Matt Le Tissier

Diskusjon rundt nyhets hendelser som er mer dagsaktuelle enn det som diskuteres i Generelt forumet.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Har man egne meninger får man sparken.

Anbefaler å sjekke opp Le Tissier litt på youtube, har jo litt å komme med, til forskjell fra den gemene hop.
post liked by: Pink Final
LUHG!

Deleted User 480

Vel. Jeg synes egentlig konspirasjonsteoretikere har mer enn nok kanaler å melde i. Helt fair av Sky å ikke ønske dette i folden sin.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16726

Fantastisk spiller Le Tissier.
Noe spesielle meninger han har etter min smak.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Cancel culture er vel noe av det minst rettferdige et menneske kan utsettes for @Canto, og det å kalle enhver som ikke tror det samme som deg for det litt utslitte "konspirasjonsteoretiker" er jo lite fruktbart...Hvorfor ikke stille seg selv noen spørsmål og høre litt på andre vinklinger? Er det skummelt?
post liked by: Schmeichel, Tringe
LUHG!

Deleted User 480

Han stiller spørsmål ved alt fra dekningen av Russlands invasjon av Ukraina via BLM til Covid 19.

Nå er jeg ikke den eneste som tror at Covid er reelt, og at tiltak mot Covid var nødvendig. Jeg er heller ikke alene om å tenke at du har større sjangs for å bli drept av Amerikansk politi hvis du er svart enn hvis du er hvit. Jeg har heller ikke noen grunn for å ikke tro på det media melder om Russlands invasjon i Ukraina.

Hvis man ikke hører på medisinsk ekspertise ang. Covid, er det rent faktisk skummelt, ja.

Og-nei. Jeg kaller ikke enhver som tenker anderledes enn meg for konspirasjonsteoretiker. Om det er et forslitt uttrykk eller ikke, ofrer jeg ikke mange kaloriene, for å være ærlig.

Går ut fra at det er en grunn til at Southamton ikke ønsker han som ambassadør for klubben.
post liked by: Belfastboy, Pangaea
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Mener selv på generelt grunnlag at uttrykket "konspirasjonsteori" eller "konspirasjonsteoretiker" som en form for personkarakterisering eller hersketeknikk virkelig ikke hører hjemme noe sted - med mindre man faktisk snakker om jordkloder som er flate, verdensledere som er reptiler og lignende. (Og der ligger også problemet, hva man egentlig assosierer det med, og hvor umenneskeliggjørende det egentlig er. Samme med å bruke psykiatriske hersketeknikker, altså basert på psykisk helse egentlig. )

I en såpass korrumpert verden (selv i fotballens univers kan vi vanlige se soleklare eksempler på dette klart som dagen, om vi snakker om oljeklubber som City eller P$G, eller korrupsjonssaker innen UEFA/FIFA) er det livsfarlig å la intetsigende hersketeknikker som er regelrett "altdefinerende" få et reelt fotfeste. Det er en trussel mot ytringsfriheten. Det er litt som å bli kalt rasist for at man kritiserer ukulturer, visse typer adferd og liknende man ikke ønsker som foregår hos en eller annen minoritet. Det er av en eller annen grunn blitt en trend i dag at begreper vannes ut og misbrukes, muligens for å hevde sin egen posisjon. (Det blir hvertfall svært ofte misbrukt på denne måten.)
Om alt skal være en konspirasjonsteori kan man ikke lenger engang drive alminnelig gravejournalistikk. Brennpunkt har kanskje ikke alltid rett i sine fremstillinger, men de bedriver ikke "konspirasjonsteorier" fordi de prøver å vise ting fra et annet perspektiv. Og fordi de finner noe som skurrer.
(Når det er sagt kan jeg ikke redegjøre for hvorvidt Matt Le Tissier faktisk bedriver konspirasjonsteorier eller ikke, men det kunne vært interessant å få en begrunnelse.)

Ang Covid så kan jeg ikke gå god for hva Matt Le Tissier har sagt og ikke, jeg er fullt klar over at det har vært mange vanvittige påstander gjennom hele pandemien. Som giftsprøyter, at hele pandemien har vært planlagt og det som verre er. (Ja, konspirasjonsteorier) Men er det en ting jeg vet med 100% sikkerhet, er det at det har vært flere legitime og seriøse saklige grunner for å kritisere både vaksineringen, vaksinasjonsprosessen og lockdown som er forankret selv i alminnelig vitenskap. Til tross for det, har det knapt nok vært mulig å kritisere noe som helst uten å nærmest bli definert som en hjernedød konspiratorisk-tenkende samfunnsfiende.
Denne konforme og ensrettede måten å diktere samfunnet og all kritikk av den, synes jeg var såpass ensidig og lite åpen for andre synsvinkler at jeg tok standpunkt i å ikke engang delta i vaksineringen. For jeg mener slik konformitetspress er en trussel mot ytringsfrihet og alminnelig valgfrihet. Jeg så med egne øyne så mange som ble sykere om de hadde tatt vaksinen, og også her i hus var det fruen som var vaksinert som ble aller sykest av oss da vi endelig fikk covid. Slik ting må det kunne gå an å observere og kritisere, da den ordinære forståelsen av en "vaksine" er at man er bortimot immun, hvertfall nesten ikke noe sykdomsutvikling og at man ikke smitter videre. Fantastisk teknologi skulle denne være, til tross for veldig mange bivirkninger.

Jeg var selv en klokkeklar motstander mot "Black Lives Matter"-bevegelsens inntog i Premier League, og akkurat det er jeg ikke redd for å stå for. Det provoserte meg hver eneste gang fotballspillerne skulle knele og støtte en politisk organisasjon på denne måten. Ikke fordi jeg var uenig i mye av det de sto for, og det handler heller ikke om at jeg ikke mener at black lives matter, eller at jeg engang har et stort problem med ordlyden som slagord prinsipielt sett. (Noen drev og sa "white lives matter too" men det synes jeg er tullete all den tid det virker å være en klar diskriminering mot svarte) Men derimot at det er en politisk organisasjon med flere delvis relevante og irrelevante standpunkter som jeg overhodet ikke kan stå for ellers, og som dessuten ikke har noen direkte relevans for "black lives matter" som idé - skulle bli fremmet på det som skal være en samlende og felles politisk nøytral plattform. Premier League kunne valgt et hvilket som helst antirasistisk budskap, og knelt for det, og jeg ville stilt meg bak det. Men å bruke gode budskap for å fremme ANDRE politiske budskap, som ikke er ensbetydende med ordlyden og det man mener å representere, er en måte å manipulere og brunbeise meningsmotstandere som er på grensen til ondskapsfull.


For å sette det på spissen blir det litt som at Rødt skulle ha byttet navn til "Stans vold mot barn", så kan man plutselig ikke være uenig med enkelte deler av politikken til Rødt.

Edit: Et par skrivefeil og endret ordlyden i det siste eksempelet.
Last edited by Schmeichel on 20 Jun 2022, 10:30, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Det er masse ¨å ta tak i her, men for å ta medisinsk ekspertise så er det ikke full enighet blant den akkurat... Et strålende eksempel fra Norge er professor i medisin Mette Kalager ved UIO, anbefaler å søke litt opp rundt henne og covid. Hun fikk jo slippe til på Nrk/debatten opptil flere ganger bl.a. Og hun er ikke alene innenfor verdens medisinske ekspertise. Jeg har selv hørt uttalelser fra øverste helsemyndighet i kommunen her at covid er veldig lite skummelt for unge og barn, allikevel kjørte man på med et vaksine-eksperiment mot denne gruppen. En vaksine tar normalt 8-10 år og få ut på markedet. Folk fikk jaggu covid allikevel. Argumentet først var litt slik, "ta vaksine ellers kan du dø", så ble det til "er du vaksinert så blir du mindre syk enn uvaksinerte". Nå er det vel bare stille...? Folk ble dårlige med eller uten vaks. , noen merket det knapt både med eller uten vaks.

Snittalder på døde av covid er vel ca 82 år. Og så har man død av eller med selvfølgelig. Det er masse her man burde diskutere og finne ut av, men der kommer cancel culture inn...


Det er vel de-funding av politiet og pengene ifb. med BLM han stiller spørsmålstegn ved, det har vel vært noen arrestasjoner av BLM-ledere i forbindelse med økonomiske misligheter etc. Han sier vel ikke at det er greit å skyte svarte kontra hvite? Sier han ikke at han kunne støttet andre kampanjer mot rasisme? Men ikke ønsket å flagge BLM på sending? Han likte heller ikke opptøyene i USA, og når man ser videoer av gjenger som moser en 80 år gammel butikkeier med en 2"4, brenner alt på deres vei og angriper forbipasserende, dreier det seg jo ikke om kamp mot rasisme lenger vel? Selvfølgelig var det også demonstranter som gjorde dette på en bedre måte.

Angående Rus-Ukr, så kan vi godt diskutere det, men da må vi starte i hvert fall fra Maidan-revolusjonen i 2014, og hva den førte til for de russisk-talende i Luhansk og Donetsk, eller begynnelsen av 2000-tallet der Putin ville gjøre NATO-medlem av Russland, det var ikke aktuelt gitt... Anbefaler podcasten til Lex Fridman når han har Oliver Stone som gjest, der de diskuterer krigen. Finner den på youtube. Stone har et balansert syn på den. Og han støtter ikke krigen, bare så det er sagt. Du har jo sett litt av den forrige linken jeg sendte om temaet Canto, minnes det var deg i alle fall : "Vladimir Pozner: How the United States Created Vladimir Putin" på youtube. Den var jo ikke helt på jordet den.

Sendte dette innlegg før jeg så @Schmeichel sitt over her. Vil bare si at det var et godt innlegg :)

Edit: En skrivefeil, temaet ble teamet først.
Last edited by Blodfink on 20 Jun 2022, 20:41, edited 1 time in total.
post liked by: Schmeichel
LUHG!
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Det har eksistert konspirasjoner i tusener av år, men de siste 10-15 årene har internett gjort at informasjonstilgangen er uendelig. Én konsekvens av dette er at man konkurrerer om å få spredt ut informasjon til folk. Dette fører da til at den infoen som når ut, helst bør unngå å inneholde masse kjedelig og tungt materiale - hvem gidder vel å høre på masse nyanser når man kan få bastante, lettfattelige konklusjoner istedenfor?

Det kan godt være mye av det som sies av f.eks Matt Le Tissier er helt riktig. Men for meg fremstår det først og fremst som intellektuell latskap, og det er en gjenganger blant "konspirasjonsteoretikere". Et fryktelig grelt eksempel er jo Breivik. Han hadde hodet fullt av konspirasjonsteorier, og trodde helt oppriktig at de 10 000 timene han hadde lest seg opp om raseteorier og nasjonalisme var nok til å tilsvare det andre folk har brukt årevis på å opparbeide seg gjennom kvalifiserte utdanningsløp. Heldigvis skyter ikke 99,99 % av disse folkene noen, men det er likevel skummelt når ukvalifiserte "sannheter" får fotfeste.

Det er stort sett de samme folkene som bestrider allmenn oppfatning på alt som regnes som "allmenn kjent" - BLM, Covid, Ukraina, 9/11, Holocaust eller hva det måtte være. Når du på forhånd vet at person X kommer til å ha et standpunkt som er diametralt motsatt fra hva allmennheten mener, så bør det ringe noen alarmklokker.
post liked by: Cola2, Pink Final, Ryder, Pancho P, Belfastboy, Pangaea

Deleted User 480

Bare for å ta en ting, Sverige hadde en annen og mindre restriktiv tilnærming enn Norge ang. Covid, og langt høyere dødstall. Folk som Le Tissier har en tendens til å ikke tro på "Main stream media", mens Fox News har rett i alt. Forstå det den som kan.

Det var ikke ment som et personangrep på dere her, men en kritikk mot Le Tissier.

Jeg forlater uansett forumet nå. Har ikke noe å bidra med på pluss-siden her lenger. Mvh. Canto.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16726

Det var veldig leit å se deg forlate forumet Canto.
Veldig leit må jeg si.
Takk for dine gode bidrag, og lune innlegg.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pangaea, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

Nei pokker då, Canto. Du kan ikkje la meg vere igjen som den einaste Brann-entusiasten her😬 Uansett, takk for glimrande kamptrådar, god quizdeltaking og generelt høg feelgood-faktor. Nei, no kjenner eg at eg blei lei meg...
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Pangaea, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16726

Enig med @Pancho P.
Hvis du leser her Canto, du blir savnet.
En av de mest saklige brukerne vi har hatt her inne.
Dette var leit, men respekterer ditt valg 100%.
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Pangaea, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12523
Liker mottatt: 4886

Det synes jeg var veldig trist at du forlater forumet, Canto.
Du har spredd mye glede med dine fantastiske innlegg her.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea

Deleted User 108

Det var trist Canto. Blir vel det samme her som på kommentarfeltet på united.no. De som roper høyest med lavest kunnskap er de som blir igjen. Jeg takker også for meg.
post liked by: Pangaea, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16726

Synd at du også forlater Mcilroy.
Tenker ofte likt som deg.
Takk for dine patriotiske bidrag til Manchester United, og historier fra The Cliff, Piccadilly Gardens (den gang det var en garden med gress og ikke asfalt og svære fortauskanter på 0,5 meter ned til trikkesporet, og ikke engang trikk) samt Old Trafford.

Denne tråden tok en lei vending må jeg si.
post liked by: Belfastboy, Pangaea, Pancho P, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply