Kaptein?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Hvem bør være kaptein i United?

Harry Maguire
1
5%
Cristiano Ronaldo
2
11%
David de Gea
6
32%
Bruno Fernandes
8
42%
Noen andre
2
11%
 
Total votes: 19
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Virker som det ligger i kortene at det kan bli en endring neste sesong. Eller om ikke en endring, så vertfall en avstemming blant spillerne om hvem de vil ha. Mener å ha lest at ten Hag også gjør det på den måte, samme som Rangnick (når han er fast manager).

Hvem tror du blir kaptein neste sesong?
Hvem burde (heller) være kaptein?

Naturligvis inkluderer valgene Harry Maguire også.

Selv om jeg vanligvis ønsker kapteinen litt lenger fram i banen, så tenker jeg faktisk at David de Gea kunne blitt en god kaptein. Rutinert, godt respektert internt, sier fornuftige ting eksternt, og er kanskje en type som kan samle folk i en dessverre splittet garderobe.
post liked by: Pancho P, Can2

Deleted User 595

Synes Ronaldo eller de Gea er de naturlige valgene.
På lang sikt skulle vi gjerne hatt en midtbanegeneral som kaptein, men det må komme senere.
post liked by: Cola2, Pancho P
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

La inn en avstemning på toppen av tråden, det kan være interessant å se hva folk mener.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Stemte på Bruno. Sannsynligheten for at verken Ronaldo eller De Gea er i klubben om et år, er ganske stor. Tror det er en fordel at kapteinen «følger» Ten Hags prosjekt gjennom flere år.

Bruno har mange av kvalitetene en kaptein bør ha: Verbal, vinnerskalle, slutter aldri å jobbe. Mange synes han styrer på for mye i motgang, der er jeg litt uenig - vi trenger flere spillere som blir forbanna når vi taper, ikke færre. Det største ankepunktet mot ham er at han nok mangler taktisk disiplin og bli for gung-ho, en kaptein bør ha en viss oversikt og litt is i årene.

Men jeg aner ikke hvordan han oppfattes av de andre, å være kravstor faller ikke alltid i god jord. En kaptein trenger ikke være bestekompis med alle, men de må ha en naturlig autoritet som medspillerne respekterer, ellers er det dødfødt (se Maguire i år). Og vi vet fortsatt lite om hvem som var splittende eller samlende sist sesong.

Synes vel egentlig ikke vi har noen perfekte kapteinsemner per i dag…
post liked by: Pancho P, KennethJ
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ronaldo, så lenge han er United-spiller er han et naturlig valg. Om de Jong kommer er han også et naturlig valg, ellers er det tynt med kandidater synes jeg. Bruno eller de Gea kan til nød velges.
post liked by: Pancho P, Cola2
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8255

Stemte på Noen Andre, sjølv om det så vidt eg veit ikkje er 'noen' som heiter André på United. Synest ikkje vi har ein opplagt kapteinstype no. Om McTominay hadde vore bankers på laget til neste sesong hadde eg stemt på han. Det hadde vore ein draum om ten Hag hadde fått The Tominaytor til å bli Frenkie si faste glefsande jaktbikkje, men eg har dessverre ikkje heilt trua.
post liked by: Ryder
It's Squeaky Bum Time!

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Føler at kapteindebatt typisk er et tema som dukker opp når ting ikke går på skinner. Så lenge laget vinner betyr det ikke så mye for meg hvem som har båndet rundt armen.

Når det gjelder kandidatene som nevnes her så er det nok ingen som utkrystalliserer seg som en soleklar kandidat. Ronaldo blir maks ett år til og har en agent som tilbyr han til den ene klubben etter den andre. Skal vi ta steget inn i en ny æra med han som kaptein? DDG har både rutine i klubben og tilsynelatende respekt innad i troppen. Men jeg er blant dem som gjerne ser på dette som hans siste sesong, noe som betyr at dette isåfall hadde blitt en kortsiktig løsning. Bruno er på mange måter et bra alternativ, men jeg har et inntrykk at han blir litt ekstra grinete på dommeren som kaptein, heller enn å spille med lave skuldre. Jeg har egentlig ikke noe imot om Maguire fortsetter som kaptein, med mindre det hadde vært bedre for han å være uten den byrden og heller fokusere på eget spill.

I Uniteds historie (og generelt i engelsk fotball) har kapteinen ofte vært en stor lederfigur, ofte en kriger, en stor symbolsk leder som var et ledd mellom trener og spillere, ofte en noe fryktinngytende type. Keane, Vidic, Cantona, etc. Vi kan vel fastslå at vi ikke har en slik mann i dagens tropp.

Med det sagt tror jeg denne oppfatningen av kapteinsrollen begynner å bli litt utdatert i den moderne fotballen. Tror nok den beste veien fremover er en mer kontinental tilnærming i form av f.eks avstemning og et kapteinsteam på 4-5 mann. Uansett trenger vi at alle mann i troppen holder hverandre ansvarlige, leder med eksempel og fremstår som kapteiner. Tror også at FDJ(enten med eller uten armbånd) kan bli et viktig bindeledd mellom ETH og resten av troppen. Både taktisk, som en coach ute på banen, og som en som kan hjelpe spillerne å forstå hvordan ETH sine metoder fungerer.
post liked by: Pancho P, Ryder, Pangaea, messilingard
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Siden jeg nevnte DDG i teksten over, har jeg stemnt på ham. Flott initiativ med 'poll' :)
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Mr H wrote: 27 Jun 2022, 19:40
I Uniteds historie (og generelt i engelsk fotball) har kapteinen ofte vært en stor lederfigur, ofte en kriger, en stor symbolsk leder som var et ledd mellom trener og spillere, ofte en noe fryktinngytende type. Keane, Vidic, Cantona, etc. Vi kan vel fastslå at vi ikke har en slik mann i dagens tropp.

Med det sagt tror jeg denne oppfatningen av kapteinsrollen begynner å bli litt utdatert i den moderne fotballen. Tror nok den beste veien fremover er en mer kontinental tilnærming i form av f.eks avstemning og et kapteinsteam på 4-5 mann. Uansett trenger vi at alle mann i troppen holder hverandre ansvarlige, leder med eksempel og fremstår som kapteiner. Tror også at FDJ(enten med eller uten armbånd) kan bli et viktig bindeledd mellom ETH og resten av troppen. Både taktisk, som en coach ute på banen, og som en som kan hjelpe spillerne å forstå hvordan ETH sine metoder fungerer.
Mener også at hvem som er kaptein ikke burde bety noe - det viktige er at laget har en kollektiv mentalitet og internjustis som gjør en "ledestjerne" overflødig - og at det kanskje heller ikke egentlig har noe å si. Problemet er at spesielt engelsk presse virker besatte av det, og gjør det til en mye større sak enn det burde være. Og at det blir en gigantisk greie dersom kapteinen settes på benken, som om det følger et slags amnesti med kapteinsbindet. De bidrar til å gi et symbolsk armbånd mye større verdi og betydning enn det burde ha.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pancho P wrote: 27 Jun 2022, 18:57 Stemte på Noen Andre, sjølv om det så vidt eg veit ikkje er 'noen' som heiter André på United.
Noen Andreas Pereira? 🤔
post liked by: Mr H, Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8255

Ryder wrote: 28 Jun 2022, 09:48
Noen Andreas Pereira? 🤔
Kanskje dét 😂 Oddsen på han som kaptein er sannsynlegvis astronomisk.
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Føler Bruno er en god kandidat når han har dagen. Når han ikke har det blir det fort surmuling og at han kanskje oppfører seg litt barnslig. Men kapteinsbåndet kunne kanskje endret på det og han hadde vokst i rollen? Føler vi dessverre har ingen soleklare og åpenbare valg.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Virker som Ronaldo byr seg fram til andre klubber.
Om han blir er han uegnet som kaptein synes jeg.
Fantastisk karriere han har hatt, men det er noe med fremtoningen der jeg ikke liker helt.
Synes David de Gea eller Harry Maguire bør ha bindet.
Førstnevnte er et eksempel i seriøsitet og holdninger, og sjeldent til aldri noe negativt rundt ham.
Sistnevnte ER kaptein, og jeg tror han har gjort en jobb bak kulissene som kanskje ikke synes så godt utad.
post liked by: Ryder, Pangaea, Pancho P, Mr H, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Enig @Pink Final.
Om han ikke synes United er bra nok for ham, har han heller ikke noe i nærheten av et kapteinsbind å gjøre.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2, Pangaea, Belfastboy

Deleted User 595

Forstår veldig godt at Ronaldo ønsker å forlate. Tror ikke han kjenner igjen klubben han forlot. Synes det er veldig trist at det ender slik, men like fullt forståelig.

Forstår og fansen som er lei Ronaldo, og ønsker han vekk.
Personlig er jeg uenig, og mener vi heller burde ha flere som Ronaldo i klubben, foran mange som har vært her lenge nå. Men det er bare min subjektive mening, som mange vil være uenig i.

Nå blir nok mange United-supportere glad, samt mange blir trist.
Så får vi håpe at de angriperne som er igjen, med Rashford i spissen, er gode nok til å gjøre tapet av vår eneste spiss, minst mulig merkbart, rent resultatmessig. Jeg har mine tvil, men håper at vi kommer best mulig ut av det.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Oppdatering: Nå har United kommentert ryktene, noe de så og si aldri gjør. Ronaldo er ikke til salgs.

Tror ikke Ronaldo forlater klubben. Men kanskje er dette en måte å signalisere at han ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Ronaldo ga jo tydelig beskjed om at han gjerne vil ha en spissmakker eller ung back-up på spissplassen inn. Så skjedde ikke det, når Nunez glapp. I så fall forstår jeg virkelig frustrasjonen. Men, det blir uansett kun spekulasjoner fra min side. Avventer før jeg konkluderer noe hardere.
post liked by: Cola2, Can2, Pangaea, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Når klubben må ut å avkrefte understeker det bare at Ronaldo aldri må bli kaptein.
Tror heller ikke ten Hag vurderer det.
post liked by: Pancho P, Can2, Pangaea, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply