Manchester United legender

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Hvem fortjener å omtales som Man United legende(r)?
Svaret vil alltid bli subjektivt.
Vi har alle våre favoritter.
Mange av oss har en ekstra kjærlighet til spillerne vi husker fra barndommen og i tidlig ungdom.
Den gang ALLE var helter.
Hvilke kriterier bør oppfylles for å kunne kalles en klubb legende?
Ansiennitet, viktige og avgjørende bidrag på banen, viktige bidrag utenfor banen, kultstatus på tribunene, lojalitet mot klubben etc?
Kan nåværende spillere omtales som en legende?
Hvis ikke, hvorfor?
Hva om en ex red som gikk under betegnelsen legende gjør eller sier noe ufordelaktig om klubben?
Forsvinner legende statusen?
Hva med spillere som vant lite og/eller ingenting?
Give it to Joe Spence.
Er han en legende?
Det er så mange spørsmål, flere enn de jeg lister opp.

Fint om du vil bidra med hvem som er din(e) legende(r).
Og hvorfor din legende er nettopp det.

Ikke nødvendig å sette opp alle i samme post.
Ta dem litt etterhvert.
Selv har jeg sikkert minst 50 stykker jeg vil omtale som United legende.

Noe annet er at en favoritt spiller ikke nødvendigvis er en klubblegende.
Mine tre største favoritter gjennom min tid er Lou Macari, Kevin Moran og Norman Whiteside.
For meg er de alle legender, men forstår godt at de ikke er det for alle.

Hva med en spiller som Lee Sharpe?
Så fantastisk på sitt beste, en åpenbaring.
For deretter å falle i kvalitet, trolig pga dumme valg utenfor banen.

Hva med spillere som kun var hos oss i kort tid, men bidrog mye på den korte tiden?
De som døde i flyulykken?
Eller en spiller som Robin van Persie?
Hva med Yip yap Jaap Stam?

Er Bill Foulkes en større legende enn Cristiano Ronaldo?
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Som du sier, så er det så mange aspekter man kan trekke inn, og nesten alt blir subjektivt. Barndom og nostalgi spiller sterkt inn her, samt sportslig suksess, gjerne i form av troféer og vedvarende form over mange sesonger. Så hjelper det og veldig på om de er flotte og interessante personligheter.

Som deg, har jeg og mange spillere jeg vil liste opp. Spillere fra 50/60/70/80/90/00-tallet. Men jeg begynner med ett forutsigbart valg, som jeg mener er udiskutabelt en av tidenes beste atleter, på tvers av alle idretter: Cristiano Ronaldo.

Forkjærligheten for Ronaldo kom tidlig for min del. Så først opptak av treningskampen mot Sporting. Det jeg husker best fra den kampen er to ting: Gressmatta til Sporting virket uendelig mye større i areal enn det jeg var vant til. Og en unggutt som spilte med en selvtillit og tekniske ferdigheter som jeg aldri hadde sett makan til.

Videre husker jeg debuten mot Bolton. En av de mest minneverdige kampene i historien for min del, utelukkende pga Ronaldo. Vi har sett mange gode, unge debutanter i PL, men aldri noe slikt. Får fortsatt gåsehud når jeg ser det i dag. En uslepen diamant, riktignok, men av et ekstraordinært kaliber. Det er helt vanvittig at han knapt er 18 år, ikke kan ett ord engelsk, og aldri har tidligere har spilt ett minutt i England. Selv om det ikke ble noen mål den dagen, tror jeg aldri vi får se en slik debut av en unggutt igjen.



Resten er historie, for å si det mildt.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Cola2, Pangaea
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Skjønner godt at du begynner med Ronaldo @GBailey.
Artig at du så treningskampen mot Sporting, og krydrer med hvordan du husker gressmatta 👏
Ja, helt utrolig den debuten til Ronaldo.
Apropos uforglemmelige debuter.
Wayne Rooney v Fenerbache med hattrick.
For et radarpar Roon og Ron skulle bli.

Jeg vil også begynne med et opplagt valg.
Sir Matt Busby.
Han hadde sluttet for lengst da jeg ble fan.
Hadde hørt om ham.
Men da jeg leste bladet Sport i bilder sensommeren/høsten 1979 ble jeg imponert.
7 sider spesial Manchester United.
Det var Sport i bilder nummer 2 eller 3.
Flere av artiklene var skrevet av David Meek fra Manchester Evening News.
Jeg har ikke bladet lenger, men 43 år senere husker jeg fremdeles løsrevne setninger.
Ikke ordrett, men husker tanken i setningene.
Manchester United kan takke én mann for sin suksess og berømmelse.
Mange som omtales som legender er en skuffelse når du møter dem, men ikke Matt Busby.
Han ble aldri stor i egne øyne.
En legende i levende live.

Vi kjenner alle eventyret av en historie om hvordan Matt Busby bygde opp Manchester United.
Ikke én gang, ikke to ganger, men tre ganger.
Og alle tre lagene ble best i England.
Det var den artikkelen av David Meek som gjorde meg kjent med innholdet av hva Matt Busby gjorde for United.

Noe annet er at han var den første jeg fikk autografen til da jeg var på Old Trafford første gang.
Folk stimlet sammen rundt ham, og en funksjonær gikk foran ham og brøytet vei gjennom mengden på plassen foran det som nå er Megastore inn mot det som nå er Münich tunel.
Jeg lykkes i å presse meg gjennom mengden, var så ‘desperat’ etter å få sagt hei til ham.
Fikk sagt noen få ord, han svarte og jeg fikk autografen.
Det sto ikke sir Matt Busby slik jeg trodde han ville skrive det.
Bare Matt Busby
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Apropos setningen en legende i levende live.
Lurer på om David Meek skrev noe om at få mennesker oppnår å bli legende i levende live?
Synes å huske at han skrev noe sånt, det ligger langt der bak i hjernebarken et sted.
Skulle gjerne sett det bladet igjen.
Om Meek skrev det, betyr det at å være omtalt som legende har blitt utvannet gjennom tidenes løp.
Jeg vet ikke, men tror ikke noen ville omtalt de som døde i München som legender den gang.
Begrepet har blitt vannet ut.
Og jeg er blant de mange som har vannet det ut isåfall.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pangaea, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Veldig fin tråd,@Pink Final 😀👍

Mange fine historier, allerede - og helt sikkert flere på gang.

Sant som det sies; dette er både vanskelig og subjektivt. -Og morsomt.
Mange er i utgangspunktet selvsagte -og noen kanskje like selvsagte ikke. Eller...

Min første må bli Kongen selv: Eric Cantona. Stor personlighet. Raus mot de snille, øye for de som ikke var så frampå. Slem mot de slemme. (Høres nesten ut som Fantomet, merker jeg. 😄 ) Markant personlighet, stor fotballspiller. Var helt avgjørende i en av de aller beste epokene klubben har opplevd. Ikke å forglemme at han hadde et imponerende godt lag rundt seg også. Mange minneverdige stunder og episoder. Jeg så returkampen hans etter den lange karantenen ifm episoden på Selhurst Park "live" på fotballpub. Hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss, så var det mot 'Pool og Kongen scoret. Stemningen sto i taket.

Det er mange potesielle legender. For meg er Cantona den største.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P, Pangaea
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Glimrande tråd, @Pink Final! Det må også ha vore stas å få autografen til sjølvaste Sir Matt😁.

Sjølv har eg ikkje kalla nokon United-spelarar legender etter at Roy Keane forsvann. For meg må ei legende ha noko meir enn berre mange kampar, mål, trofé eller individuelle utmerkingar.

Mikael Silvestre vann fire Premier League-titlar, éin Champions League og éin FA-cuppokal med United. Han spela 361 kampar for klubben, nesten dobbelt så mange som Eric Cantona. Likevel er det ingen tvil om at det er sistnemnde som er legenden i klubben.

Så sjølv om det nok finst nokre objektive kriterier, bør legendestatusen romme fleire aspekt ein dei reint sportslege.
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Takk!

Ja det var en uforglemmelig opplevelse @Pancho P.
Vi var tidlig ute for å oppleve stemning og atmosfære, sikkert 3 timer før avspark.
Jeg stod på Stretford End.
Men noen timer før avspark foregikk det meste på plassen foran der Megastore ligger nå.
Souvenir butikken lå den gang i det hvite bygget mot jernbanelinja.
Folk stod spredt rundt på plassen.
Plutselig stimler det store flertallet sammen, og jeg ser sir Matt omringet av folk.
Han er i en beige/buff kamelhårsfrakk med matchene flosshatt (ja faktisk 😄❤️).
Tenker at dette må jeg bare oppleve på nært hold, og presser meg gjennom mengden.
Funksjonæren som brøyter vei for sir Matt virker utålmodig, men sir Matt tar seg tid til å skrive autografer.
Tror jeg var den siste han skrev til i den mengden.

Litt senere kom Bobby og Norma Charlton, de fikk gå i fred for folk flest.
Sikret meg autografen hans også.
Så var det å gå rundt til motsatt side og inn på Stretford End.
Gikk å så oss rundt, men den fyltes raskt opp.
Snart sto vi inneklemt, så begynte sangen.
Tittel rival Chelsea hadde hatt early kick off og tapt stort.
Det var banter mot Chelsea, uten at jeg forsto mye av hva som ble sunget.
På den tiden (1985/86) var det stort sett stille som i graven på arenaene her i Norge.
VIF hadde kanskje 100 stk som sang på det meste, kanskje litt flere på Jordal i hockey.
Så kom jeg dit, og lyden fra mange tusen stemmer slo som en vegg opp under taket, og rett ned igjen.
Gåsehud.

Nok om det.
Glimrende eksempel du gir med Silvestre vs Cantona.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Utrolig kult at du 'møtte' Sir Matt, og fikk autografene til både han og Charlton :love: Har du dem enda?

Debuten til Ronaldo ble nevnt over, og den var fantastisk, men når jeg leste det innlegget så tenkte jeg bare på Rooneys debut. Han ble nevnt i neste innlegg, men tenkte jeg ville nevne det også. Det er den beste debuten jeg noengang har sett. Men så hadde han selvsagt en brukbar del erfaring allerede, selv om han var pur ung. En helt makeløs spiller. En legende for meg, men jeg også synes flørtingen med City osv gir ham en solid ripe i lakken.

Jeg er nok litt mer tilbakeholden ang. legendestatus, men det er et veldig subjektivt begrep. Litt slik som "world class". Ulike personer bruker det veldig ulikt.

I min ungdom var Cantona den store spilleren. Umulig å ikke kalle ham en legende selv om han ikke var fryktelig lenge i United, pga alt han gjorde i klubben, og at han var katalysatoren som tok oss fra "nesten" til serie-vinnere. Umåtelig viktig spiller, og slike ting spiller inn for min del. Giggs og Beckham var også store helter, og alle tre er solide legender i min "bok".

Jeg ser og har ikke noe stort problem med at spillere med haugevis av kamper for klubben blir kalt legender, men for min del har det en del å si at de har vunnet en del i tiden i United også, kanskje tatt oss opp et nivå og gjort titler mulig. Dermed blir det lettere å bruke merkelappen legender i klubbens storhetsperioder under Sir Matt og Sir Alex. Men det er absolutt ikke en eksakt vitenskap, og de "lærde" vil selvsagt være uenige om mye.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Nei, har dem ikke lenger dessverre.
Blitt borte under flytting tror jeg.
Har et lite håp om at de kan ligge på mørkeloftet til mutter og fatter.

Ja den debuten til Wayne Rooney var ekstraordinær.
Helt utrolig.

Legendestatus er veldig subjektivt ja.
For meg er omtrent hele tidlig 1980 tall laget legender.
Det samme med ligavinnerne 1993.

Og når man leser om de tre lagene til Matt Busby eller laget til Ernest Mangnall - for meg framstår spillerne legendariske.
Også flere av de som aldri vant noe i mellomkrigstiden, Frank Barson, Joe Spence, Jack Silcock.
Pluss alle som aldri spilte.
Jimmy Murphy.
Louis Rocca.
James Gibson.
Kath Phipps.
Og landladyene, Mary Fullaway, Annie Kaye m.fl.
post liked by: Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Han er min legende siden jeg begynte å følge laget i 1966.
Men ROY KEANE, Schumaker, ALEX
STEPNEY, Giggsy, OGS er også legender i min bok.

Noen utdrag fra Geoege Best:
George Best

If I had to choose between dribbling past 5 players and scoring from 40 yards at Anfield or shagging miss world, it'd be a hard choice. Thankfully, i've done both
George Best

I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.
George Best

George Best quote: In 1969 I gave up women and alcohol - it was the worst...
In 1969 I gave up women and alcohol - it was the worst 20 minutes of my life.

Every team has a hard man. We has Nobby Stiles, Chelsea had Chopper, Arsenal had Peter Storey, Liverpool had Tommy Smith. Leeds had eleven of them
George Best

Pain is temporary, glory...lasts forever!
George Best

I'd give all the champagne I've ever drunk to be playing alongside him in a big European match at Old Trafford.
George Best

I used to go missing a lot... Miss Canada, Miss United Kingdom, Miss World.
George Best

Pele called me the greatest footballer in the world. That is the ultimate salute to my life.
George Best

I never went out in the morning with the intention of getting drunk. It just happened.
George Best

They say Paul Gascoigne is the new George Best but has he shagged three Miss Worlds?
George Best

Me and a mate picked up two darling birds and they took us back to their flat. I went into the bedroom with my bird and she started getting undressed. I was that drunk I was standing there wondering how to get undressed without letting go of the award. I went to sit on the bed, missed it by four feet and ended up lying on the floor. I remember the bird looking down at me, and saying, ‘Some player of the year.’ Then I fell asleep. I woke up still clutching my award and staggered out of the flat. I hadn’t a bloody clue where I was.
George Best

I spent 90% of my money on women and drink. The rest I wasted
George Best

They told me I wouldn't make 25. Then it was 35, then 45. These were my doctors speaking - they're all dead now.
George Best

If I had been born ugly, you would have never heard of Pele
George Best

He can't kick with his left foot, he can't head a ball, he can't tackle and he doesn't score many goals. Apart from that he's all right.
George Best
"How George Best Became The World's First Playboy Footballer" by Richard T Kelly, www.esquire.com. June 5, 2016.

I've stopped drinking, but only while I'm asleep.
George Best

"Beating Them at Their Own Game: How the Irish Conquered English Soccer". Book by Patrick West, 2006.
If you make up your own mind, you can only blame yourself.
George Best

If you'd given me the choice of going out and beating four men and smashing a goal in from thirty yards against Liverpool or going to bed with Miss World, it would have been a difficult choice. Luckily, I had both.
George Best

People say I slept with seven miss worlds, I didn't. It was only four, I didn't turn up for the other three
George Best

I was in for 10 hours and had 40 pints - beating my previous record by 20 minutes
George Best

Cristiano Ronaldo's was the most exciting debut I've ever seen. There have been a few players described as 'The New George Best' over the years, but this is the first time it's been a compliment to me.
George Best

I definitely don't think that money can buy you love. It can buy you affection but certainly not love.
George Best

Love is about mutual respect, apart from attraction.
George Best

I must be the only person in the world who's looking forward to going into hospital. I can't wait to get it over and done with.
George Best

People say you have to hit rock bottom, and, I can tell you, almost dying is as rock bottom as it gets.
George Best

To call Keegan a superstar is stretching a point.
George Best

I was ill, and everyone could see it but me.
George Best

Everyone went crazy over Wayne Rooney, but I get more excited by Cristiano Ronaldo.
George Best

That thing about being an icon, the fifth Beatle, I just found it so freaky.
George Best

I want to be remembered for my football and the pleasure I gave people.
George Best

There isn't a single player I would pay to watch. A great entertainer needs to have charisma.
George Best

Maybe 'loner' is too strong a word, but I've always enjoyed being on my own.
George Best

Don't die like I did.
George Best

I will respect this liver. After all, it's not mine.
George Best

Robert Redford used to be such a handsome man and now look at him: everything has dropped, expanded and turned a funny color.
George Best

That's what children do - throw food. That's not fighting. We were real men. We'd have chinned them.
George Best

One day they might even say that I was another Ryan Giggs.
George Best

I don't recognize myself in the players I see today. There's only one who excites me, and that is Thierry Henry. He's not just a great footballer, he's a showman, an entertainer.
George Best

I always wanted more - more of everything.
George Best

"Been there, drunk that". Interview with Sean O'Hagan, www.theguardian.com. July 20, 2002.
You can't trust very many people.
George Best

I even found it difficult to watch myself playing on TV because I couldn't identify with the person on the screen. I couldn't get to grips with it. It was as if it was all happening to someone else.
George Best

I'm OK. Much better than on other occasions. It's true that I've made lots of mistakes but I've never tried to bother anyone. I want to stay alive, preferably in peace, without seeing every one of my mistakes in the papers, and on many occasions, even stories that are lies.
George Best

Even at the height of my fame, 50 per cent of the people who saw me wanted a fight; it’s the downside of being a star player.
George Best

I was born with a great gift, and sometimes with that comes a destructive streak.
George Best

When they first installed all-seater stadiums everyone predicted that the fans wouldn't stand for it
George Best

I'd have to be superman to do some of the things I'm supposed to have done, I've been at six different places at six different times.
George Best

My one big regret is that I didn’t play on for 10 more years.
George Best

He's not fit to lace my boots as a player.
(on Kevin Keegan)
George Best

Football is a sad game.
George Best

The best thing about being a dad? Well, I think it's just the thing that every man wants - to have a son and heir.
George Best
post liked by: Belfastboy, Pink Final, RedTrafford, Pancho P
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Hva definerer en United legende?

Diskusjon oppstod såvel i de Gea som i Ronaldo tråden.
Vi er vel enige i at hvem blir en subjektiv vurdering.

Det er alltid interessant å gå til grunnbetydningen av ordet.
Dette skriver Norsk akademisk ordbok
‘fra middelalderlatin legenda, grunnbetydning 'som skal leses', avledet av latin legere 'lese' ‘

Ergo noe oppbyggelig som skulle leses.
Først brukt om kirkelige tekster.
Noe å ta vare på, slik jeg forstår det.

Senere omfattet legende også eventyr.

Å legere feks en mynt, å prege.
Man skjønner at det er noe å ivareta, noe å prente inn.

Også brukt om sagnomsuste personer.
Som vel er det mest aktuelle her på forumet.
For oss blir det da spillere som vi husker, som var oppbyggende, som preget oss/klubben.

Hvorfor er feks en spiller som de Gea legende?
Hvorfor er en spiller som de Gea ikke legende?

Ronaldo, Rooney, Beckham, Scholes. Neville, Keane, Giggs and the list go on…….

Jeg forstår legende dit at det har minst like mye å gjøre med holdninger og verdier som prestasjoner på banen.

Samtidig - hvor går grensen?
Og - hvem skal ‘dømmes’?
Vi vet mye grums om Sharpe, Giggs og Greenwood.
Andre har kanskje sluppet unna offentlighetens søkelys.
post liked by: Cola2, Pancho P, Can2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

@Pink Final Dersom vi bruker den opprinnelege definisjonen av legende, dvs "en som skal leses", må Roy Keane vere på toppen av lista. Sjølvbiografien hans er fantastisk litteratur 👏👏👏
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Personleg har eg problem med å kalle nokon av dagens spelarar for legender, men det har nok mest med underteikna å gjere. Spelarane på 80-talet var nesten som mytiske figurar å rekne. Vi fekk sjå dei maks ein handfull gongar på eit år og den infoen vi fekk om dei var mangelfull. Dermed danna vi oss ofte bilete av dei som halvgudar som eksisterte i ein annan sfære enn oss andre dødelege.

Så dette med 'legender' er vanskeleg. I mitt hovud må den mytiske dimensjonen reknast med. For meg er Cantona, Robson og Keane på topp.
Last edited by Pancho P on 13 Jul 2022, 16:58, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Can2, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote: 13 Jul 2022, 15:20 ‘fra middelalderlatin legenda, grunnbetydning 'som skal leses', avledet av latin legere 'lese' ‘
[...]
Hvorfor er feks en spiller som de Gea legende?
Det kan jo i så fall være fordi skriveteknikken - faksmaskinen - som skulle leses, ikke fungerte :rofl:
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Det er et interessant tema @Pink Final.

De Gea tenker jeg er en legende pga. sin lange og trofaste tid for klubben. Han er kanskje også den som har blitt kåret til årets spiller flest ganger i PL-æraen? Noen vil kanskje hevde han ikke er det pga. mangel på trofeer.

Så har vi eksempler på noen som jeg vil tro alle tenker er en legende; Edwards, Charlton, Best, Robson, Scholes, Keane og Cantona. og selvsagt Busby og Ferguson.

Andre kan det være diskusjon om f.eks Ronaldo og Solskjær. Solskjær er vel en av få som har et legende-banner på Stretford End.


Veldig mange vil sikkert holde Giggs som legende. Det gjorde jeg og før. Litt for mange historier om mishandling av kvinner, gjør at han har mistet denne legendestatusen hos meg, ihvertfall.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Cola2
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Lang og tro tjeneste er ikkje godt nok på mi liste, @Can2. Heller ikkje det å vere ein briljant spelar er nok for denne kresne herren😁 Eg prøver heller aldri å la private forhold påvirke synet mitt på favorittane mine. Giggs vil alltid henge høgt for min del, sjølv kor mykje han køddar det til for seg sjølv.

For meg er Paul McGrath eit perfekt eksempel på ei legende. Gudbenåda spelar, men så plaga av skader at han knapt kunne gå. I tillegg sleit han ekstremt med sosial angst og alkoholmisbruk, noko som både gjekk ut over familie og lagkameratar.

Mi favoritthistorie om McGrath er tatt frå slutten av karrieren hans, som veteran på Irland i USA-VM i 1994 (dei var også i Norge si gruppe) . Knea til McGrath var så øydelagde at han ikkje kunne trene med resten av laget. I tillegg skulle han opp mot Roberto Baggio, Donadoni, Maldini, Albertini og resten av det italienske stjernegalleriet.

Irland blei som venta overkjørt i stort sett heile kampen, men blei redda av utallige taklingar og blokkeringar frå den gamle bautaen McGrath. Ray Houghton scora vinnarmålet for Irland, men det var Paul McGrath som var den store helten blant den deliriske irske fansen på Giants Stadium.

Mens fansen og resten av spelarane feira som om dei hadde vunne VM, gjekk Paul McGrath inn i den tomme lagbussen og sette seg åleine. Han var i paradis, fordi han hadde stoppa Italia, fordi han fekk vere åleine og ikkje minst fordi han ikkje lenger trengde alkohol for å fungere.

Paul McGrath = legende.
post liked by: Can2, Pink Final, Pangaea, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Jeg leste legendediskusjonen i Ronaldo-tråden etter at jeg skrev her. Ser vi er både enig og uenig ift hva som gir legendestatus og ikke. Når det gjelder Ronaldo så er jeg like klar på at han er en like enorm fotball-legende som han ikke er en United-legende. Til å eventuelt ha vært en United-legende måtte han vært lojal. Det er jo ikke tilfellet.

Det moralske kompasset kan operere uransakelig. To av de aller største for meg, Giggs og Cantona forholder jeg meg til helt forskjellig. For å si det litt flåsete enkelt: Cantona har alltid vært snill med kvinner og barn.

En av de ytterst få gangene jeg har vært litt uenig med deg @Pancho P. 😏 Vi får agree to disagree på den. Fantastisk historie om Mc Grath som jeg ikke kjente til. 👍
post liked by: Pancho P, Pink Final, Pangaea, Cola2
Kong Eric Cantona
Post Reply