jevne staller vil nok ha en fordel ved tett kampprogram.

1. City
2. Pool
3. Chelsea
4. United
5. Tottenham
6. Arsenal
7. West Ham
8. Newcastle
post liked by: Blodfink, Can2, Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Vi får prøve oss på ein sursøt variant. Vi begynner med det sure.

1. Liverpool
2. Man. City
3. Manchester United
4. Chelsea
5. Tottenham
6. Arsenal
7. Aston Villa
8. Newcastle
post liked by: Can2, Belfastboy, Blodfink, red, Pink Final, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Med forbehold om diverse tranferaktivitet:

1. City
2. Liverpool
3. United
4. Tottenham
5. Chelsea
6. Arsenal
7. Newcastle
8. Brighton
post liked by: Blodfink, Pancho P, Can2
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

  1. Man. City
    • Tror de bare vil fortsette å dominere. Haaland og Philips inn. Grealish har et enormt potensiale han ikke fikk ut i fjor. Klart, en viss risiko er det å selge rutinerte spillere som Jesus, Sterling og Zinchenko (kunne bekle flere roller). Og ikke lenger har de Fernandinho som backup på midtbanen. Men tror de enda en sesong på rad vil klare å sanke et sted tett oppunder 100 poeng...
  2. Liverpool
    • Vet ikke om Nunez inn og Mane ut har forsterket Liverpool nevneverdig. Carvalho trenger vel fort noen sesonger under Klopp til før han vil være en spiller som bidrar til at de kan kjempe om noe ligagull. I tillegg så begynner snittalderen på store deler av midtbane og midtforsvaret deres (Van Dijk (31), Matip (30), Thiago (31), Henderson (32), Milner (36)) å bli ganske så høyt, og det på en stall som fra før av ikke er for bred.
  3. Chelsea
    • Koulibaly og Sterling inn er jo to helt rå forsterkninger. Men Kante har slitt mye med skader, Jorginho synes jeg har tapt seg. Azpi, Alonso, Silva: Endel noe eldre spillere som må holde seg skadefrie i forsvaret om de skal kjempe helt der oppe. Henter vel fort inn 1-2 forsterkninger til, så tror de vil klare den samme tabellposisjonen som i fjor.
  4. Tottenham
    • Spurs forsterker som en klassisk Italiensk klubb: Tre ok spillere inn på lån, og en 33 år gammel Perisic. Litt skeptisk til både Bissouma og Richarlison. Men tror at det likevel det er nok forsterkninger inn til at Conte gjennom sesongen klarer å få Tottenham til å spille så godt at de tar fjerdeplassen.
  5. Man. Utd
    • Har stor tro på Martinez. I Eriksen har vi en spiller som nesten garantert vil fungere bra fra dag 1. Positiv til det jeg har sett fra Malacia hittil, og at Ten Hag ser ut til å like å bruke backene som endel av midtbanen når vi angriper. Men tror for at vi skal klare 3-4 plassen, trenger å hente inn en virkelig god sentral midtbanespiller. Dvs De Jong... Helst også en spiller til i angrep (spiss og eller RW), samt kanskje også en høyreback inn (da det blir tynt med bare Dalot, og AWB nok ikke tilbyr det Ten Hag ønsker i en back).
  6. Arsenal
    • Har hatt et ok overgangsvindu. De trengte virkelig en spiss, og tror Gabriel Jesus vil fungere bra. Zinchenko kan spille både CM og LB/LWB. Men tror ikke det vil være nok til å gjøre at de klarer topp 4.
  7. Newcastle
    • 🛢️
  8. West Ham
    • Fortsatt et godt lag, men ikke forsterket seg nevneverdig. Så helt åpent for lag som Leicester, Brighton, Aston Villa, Wolves.
post liked by: Blodfink, Pancho P, Pangaea, Pink Final, Can2, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ser at det stort sett er de samme lagene som går igjen.
Tror for min del at West Ham dropper ut av topp 8 i år, men er mer usikker på hvem som erstatter dem. Skrev Brighton, men de har jo mistet viktige spillere, og er avhengig av å få inn gode erstattere. Villa en kandidat, samme med Leicester, veldig usikker på begge de to. Utenom dem ser jeg ingen åpenbare kandidater, Wolves ser ut til å ha mistet piffen litt.
Så blir det jo "spennende" å se hvor langt Newcastle kommer, tviler sterkt på at de vil blande seg reelt inn i noen topp 4-kamp allerede denne sesongen.

Tror også Liverpool vil falle et hakk i år, men ikke nok til at vi tar igjen dem. Tipper City vinner relativt klart.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Can2
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Kan være jeg har overvurdert hvor bra Chelsea vil gjøre det den kommende sesongen. Tuchel etter treningskampen i går:



(Og kanskje undervurdert Arsenal litt).
post liked by: Can2, Blodfink, Pancho P

Deleted User 631

Chelsea har absolutt ikke imponert i pre-season. Bare to uker til seriestart for dem også. Ble rundspilt etter alle kunstens regler av Arsenal. Og greide uavgjort mot et soccer-lag som ble etablert samtidig med Covid-19.
post liked by: Can2, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Fin tråd.
Og likte at du begrunner tabellen din @red

Mitt tips

1 Manchester City
De har den beste stallen, en topp manager, et etablert spillemønster.
Kan egentlig kun se én svakhet, at de sjelden har plan B de få gangene det ikke fungerer.

2 Liverpool
Svakere stall enn Mcfc, men en topp manager, etablert spillemønster og Klopp kan være pragmatisk når ting ikke funker. Svakere stall gjør at de havner litt bak som vanlig,

3 Manchester United
Kanskje snakker hjertet mer enn hjernen?
Vi har mye ferdigheter i stallen.
Tror fornyet mentalitet samt mer struktur gjør at vi tar over 80 poeng for første gang siden 2018.

4 Chelsea
Tror (og håper) Tuchel fotball belønnes med flere poeng enn Conte fotball.
Ergo Chelsea foran Spurs.
Mer ustabilt i administrasjonen etter at Abramovitsj solgte seg ut.
Påvirker det sportslig?

5 Tottenham Hotspur
Dyktig manager i Conte, flink til å skape defensivt trygge lag som er flinke til å kontre.
Tror de havner bak sin West end rival, men foran sin arge North London rival….

6 Arsenal
…som er Arsenal.
Tradisjonelt Londons største og mest suksessrike klubb.
Litt for lite kvalitet til å klare topp 4?

Nummer 7 og 8 kan stå mellom 5-6 klubber føler jeg.
Aston Villa, Brighton, Leicester, Newcastle, West Ham og kanskje Wolves?
Everton burde ha vært her, men virker så skakkjørte at de nok trenger enda en sesong på å reorganisere.

7 Newcastle United
Bare kaster ut et tips.
Mye optimisme, de har ENORM støtte i fanbasen sin.
Jordnær, folkelig og dyktig manager i Howe.

8 West Ham United
Hardtarbeidende og undervurderte Moyes har bygget et bra lag hos arbeiderklasse klubben.
De har flere gode spillere som hever et ellers bra kollektiv.
Kanskje gjør de ekstra matchene i Conference Europa League (heter den det?) og ekstra belastning at de havner bak skjærene fra nord øst?
post liked by: red, Pangaea, Can2, Pancho P, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Vanskelig å tippe når jeg har lite oversikt over hva de andre lagene har gjort, egentlig både på transfers og treningskamper (særlig det siste), og det fortsatt er en drøy måned igjen av overgangsvinduet. Men får gjøre et forsøk. Fristende å sette Liverpool først faktisk, bare for at City ikke skal vinne PL tre ganger på rad, som hittil bare United har klart -- til og med to ganger. Men det er nok likevel det minst ille at finansdoperne vinner. Og innerst inne så tror jeg det blir vanskelig å stoppe dem når de har lagt til Haaland i stallen. Når det er sagt, så har det vært ekstremt jevnt mellom disse lagene, og forskjellen ligger i øyebrynoffside.
  1. Manchester City
    Har solgt noen viktige spillere, men samtidig gir det mer rom for Grealish. Foden et år eldre, og de får inn Haaland, en av verdens beste spisser, og kan fort bli sett på som verdens beste kommende sesong, hvis Lewandowskis overgang til Barcelona ikke blir en supersuksess.
  2. Liverpool
    Jevnt som fy mellom dem, og tror det blir det denne sesongen også. Kjipt for Liverpool at de mistet Mané selvsagt, men har fått inn en topp spiss i Nunez, og det vil ikke forundre meg om han tar PL med storm. Salah med ny kontrakt også, som gir stabilitet framover. Midtbanen er blitt litt smågammel, men ikke noe å si på det enda. Men på litt sikt må den fornyes.
  3. Arsenal
    Råsjanse her, og kan fort se teit ut om de klapper sammen, men det virker som Arsenal og Arteta har noe bra på gang, og de har kjøpt meget godt i sommer. Har egentlig også fått en stall nå med god blanding av ungdommelig talent og rutine.
  4. Manchester United
    Vanskelig å tippe hvor vi ender synes jeg, for det er så mye usikkert. Kommer de Jong? Hva skjer med Antony? Andre kjøp? Gjør laget mytteri igjen, eller klarer de å stå sammen nå? Og selvsagt: hva skjer med vår portugisiske venn? Likevel, synes det har vært såpass store steg i rett retning i løpet av sommerturneen at jeg har blitt farlig optimistisk. Fristende å sette oss på tredjeplass, men går for 4. plass. Mye som kan gå galt, men får vi spillet til å sitte mot PL-motstand også, så kan det blir bra :)
  5. Chelsea
    Klubben har vært gjennom en tøff tid etter at Abramovitch ble tvunget til å selge klubben, prosessen tok lang tid, viktige personer i ledelsen har forsvunnet, og noen spillere har også forsvunnet ut. Tror derfor det blir for tøft å få automatisk CL-plass igjen, men det blir nok likevel jevnt bak City + Liverpool i år også, så ting kan vippe ulike veier. De har fått inn en solid forsvarer i Koulibaly vertfall, og ellers vil de sikkert gjøre mer i løpet av august måned.
  6. Tottenham
    Kanskje mest hjertet som taler her, men jeg håper de gjør det relativt dårlig. Liker ikke Conte og hans fotball, det blir for mye likt med Mourinho. De har gjort noen gode kjøp tror jeg, særlig Richarlison.
  7. Newcastle
    Håper de ikke kommer enda høyere, og de har kanskje ikke stallen til det enda, men det er klart at med slike eiere så er det bare snakk om tid før de havner i kamp om både CL-plass og kanskje tittelen. De gjorde det faktisk ekstremt godt i andre halvdel av forrige sesong, så hvis de fortsetter den formen inn i neste sesong, så kan de komme både på 7. plass og høyere. Egentlig trist at det kommer enda et finansdopet lag i PL, men slik har det blitt. Trist utvikling av sporten.
  8. West Ham
    Nesten litt rart å sette West Ham såpass lavt, og det er godt mulig jeg undervurderer dem. De hadde en ganske så bra sesong i fjor, og vi var heldige som ikke falt ut av EL også til nettopp West Ham. Beholder Rice et år til, som er viktig for dem, men ellers har de ikke gjort allverden hittil i sommer. Mange andre lag som kan blande seg inn her, men tror Moyes og West Ham klarer å komme seg foran resten av røkla likevel.
Tenkte å sette klubbnavnene i fet skrift, men det har null effekt dessverre. Håper @RaoulDuke klarer å fikse det når han er tilbake fra telttur og ferie :)
post liked by: Can2, Pink Final, Blodfink, Pancho P, RedTrafford
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10525

Artig tråd @Blodfink :thumb_up:

1. Tror City vinner greit i år. Blir det full klaff med Haaland tror jeg avstanden til Liverpool blir litt større enn sist
2. Liverpool. Med Nunez for Mane, tror jeg det heller det blir uro i rytmen.
3. Med god avstand til 2 plass tipper jeg det blir Chelsea, Arsenal, Tottenham og United som vanlig som kjemper om de to siste CL plassene. Blir litt bingo.
Setter Chelsea på 3 plass.
Har ståltro på prosjekt Ten Hag, men spørs om underverker denne sesongen allerede.
Tipper det blir mye bra, men også en del feilskjær fram mot nyttår og litt utpå nyåret. Tror siste del blir bra, spørs det om det holder til CL. Tror også det dumme VM sluttspillet ødelegger litt også.
Da blir det Tottenham på 4.
United på 5 (Siste år uten CL plass gjennom PL på laaaaaaaang tid, får CL plass allikevel gjennom EL :P
Arsenal på 6.
7. Villa
8. Newcastle som jeg håper rykker ned :yikes:
post liked by: Pancho P, Can2, Pangaea, Blodfink, JørgenT, Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Einig med både plassering og analysen til @RedTrafford , forutan at eg vil (kanskje) bytte plassering på Arsenal og Tottenham. Det kan jo enda skje ein del ting både her og der.
Om Kane fér og United får De Jong kan ein del ting endrast i meining, men Tottenham har eigentleg veldig god og jamn breidde.
Uansett, ganske så einig totalt sett.
post liked by: Blodfink, Pink Final, RedTrafford, Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Pink Final wrote: 24 Jul 2022, 15:32 Fin tråd.
Og likte at du begrunner tabellen din @red

Mitt tips

1 Manchester City

2 Liverpool

3 Manchester United

4 Chelsea

5 Tottenham Hotspur

6 Arsenal

Nummer 7 og 8 kan stå mellom 5-6 klubber føler jeg.
Aston Villa, Brighton, Leicester, Newcastle, West Ham og kanskje Wolves?
Everton burde ha vært her, men virker så skakkjørte at de nok trenger enda en sesong på å reorganisere.

7 Newcastle United

8 West Ham United
Nedrykk
Jeg tror Everton går ned.
De ser fryktelig svake ut når jeg ser nærmere på dem.
Dessuten er de i en økonomisk vanskelig situasjon.
92% av omsetning gikk til lønn i 21/22.
Nye lån holder dem flytende.
Ser ganske svart ut for en av Englands mest tradisjonsrike klubber.
Kun 4 sesonger utenfor toppen siden 1888.
Holdt seg oppe fra 1954/55.
Men nå tipper jeg de går ned.

Ikke at treningskamper forteller alt, men 0-4 for MSL klubben Minnesota med fullt Everton lag lover ikke godt.
Hadde Pink Echhho fantes til våren tror jeg overskriften DOWN fra 1994 ville passet denne gang.

Fra Everton tråden, sakset fra @Pancho P glimrende redegjørelse i den tråden:
7 mai 1994 er blant dei mest sagnomsuste dagane i Everton si nyare historie og truleg den mest spinnville 'relegation escape' nokonsinne. Før siste runde låg det tradisjonsrike laget frå Goodison Park på nedrykk. Sjølv med seier trengde dei hjelp frå andre lag. Både Oldham, Sheffield United, Ipswich, Southampton og Everton kjempa desperat for å halde seg i Premier League, men to av dei måtte ta den tunge vegen ned. Swindon, med Jan Åge Fjørtoft på laget, hadde allereie rykt ned. Oldham, klubben til Gunnar Halle, greidde berre 1-1 mot Norwich og måtte følge 'Fjøra' & co ned éin divisjon. Ipswich klarte uavgjort mot storfavoritten Blackburn og var dermed safe. Southampton klarte 3-3 borte mot West Ham og unngjekk dermed også katastrofen. Då sto det mellom Everton og Sheffield United, der bl.a. Jostein Flo og Roger Nilsen var fast inventar. Everton møtte Wimbledon på heimebane og Sheffield United møtte Chelsea på bortebane.

Kampen på Goodison starta grusomt for heimelaget. Anders Limpar ga bort eit hinsides straffespark då han leika basketballspelar i eigen boks. Dean Holdsworth, som var linka til United rett som det var, scora sikkert frå 11-meteren. Då Gary Ablett laga sjølvmål, såg det ille ut for The Toffees. I Pink Echo hadde dei allereie laga klar toppoverskifta: 'DOWN'.

Så skjedde det noko som førte til mange konspirasjonsteoriar i ettertid. Anders Limpar var ferdig med å leike basketspelar og hadde tatt på seg badebukse. Stupet hans inne i Wimbledon sin 16-meter imponerte dommaren såpass at han dømte straffe. Graham Stuart reduserte til 1-2.

Dette var likevel langt frå godt nok for Merseysidarane. Då timen var passert, leda nemleg Sheffield United 2-1 på Stamford Bridge. Jostein Flo scora det første målet. Barry Horne, som ikkje var nokon utprega målscorar, fann imidlertid ut at han skulle gjere sin del av jobben. Han deisa ballen i krysset på ein vanvittig volley frå 25 meter og laga var like langt. I det 83. minuttet fullførte Graham Stuart den elleville snuoperasjonen og Everton måtte no berre há hjelp av Chelsea.

På Stamford Bridge hadde også heimelaget utlikna og The Blades kjempa med sverdslag for å halde unna. Men i det 90. minuttet scora Mark Stein det avgjerande målet og Flo & co var fortapte.

Det blei skrike om kampfiksing og 'foul play', men uansett blei Everton verande i toppdivisjonen, 'by the skin of their teeth'.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Ryder, Can2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply