Savner veldig mye å lese bøker, men klarer ikke det i dag
Men som tidligere fortalt, jeg dømte hockey, og hatet å bruke hjelm.
Året 1987-88 fikk jeg og 3 andre Norske dommere tilbud å dra 2. Juledag på en 10-12 dagers dommer seminar i Chicago, USA.
Med dommere fra Sverige, Belgia, Østerrike, USA og Canada.
Og det var valgfritt å bruke hjelm, i Norge var det påbudt, jeg rett ned på shopping sentret og fikk kjøpt hårspray!!
Var ikke interessert i å bruke hjelm. Jeg var den eneste fra Europa som gjorde det.
Hadde nyttårsaften i Down-Town Chicago, og hadde fått beskjed dere går ikke 1, 2, 3 , 4 personer på gate, dere må være 8-10 sammen.
Første som blir kastet opp på panseret av en parkert bil er jo selvfølgelig meg. Jeg hadde tatt med meg øl flaska ut til 00:00 slaget, men siden jeg ikke hadde den i brun papir pose så tok politiet affære. Jeg fikk stotret frem I am from No-way, sorry Norway. De lot meg gå.
Mange år senere skulle vi ha ett jubileum i H/L for gutt/junior laget jeg hadde dømt, og de ville ha meg til å stå i mål.
Takket ett KRAFTIG NEI, det torde jeg ikke. Målvakten vi hadde, ett mål uten noen i, ett med målvakt, var han jeg hadde trent opp, og som senerere ble landslagskeeper for Norge, Torbjørn "Tobben" Orskaug.
Jeg skulle dømme, for det var det siste jeg hadde gjort før jeg ble coach for kjelkehockey landslaget, men UTEN hjelm.
Kampen ender uavgjort, så den går til straffer.
Siste straffe redder Tobben, begge lag skjøt straffene mot han, Tobben redder, jeg slår ut med hendene "No Goal"
Men han som tok siste straffa detter, treffer meg og jeg går ned med høyre del av hodet først.
Våkner til slutt opp, ber dem om å ikke støtte/bære meg, men de må til slutt hjelpe meg i garderoben.
For første gang i mitt liv, ber jeg om å bli kjørt på legevakta.
Utlands lege, mere opptatt å sy noen sting over høyre øye. Jeg sier mere viktig å ta røntgen, føler at kjeven er utenfor ledd.
Etter at han hadde sydd og sett på bildene, sier han at ingen ting galt med bildene, sykemelder deg til onsdag, dette var en lørdag. Jeg hever røsten og sier du skriver den ut for hele neste uke, og han går med på det og blir sendt ut.
Opp på Lørenbanen igjen, Egil "Bjerka" Bjerklund kjørte meg ned og opp.
Klarte ikke å spise eller noe. Tok så bena fatt og gikk hjem, 3 km som jeg ikke husker noe av.
Dagen etter våkner jeg at høyre side er større en en medisinball, klarer ikke beskrive smertene. Men klarer å la mine 3 Rottweilere gå ut i hagen.
Merkelig, men alle mine hunder, har min 14 hund nå, ikke maser når jeg er syk, men legger seg tett inntil meg å passer på meg.
Bestemmer meg å kontakte Legevakta til fredag, hvis det ikke blir bedre.
Torsdag blir jeg oppringt fra hun som var sjef på røntgen avdelingen. Og får beskjed å dra direkte til Ullevål sykehus.
Sier til henne, sorry kan ikke det, kommer en Oberst fra Forsvaret, (jobbet på IT-avd for Forsvarets Høgskole) som skal til USA og jeg må sette opp den nye PC´en før han drar på lørdag.
Får da klar beskjed at jeg hadde pådratt meg 6 kraniebrudd, det ene var 2 mm fra jeg hadde mistet synet på høyre øye, det andre var 6 mm fra at jeg hadde tatt kvelden.
Skal si at jeg bestilte taxi med en gang, full røntgenen av alt, men fikk beskjed frunnet utbrudd av ett eller annet, måtte jeg dra hjem og være tilbake 06:30 fredagen.
Sykemeld i 10 mnd, klarte ikke å se TV eller lese bøker/aviser før etter 2 år.
Fikk ett tilbakefall for 5-6 år siden, skjeil på trappa på vinteren, hode i smi jern rekkverket, -10 grader ute, våkner at hunden min sleiker på såret.
Og året etter skulle jeg skifte armene på 1 av 2 tak markiser jeg har, dermed en ny tur på legevakta.
Siste boka heg har lest er "Botta", fikk lest 70 sider å gikk rett ned for telling. Resten av boka brukte jeg 3 mnd på
Har kjøpt 2 bøker av Morten Mitsem ang Norsk hockey (til og med forhåndsbetalt dem får han ble ferdig)
8 bøker om Canadiske hocket målvakter. Ken Dryden, Jaquest Plant)
2 bøker fra UNIFIL Libanon, var der i 3 kontingenter 1979-80 og 1982-83 som VF på M113
Ikke klart å lese noe av dette,
Får jeg skriv fra staten i vanlig post, scanner jeg det og forstørrer det på skjermen.
Var jo litt litteratur og historie i dette innlegget.