Nent/Viaplay fra 22/23-sesongen

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

GBailey wrote:05 May 2022, 20:40 Kommer aldri til å skje, før Ola Nordmann er så økonomisk presset på alle fronter at den gjennomsnittlige familie må velge mellom båter, hytter og sydenturer på ene siden, og å brødfø familien på andre. Er vel dit vi er på vei innen ti år?

/Rant over
Og så må vi som ikke har vann måler installere og betale først for bruk av vannledning + minstepris + overforbruk.

Må vel begynne å sette opp den gamle parabolen igjen
post liked by: Blodfink

Topic author
Deleted User 430

Cola2 wrote:05 May 2022, 20:50parabolen igjen
Ev. kjøre på med iptv og spare sånn ca 80%..
post liked by: messilingard, Cola2, Blodfink, Pwint
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4383
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2770
Liker mottatt: 9213

For å instruere et eksempel så kan man bruke supporterklubben sine medlemstall så er i følge united.no 43 500 medlemmer. Nå er selvfølgelig ikke alle disse betalende kunder hos NENT/TV2, men for å illustrere eksempel så bruker vi tallet 43.500. PL hos NENT blir 649, TV2 med CL skal ha 359 for å vise deg CL. Totalt får man altså 1018 kr mnd. Årlig blir dette 12.216 norske kroner. Skulle hele supporterklubben vært betalende medlemmer så snakker vi 531.396.000 hvert eneste år. Over NENT sin periode som rettighetshaver så vil det også komme med prisstigninger, i alle fall med dagens inflasjon. Skal jeg tippe så vil den prisstigningen overstige reell prisvekst i samme periode. I alle fall dersom man så på hva TV2 gjorde.

Uten å ha fullstendig tall på hvor mange abonnenter TV2 har hatt på sin PL-pakke i år. Men jeg mistenker at de har over 43.500. Med andre så snakker vi faktisk om enorme summer. Alt dette for at vi nordmenn skal betale enorme summer for å gjøre livet til svenskene og danskene rimeligere.

Vi er egentlig på et punkt nå hvor jeg mener at supporterklubben bør bruke sin makt som påvirker og oppfordre til boikott. Å hjelpe folk over på alternative løsninger kan de selvsagt ikke gjøre, men den informasjonen er strengt tatt kun et Google søk unna.

Og for de som lurer på hva statsstøtte, inntekter fra abonnenter osv går til så kan man lese her.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Cola2

Jeg slettet innlegget ditt. Selv om at jeg er en tilhenger av IPTV løsninger så befinner disse seg i en gråsone juridisk. Så å reklamere for disse er noe vi ikke kan tillate av den grunn. Hva dere gjør på PM, Twitter eller andre kanaler derimot er opp til dere.
post liked by: Pangaea, Pwint, Cola2, Pink Final, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2713
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3857
Liker mottatt: 4912

Blodpris, akkurat som forventet. Tipper folk er dumme nok til å betale det også, og dermed brødfør vi denne sirkelen. Jeg har levd veldig godt uten TV2 i årevis, og kommer til å leve minst like godt uten NENT i årevis. De prisene kan de stikke opp i tarmen.
post liked by: Pwint, Pancho P
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

messilingard wrote: 05 May 2022, 21:24 :down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Cola2

Jeg slettet innlegget ditt. Selv om at jeg er en tilhenger av IPTV løsninger så befinner disse seg i en gråsone juridisk. Så å reklamere for disse er noe vi ikke kan tillate av den grunn. Hva dere gjør på PM, Twitter eller andre kanaler derimot er opp til dere.
Ikke noe problem for meg, regnet med at det ville bli slettet, faktisk så støtter jeg avgjørelsen din.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Faktisk ikke i en grå sone, mere i sone ulovlig.
Når jeg hadde parabolen min oppe med 2 kortlesere så kunne jeg se alt.
Måtte oppgradere kortene via program som jeg lastet ned gratis, etter 2 mnd, oppgradere på nytt.
etter 8 mnd så var jeg nødt til å oppgradere hver mnd, så hver uke. Og så stoppet det helt opp.
Det kom til slutt frem, jeg har bekjente mange steder, at det var en ansatt hos Canal+ som lastet opp kodene.
Dette var godkjent, for ble noen av brukerne "hekta på" ett program/serie/fotball etc og de IKKE fikk sett dette mere, dermed kjøpte de tilgang lovlig.
I dag bruker jeg AppleTV på 6 55" skjermer fordelt i huset, og har lovlig abb på TV2 m/full pakke (har noen prosenter mindre siden jeg leverte video fra Norsk hockey i 4 år) og jeg har Viasat sport lovlig.

Men jeg er i tenke boksen, vil ha MUFC kamper direkte, NHL (hvis det ikke starter kl 02;00) og Norsk hockey.
Burde vært mulig å velge/betale for de kanalene man bruker
Og som skrevet, var klar over at det ville bli slettet
Du gjør en god jobb @messilingard

Topic author
Deleted User 595

@Cola2: 6 skjermer? Den er spenstig! 😄👌
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

GBailey wrote: 06 May 2022, 00:50 @Cola2: 6 skjermer? Den er spenstig! 😄👌
3 i stua, 2 i kjellerstua og kun 1 på soverommet
Og all med siste version av AppleTV
De 3 i stua bruker jeg 1 som skjerm for Mac´en min, 2 som dekker 6 utendørs kamera i hagen, siste blir United
Kjelleren er 1 til kameraene ute den andre til hva jeg vil se på
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@messilingard
Skulle tatt dette opp på svaret mitt til deg.
Og jeg vet at du støtter meg på dette:
Hvorfor skal vi i Norge betale mere enn de i Sverige.
Her synes jeg klubben bør ta noen tak
Last edited by Cola2 on 06 May 2022, 01:13, edited 1 time in total.

Topic author
Deleted User 595

@Cola2: United som klubb kan ikke gjøre så mye med dette. Det er FA/Premier League som eier rettighetene og selger lisenser til høystbydende over hele verden.

Grunnen til at vi betaler mer i Norge er enkel:
Viaplay kjøper rettighetene for hele Norden. De betaler flere milliarder for disse rettighetene. Inntektene til forbrukerne i Danmark og Sverige er lavere enn i Norge. Altså subsidierer de kostnadene for Norden ved å skru opp prisene der hvor folk har høyest inntekt, og er mest gal etter engelsk fotball: Norge.

Det eneste som kan bidra til å presse prisene ned er at forbrukerne boikotter norske leverandører, helt til TV-selskapene innser at det ikke er lurt eller etisk forsvarlig å overbetale for rettigheter. Da kan de ikke lenger subsidiere de høye kostnadene i Danmark og Sverige, gjennom svindyre abonnement i Norge.

Supporterklubbene kan hjelpe til ved å oppfordre fans til full boikott. Men siden de selv har tette bånd til mediene hvor deres journalistkollegaer jobber, er dette lite sannsynlig. Supporterklubbene gikk sammen i fjor og skrev et åpent brev til TV2, der de ba om lavere priser. Dette førte selvfølgelig ikke til noe. Nytter fint lite med diplomati. Rettighetene var allerede betalt, og TV2 har basert hele økonomien på høye priser i Norge. Sier seg selv at ingen kan få de til å snu, såfremst de ikke taper penger ved at det blir full boikott. Blir som å kreve høyere tariffer for en yrkesgruppe som ikke truer med å streike. Helt fåfengt prosjekt.

Den beste løsningen på sikt må være at NRK bruker en del av sitt enorme, årlige budsjett på ca. 6 milliarder, finansiert av lisens via skatt, på å sikre rettighetene til engelsk fotball. Det ville blidgjort svært mange, som endelig får se "lisenspengene" sine brukt på noe folket virkelig vil ha. Rett og slett en økonomisk og sosialt fornuftig ting å gjøre. Hvilket betyr at det ikke vil skje 🤣
Last edited by Deleted User 595 on 06 May 2022, 11:27, edited 2 times in total.
post liked by: Pangaea
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

GBailey wrote:06 May 2022, 01:11 @Cola2: Klubben kan ikke gjøre så mye med dette. Det er FA/Premier League som eier rettighetene og selger lisenser til høystbydende over hele verden.
Er ikke helt enig.
Hvor mange er medlem av supporterklubben i de andre Nordiske landene?
Bør ikke lederne av de forskjellige supporter PL klubbenene i Norge snakke ta dette opp, og henvise til prisene ellers i Norden på samme produkt?
Selv om du er supporterter av L.pool, Gunners etc. uansett land, så når ett firma kjøper PL "eierskapet" går de ut og for en oversikt om hvilket land vil betale mest ?

Topic author
Deleted User 595

Cola2 wrote: 06 May 2022, 01:24
GBailey wrote:06 May 2022, 01:11 @Cola2: Klubben kan ikke gjøre så mye med dette. Det er FA/Premier League som eier rettighetene og selger lisenser til høystbydende over hele verden.
Er ikke helt enig.
Hvor mange er medlem av supporterklubben i de andre Nordiske landene?
Bør ikke lederne av de forskjellige supporter PL klubbenene i Norge snakke ta dette opp, og henvise til prisene ellers i Norden på samme produkt?
Selv om du er supporterter av L.pool, Gunners etc. uansett land, så når ett firma kjøper PL "eierskapet" går de ut og for en oversikt om hvilket land vil betale mest ?
Har oppdatert min forrige post for å svare best mulig på dette.

Kort oppsummert: Det eneste effektive supporterklubbene kan gjøre er å oppfordre til boikott. Og det har ingen vært villige til å gjøre.

Supporterklubbene gikk jo sammen i fjor og sendte åpent brev til TV2 der de klagde på prisøkningene. Det førte ikke til noe som helst, utenom at TV2 forklarte at de var nødt til å skru opp for å tjene penger. Too little, too late. Og nå får vi nøyaktig samme situasjon i mange år fremover, med NENT.

Hvis dette skulle vært unngått, måtte supporterklubbene sagt tydelig i fra til alle aktuelle budgivere at de vil oppfordre til boikott, om prisene blir for høye. Og da må det gjøres før budrunden starter. Når NENT har brukt X antall milliarder på produktet, er det for sent. Da må de tjene dette inn igjen, og det kan de bare gjøre ved å loppe markedet i Norge, som er mest lukrativt.

Det eneste vi kan gjøre nå er å kjøre full boikott. Og da må supporterklubbene lede an, ellers vil det ha tilnærmet null effekt. Eventuelt må norsk husholdningsøkonomi kollapse, slik at NENT mister kundegrunnlaget.
post liked by: Cola2
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

GBailey wrote:06 May 2022, 01:11 Den beste løsningen på sikt må være at NRK bruker en del av sitt enorme, årlige budsjett på ca. 6 milliarder, finansiert av lisens via skatt, på å sikre rettighetene til engelsk fotball. Det ville blidgjort svært mange, som endelig får se "lisenspengene" sine brukt på noe folket virkelig vil ha. Rett og slett en økonomisk og sosialt fornuftig ting å gjøre. Hvilket betyr at det ikke vil skje
Kun meg og bikkja i huset, men tenker med gru på det du sier at NRK skal overta. For meg hadde det vært OK.
Men tenk på den oppstanden fra ca 95-98% som betaler skatt og ikke vil se fotball
Forøvrig fikk jeg ett mail fra S.klubben at jeg ikke hadde svart på. Sjekket Spam-Deleted-Lest, men fant ingen ting.
Så jeg svarte på linken de hadde lagt med, og der var det ang NENT, mitt svar var pris/kanaler.
Som du vet så følger jeg Norsk hockey, der har TV2 rettigheten
Men NENT har PL + NHL + ViaPlay, TV2 med Norsk hockey, hva skal jeg veie tyngst. (Ski/skøyter/slalom/hopp ser på det men kan godt klare meg uten). Selv om jeg er uføre etter 45 års jobb i staten, eier eget hus i Oslo og leier ut 2. etg så kommer det regninger som MÅ betales.
Kan bli at jeg følger Fjordkraftligaen (idiotisk navn) vi oppdatering på nettet og blir NENT kunde.
Men foreløpig vil jeg se hva som skjer før PL starter igjen
post liked by: Pink Final, Pangaea

Topic author
Deleted User 595

Hvis man skal bruke kommentarene på United.no som et tverrsnitt, er den gjengse United-fan mer opptatt av hvem som skal kommentere, uavhengig pris.

Blir nok et finfint kundegrunnlag for NENT.

Neste budrunde vil gå enda høyere, og da snakker vi betydelig prisøkning igjen.

I dette tempoet vil det ikke ta altfor lang tid før man nærmer seg 2000,- i mnd. for å følge United i alle 4 turneringer. Senest i 2017 var man nede i drøyt 400. Nå er vi over 1000-lappen, om man vil ha PL+CL. Vi rer vår egen seng. God natt 😄
post liked by: Pangaea, Cola2, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2713
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3857
Liker mottatt: 4912

Tror ikke det hadde vært en god ide for NRK å kaste seg på det her, de måtte tross alt gi seg for ørten år siden pga høye priser, og nå er det mye, mye verre. Og det har mange andre og viktigere samfunnsoppgaver enn å vise fotball til folket. Man kan selvsagt diskutere hvor godt man gjør disse andre jobbene, men det hadde vertfall fort blitt varmt under føttene til pampene der hvis de brente av store deler av budsjettet på fotball fra England.

For TV2 og nå NENT, så er det et enkelt regnskap. Når TV2 øker prisene med ca 100% (som vel var omtrent det som skjedde om jeg husker riktig), og kanskje 10% hopper av, så går inntektene likevel opp med 90%. Som en gruppe hadde vi en mulighet til å ta et moralsk standpunkt, men det var det ikke mange som gjorde, eller ikke i nærheten nok til at TV2 brydde seg om det. De tjente tross alt fett på det, og litt dårlig PR en ukes tid levde de helt sikkert greit med. NENT fulgte selvsagt godt med i timen, og legger seg nå på samme ekstreme nivå, og har sikkert kalkulert inn prisøkninger i årene som kommer også.

PL + CL koster nå altså rundt 1000-lappen fra det jeg er over (det er så lite aktuelt for min del at jeg ikke engang er sikker på nøyaktige priser og krav). Det blir 12000 kr i året. Man får mye for 12000 kr... Til sammenligning koster Netflix 109 kr/mnd (evt 89 eller 159). En del det også, men levelig pris, og man får LANGT mer tilbake enn 90-180 minutter med interessant fotball i uka. Okay, sikkert noen som synes det er givende å se på våre argeste fiender også, men det driter jeg loddrett i. Hvorfor skulle jeg pine meg selv gjennom å se f.eks. Liverpool spille fotball? Det hadde jeg ikke ønsket selv da de sugde, og vertfall ikke nå.

Eller en annen sammenligning, som kan være mer relevant for i disse dager, for de som ikke bader i rekesmørbrød og champis. Mat for en måned er vel noe slikt som 2000-2500 kr, vertfall for min del. Man kan dra opp gamle ordtak alt det man vil, men det er faktisk viktigere med mat og overlevelse enn fotball. For noen er faktisk ikke det en teoretisk øvelse, men et reelt valg man må ta.

Uansett, 12000 kr i året er mye penger. Veldig mye penger. Cirka tre ganger mer enn det jeg hadde vært villig til å betale. Man får jo faktisk en del turer på Old Trafford for slike summer, og jeg hadde heller tatt noen turer dit i året enn å betale blodpenger til TV2 eller NENT.
post liked by: Cola2, Pwint, pixma, Pancho P, Pink Final
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Ikke for å forstyrre, Men NRK og TV2 hovedkanaler skal være gratis grunnet krig og krise
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3903
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16938
Liker mottatt: 10879

Sånn, da har jeg stoppet mitt abonnement for TV2 play, jeg må si det var en stor fornøyelse med de horrible prisene.
Det utløper 21 mai, og Uniteds siste kamp er 22 mai, passet litt dårlig. ( eller kanskje bra :O )
Etter det United visste sist så betaler jeg ikke en krone til for det. men får heller følge siste kamp her på forumet heeeelt gratis :D

Spent på hva skurkene i Nent/viaplay skal prøve å suge ut hos det norske folk.
Har mulig ett annet alternativ også, men som det står over her så var det i den grå sonen. :skul:
post liked by: Pwint, Pancho P, Pangaea, Cola2
Post Reply