Litteratur

Alt som ikke passer andre steder.
User avatar

Topic author
Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Tenkte vi kunne opprette en egen litteratur-tråd , inspirert av boksøk, historiefortellinger og litteratur-etterlysninger blant annet.

Artig å høre om sjø-opplevelsene til @Cola2. Var du med flere turer Norge-Amerika? "Bare" som sønn eller matros e.l.?. Artige og fine historier du delte! :D
Poteter over bord :-| , testing -og utdeling av øl til de med lavere rang. :thumb_up:

Ser du refererer til "En sjøens helt" @Pancho P. Du har lest den? Kanskje noen andre også. Jeg likte den veldig godt, og slukte hele serien. Både historiefortellinger fra sjøen og landlov, og mye krigshistorie fra handelsflåten. Spennende, interessant og lærerikt.
post liked by: Pancho P, Cola2, Pangaea, Buchan, Pink Final, Blodfink, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

@Can2 Trur vi har diskutert fotballitteratur under 'Film, TV og musikk', men det er ikkje den mest diskuterte tråden😉 Har forresten ikkje lese Michelet sitt magnum opus enno. Har så mykje i bokhylla eg skulle ha lese og eit slikt svært verk krever både tid og innsats😅

Når det er sagt, var det Michelet og Solstad som vekte interessa mi for litteratur med sine herlege VM-bøker. Eg synest det fort blir kjedeleg å lese om fotball isolert frå samfunn, historie og anna populærkultur. Vil sterkt anbefale Ryszard Kapuscinski sin klassikar Fotballkrigen (The Soccer War). Den tar mellom anna for seg hendingane i VM-kvaliken i 1969 som førte til krig mellom El Salvador og Honduras.
post liked by: Pangaea, Can2, Pink Final, Blodfink, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

På den tiden min far seilte ute, så var det 1 år på, 3-4 mnd hjemme.
Siste gang jeg var med var før jeg skulle begynne i 1st klasse, ble bestikket av min far med platespiller og singler. Det var det året The Beatles slo igjennom, og husker at jeg fikk "Yesterday" og "Help"

Var jo lommekjent ombord på båten, så når kapteinen fikk sin sønn på besøk, ble det min oppgave å vise han rundt.
Kom opp på nest øverste dekk, og skulle opp på toppdekket som ikke hadde overbygg, og hadde en leider opp som var 90 grader.
Mistet håndgrepet og datt ned og min venstre over arm traff forhøyningen mellom tredekket, og metalldekket som var 1,5 cm høyere.

Var da på vei fra Amsterdam til Kiel, og hadde veldig vond. Så for meg var det å ligge urørlig hele natta og ikke bevege venstre arm.
Fremme i Kiel, opp på ett katolsk sykehus med nonner.
"Tull sa de, den er ikke hoven en gang, langt fra brukket". Fikk en annen låt etter røntgen bilde.
Men siden de gipset den fra skulderen og rett ned, kunne jeg ikke bruke fatle, så det ble å heise opp armen med skulderen.

Kom til USA, inn på sykehus for å ta gipsen, så viser det seg at bruddet hadde grot skeivt, så pr dags daga kan jeg ikke rette venstre arm like rett ut som høyre.
I USA ville de brekke opp igjen, men jeg strittet imot og nektet, fikk holde med gips en gang
post liked by: Pancho P, Can2, Pangaea, Buchan, Pink Final, Blodfink, Belfastboy
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

😲😲😲. Harde tak, @Cola2. No fekk eg også bekrefta fordommane eg har hatt mot tyske nonner🤨
post liked by: Cola2, Can2, Pink Final, Blodfink, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 595

@Cola2: Rett og slett fantastisk lesning! Føler sjøbris og fantomsmerter i armen når man leser 😅
post liked by: Pancho P, Cola2, Can2, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Båten het forøvrig M/S Norse Transporter, rederiets navn var Odd Godager.
Dette var den største båten, bredeste båt som gikk opp The Great Lakes til Detroid.
Husker ikke sikkert, men tror at vi måtte gjennom 5 sluser for å komme oppover.
Avstanden til kai -båt var at det ble firt ned 2x2 stokker som pumperter
The attachment Skjermbilde 2022-07-09 kl. 21.19.20.png is no longer available
Skjermbilde 2022-07-09 kl. 21.22.28.png
Skjermbilde 2022-07-09 kl. 21.22.28.png (80.56 KiB) Viewed 1365 times
Søsterskipet Norse Variant forliste skipet den 22. mars 1973 klokken 14 utenfor kysten av New Jersey i storm.
Kun én mann, Stein Gabrielsen, av en besetning på 30 overlevde ulykken. Han ble oppdaget 25. mars klokken 09.06. Gabrielsen hadde da oppholdt seg på to ulike redningsflåter i løpet av tre døgn i høy sjø, snøbyger og vind i orkans styrke. Klokken 11.50 ble han hentet opp av MT «Mobile Lube».


Har i ungdoms årene vært på 1 uke rekefiske utenfor Tromsø i skoleferien med min onkel, Aldri mere.
Ellers Danskebåten og Kiel ferga holder for meg nå :D
post liked by: Pangaea, Can2, Pancho P, Buchan, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Topic author
Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

@Pancho P Vi får vel på folkemunne kalle denne tråden "Litteratur med någå attåt". Jeg lærte jo blant annet at du hadde fordommer mot Tyske nonner. 😁 Må innrømme at hvis jeg skulle tippe hvem du hadde fordommer mot, ville ikke Tyske nonner vært høyt på lista. ☺️ Leste noen av Michelet-bøkene og hørte noen i bil som lydbok. Verdt både les og lytt. '86 boka fra VM leste jeg også med stor interesse. To så toatalt ulike personligheter, men med stor kjærlighet til fotballen!

@Cola2 Det var virkelig dramatisk! Du har opplevd mye - og i så ung alder også! Hørtes virkelig ille ut med den skaden. Skal si du har fått ditt av skader og uhell. Huff a meg. Det er likevel interessant å høre (lese) historiene! 👍
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pancho P wrote: 09 Jul 2022, 18:13 @C Vil sterkt anbefale Ryszard Kapuscinski sin klassikar Fotballkrigen (The Soccer War). Den tar mellom anna for seg hendingane i VM-kvaliken i 1969 som førte til krig mellom El Salvador og Honduras.
Settes opp på lista! 😀👍
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Cola2 Imponerende båt! Vil tro der var et eventyr på godt og vondt. Litt av en historie med han som ble reddet under dramstiske omstendigheter! 😮 Minner som sikkert er fine, men skjønner godt at man blir mettet også.
Last edited by Can2 on 10 Jul 2022, 00:01, edited 1 time in total.
post liked by: Cola2, Pancho P, Pink Final, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

@Can2
Ja da var jeg ung, i dag 62, og var udødelig når jeg var i Libanon som 20 åring i 1979-80 og 1982-83
Mange minner ligger dypt begravet, plutselig dukker de opp, Madurodam var ett av key ordene som fikk disse minnene frem.
Min mor og jeg reiste til Antwerpen for å mønstre på en ferie på båten med min far.
Kommer gående på brygga med min mor, 50 meter foran oss kommer det 3 stk i offiser uniform.
River meg løs fra min mor og løper i forveien, stopper halvveis, snur meg mot mor og spør "Hvem av disse er faren min?"
Tror det såret 2 stk, men som skrevet før var de ute å seilte i 1 år, og 3-4 mnd hjemme

En ting som var rart med meg, sikkert mye annet ohså ;) , var at jeg ble sjøsjuk første døgnet på båten, selv om den lå til kai.
Gikk over etter 1 døgn, og selv i sterk storm over Atlanteren ble jeg aldri syk.

Men 1 uke på rekefiske mange år etter var jeg sjøsjuk 3-4 dager av de 7 dagene, ikke når vi gikk ut fra havna.
Og den dag i dag er ikke jeg spesielt glad i reker. Det kommer av at når trålen heises opp, er rekene nesten hvite, så blir de kokt i saltvann fra sjøen, før fargen vi er vant til. Men smaken var forferdelig
post liked by: Pancho P, Can2, Buchan, Pink Final, Blodfink, Belfastboy, Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Fin tråd @Can2.
Vi har som nevnt over alt en fotball litteratur tråd.
Annen litteratur er minst like interessant.
Enig med @Pancho P i at ren fotball litteratur ikke gir nok i lengden.
Vil gjerne ha mer, som innblikk i samfunn, kultur, osv.
Liker bl.a å lese om da Manchester ble verdens første industri by.
Ikke minst studiene til Engels på midten av 1800 tallet.

Også enig med dere @Can2 og @Pancho P om bøkene til Michelet og Solstad.
Jeg var ekstremt anglofil fram til VM 1982.
Men det var helt umulig å ikke bli glad i spesielt Brasil og Frankrike under det VM.
Så selv om jeg i utgangspunktet var enig med Solstad, kjente jeg mer igjen av følelsene mine i delen til Michelet da boka kom.

Sluker det meste av historisk materiale.
Alt fra ren fakta, til dramatisert historie.
Roy Jakobsen, Alf R Jakobsen, Thor Heyerdahl, Johan Falkberget, Oscar Bråthen bare for å nevne fem av mine favoritter på lettlest nærhistorie sånn kjapt i farta.

Og @Cola2 - du er en helt fantastisk forteller 👏👏.
Faren min var også sjømann, før jeg ble født, første halvdel av 60 tallet.
Også bl.a fra Nederland (Rotterdam) til Canada.(opp kanalene der bl.a).
En gang ble det stor brann ombord ute i Nordsjøen.
Alle mann på dekk.
De klarte å slokke før de måtte i livbåtene, og kom seg til havn i Aberdeen.

Og ikke minst til Sør Amerika.
Der inflasjonen var så høy, og pengene så lite verdt at man bare ga en håndfull mynt om man kjøpte litt mat, tok trikken og sånt småtteri.
Ingen talte pengene, de var intet verdt allikevel.
post liked by: Belfastboy, Blodfink, Pangaea, Can2, Pancho P, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Har ikke jobbet på sjøen selv, men andre i litt eldre garde i familien har jobbet med det opp igjennom. Tråling i Russland (rundt 90-tallet, som var helt syke forhold), Sør-Amerika, Nord-Norge/Ishavet, hvalskyting for leeeeenge siden, og mer vanlig fiske i litt nyere tid. Mange sprettne historier for å si det pent.

Har ikke lest En sjøens helt selv, men jeg kjøpte et drøss av bindene til min far (men ikke hele serien til slutt om jeg husker riktig). Virket veldig spennende fra baksiden av bøkene :joy:

Mer generelt om litteratur, så har jeg lest veldig mye om internasjonal politikk opp gjennom årene, og i nyere tid har jeg blitt mer interessert i personlig utvikling, samt lest en del sci-fi/fantasy også. Nylig kjøpte jeg første boken i The Expanse-serien, fordi jeg syntes TV-serien var helt fantastisk, men har ikke lest så veldig mye i den enda. 100 sider kanskje.

Fotballbøker har jeg lest veldig lite av faktisk, selv om jeg har en del United-relaterte bøker stående i bokhylla. Nå i mer voksen alder setter jeg meg sjelden ned for å lese bøker :flaut: Blir oftere å ligge med mobilen i hånda når jeg legger meg, for å sjekke forumet for eksempel, haha, eller sitte med PCen ellers på dag i ledige stunder.

Kjempeflott med gode anbefalinger her da :)
post liked by: Can2, Pink Final, Pancho P, Cola2
User avatar

Topic author
Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Takk for det @Pink Final :thumb_up: Enig i at det er mye bra og interessant å lese. Må innrømme at noen fotballbøker/biografier har jeg lagt vekk halvveis pga. at de ikke engasjerte nok. Veldig fint med en enda større kontekst.

Roy Jacobsen har jeg vel bare lest "Vidunderbarn" av. En både morsom og historisk interessant bok om oppvekst i Oslo på 50-tallet. Alf. R. Jacobsen har jeg lest en roman om krigsår og oppvekst i et vær-hardt Nord Norge. Bra bok. Mener det er en del av en serie, men bare lest denne ene.

Forøvrig enig i at Frankrike og Brasil var de store trekkplastrene i VM 82'. Fikk stor sans for begge de lagene. Legendariske spillere og line-ups.

Artig å høre om deres foreldre som var på sjøen. Mange spennende og sjelsettende historier - og mye dramatikk! Tror jeg fikk sansen for det maritime fra filmer som "Mytteriet på Bounty" og flere romaner med sjøen som tema.
Last edited by Can2 on 10 Jul 2022, 23:49, edited 2 times in total.
post liked by: Cola2, Pancho P, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

@Can2
‘Mytteriet på Bounty’.
Så du også den på nrk slutten av 70 tallet?
Gikk som en liten serie den gang.
‘Tsarens kurér’ og ‘Røtter’ også.
Flere av de filmene som ga meg interesse av å lese bøkene senere.
(Ja, kjenner til at ‘roots’ ikke er så autentisk som vi trodde den var.
Interessant okke som).

Historie er utrolig interessant.
Og hvordan alt henger sammen.
Som feks at protestantismen indirekte åpnet for kapitalisme.
Katolisisme holdt jo folk i et mer puritiansk grep.
Å tenke fortjeneste var forbeholdt et ørlite toppsjikt i samfunnet.
post liked by: Pangaea, Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Savner veldig mye å lese bøker, men klarer ikke det i dag

Men som tidligere fortalt, jeg dømte hockey, og hatet å bruke hjelm.
Året 1987-88 fikk jeg og 3 andre Norske dommere tilbud å dra 2. Juledag på en 10-12 dagers dommer seminar i Chicago, USA.
Med dommere fra Sverige, Belgia, Østerrike, USA og Canada.
Og det var valgfritt å bruke hjelm, i Norge var det påbudt, jeg rett ned på shopping sentret og fikk kjøpt hårspray!!
Var ikke interessert i å bruke hjelm. Jeg var den eneste fra Europa som gjorde det.
Hadde nyttårsaften i Down-Town Chicago, og hadde fått beskjed dere går ikke 1, 2, 3 , 4 personer på gate, dere må være 8-10 sammen.
Første som blir kastet opp på panseret av en parkert bil er jo selvfølgelig meg. Jeg hadde tatt med meg øl flaska ut til 00:00 slaget, men siden jeg ikke hadde den i brun papir pose så tok politiet affære. Jeg fikk stotret frem I am from No-way, sorry Norway. De lot meg gå.

Mange år senere skulle vi ha ett jubileum i H/L for gutt/junior laget jeg hadde dømt, og de ville ha meg til å stå i mål.
Takket ett KRAFTIG NEI, det torde jeg ikke. Målvakten vi hadde, ett mål uten noen i, ett med målvakt, var han jeg hadde trent opp, og som senerere ble landslagskeeper for Norge, Torbjørn "Tobben" Orskaug.

Jeg skulle dømme, for det var det siste jeg hadde gjort før jeg ble coach for kjelkehockey landslaget, men UTEN hjelm.
Kampen ender uavgjort, så den går til straffer.
Siste straffe redder Tobben, begge lag skjøt straffene mot han, Tobben redder, jeg slår ut med hendene "No Goal"
Men han som tok siste straffa detter, treffer meg og jeg går ned med høyre del av hodet først.

Våkner til slutt opp, ber dem om å ikke støtte/bære meg, men de må til slutt hjelpe meg i garderoben.
For første gang i mitt liv, ber jeg om å bli kjørt på legevakta.

Utlands lege, mere opptatt å sy noen sting over høyre øye. Jeg sier mere viktig å ta røntgen, føler at kjeven er utenfor ledd.
Etter at han hadde sydd og sett på bildene, sier han at ingen ting galt med bildene, sykemelder deg til onsdag, dette var en lørdag. Jeg hever røsten og sier du skriver den ut for hele neste uke, og han går med på det og blir sendt ut.

Opp på Lørenbanen igjen, Egil "Bjerka" Bjerklund kjørte meg ned og opp.
Klarte ikke å spise eller noe. Tok så bena fatt og gikk hjem, 3 km som jeg ikke husker noe av.

Dagen etter våkner jeg at høyre side er større en en medisinball, klarer ikke beskrive smertene. Men klarer å la mine 3 Rottweilere gå ut i hagen.
Merkelig, men alle mine hunder, har min 14 hund nå, ikke maser når jeg er syk, men legger seg tett inntil meg å passer på meg.
Bestemmer meg å kontakte Legevakta til fredag, hvis det ikke blir bedre.

Torsdag blir jeg oppringt fra hun som var sjef på røntgen avdelingen. Og får beskjed å dra direkte til Ullevål sykehus.
Sier til henne, sorry kan ikke det, kommer en Oberst fra Forsvaret, (jobbet på IT-avd for Forsvarets Høgskole) som skal til USA og jeg må sette opp den nye PC´en før han drar på lørdag.
Får da klar beskjed at jeg hadde pådratt meg 6 kraniebrudd, det ene var 2 mm fra jeg hadde mistet synet på høyre øye, det andre var 6 mm fra at jeg hadde tatt kvelden.
Skal si at jeg bestilte taxi med en gang, full røntgenen av alt, men fikk beskjed frunnet utbrudd av ett eller annet, måtte jeg dra hjem og være tilbake 06:30 fredagen.

Sykemeld i 10 mnd, klarte ikke å se TV eller lese bøker/aviser før etter 2 år.

Fikk ett tilbakefall for 5-6 år siden, skjeil på trappa på vinteren, hode i smi jern rekkverket, -10 grader ute, våkner at hunden min sleiker på såret.
Og året etter skulle jeg skifte armene på 1 av 2 tak markiser jeg har, dermed en ny tur på legevakta.

Siste boka heg har lest er "Botta", fikk lest 70 sider å gikk rett ned for telling. Resten av boka brukte jeg 3 mnd på

Har kjøpt 2 bøker av Morten Mitsem ang Norsk hockey (til og med forhåndsbetalt dem får han ble ferdig)
8 bøker om Canadiske hocket målvakter. Ken Dryden, Jaquest Plant)
2 bøker fra UNIFIL Libanon, var der i 3 kontingenter 1979-80 og 1982-83 som VF på M113
Ikke klart å lese noe av dette,

Får jeg skriv fra staten i vanlig post, scanner jeg det og forstørrer det på skjermen.

Var jo litt litteratur og historie i dette innlegget. ;)
post liked by: Can2, Pangaea, Pink Final
User avatar

Topic author
Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Pink Final wrote: 10 Jul 2022, 22:05 @Can2
‘Mytteriet på Bounty’.
Så du også den på nrk slutten av 70 tallet?
Gikk som en liten serie den gang.
‘Tsarens kurér’ og ‘Røtter’ også
Det høres veldig kjent ut. Husker det var svart/hvitt og fengslende. (Slik jeg minnes det.) Ganske sikker på at det var omtrent på den
tida, ja. Fulgte med på "Roots" og "Tsarens kurer" jeg også. Det var litt ekstra stas siden jeg nok var litt for liten til egentlig å få lov å se det.

Det er mye som er spennende og se på historikken til. Som du nevner alt fra protestantisme, katolisisme og industri til arbeidere og kapitalisme. Har fått lyst til å lære mer om disse tingene. 👍
post liked by: Cola2, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Herre min hatt, @Cola2, det høres bare helt jævlig ut :sad: En så alvorlig hodeskade kunne vært "natta", og særlig når de ikke tok det i nærheten så seriøst som de burde. Godt det gikk bra, men du har virkelig vært uheldig med knall og fall. Ser jo nesten for meg Homer Simpson som faller ned en fjellside med hodet først i steiner og utsprang :(

Går det greit å høre på musikk eller lyd mer generelt? Vertfall når du ikke er rammet av migrene? I så fall kunne lydbok være et alternativ.
post liked by: Cola2, Pink Final
Post Reply