Oppsummering 21/22

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply

Topic author
Mr H
Posts: 463
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1363

OBS: veldig langt innlegg

En mildt sagt under pari sesong går mot slutten. Før jeg legger den helt bak meg prøver jeg meg på en oppsummering av sesongen i form av terningkast/karakter på spillerne i troppen. Vurderingene tar forventninger/utgangspunkt i betraktning, så en spiller trenger ikke nødvendigvis ha vært bedre enn en annen selv om han vurderes høyere. Det var veldig mange det var vanskelig å vurdere med et tall, så legg kanskje mer vekt på ordene enn tallene. Lave tall er ikke alltid spillerens egen feil heller. Før vi setter i gang kan jeg røpe at det ikke akkurat florerer av 5ere og 6ere.


1.David de Gea (5-): Litt usikkerhet om han skulle være førstekeeper før sesongen, men tok førstekeeper-plassen og er nå blant de ledende kandidatene til årets Unitedspiller. Har levert flere enorme redninger som har reddet oss i enkeltkamper. Likevel tør jeg å påstå at hans noe defensive framtoning i egen boks og upresise utspill er en medvirkene årsak til at det kommer så mange sjanser i mot. Det er vanskelig å gi keeperen toppkarakter når et lag slipper inn så mange mål, men de Gea kan gå ut av denne sesongen med hevet hode.

26.Dean Henderson(2): Uheldig med korona i starten av sesongen. Kunne ting vært annerledes hvis han hadde vært frisk på dette tidspunktet? Det får vi aldri svaret på, men uansett føler han nok at dette er et bortkastet sesong. Det lukter vel at han får en ny start i en ny klubb neste sesong, eller kan det være at ETH vil vurdere han som førstekeeper?

22.Tom Heaton/13.Lee Grant (3): Hva skal man liksom si om 3.- og 4.-keeperne? Gjør sikkert en god jobb og bidrar med rutine på feltet. Det er vel den viktigste rollen til reservekeepere. Må ha vært en positiv opplevelse for Heaton å endelig debutere for United, så mange år etter han kom til akademiet.

29.Aaron Wan-Bissaka(2): Å kalle den sesongen for en stagnering blir kanskje en underdrivelse. Det har alltid vært spørsmål om hans tekniske ferdigheter og posisjonering. Han gikk likevel inn i sesongen som et klart førstevalg på høyrebacken. Han avslutter sesongen med store spørsmålstegn om sin fremtid.

20.Diogo Dalot(4+): Har ikke nødvendigvis vært dominant i forhold til AWB, men her kommer utgangspunkt inn i bildet. Startet sesongen langt bak i køen, men er nå oftere i startelleveren enn på benken. Har vist lovende tendenser til ten Hag, uten å legge fullstendig beslag på høyrebackplassen heller.

19.Raphael Varane(3+): En av få spillere alle United-fans virker å være enige om at er en klassespiller. Det inkluderer også meg, men er det lov å si at jeg ble en smule skuffet? Det er nok mest pga skadene. Når man henter en spiller av Varanes kaliber håper man på å slippe inn litt færre enn 50 mål i ligaen. Jeg vil ikke være for streng med forsvarsspillerne grunnet den manglende strukturen, men Varane selv hadde nok håpet på en bedre sesong. Jeg spår at han fremstår som en lederstjerne neste sesong.

2.Victor Lindelöf (4): Det finnes begrensninger for hvor høye karakterer man kan gi forsvarsspillere i et lag som slipper inn såpass mye. Kombinerer man prestasjoner, konsistens og tilgjengelighet har nok svensken vært vår viktigste stopper denne sesongen.

5.Harry Maguire(2): Har gått fra EMs lag til til alle sitt favorittoffer på et snaut år. Dette må ha vært en tung sesong for mannen, synes synd på han nå. All diskusjon rundt Maguire har gått så lang forbi saklig diskusjon det er mulig å komme. Jeg mener at hans svake prestasjoner i stor grad kan skyldes manglende defensiv struktur og at noen av gangene han utpekes som syndebukk er det ikke hans feil engang. Har sett flere eksempler på at forsvaret ikke ser bedre ut uten han heller. Likevel, uansett hvordan man snur på det, har dette vært en blytung sesong for Manchester United sin kaptein.

3.Eric Bailly(2-): Har vært mye skadet og knapt spilt; en kombinasjon som gjør det vanskelig å gi en vurdering. Burde han fått flere muligheter? Tja, var ikke veldig overbevisende de gangene han fikk sjansen heller. Uansett ingen stor sesong og det var fort hans siste i rød drakt.

4.Phil Jones(5): Etter 2 år med skademareritt må kampen mot Wolves ha vært en stor personlig seier for Phil Jones. Hans bidrag for United denne sesongen er ikke en 5er isolert sett, men jobben han har gjort for å returnere til fotballbanen fortjener stor kudos. La oss håpe han kan finne seg en klubb hvor han kan spille masse uten å bli skadet til sommeren.

38.Axel Tuanzebe(2-): Trenger nye rådgivere. Går først på utlån til en klubb med et etablert stopperpar, uten å lykkes. Derfra går ferden videre til Italia og han havner ikke akkurat først i køen der heller. Avslutter trolig sesongen lenger unna United sin førsteellever og med lavere salgsverdi enn ved sesongstart. Må kunne sies å ha vært en mislykket lånesesong.

23.Luke Shaw(3:) Kommer inn til sesongen etter en fantastisk 20-21-sesong og et ypperlig EM. Da var det all grunn til å anta at han gikk inn til denne sesongen full av selvtillit, likevel har han vært del av et særdeles ustabilt United-forsvar denne sesongen og må ta sin del av skylden for dette. En del defensive feil og en skadeplaget sesong. Har likevel gode offensive underliggende statistikker, noe som gir håp for en god fremtid under Ten Hag.

27.Alex Telles(2-): Før sesongen tenkte jeg at Telles var en brukbar backup. Med skadeproblemene og formen til Shaw fikk han muligheten til å bevise nettopp dette. Han er sikkert fornøyd med å ha fått en god del spilletid, men den muligheten synes jeg ikke han tok. Han er ikke sterk defensivt, verken en mot en eller i posisjoneringen. Ikke spesielt god i oppbygningen av spill heller. Han går knapt på skikkelige overlapper og er alt for glad i å slå upresise innlegg fra midtbanen. Kan slå en god corner i ny og ne, men ikke så mye mer enn det. Han har heller ingen ekstremferdigheter, som f.eks fart og fysikk som kan kompensere for de andre manglene. Han er heller ikke "ung og lovende", noe som ville gjort det lettere å tolerere litt mangler. Belager hvis jeg var litt krass her, men det har vært frustrerende å se på Telles de siste ukene.

33.Brandon Williams(5-)
: Ville nok helst vært foruten et suverent nedrykk, men han fikk plenty med spilletid og var blant Norwich bedre spillere. Kan ikke be om mye mer på et utlån. Vet ikke om han er/blir god nok for United, men han har vist at han er en kompetent Premier League-spiller. Foretrekker han framfor Telles.

31.Nemanja Matic(4): Har ikke lenger frekvensen til å takle 90 minutter gang på gang i løpet av en lang sesong, men han har levert som en veteran-backup på midtbanen. Har vært spesielt nyttig som innbytter mot slutten av kaotiske kamper og har en evne ingen andre av Uniteds midtbanespillere har til å kontrollere midtbanen. Paradoksalt nok ville en yngre versjon av Matic løst svært mange av våre problemer. Fin avskjed i siste hjemmekamp.

39.Scott McTominay(3-): Med en temmelig tynn midtbane og masse spilletid fikk Scott en gylden mulighet til å sette sitt preg på dette United-laget. At flere managere har tillit til han er et kvalitetsstempel. Likevel er han i en alder som tilsier at han skal være i startfasen av sine beste år og har fortsatt klare svakheter i oppbygnings-spillet. Sliter veldig med å gjøre seg spillbar, noe som er essensielt for hans posisjon. Kan Ten Hag "fikse" dette? Blir nok uansett en grei man for Hollenderen å ha i troppen.

17.Fred(5): Et lyspunkt i denne sesongen. Bidrar med pressing, intensitet, og til og med litt målpoeng. Kommer til sin rett som indreløper når han ikke blir bedt om å sitte og kontrollere.

37.James Garner(5+): Kan ikke be om mye mer fra et utlån. Masse spilletid, gode prestasjoner, og opprykkskamp. Så gjenstår det bare å se hva som skjer med han neste år. Går han inn på midtbanen vår? Eller blir det kanskje et PL-utlån? Hvor god er han egentlig? Hvor god kan han bli?

6.Paul Pogba(3): Blant de vanskeligste å gi karakter på. Har vært opplest og vedtatt i lang tid at han forsvinner gratis til sommeren. Etter sesongstarten mot Leeds tenkte jeg at denne sesongen blir en siste dans med masse moro. Det viste seg å bli mindre moro enn jeg håpet på, preget av ujevnheter. Skader og hyppige posisjonsbytter hjelper selvsagt ikke for dette. Bidrar likevel med mer kreativitet enn de fleste av sine United-kolleger når han er på banen.

14.Jesse Lingard(2-): Som man har vært inne på de siste dagene ville vel de fleste kommet bedre ut av det om han ble solgt forrige sommer. Ikke vits å gå mye mer i dybden på det. Var riktignok noe uheldig med korona i starten av sesongen. Hadde trolig startet de første par kampene hvis ikke. Kan også argumentere for at han fortjente litt mer spilletid rundt September/Oktober. Alt i alt en bortkastet sesong for Lingard.

34.Donny van de Beek(2-): Begynner nesten å glemme at han fortsatt spiller for oss. Lite spilletid i høst. Har ikke akkurat satt fyr på Everton heller, blant annet grunnet småskader. La oss håpe han finner tilbake til Ajax-formen under Ten Hag. Da kan vi plutselig få en kvalitetsspiller.

18.Bruno Fernandes(4+): Blant ligaens mest skapende spillere, en av våre viktigste menn, og fortsatt mannen med mest assist i Champions League. Likevel har man inntrykket av at han ikke har hatt en stor sesong. Har hatt flere gode kamper, men det siste halvåret har vært mye mer variabelt enn slik som vi kjenner han(og nei det er ikke bare pga mindre målpoeng). Litt nedadgående kurve altså, men jeg tviler ikke på at ETH kan få fram den beste versjonen av Bruno igjen, og kanskje også modifisere han litt.

8.Juan Mata(3?): hva skal man si? Mannen har knapt spilt. Fin avskjed med Old Trafford da han leverte en vintage Mata-opptreden mot Brentford. Bare å ønske han lykke til videre. Det finnes en haug av lag som kan ha stor nytte av Juan Mata.

25.Jadon Sancho(3+): Jadon er nok selv den første til å innrømme at det har vært en vanskelig debutsesong. Kan ikke være lett å komme inn i et nytt lag som er såpass ustabilt når han i tillegg har slitt litt med sykdom gjennom sesongen. Har en veldig god periode rundt Desember-Mars, hvor han viser hva han kan bidra med i årene framover. En mann man bør bygge laget rundt. Forhåpentligvis har denne sesongen bydd på nyttige erfaringer, om ikke annet.

16.Amad Diallo & 28.Facundo Pellistri (2): Velg bedre utlån neste gang! Utvilsomt talentfulle spillere, men veldig vanskelige å vurdere hvor gode de virkelig er/kan bli når de knapt spiller.

10.Marcus Rashford(2-): Må innrømme at det sitter langt inne for meg å kritisere Rashford. Det er fullt mulig det har sine grunner, men dette har vært en fryktelig svak sesong uansett hvordan man ser på det. Ikke så mye mer å si enn at det er bare å håpe at han finner formen under Ten Hag.

36.Anthony Elanga(5+): Definisjonen på et friskt pust. Kommer inn og viser seg som et lyspunkt i en ellers trist sesong. Jeg skal ikke gå ut å erklære at han har den neste store. Han er kanskje ikke blant de største talentene en gang. Det er også fullt mulig at han aldri blir fast inventar i laget, men på kort tid har han gått fra å være på U23-laget til å bli en viktig bidragsyter i førstelagstroppen.

21.Edison Cavani(2-): Nærmet seg nesten kulthelt-status i fjor. Sangen hans var en skikkelig slager. Denne sesongen har han knapt vært å se og han har spilt flere kamper for Uruguay enn United i 2022. Skikkelig skadeplaget. Mange virker å være under inntrykket av at han nærmest har gitt opp og bare kommer innom for å hente lønnsjekken i ny og ne. Litt trist hvis dette nå overskygger det som var en fjorårssesong med gode vibber.

9.Anthony Martial(2-): Er det mulig å få denne karrieren på rett kjøl da? Lite spilletid i United. Drar videre til Sevilla hvor ting ikke går stort bedre. Håpet med lånet var at han kunne spille seg i form får å enten bli mer selgbar eller for å vise at han kan være nyttig for oss. Det skjedde ikke. Er talentet fortsatt der i den nå 26-år gamle franskmannen? Mye tyder vel på at United-karrieren går mot slutten. Hvem vil isåfall ha han? Hva er de villige til å betale? Kan Ten Hag mot alle odds få han i gang?

7.Cristiano Ronaldo(_): Kanskje den aller vanskeligste å vurdere. Kontinuerlige diskusjoner gjennom hele sesongen. Er han problemet eller ikke? Har hatt noen helt ville prestasjoner og mål som har fått taket på Old Trafford til å løfte seg. Samtidig hadde han en periode i vinter med noen svake prestasjoner som jeg mener kostet oss poeng. Men hvis jeg skal kritisere han for det, er det også på sinn plass å hylle han for det han har vist de siste ukene. Jeg tror at kampprogrammet, men også været, er en faktor for denne variasjonen. Kan det argumenteres for at kjøpet av Ronaldo har gjort noe med den totale dynamikken i laget, og at det derfor er negativt? Absolutt. Men man kan like gjerne snu argumentet og si at hans mål har reddet oss fra ytterligere ydmykelser. Med det sagt vet jeg oppriktig ikke hvordan jeg skal vurdere han. Det jeg vet er at han scorer mål og at han ikke er en normal 37-åring. Nå som det ser ut som han blir enda et år, er jeg sikker på at Ten Hag kan utnytte goalgetter-egenskapene til det fulle og at han ikke overbelastes. Kjenner jeg Ronaldo rett vil han nok ha meg seg et trofé før han reiser videre.
post liked by: RaoulDuke, Cola2, Pangaea, Pink Final, Pancho P, Belfastboy

Deleted User 595

Ikke alt jeg er helt enig i, spesielt der ett par spillere får veldig høy karakter uten å ha vært overbevisende god over tid.

Fred har hatt 3-4 skikkelig gode kamper, der han har vist klasse. Men han har hatt mange direkte dårlige, og mindre gode kamper.
Karakter: 3+

Bruno har hatt en jevnt over svak sesong, medberegnet målpoeng og sjanser skapt. Har sett ut som en skygge av seg selv nesten gjennom hele sesongen.
Karakter: 3

Elanga har virkelig imponert, men 5+ av 6? Da snakker man vel på nivå med noe av det beste som er gjort i en debutsesong. Han har dog levert godt.
Karakter: 4+

Ronaldo har hatt 2 måneder med måltørke og dårlig form, slik Salah og har hatt i år. Ellers har han levert så til de grader, og etter jul har han spilt strålende. Levert ganske ville tall i ett så svakt presterende United-lag. Uten han og de Gea ville vi røket ut av CL i gruppespillet, samt vært på nedre halvdel av ligatabellen.
Karakter: 5-

Heaton/Grant: De har ikke spilt noen tellende kamper i inneværende sesong, så da kan man vel strengt tatt ikke sette karakter? Blir litt rart å gi de 3-.

Men, jeg kverulerer jo kun på noen karakterer. Som du sier, er det refleksjonene som betyr mest. Synes du reflekterer meget godt. Vanskelig å være uenig i det meste du nevner, og det var gøy å lese som en slags oppsummering av sesongen. Gjør det gjerne til en årlig tradisjon!
post liked by: Cola2, Mr H, Pancho P

Topic author
Mr H
Posts: 463
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 109
Liker mottatt: 1363

Karakterene mine er absolutt ingen fasit nei. Hadde jeg gjort det igjen hadde det fort blitt litt anderledes.

Jeg liker nok Fred bedre enn de fleste og synes han er viktig. Kanskje litt høyt. Synes egentlig at alt fra 3+-5 er innafor. Kommer litt an på hvordan man argumenterer, men jeg synes den er grei i forhold til de andre.

Jeg ser hvor du vil med Bruno, men synes likevel du er litt streng.

Elanga handler mest om forventninger/utgangspunkt og at han er en av de få positive historiene i årets sesong, noe jeg ville legge vekt på. Jeg skjønner hva du mener.

Argumentet ditt om Ronaldo er helt fair.

Angående keeperne så ga jeg dem bare karakteren i midten, men jeg kunne like gjerne ikke gitt karakter. De møtte bare opp og gjorde det som kreves av dem, altså ikke så mye.
post liked by: Pancho P, Belfastboy
User avatar

Pangaea
Posts: 2714
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3863
Liker mottatt: 4931

Veldig bra tråd @Mr H. Kan ikke si jeg er særlig uenig i noe, vertfall når man tar hensyn til innledende tekst om at man må se karakterer litt i forhold til forventninger før sesongen. Bruno har ikke vært like god eller stabil som før, men er likevel essensiell for laget, og har både et drøss med mål og målgivende.

Med noen få unntak, så har egentlig hele laget prestert dårligere enn vi kunne forvente. Ikke så rart vi er ute av CL-dansen da, men om vi snur litt på det, så skal det heller ikke så mye til før vi er inne i varmen hvis en del flere spillere hadde vært oppe på mer vanlig nivå.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10427

Jeg har holdt med United siden 1981 - altså i over 40 år.
Og dette er nok den svakeste og ikke minst mest ryggradsløse utgaven jeg kan huske å ha sett. Vi havnet midt på tabellen på 80-tallet, men de lagene var ikke i nærheten av å kapitulere og svikte seg selv på samme måte som dagens.

Havner vi på sjette plass er det faktisk en betydelig overprestering ut fra hvordan vi faktisk har spilt. At De Gea fort kan bli årets spiller i en sesong der bare fire lag har sluppet inn mer enn oss sier sitt. Vi har expected points på 52 (seks mindre enn i virkeligheten) noe som bare er åttende best. Vi kan ikke skylde på uflaks, tvert imot.

Å skulle analysere denne sesongen krever et eget forskningsprosjekt, og årsakene er nødt til å være altfor mange til at jeg liker å tenke på det.
post liked by: RedTrafford, messilingard, Pangaea, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16972
Liker mottatt: 10884

Veldig enig@Ryder jeg har nesten like lang fartstid og kan heller ikke huske noe så giddaløst og svakt som dette året.
Husker også år som vi havnet lenger ned enn dette på tabellen. Likevel var det mer sjarm og glede å følge klubben.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2552
Liker mottatt: 10427

Vi har 10-12 kamper i år der vi rett og slett har spilt som et nedrykkslag - det mener jeg helt nøkternt, med et rent analytisk blikk og ikke noe jeg sier i affekt eller i betydningen "dårlig til United å være". Kamper der vi er fullstendig sjanseløse, både med tanke på kvalitet, innsats og struktur. Samtidig kan en telle de virkelig gode kampene på én hånd, og denne hånda har i tillegg et par amputerte fingre.

Disse kampene er noenlunde jevnt fordelt mellom OGS og RR - for meg er det uinteressant å snakke om hvorvidt vi hadde sett bedre eller verre ut om OGS hadde fått fortsette. Ingen av dem har gjort en i nærheten av god nok jobb, i likhet med mange andre i og rundt klubben.

Jeg er ikke så glad i "analyser" av slaget "de må manne seg opp" osv, men det slår meg når jeg ser andre lag hvor mye tøffere, voksnere og mer kyniske og gatesmarte de er. Vår gjeng opptrer som naive guttunger som kommer rett fra tre år på kostskole og blir kastet inn i et tøft strøk der de plutselig må klare seg selv.
post liked by: messilingard, Mr H, Blodfink
Post Reply