Nent/Viaplay fra 22/23-sesongen

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2902
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13502
Liker mottatt: 8674

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/vi ... /15869438/

Jeg mener fremdeles at de hadde tjent mer på å selge fotballpakken for 399 f.eks. Jeg tenker i allefall at det er mange som meg, som aldri vil vurdere å kjøpe den til den vanvittige prisen de har satt.
post liked by: Cola2, Blodfink, 10Hag
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Som forventet. Det norske markedet nådde allerede smertepunktet når prisen steg over 400 for mange år siden. Etter det har først TV2 sett seg nødt til å kaste inn håndkleet etter å ha tapt penger på prosjektet år etter år, før Viaplay tok opp stafettpinnen med et monsterbud på rettighetene. Kriseløsningen har vært å presse prisene opp mot 1000,- i måneden. Pluss enda mer om man i tillegg vil ha Champions League fra annen lisensholder.

Når Viaplay i tillegg subsidierer billigere priser i Nederland, Sverige, Danmark og Finland, ved å presse prisen opp i Norge ved å satse på nordmenns betalingvillighet, må det si stopp. Og det gjorde det allerede rundt 400. Etter det, har det vært et pengesluk for både kjøper og selger.

Da får man som fortjent. Sier seg selv at hele opplegget blir et tapsprosjekt til den prisen. Både på innkjøpspris for lisensen, samt salgsprisen til kunder.

Tragikomisk.
post liked by: Cola2, RedTrafford, Pwint, Blodfink, Ryder, Pink Final
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Skjermbilde 2023-07-05 kl. 12.39.06.png
Skjermbilde 2023-07-05 kl. 12.39.06.png (184.9 KiB) Viewed 1492 times

Strømmetjenesten Viaplay blør penger og sliter med å hanke inn nok kunder.

På grunn av utfordringene ble forventingene til medieselskapet for 2023 justert markant ned for en måned siden.

Det førte til at tidligere konsernsjef Anders Jensen gikk av med umiddelbar virkning.

Nå får TV 2 opplyst at ledelsen under et internt allmøte tirsdag har varslet ansatte om nedbemanning og endringer i organisasjonen .

Etter det TV 2 forstår kan så mange som 20 årsverk bli rammet, og de berørte vil få tilbud om sluttpakke.

Kenneth Andresen, fungerende CEO i Viaplay Group Norge, skriver til TV 2: «Som en del av implementeringen av den nye operative modellen som ble kommunisert 28. juni må vi ta beslutninger om forandringer i roller og ansvar innenfor flere deler av konsernet. Vårt fokus er nå å ha gode dialoger med ansattrepresentanter og verneombud for å ha en ryddig prosess. Da dette er et pågående arbeide kan vi ikke dele flere detaljer per nå.»

Det svenske selskapet venter fremover en nedgang på mellom 12 og 16 prosent i annonseinntektene, og at færre vil bruke penger på strømming på grunn av økte levekostnader.

I andre kvartal i 2023 forventer Viaplay et negativ driftsresultat på mellom 250 og 300 millioner svenske kroner.

Viaplay satser stort på sport, og har nylig gjort unna sin første sesong med de svært dyre Premier League-rettighetene.

I tillegg er vintersport, håndball og Formel 1 også i strømmetjenestens portefølje.

:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Min personlige mening er at de vil slite enda mere i Norge, når hun som sitter på pengesekken vil har mere og mere i renter fra det folket utover de neste 9-10 månedene når hun setter opp renter Ene igjen, skal vi velge knekkebrød eller sport
post liked by: 10Hag, Pwint, Pink Final, RedTrafford, Blodfink, Can2
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Ender vel med at TV2 overtar rettighetene til PL fordi Viaplay ikke har råd til å sitte på de.
post liked by: Cola2, Pwint
Glory Glory Manchester United!!!!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

Sir Alfie Rey wrote: 05 Jul 2023, 15:31 Ender vel med at TV2 overtar rettighetene til PL fordi Viaplay ikke har råd til å sitte på de.
Problemet er jo at prisen ble så høy fordi TV2 og NENT/Viaplay havnet i budkrig om rettighetene, og begge bød laaangt over hva de realistisk kunne forvente å tjene på ved salg av abonnement. De gjorde en grov feilvurdering av nordmenns betalingsvillighet, noe som ikke kom som en overraskelse for noen andre enn budgiverne selv.

Om TV2 skal overta rettighetene, må de jo betale ut kontrakten Viaplay har signert. Og det har de rett og slett ikke råd til, derfor måtte de også gi seg i budrunden. Det eneste Viaplay kan gjøre nå er å kutte kostnader i produksjon, og holde ut kontraktstiden som varer til 2028. De kommer til å blø penger, da antall abonnenter er lavt og kommer til å bli lavere, samt at prisene skrus videre opp. Tapsprosjekt av dimensjoner. Og det er egentlig så inderlig fortjent.

Blir interessant å se hva som skjer i budrunden 2028. Enten må TV2 og Viaplay bli enige om å ikke by over en satt sum (tror ikke slik konkurransefiksing er lovlig?). Evt. må de dele på rettighetene, noe som og blir et mareritt for abonnenter å forholde seg til, og garantert enda dyrere enn i dag.

Det har vært snakk i England om at klubbene selv skal kunne kjøpe rettigheter til direktesending av egne kamper, for å selge abonnement for sin klubbs kamper. Da blir jo prisen rimeligere, men man går samtidig glipp av mange andre kamper med andre lag man gjerne vil se. Det optimale hadde kanskje vært om FA og UEFA opprettet en felles plattform, og solgt et samlet abonnement til en rimelig pris. Men da mister de jo drøssevis av inntekter, nettopp på grunn av at budgivere som Viaplay og TV2 byr langt over markedspris for produktet de selger. Så det virker usannsynlig per nå.

Et salig rot hele greia. Rett og slett en boble som må sprekke en gang.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Pink Final, Cola2, Pwint, Pancho P, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

https://e24.no/naeringsliv/i/WR2xOj/eks ... -bli-solgt

Beklager til de som synes dette er litt hoverende: Som fortjent! De har loppet norske supportere, ved å subsidiere rimelige priser i andre land. Ikke at TV2 var noe bedre.

Håper virkelig dette er skuddet i baugen for overpriset engelsk fotball på norsk TV og nett. Få det vekk. Håper selvfølgelig og at prisene blir langt rimeligere. Om man virkelig skal konkurrere med andre tjenester og VPN for tilgang til andre land der ute, tror jeg prisen ikke kan overstige 400. Synes selv 300+ er sweet spotten om jeg skulle vurdert det. Over dette, og flere vil fortsette å flokke til andre, og helt ærlig, bedre alternativ med solide analyser og kommentatorer fra England og det øvrige Skandinavia. I Sverige og Danmark er det etter min erfaring langt høyere kvalitet på både analyser og kommentatorer. Og de eldre, rutinerte kommentatorene i England er pur klasse. De er fotballfaglig sterk, ispedd en god dose humor og vennlig sarkasme.

Selv Jamie Carragher er en kvalitetskommentator sammenlignet med Øyvind Alsaker. Det sier litt. Gary Neville har skikkelig peiling, og kommenterer sterkt og og objektivt på samtlige lag i ligaen, inkludert de topplagene han ikke kan fordra.

Tips til norske rettighetshavere fremover:
Dropp de unødvendige ekstra kostnadene med "eksperter" og programledere i studio. Og kanskje vurdér å bare bruke/lisensiere de originale engelske kommentatorene, fremfor å betale lønn, reise, kost og losji for middelmådige norske kommentatorer.

Min subjektive mening. Men tror (?) ikke jeg er helt alene om å tenke slik.
post liked by: Pancho P, messilingard, RedTrafford, Blodfink, Cola2, Pink Final, Can2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4433
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 9446

Usikker på hvor mye de hadde spart med å ha britiske kommentatorer kontra norske, rett og slett fordi at summene de betaler for rettighetene er såpass store at lønns- og produksjonskostnadene blir en relativ liten del av de totale kostnadene. Ikke at jeg er spesielt imponert av de norske, men jeg tror ikke det er sånn usedvanlig mye å spare på akkurat den posten. Summen som Viaplay betaler for Premier League var på 20 mrd for 6 sesonger i alle tre land (Kilde E24). Da vil jeg tro at produksjonskostnadene ikke er det som drar opp prisen mest.

Viaplay sitt største problem har vel vært at de har overbydd på rettighetene for norden og forventet at nordmenn blir med for en hver pris. At det er flere faktorer som påvirker betalingsviljen til nordmenn er ikke noe Viaplay kan noe for, men deres totalt manglende vilje og evne til å tilpasse seg markedet som de befinner seg i. De bommer på ganske grunnleggende ting etter min mening, men det er selvsagt lett å si det når man sitter utenfor å ser inn uten å føle på et eneste gram av press på skuldrene.
post liked by: Pancho P, 10Hag, red, Blodfink, Pink Final, RedTrafford, Jan Erik
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2590
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13432
Liker mottatt: 8646

Ser ikkje bort frå at Semb, Fjørtoft og Bakke hever milliardlønn...
post liked by: 10Hag, Blodfink, Cola2, RedTrafford, Jan Erik, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2461
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7653
Liker mottatt: 8010

Ser at Viaplay nå trekker seg ut av UK, Polen, Canada og USA etter enorme tap. Skal si opp en hel del folk der, og sånn jeg skjønner det prøve å få andre til å overta de rettighetene de har i de områdene. Håper egentlig at de skjønner at ikke alt kan gå opp, og at dette på sikt betyr at TV-rettigheter etterhvert blir litt mer fornuftig priset, både fra Premier League og til kunder. Alt kan ikke vokse til evig tid...
post liked by: Blodfink, Pink Final, RedTrafford, Can2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17257
Liker mottatt: 11012

Tror ikke det blir noe billigere for dem som ønsker å se PL om Viaplay går i dass.
Neste budrunde så vet aktører hvor taket går for dumme nordmenn😬
Ellers enig at det kanskje ikke spiller så stor rolle om dem hadde kuttet ut den billige praten før kamp, 25 sekunder i pause og etter kamp.
post liked by: Cola2, 10Hag, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

@messilingard: Du har nok rett ja! Jeg overvurderte nok de norske produksjonskostnadene. Det blir jo som du sier lommepenger målt opp med selve lisensieringen.
Last edited by 10Hag on 20 Jul 2023, 23:07, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, RedTrafford
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Og ha opptil 3 reportere/kommentatorer i England.
Husrom koster, mat, koster, transport til/fra arena koster, flyreiser koster t/r.
Transport fra flyplass i England, og transport t/r fra Norsk flyplass til bostedet deres koster.
Pluss lønn
Sist men ikke mins så begynner taximeter å gå fra de går ut fra egen bolig til de kommer hjem.

Hadde klart med Øyvind Johnsen som kommenterte fra Marienlyst ;-)

Og disse såkalte ekspert kommentatorer i studio skal vel ha en slump penger de også
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Can2
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3608
Liker mottatt: 4881

@Cola2: Ja tenker og at det fort blir beløp i 20-30 millionklassen for hele produksjonen, med lønn, reiser, kost, losji, filming i studio, videoutstyr, redigering, promotion, reklame osv osv.

I det store bildet så snakker man allikevel om flerfoldige milliarder, så da blir det allikevel relativt lite. Men synes personlig at det forverrer produktet, og er en unødvendig utgiftspost uansett.

Som nevnt over av @messilingard er nok det med norske kommentatorer helt innafor rent økonomisk, da det sikkert vil koste mer å lisensiere de engelske kanalers egenproduserte innhold/produkt.

På generelt grunnlag synes jeg uansett at hele Viaplay-sirkuset, og tidligere TV2, har vært et gigantisk "magaplask".
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Cola2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4433
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2862
Liker mottatt: 9446

Dersom jeg skal tippe, så er kostnadene til Viaplay rangert etter størrelse for Premier League:
1. Lisens
2. Server
3. Produksjon for studio/kommentator.

Basert på antall ganger de har feilet med å vise bilder til kunder så vil jeg tro at Viaplay har latt være å investere i servere for å håndtere et økt antall brukere inn på et kort tidsrom. Det ble riktignok bedre utover sesongen fra hva jeg har forstått, enten fordi de har forbedret kapasiteten eller fordi at de har hatt færre kunder. Jeg mistenker at det er sistnevnte. Skal påpeke at jeg ser samtlige kamper via IPTV, uten at jeg kommer til å reklamere for hvilken leverandør her.

Men som nevnt tidligere og påpekt av @10Hag så vil jeg tro at det er lisenskostnader som virkelig er den store driveren bak utfordringene til Viaplay.
post liked by: RedTrafford, Cola2, 10Hag, Blodfink, Can2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17257
Liker mottatt: 11012

Å kutte ut den norske sendingen og satset på servere gir mening @messilingard .
Og i tillegg som nevnt kjørt den engelske sendingen hadde de solgt ett bra produkt til høy pris, i stedet for ett dritt produkt til svindyr pris.

Men uansett hva Viaplay gjør, blir det itte no 749 fra meg, kampene får jeg sett😎
post liked by: Cola2, 10Hag, Blodfink, Can2
Post Reply