Manchester United legender

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

For meg er David de Gea den største legenden i dagens tropp @Can2.
Tenker som deg, at ansiennitet spiller inn.
Spesielt om spilleren har vært lojal mot klubben under motgang.

Mye enig med @Pancho P.
Ikke minst i hvordan vi så på spillerne vi vokste opp med.
Den gang ALLE var helter fra en annen og magisk verden.
Kan ennå kjenne gleden over å åpne en pakke fotballkort å få en United spiller i bunken.

Helt fantastisk det du forteller om McGrath.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Tipper også det er mye vi ikke vet om diverse eks-spillere. United.no har av og til hintet i den retning også. Men for min del, når det kommer til legender eller ikke, så ser jeg ikke så mye på utenomsportslige ting som kjæresteforhold osv osv. Selvsagt store riper i lakken for Giggs her, men han er likevel en klokkeklar legende i "min bok". Rooney synes jeg er litt vanskelig å ha et tydelig standpunkt på, men Ronaldo synes jeg er enklere å plassere i "ikke United-legende" kategorien. Selvsagt er han en fotball-legende og legende for Real Madrid. Han er tross alt kanskje den beste spilleren noensinne. Personlig har jeg Maradona der, men folk har ulike meninger om det, naturligvis. Og Maradona har mildt sagt mange stygge historier til sitt navn også. Men for en spiller, herregud!
post liked by: Can2, Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Einig med mykje som har blitt nemnt her. Eg er personleg meir glad i såkalla "flawed geniuses" som George Best, Cantona, Paul McGrath og Maradona enn trauste, "skikkelege" folk som Charlton, Neville-brødrene, Pelé osv. Eg er også svak for "unsung heroes" og kultspelarar som Irwin, Forlán & co.

Sjølvsagt er Giggs sine utanomsportslege eskapader noko eg tar avstand frå, men dei øydelegg ikkje for alle dei vidunderlege øyeblikka han ga meg (oss) på bana.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Can2, RedTrafford, Cola2, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Ser den @Pancho P.

Selv er jeg der at personlighet ikke betyr så mye i denne sammenheng.
Unntaket er JEG, JEG, JEG, SE PÅ MEG, HØR PÅ MEG personer uten at humor er involvert «Fjørtoft 🥱».

Ikke ment å provosere dette:
For å være litt slem…Djordic, Zlatan…og nå nærmer Ronaldo seg.
Er nok også en grunn til at jeg er kritisk til Deano.
Er man så stor i kjeften MÅ man i det minste ha noe å vise til.

Tar mer beskjedne lojale spillere som legender 7 dager i uka, Charlton, Albiston, Irwin, Solskjær..

Ofte stas med personer som ‘bjudar på’ - som Beckham, Cantona, Macari, Best osv.
Og sterke personligheter, Fergie, Keane m.fl.

Men har litt tungt for å svelge personligheter der det virker som alt skal handle om dem.
Hørte UTD podcast med Mick Phelan.
Der han uttaler seg først og fremst som trener.
Balsam for ørene å høre på ham, interessant person.
Selv om han ikke er så karismatisk kanskje?
Fokus på å hjelpe andre, se HVEM spillerne er osv.
post liked by: Cola2, Belfastboy, Pangaea, Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Fjørtoft klarer jeg heller ikke, han har alltid vært en klyse. Vi er nesten fra samme sted også, som bare gjør det ekstra trist. Men husker med glede hans dårlige overstegsfinte før han gjorde 2-0 mot Polen :)

Djordjic har jeg et noe varmere forhold til, fordi jeg studerte sammen med søsteren hans. Han var tross alt også en skandinav i United, som var kjekt, selv om han ikke akkurat slo gjennom der.
post liked by: Pink Final, Can2, Cola2, Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Ja, for all del, @Pink Final. Med "flawed geniuses" meiner eg spelarar som ofte balanserer på grensa mellom genialitet og galskap. Mellom storheit på bana og feilskjær og tragedie utanfor. Det er noko poetisk vakkert over bl.a. Maradona, Best & co som på tross av ein destruktiv livsstil klarte å fortrylle fans over heile kloden. Tenk også på korleis desse artistane måtte overkomme behandling på bana som i enkelte tilfelle ville ha ført til fengselsstraff i våre dagar.

Som eg nemnde er eg også svært glad i dei lojale slitarane som får lite merksemd. Moran, Duxbury, Albiston, Irwin, Bruce, Fletcher, Park ji-Sung og mange fleire. Aldri eit knyst, men ein gjer jobben for kollektivet. Eg eg kanskje for streng med Ronaldo, Messi, Zlatan og andre, men eg har lite til overs for dyrkinga av superstjernene som ofte trumfar klubblojaliteten.
post liked by: Can2, Ryder, Pink Final, Cola2, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Her er vi helt på linje, @Pancho P , kunne ikke skrevet det bedre selv. Gærningene og sliterne.
post liked by: Pancho P
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Skjønte og skjønner @Pancho P.
Enig med deg der.
Og utrolige historier du forteller rundt Paul McGrath i en annen tråd.

Det jeg prøvde å si over er at personlighet ikke betyr så mye for meg ifht hvem jeg regner som legender.
Ett unntak dog, slike jeg oppfatter som ekstremt egosentriske.

Det utelukker imidlertid ikke at jeg kan ha sympati og en viss beundring allikevel.
Hvordan kan man ikke ha sympati med Djordics oppvekst på Balkan under krigen.
Og hvordan kan man unngå å beundre karrieren til Ronaldo?
Forstår at han og Zlatan er legender for mange.
Jeg klarer ikke helt å svelge personligheten, ergo ikke på min legende liste.

—————-
Forstår godt at du tenker annerledes enn meg ang Djordic @Pangaea.
Artig at du kjenner søsteren hans.

Fjørtoft overstegsfinte og scoring ja 😄.
Jeg var der sammen med ca 3,000 andre nordmenn, den gang landslaget var morsomt å følge.
Var btw VIF fansen som dro i gang sangene der.
På den daværende nedslitte stadion i Poznan.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

@Pink Final Det kokar vel ned til at dette med legender er subjektivt, akkurat som "kvalitet" og "underhalding", som blei diskutert i ein annan tråd. Tålte forresten det nedslitte stadionet i Poznan poznandansen til 3000 nordmenn den kvelden? 😂
post liked by: Pink Final, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Pancho P wrote: 15 Jul 2022, 07:38 @Pink Final. Tålte forresten det nedslitte stadionet i Poznan poznandansen til 3000 nordmenn den kvelden? 😂
😅
Dette var nok lenge før «do the poznan» ble funnet opp.
Jenka blant Enga gjengen, og ett og annet hallingkast ellers på ståtribunen av (ca)3x6“ plank gikk bra 😹
post liked by: Cola2, Pancho P, Pangaea, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 631

Jeg har hatt bare to "helter" i mitt liv. Begge var i utgangspunktet usannsynlige helter også.
Den første var scouser, Steve Coppell.
Den andre var fransk, og ble kjøpt fra Leeds. Da jeg hørte vi hadde kjøpt Cantona ble jeg like forbannet som da vi hentet Mourinho. Cantona fra rivalen Leeds. Største drittsekken på en fotballbane, en rebell Leeds gjorde hva som helst for å bli kvitt.
Dessuten trengte vi ikke en 10'er. Vi måtte ha en målscorer, en target-spiss. Vi trengte David Hirst.........
Nå endte det bra, Cantona min eneste helt i mitt voksne liv.
To herlige personer. Truffet Cantona på The Cliff og på Deansgate. Fantastisk menneske og oser respekt når han setter blikket i deg.
Steve Coppell, en helt annerledes type. Traff jeg på en benk i Piccadilly Garden da det faktisk var en garden, før alt skulle være betong. Pratet i et par timer. Klok mann. En helt herlig opplevelse.
post liked by: Belfastboy, Ryder, Can2, Pink Final, Pancho P, Pangaea
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

@mcilroy2.0 Kunne ikke vært mer enig! Steve Coppell var nok min aller første favorittspiller. Da jeg ble United-fan høsten '82, var nok Coppell's eskapader på høyre ving
noe jeg festet meg spesielt ved. Bryan Robson var nok etterhvert på samme nivå, men i og med at Coppell var først, blir det noe helt eget.

-Og kongen over alle konger Kong Eric den første av Old Trafford! Hvis jeg skal "telle" helter i godt voksen alder, kommer jeg til 1. 👍

Det er svært sjelden jeg blir misunnelig, de to møtene du har hatt med disse, trigger den siden kjenner jeg, ja! Så flott å ha møtt dem, og at opplevelsene var så fine! 😀🤚
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Fine legender @mcilroy2.0 og @Can2.
Husker Coppell ble omtalt som ‘en managers drøm’.
Pliktoppfyllende og talentfull som han var.
Ble sagt at Phil ‘Gris’ Neal aldri ville fått 50 landskamper uten Coppell foran seg.

Husker svakt fra et av de aller første U-S, 1982, 1983 kanskje 1984.
Så var det en norsk fan som møtte Coppell her i Norge (nord vest landet et sted?)
Og lagde et intervju for U-S synes jeg å huske.
post liked by: Pancho P, Can2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 631

Vært morsomt og vært på Carrington og sett. Har vært på både The Cliff og Littleton Road.
Tipper det er mer komfortabelt nå😂
post liked by: Pancho P, Pink Final, Can2
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Pink Final wrote: Husker svakt fra et av de aller første U-S, 1982, 1983 kanskje 1984.
Så var det en norsk fan som møtte Coppell her i Norge (nord vest landet et sted?)
Og lagde et intervju for U-S synes jeg å huske.
Jeg husker godt noen av de første U-S, og hvor artig det var å få de i posten som ungdomsskole-elev. Det var enkle "blekker" synes jeg å huske. Brettede A4-ark mer og mindre. Artig å lese de. Har de ikke lenger, hadde vært morro å ta vare på de nå i retrospekt.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea
Kong Eric Cantona
Post Reply