EM Kvinner 2022

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
Post Reply

Deleted User 595

Det med at kvinnehåndball er mer populært er enn norsk/dansk myte som har opphav fra storhetstiden på 90-tallet.

Da var norsk og dansk håndball i en særklasse internasjonalt, sammenlignet med herrene, som sleit.

TV2 og NRK la og mye penger i dekningen av kvinnehåndballen, som gav det stor status. Det ble en folkeidrett.

Hvem husker vel ikke Breiviks landslag? Cecilie Leganger? Kjersti Grini? Mia Hundvin? Anja Andersen? Bækkelaget?
Det var en gullalder, der kvinnehåndballen i Skandinavia var mer populær. Veldig gøy tid for damene, og folket!

Så har herrehåndballen tatt store steg de siste 15 årene, samtidig som damene fortsatt er kjempegode. Altså en rimelig likestilt idrett per nå, rent kommersielt.

De som hevder at kvinnene er bedre enn herrene, gjør for det første en banal og urettferdig sammenligning. For ikke å nevne hvor direkte feilaktig det er. Internasjonal damehåndball kan sammenstilles fysisk med ungdomshåndball for gutter, rent fysisk og teknisk. Det er ikke et sleivspark mot kvinner, men mer enn korreks til de som påstår noe annet. Da må de ta seg en tur og se begge deler live.
Last edited by Deleted User 595 on 12 Jul 2022, 16:33, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, Pancho P, Pangaea, Belfastboy, Ryder, Torquemada, Cola2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

@Sir Alfie Rey

Eller så kan du faktisk komme med noe som underbygger påstanden din. Ting er ikke fakta fordi du hevder det er fakta.

Men nok om dette, tilbake til EM.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Litt på siden, men Anja Andersen var datidens Ronaldo for håndballen.

Anbefaler å se videoer av henne. For et ikon, og rå atlet.
Den mest tekniske håndballspilleren jeg har sett.

Kunne finne på å heade ballen i mål. Fant og opp en haug av finter og finurlige avslutninger som få har kopiert siden. Alt fra piruetter, til baklengsavslutninger, lobber med ballen bak rygg, avslutninger mellom egne bein, perverse skruballer med sprett. Rett og slett som å se en ung Ronaldo dra frem nye finter i hver kamp.

Var og en urokråke, men absolutt en stjerneatlet.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea, Cola2, Can2, Belfastboy
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Blitt håndball tråd dette jo 😅.
Hva som er best er subjektivt.
Liker kvinnehåndball best selv, nettopp fordi det går saktere og er lettere å følge.

Ellers gøy med landslaget alt fra tidlig 80 tall.
Den gang keeperen til Glassverket sto (Glosimot?) og Gjerpen samt Sverresborg og Skjetne? var storklubbene.
For ikke å snakke om Soul OL 1988.

Ellers tror jeg Oppsals herrelag med Pål Bye & co fra 70 tallet ville likt å bli omtalt som severdige.
Gjorde det bra også i Europa.

Hva fotball angår liker jeg herrefotball klart best.
Men synes jentene fortjener ros.
De har kjempet i motvind mot macho kulturen i alle år.
Jeg forventer ikke å få se herrefotball når damene spiller.

Edit: Turid Smedsgård het keeperen til Glassverket.
Kristin Glosimot spilte ute for Bækkelaget selvsagt.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Cola2, Pangaea, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

GBailey wrote: 12 Jul 2022, 16:40 Litt på siden, men Anja Andersen var datidens Ronaldo for håndballen.

Anbefaler å se videoer av henne. For et ikon, og rå atlet.
Den mest tekniske håndballspilleren jeg har sett.

Kunne finne på å heade ballen i mål. Fant og opp en haug av finter og finurlige avslutninger som få har kopiert siden. Alt fra piruetter, til baklengsavslutninger, lobber med ballen bak rygg, avslutninger mellom egne bein, perverse skruballer med sprett. Rett og slett som å se en ung Ronaldo dra frem nye finter i hver kamp.

Var og en urokråke, men absolutt en stjerneatlet.
Absolutt, hun var en kjempegod spiller. Var litt Cantona på en måte. Skikkelig karismatisk urokråke, som var ganske utypisk for sporten. Og som du sa, så var dette en gullalder for skandinavisk kvinnehåndball. Norge har ikke akkurat gjort det dårlig etterpå heller, men de har vel likevel ikke helt samme posisjon som laget hadde på 90-tallet.

Men ja, sikkert best å gå tilbake til EM i fotball :D Nye kamper i dag, og Danmark skal spille mot Finland ser jeg, før det blir storoppgjør mellom Tyskland og Spania. Begge de to er gode nok til å vinne hele sulamitten fra det (lille) jeg vet.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Svak kamp hittil mellom Danmark og Finland. Få sjanser så litt kjedelig å se på, og mange dårlige avgjørelser, og delvis for mye "ego" spill i stedet for å "se" pasninger. Signe Bruun, som spiller for United, har vært ganske så anonym, og Haarder har i grunnen ikke vært så imponerende heller. Men så fikk begge lagene bank i første kamp, så de er kanskje litt redde for å tape denne også, for da er det game over. Danmark er klart best, men har som sagt ikke skapt noe særlig likevel.
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ser på lagoppstillingen til Island i kampen mot Italia (som endte 1-1), og kunne ikke annet enn le litt. Vi har vært innom språk-"greier" om Ten Hag :P

Arnardottir
Brynjarsdottir
Gisladottir
Gunnarsdottir
Jonsdottir
Jonsdottir
Sigurdardottir
Thorvaldsdottir
Vidarsdottir
Viggosdottir
Vilhjalmsdottir

Konsistent :D

Bare én kvinne i troppen som ikke har et slikt navn: E Jensen. Selv treneren har det, med navn T. Halldorsson.
post liked by: Can2, Pink Final, Pancho P
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

😄 Synes det er fascinerende hvor lojale de er med parentonym på Island @Pangaea
Tror ikke det er lov med kun slektsnavn uten parentonym først.
Og om de bytter etternavn ved å feks gifte seg utenlands, må de bytte tilbake til parentonym når de bosetter seg på fotballøya (sagaøya) igjen.

Håper de går videre fra gruppa.
Blir tøft med Frankrike i siste match.
post liked by: Can2, Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

@Pangaea og @Pink Final. Det er vel ei ordning som gjer at faren ikkje skal snike seg unna foreldreansvaret😉 Apropos det. Eg har prøvd å slå på tromma til Paul McGrath i det siste og eg kom over historien om dei første leveåra hans.

Mora, Betty, kom frå ein konservativ irsk familie mens faren var ein nigeriansk medisinstudent som studerte i Dublin. Etter ein kort affære blei Betty gravid, mens faren til Paul fordufta før guten blei fødd. Stakkars Betty var no i ein kinkig situasjon. Ikkje berre var ho gravid utanfor ekteskapet, men faren var i tillegg afrikansk, noko som ikkje vidare blei akseptert i det strengt katolske irske samfunnet.

Løysinga for Betty McGrath blei å reise til London for å føde før familien hennar fekk nyss i det. Paul blei fødd og mora blei forsøkt overtalt til å adoptere bort sonen, noko ho nekta. Men då ho etterkvart flytta heim til Irland blei vesle Paul tatt frå ho med makt. Han blei plassert i ein fosterheim, men etter nokre år blei Betty kontakta fordi Paul var så ustyrleg at ingen rådde med han. Paul fekk vere heime i nokre dagar før han blei plassert på barneheim.

Eg er ingen psykolog, men det er mogleg å skjønne kvifor Paul McGrath sleit med diverse indre demonar i vaksne år. Det er dessutan ekstra vakkert når slike som han vert heltar, slik som i New Jersey i 1994.
post liked by: Can2, Ryder, Pink Final, Cola2, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Morro og interessant med Islandske navn og navnehistorikk. 👍 Dessuten lærte jeg et nytt ord i dag av @Pink Final Parentonym 🙂

Utrolig historie om McGrath @Pancho P ! Tøffe kår for mor og barn. Vanskelige tider, enda det ikke er så lenge siden. Slike historier gjør inntrykk, ja! Helt enig, det er noe helt spesielt med de som blir helter, egentlig mot alle odds.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Heilt klart, @Can2. Og for å vende tilbake til temaet for tråden. Det er kjekt at kvinnene endeleg har fått meir fokus og popularitet etter mange års kamp.
post liked by: Pink Final, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Målene måtte ha vært over 20cm høyere, og over 60cm breiere hvis mannlige målvakter skulle ha hatt samme forutsetninger som kvinner. Tenker at det hadde kommet til å blitt en del fler mål da.

Jeg synes det er god underholdning å se på de beste lagene i kvinnefotball, men fremdeles er det for store individuelle forskjeller i ferdigheter. Det tror og håper jeg kommer til å endre seg ved at det er blitt mer fokus på kvinnefotball fra de store klubbene. Klubbene her hjemme må nok heve seg mange hakk hvis vi skal kunne stille et landslag med høyt nivå.
post liked by: Pink Final, Cola2, Can2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Det stemmer @Torquemada.
Vi diskuterte det på en tidligere side.
Synes også at det er bra de store klubbene satser på damefotball.

Landslaget vårt var godt på 80 og 90 tallet.
Mye fordi Norge var tidlig ute med damefotball.
Flere av klubbene som dominerte den gang er borte, eller har lagt ned damelaget, som Bøler.

Asker, BUL, Bøler, Klepp, Sprint/Jeløy, Nymark og Trondheims/Ørn er blant klubbene jeg husker fra kvinnefotballens barndom.
Litt senere Amazon Grimstad, Setskog/Høland og nordnorske Medkila, Grand og Fløya.
Med Janne Andreassen (Bøler), Mariann Mortensen (BUL), Heidi Støre (Sprint) og Gunn Nyborg (Asker) navn som sitter fremdeles.
Noen av disse dro til Nikko i Japan for å bli proffspillere.

Senere kom Ellen Scheel, Linda Medalen og ikke minst Hege Riise.
Sistnevnte et teknisk vidunder med ball.
Som overtar landslaget leste jeg over her.

Kvinnenes fotball er noe annet enn guttas fotball.
Unner dem alt det beste.
I kveld er det Norge - Østerrike.
post liked by: Cola2, Pangaea, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg har aldri fulgt kvinnefotballen spesielt nøye, men sporadisk opp gjennom årene. Tror det var et mesterskap for 5-6 år siden der jeg ble sittende å tenke at her har det skjedd en kraftig nivåheving fra hvordan det var på 90-/tidlig 00-tall. Ikke minst er tempoet blitt veldig mye høyere, kombinert med høyere teknisk nivå. Brasilianske Marta var først ute - hun drev jo med en helt annen idrett i flere år, men tror ikke hun ville skilt seg så voldsomt ut i dag.

Vil tro det henger sammen med profesjonaliseringen av sporten også på kvinnesiden, der en ny generasjon toppspillere har kunnet leve av å spille fotball. I tillegg er selvsagt mye av apparatet rundt også hatt en tilsvarende nivåheving. Ikke minst er det kommet profiler som fungerer både som forbilder og publikumsmagneter. At toppklubbene på herresiden også har tatt kvinnefotballen inn hjelper også. I Norge hjelper det veldig på interessen at lag som RBK, Brann og Vålerenga har fått sine egne kvinnelag. Interessen rundt RBK i Trondheim er for eksempel mange ganger større enn da laget het Trondheims-Ørn.

Jeg kan være enig i at man ikke skal blåse opp interessen kunstig, og kvinnefotballen kommer neppe til å nærme seg mennenes markedsverdi. Men vi ser jo at interessen vokser organisk, noen små steg om gangen.

Blir spennende å se i kveld om de klarer å riste av seg sjokket etter England. Kan fort bli enten/eller, enten ødela braktapet all selvtillit, eller så er det full tenning. Usikker på om Sjögren har pondus til å snu dette. Men han kan jo starte med å la spillerne starte i sin foretrukne posisjon, til nå er både f.eks Graham og Blakstad brukt i helt andre posisjoner enn de er vant med.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pangaea, Can2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote: 15 Jul 2022, 09:30 Med Janne Andreassen (Bøler), Mariann Mortensen (BUL), Heidi Støre (Sprint) og Gunn Nyborg (Asker) navn som sitter fremdeles.
Noen av disse dro til Nikko i Japan for å bli proffspillere.

Senere kom Ellen Scheel, Linda Medalen og ikke minst Hege Riise.
Sistnevnte et teknisk vidunder med ball.
Som overtar landslaget leste jeg over her.
Takk, mange velkjente navn her som jeg husker fra 90-tallet. Hege Riise var rågod som du skriver, og mener hun ble stemt fram som verdens beste spiller. Husker også Ann Kristin Aarønes. Hadde en veldig morsom målfeiring, og det ble mange av de :)

Det var kanskje på andre siden av 2000, men det ble forsøkt etablert en profesjonell liga i USA, og mange av våre kvinner reiste da dit, inkl Riise og Aarønes. Det ble vel ikke den helt store suksessen, og spillerne reiste etter hvert andre steder, og nå har vi fått store lag og profesjonelle ligaer i Europa. Som hos gutta, så har på en måte England blitt en smeltedigel, med drøssevis av landslagsspillere fra ulike land og verdensdeler, men først og fremst europeiske. Lyon har vært ledende lenge i CL, og nå kommer Barcelona med et knakende godt kvinnelag også. Mye som skjer, og tror populariteten vil fortsette å vokse framover. Så håper jeg selvsagt United klarer å komme seg til CL. Herrene også for den del! :D
post liked by: Pink Final, Can2, Cola2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Norge ser ikke spesielt mye bedre ut enn Østerrike foreløpig. Syrstad Engen sliter på midten, temposvak. Og det virker panisk bak der når Østerrike angriper.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Keeperen stakkars au, Guro P...
post liked by: Can2
LUHG!
Post Reply