EM Kvinner 2022

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14834
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23961
Liker mottatt: 20017

GBailey wrote: 11 Jul 2022, 22:46 . Graham virker særdeles oppskrytt
Enig, henne har jeg fulgt med på etter hypen i medier etc. Ser at hun får til et raid i ny og ne, men i CL-finalen f.eks. var hun lite god. Men hun har sikkert hatt gode kamper jeg ikke har sett.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4829
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2725
Liker mottatt: 11187

@GBailey Graham er blant CL-finalist Barcelonas beste og mest betrodde spillere. Sånn er det bare, selv om det ikke ser sånn ut i dag.

Vi har en håndfull som spiller mot disse engelske jentene hver uke og er omtrent på samme nivå. Så mangler Norge bredden og har altfor mange svake punkter, såpass mange at vi aldri var noen EM-favoritt. Laguttak og formasjon var feil, Sjögren nekter å justere noe som helst før det står 0-6.
Så er det selvsagt også en mental kollaps som er utilgivelig, og som spillerne må ta ansvar for.

Spilles denne kampen 10 ganger taper vi selvsagt ikke like mye hver gang. Kanskje vinner vi til og med et par av dem.
post liked by: Pangaea, Belfastboy, Can2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2624
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13776
Liker mottatt: 8903

Nei, for all del, @GBailey. Eg prøver ikkje å legge all skulda på den stakkars svensken, men heile taktikken verka ekstremt naiv og det såg ut som om fleire av spelarane verka utilpasse i rollene sine. Eg har som nemnt null peiling på kven som vanlegvis er gode og ikkje, kva posisjonar dei spelar i etc, men eg synest det er rart at ein går gjennom ein omgang med skambank utan å gjere eit einaste taktisk grep.

Elles bør det sjølvsagt vere rom for kritikk utan at du eller andre skal stemplast for å vere dette eller hint. Vart imponert over England og ser mykje heller på kvinnelaget deira i framtida enn det urkjedelege herrelaget. No har eg sett éin kamp i EM for kvinner og eg tippar det er akkurat éin meir enn det eg kjem til å sjå av VM i Qatar.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Belfastboy, Ryder, Can2, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4122
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 18055
Liker mottatt: 11726

Er man ikke påskrudd, så hjelper det fint lite med taktiske grep.
Uansett herrer, damer, ligakamp eller mesterskap.

Etter en bra første omgang mot Nord-
Irland så skrudde de av i andre omgang og da var det jevnt mot EMs antatt dårligste lag.
post liked by: Pancho P, Blodfink
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 897
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 8120
Liker mottatt: 2667

Når vi først møtte veggen, så gledet jeg meg over Russo-mål. 😁 *Enkelt skrudd sammen*. 😎
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Vi er helt sikkert for dårlige i for mange ledd. Når det er sagt, så ble trenertaktikkken og laguttak sterkt kritisert allerede før kampen. Så det er ikke bare etterpåklokskap å kritisere trenerteamet.
post liked by: Pancho P, Ryder, Cola2, Pangaea, Pink Final, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7760
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28144
Liker mottatt: 18666

Fikk ikke sett matchen, men ser det ble total ydmykelse.
Jeg får ikke sett mye av kvinne EM, men opprettet tråden slik at vi kan diskutere mesterskapet.
Håpet en eller to kvinner også ville delta.
Skrev at de i tilfelle måtte tåle motbør på rene meninger.
GBailey wrote: 11 Jul 2022, 22:27 Er det lov å si at jeg synes nivået er skremmende dårlig?
Ikke for å være slem, bare påpeker det jeg observerer.
Henger meg heller ikke opp i resultatet. Ser mer på spillet, bevegelsene og hurtigheten (eller mangel på sådan).

I første kamp slo vi et uhyre svakt Nord-Irland. Gøy å vinne, men så lite tegn på at nivået er høyt.

Nå blir vi sønderknust av et England-lag som er langt fra verdens beste.

Ada Hegerberg er svært god teknisk, og smart. Hun beveger seg i riktige rom, og kompenserer for manglende hurtighet og styrke med en slepen teknikk og smarte bevegelser. Ellers sliter jeg med å finne kvaliteter som tilsier høyt nivå. Skal ikke si noe om målvakten... Da blir det vanskelig å ikke bli for krass.

Thorisdottir hadde ikke startet på det lokale G15-laget. Og det sier jeg ikke for å provosere. Det er en dønn ærlig analyse... dessverre. Det hadde rett og slett vært fysisk og teknisk umulig for en slik spiller å hevde seg med de guttene.
Selvsagt er det lov å mene nivået er dårlig.
Vi kan ikke bli så politisk korrekte at det ikke skal være lov å påpeke hva man mener.
Allikevel må jeg spørre:
Hva sammenligner du med?
Med kvinnefotball eller med herrefotball?
Ser du nevner det lokale G15 laget.
Ikke for å henge deg ut, men redd slike utsagn kan skremme bort evt kvinner i å delta her.

Det er biologiske forskjeller som tilsier at man ikke kan sammenligne dame og herrefotball.
Fotball er tilpasset menn.
Både banestørrelse, størrelse på mål, størrelse og tyngde på ball, antall minutter spilt osv.

Skulle man sammenligne burde menns bane vært 25 meter lenger, 17 meter bredere, målet 25 cm høyere og 60 cm bredere, og ballen like stor og tung som en basketball.
(Basert på artikler om emnet).

Så ikke matchen som sagt.
Så kan ikke vurdere den.
Fint du skriver din oppriktige mening.
Det må være lov å kritisere kvinnenes fotball matcher.
Men redd om vi kjører sammenligning mot fotball for menn, så går vi i en tradisjonell maskulin felle.

(Skrevet av en som elsker den maskuline arbeiderklasse fotballen).
post liked by: Buchan, Pancho P, Can2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7760
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28144
Liker mottatt: 18666

Ikke knyttet direkte mot EM 2022.
Mer mot at fotball i motsetning til mange andre idretter ikke er feminint tilpasset.

Verken på banen, på tribunen og ikke minst i media.
(Media har en lang vei å gå.
@håkon aaberge på United.no er et glimrende unntak).
På tribunen:
Helt til langt ut på 1990 tallet fantes det ikke kvinnetoaletter under Store Stå, Bislett.
De måtte inn på herretoalettet, med alt det medførte av kommentarer.

Engelske (og sikkert i andre land) ståtribuner var tilpasset menn.
En tettpakket ståtribune krevde en viss muskelmasse for å stå i mot presset fra mengden.
Derfor besto gjerne publikum på disse av menn mellom 15-50 år.
Det var egne båser for mindre gutter.
Kvinner fantes det nesten ikke.
Toalettene var discusting, og sjeldent/aldri egne toaletter for kvinner slik jeg husker det.

Ute på banen/arenaen har man tatt biologiske hensyn i nesten alle idretter.
I håndball spiller damer med en mindre ball.
De løper kortere distanser i eksempelvis hekkeløp.
Den lengste distansen i langrenn er kortere.
Kvinneidrett kan ikke sammenlignes med menn.
Menn er sterkere og større i snitt.
Så kvinners idrett bør tilpasses kvinner, og sammenlignes med kvinner mener jeg.

I noen idretter, som håndball har kvinner oppnådd å ikke sammenlignes med menn.
I fotball har vi et stykke å gå.

For egen del elsket jeg den tøffe maskuline britiske fotballen, med dueller og kriging om hver ball.
Fysisk fotball.
Alltid likt spillere som Jones, Vidic, Whiteside, Moran.
Det har vært en prosess å godta at den type spill er på vei ut, til fordel for et mer sofistikert spill.
Nå anses gjerne erkeengelsk fotball som noe primitivt, noe for den enkle sjel.
Som ikke kan så mye om fotball 😊

Det tok feks sin tid før jeg innså at en gammeldags klarering fra midtstopper ikke lenger er en god løsning.
Fremdeles ligger jeg på etterskudd ifht mange yngre supportere i å lese den taktiske og teoretiske biten av fotball.

Elsket som sagt det ‘gamle spillet’.
Fotball for damer kan aldri bli like fysisk som for menn.
Selvsagt fullt lovlig å mene at kvinnefotball ikke er underholdende.

Uansett bør vel kvinner sammenlignes med kvinner og ikke menn i den rent fysiske delen av spillet vi elsker?
post liked by: Ryder, Buchan, Pancho P, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Kvinnefotballen har klart kommet litt på vei. Er mye bedre enn for bare 10 år siden. Men det er fremdeles milevis unna nivået man har på gutta.

Jeg er litt lei av at dette likestillings greine har gått over styr. Ingen har noe imot likestilling. Men det må være et like bra produkt. Å det er det ikke. Jeg tviler på at det noensinne vil bli det heller.

Så frem til de klarer å evt få et bra nok produkt så må man tåle å høre at det er for dårlig.

Jeg ser helt ærlig høyere nivå i lavere div i norge.
Glory Glory Manchester United!!!!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7760
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28144
Liker mottatt: 18666

At nivået øker akkurat som på herresiden er klart.
Lov å mene at nivået generelt sett ikke er bra nok
Og i hvert fall lov å kritisere enkelt matcher, akkurat som gutta må tåle slik kritikk.

Jeg mener både personlig og på vegne av et seriøst forum at kvinnefotball bør få samme respekt som herrefotball.
(Merk, ingen her har vært respektløse).
Kvinner skal møtes med samme respekt som menn.
Sånn sett bør det være likestilling.
Ellers bør ikke nødvendigvis kvinner skulle behøve å møtes med forventninger om kjønnsrollebytte på banen.
De kan generelt sett ikke sparke like langt, løpe like fort, hoppe like høyt eller kaste seg like langt som menn.
Kvinner må vurderes som kvinner, ikke som menn.

Feks så foregår spillet deres på mindre flater, ikke så ofte lange pasninger som vender spillet.

Et forsøk på å se fotball og EM fra kvinners side som mann 😇
Edit:
Angående respekt og likestiling.
Sørlandet ble lenge omtalt som fotballens mørke fastland.
Dessverre kan det se ut som det gjelder fremdeles på kvinnesiden.
Studier av de to største avisene der, viste betydelig omtale forskjell på regionens herre og kvinnelag hva respektfull omtale angår.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Can2, Pangaea, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2624
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13776
Liker mottatt: 8903

@Sir Alfie Rey Kva må til for at kvinnefotballen skal bli eit "like bra produkt" som herrefotballen? Like høg kvalitet med tanke på fart, intensitet, pasningar osv? I så fall meiner eg du stiller urealistiske krav. Skal vi stille same krav til Johaug som dei mannlege skiløparane? Skal vi ikkje sjå på kvinnetennis fordi kvinnene ikkje slår like hardt som mennene? Herrehåndball held nok ein høgare "kvalitet" enn kvinnehåndball, men skal ein slutte å sjå på kvinnehåndball for det? Ein kan vel sjå på begge deler sjølv om premissa er ulike?
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Ryder, red, Can2, Pangaea, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Pancho P wrote: 12 Jul 2022, 09:44 @Sir Alfie Rey Kva må til for at kvinnefotballen skal bli eit "like bra produkt" som herrefotballen? Like høg kvalitet med tanke på fart, intensitet, pasningar osv? I så fall meiner eg du stiller urealistiske krav. Skal vi stille same krav til Johaug som dei mannlege skiløparane? Skal vi ikkje sjå på kvinnetennis fordi kvinnene ikkje slår like hardt som mennene? Herrehåndball held nok ein høgare "kvalitet" enn kvinnehåndball, men skal ein slutte å sjå på kvinnehåndball for det? Ein kan vel sjå på begge deler sjølv om premissa er ulike?
Ja selvsagt må de være like bra på de punktene.

Urealistiske krav ? Altså. Først og fremst må man ha et bra produkt for å kreve at man skal få like bra betalt osv.
Å bare se på håndballen. Der er det kvinnene som er det beste produktet. Så det du sier der stemmer rett og slett ikke.

Poenget her er at de ikke har rett til å klage på for lite penger og pr så lenge de har et elendig produkt. Sånn er det bare.
post liked by: Sir Alfie Rey
Glory Glory Manchester United!!!!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4122
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 18055
Liker mottatt: 11726

Godt poeng @Pink Final og @Pancho P
👍
post liked by: Pink Final, Can2, Belfastboy
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2624
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13776
Liker mottatt: 8903

Har ikkje fått med meg at dei har krevd like høg lønn, like mykje PR osv. Du hevdar at kvinnehåndballen er eit betre produkt enn herrehåndballen? Kva kriterier legg du til grunn her? Eg ville vere villig til å vedde ganske store summar på at det beste herrelandslaget ville ha slått det beste kvinnelandslaget ettertrykkeleg. Er det ikkje lenger "kvalitet" som er avgjerande for kva som er eit godt produkt eller ikkje?

Om du meiner at f.eks. dei kvinnelege skiløparane, fotballspelarane, boksarane etc skal forventast å halde same fysiske nivå eller "kvalitet" som mennene, legg du lista urealistisk høgt.
post liked by: Pink Final, Can2, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7760
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28144
Liker mottatt: 18666

Vi ser at kvinnefotball tiltar i popularitet.
Det pågående EM er et godt eksempel.
Fullsatte tribuner og stor stemning.
I Italia og i Spania er det mye folk på ligamatcher.
Altså har de der klart å skape et produkt folk vil ha.

Jeg prøvde over her å billedliggjøre hvordan den britiske fotballen har forherliget og prioritert det maskuline.
(Noe jeg selv har sansen for).
Fremdeles er vi nok preget av det, om vi forventer at kvinner skal utføre samme type fotball som menn.

Kanskje litt useriøs sammenligning jeg drar nå.
Men hvordan ville en svær muskelbunt av en mann gjort det i rytmisk sportsgymnastikk? 😜
post liked by: Pancho P, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4492
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2943
Liker mottatt: 9739

Sir Alfie Rey wrote: 12 Jul 2022, 09:53 Ja selvsagt må de være like bra på de punktene.

Urealistiske krav ? Altså. Først og fremst må man ha et bra produkt for å kreve at man skal få like bra betalt osv.
Å bare se på håndballen. Der er det kvinnene som er det beste produktet. Så det du sier der stemmer rett og slett ikke.

Poenget her er at de ikke har rett til å klage på for lite penger og pr så lenge de har et elendig produkt. Sånn er det bare.
For å bruke eksempelet med håndball, herrene holder et langt høyere nivå på sitt spill enn damene. Først og fremst på grunn av at håndball er en svært fysisk sport, i langt større grad enn for eksempel fotball. Men likevel så mener du at det er kvinnene som er det beste produktet?

Og for å snu litt om på spørsmålet til @Pancho P, er det sportslige produktet utelukkende definert av sportslig kvalitet? Eller kan det være andre faktorer som også påvirker produktet? Jeg vet i alle fall hva jeg lander på.

Når det kommer til kvinnefotball så har det vært en kvalitetsmessig løft det siste tiåret. Det har også vært større investeringer inn i kvinnefotballen. Dersom du ser på lagene i England så drar de tilskuertall på linje med et norsk eliteserielag. Tottenham hadde litt i overkant av 8000 i 2019.
post liked by: Pancho P, Pink Final, RedTrafford, red, Pangaea, Can2, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply