Tvilsomme eller rett og slett korrupte forhold

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

Det er nok vanskelig rent praktisk. En god start kan vel likevel være statsoverhoder, regjeringsmedlemmer, guvernører samt deres familiemedlemmer og i alle fall investeringsfond eid av stater. Den regelen der vil vel i praksis forby samtlige milliardærer fra Arabia, i stor grad russere og sikkert en del andre fra land uten særlig demokrati. Amerikanerne er vanskelig å få gjort noe med, eneste måten å stoppe de på er en regel med 50+1, som sikkert ville vært det beste.

Sannheten er vel mer det at fotballen har blitt såpass stor business og/eller mulighet for omdømmebygging at det blir for attraktivt for skurker til å holde seg unna.
post liked by: Pangaea
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Og ikke minst en mulighet for "sportsvasking". Rett og slett hvitevasking av penger i stor skala gjennom klubber som City, PSG og Newcastle.

Norge er dessverre heller ikke noen engel på denne fronten, verken statlig eller privat. Ikke akkurat når det gjelder sportsvasking, men heller generelle investeringer. Det er ufattelig mange milliarder av norske kroner investert i diverse fond, statlige og private selskap, som opererer langt ute på skyggesiden juridisk, etisk, osv.

Er enig med @messilingard.
Man må nesten bare starte en plass.
post liked by: Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16756

Tror toget har gått hva gjelder korrupsjon, hvitvasking osv.
Blir bare mer av det framover, dessverre.
Alt tyder på det, og lite til ingenting tyder på det motsatte.

For egen del bidrar det til at interessen daler voldsomt.
Og jeg konser mer på det historiske i fotball, samt grasrota.
Slik som de innledende kval rundene i FA cupen, eller møter mellom historiske klubber i lavere divisjoner.
Tar 10x heller en 1-0 seier mot Watford i FA cupen med 6 akademiprodukter fra start (2021) enn en CL seier man har kjøpt seg til med skitne penger.

Når det gjelder Manchester United har vi fryktelige eiere.
Totalt uspiselige, og jeg tror ikke de er uten svin på skogen i sin forretningsvirksomhet.
Men vi kunne faktisk hatt enda verre eiere, mye verre.
post liked by: JørgenT, Pancho P, red, Pangaea, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12979
Liker mottatt: 8257

Pink Final wrote: 22 May 2022, 08:11 Tar 10x heller en 1-0 seier mot Watford i FA cupen med 6 akademiprodukter fra start (2021) enn en CL seier man har kjøpt seg til med skitne penger.
Det er ikkje ofte eg er i det religiøse hjørnet, men her kostar eg på meg eit rungande AMEN!
post liked by: Pink Final, Pangaea, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4791

messilingard wrote:21 May 2022, 21:54 Eneste muligheten slik jeg ser det er vel å forby eiere fra visse land innen EU og Storbrittania.
Kjenner jeg støtter det her -- så lenge USA er med på den listen 8-)

Men det ville ikke være nok. Sikkert lett å gå rundt reglene med stråselskaper både her og der. Manchester United er jo egentlig det allerede, da klubben er registrert i et skatteparadis. Men noe må faktisk gjøres snart for å redde sporten vår. Er redd det er for sent, på mange måter er jo de verste på toppen av sporten både i UEFA og FIFA, så de har selvsagt null interesse i å gjøre noe med det. Da Blatter ble felt håpe man på bedring, men det har ikke skjedd en dritt. Om noe, så har det faktisk blitt enda verre.

Men som City allerede har gjort i årevis, så spytter nå også PSG hele fotballverden i ansiktet. Jeg mener helt ærlig talt at disse klubbene burde bli sparket ut av både hjemlig liga og europeiske turneringer. Så får de heller lage sin egen super league med fem lag eller noe slikt. Om det hadde skjedd, så får vi heller tåle at Liverpool vinner ligaen lett. Det hadde i det minste vært positivt å se at noe faktisk ble gjort for å redde den nå gjennomkorrupte og moralsk uthulede sporten. "The sport formerly known as football", for å låne et artistnavn.

Joda, det ser komisk ut når Real Madrid og La Liga klager på at PSG kjøper seg suksess, når Real Madrid i realiteten har vært statsstøttet av den spanske stat i mange årtier. Men jeg er likevel glad for at det ble litt fokus på det, selv om selvsagt ingenting kommer til å skje (se over).
post liked by: Pancho P, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4791

Meget interessant artikkel fra Haugstad i NRK. Han har skrevet mye om dette de siste årene.
https://www.nrk.no/sport/skyggespillene-1.15966537

Anbefaler å lese alt, og dette sitatet er bare et lite sidespor egentlig, men det gjelder vertfall for meg. Er på nippet til å falle helt av lasset pga all dritten i den 'moderne' fotballen. Står egentlig ingenting om United i artikkelen, mer fokus på Belgia og City og eiere som har flere lag, men vi har jo blitt rammet hardt i United også, ingen tvil om det.
– Dere journalister fokuserer mye på protester, men en ting vi ikke vet så mye om, er de som bare forlater fotballen uten å si ifra. De som slutter å gå på kamp, kjøpe abonnement og se på TV. Typisk nok ønsker ikke selskapene å oppgi slike tall, sier han.
post liked by: Pink Final, JørgenT, RedTrafford, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Interessant lesing @Pangaea

Hva skal man si. Her må UFEA/FIFA sette begrensninger for denne utviklingen. Tror nok ikke det nei.
Kan sammenligne med ett sitat fra en politiker fra Sicilia jeg leste en gang, som lød følgende:
Så lenge det det regner hos mafiaen, vil det alltids dryppe på oss politikere.
Korrupsjon fra A-Å som ikke vil bli noe bedre ved tiden, så da vil det være opptil hver enkel om man vil være med å støtte dritten.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18075

Det har ødelagt det aller meste av lidenskapen for United det som har skjedd i fotballen, (og ellers i samfunnet)...Monster-selskaper og total globalisering...
Det er jo bare trist. Jeg har aldri gitt mer f... i transfervinduet enn denne sommeren. Jeg følger jo fortsatt med og registrerer at United ikke lenger har noen god posisjon. Fortjent nok. Det er alltid spennende å se hvem på lista til manageren de klarer å få tak i. Darwin Núñez var vel 1 av dem...

Er faktisk veldig usikker på hvor lenge ten Hag varer i jobben. de Jong klarer ikke topp 4 aleine. (om han kommer)...Litt off-topic noe av dette, beklager det...
post liked by: RedTrafford, Cola2, Pangaea, Pink Final
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12979
Liker mottatt: 8257

No er eg ikkje ekspert på fotballen i Sierra Leone, men resultata frå dei to kvalifiseringskampane til Premier League i landet verkar ein smule suspekte.

I den eine kampen vann Kahunla 95-0 mot Lumbebu United, etter 2-0 ved pause. I den andre kampen utklassa Gulf FC rivalen Koquima Lebanon 91-1 etter "beskjedne" 7-1 ved halvspelt kamp.

Dersom nokon har tippa rett resultat på desse kampane på ein eller annan odds, kan det vere på sin plass å stille dei nokre ubehagelege spørsmål...
post liked by: Pink Final, messilingard, Can2, Cola2, Pangaea, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16756

187 mål på to matcher.
Der tror jeg vi finner spissen vi trenger 😅
post liked by: Pancho P, Can2, Cola2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12979
Liker mottatt: 8257

@Pink Final 😂😂😂. Er ikkje sikker på om motstanden var allverden 😉
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

Noen som vet om noen leverandører som tilbyr tipping på fotball i Sierra Leone? Spør for en venn...
post liked by: Pancho P, Pink Final, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Merket problemer bare i Dubai i vinter. Fikk ikke logget inn engang hos NT.
Uten å ha prøvd altfor mye fikk jeg heller ikke gjort innskudd på de Malta registrerte selskapene.

Hvis jeg skal komme med ett tips (gjette) ville jeg ha sjekket ut de amerikanske selskapene og ha sørget for innskuddet blir gjort før avreise.

Det var kanskje ikke så mye hjelp her som du ønsket sikkert🤠
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

@RedTrafford

Takk for svar, men det var ikke et seriøst spørsmål fra min side. Bare spøkte litt rundt innlegget til @Pancho P litt over her med de mildt sagt overraskende resultatene fra Sierra Leone.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Hehe sånn går det når man ikke leser alt :blush:
Har også en vane å lese siste post først også, var bare litt rask på avtrekkeren denne gangen 8-)

Men tipset står fortsatt for dem som skal ut reise utenfor Europas grenser.
post liked by: messilingard, Pink Final
Post Reply