[PL] Arsenal - Manchester United (23-04-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7525
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26858
Liker mottatt: 17368

ARSENAL vs MANCHESTER UNITED
Premier League
Lørdag 23-04-22 Kl 13.30
Emirates, Ashburton Grove
Dommer
Craig Pawson

STATISTIKK

Kamper spilt 235

98-53-84

Oppdelt

Liga 84-49-72
Nest mest spilte ligakamp i engelsk fotball.
FA cup 8-2-6 *
Liga cup 4-0-2
CL 2-0-0
C Shield 0-2-4 **

*2005 Regner finalen som U (Arsenal vant på str)
**1993 og 2003 Regner som U (United vant begge på str)

Utelukkende PL matcher

25-18-16

Fem siste
Pl 2021 United - Arsenal 3-2
PL 2021 Arsenal - United 0-0
PL 2020 United - Arsenal 0-1
PL 2020 Arsenal - United 2-0
PL 2019 United - Arsenal 1-1

Skader United
Fred
Luke Shaw
Edinson Cavani
Paul Pogba

Suspensjoner United

Vårt kjære Manchester United kommer fra ydmykelse på Anfield.
Nå venter vår gamle rival fra 20 år tilbake i deres hule i nord London.
Om noen fremdeles tror på kamp om 4 plassen, så er altså dette en slik kamp.

Jeg er ikke i humør til noen ytterligere omtale av våre akkurat nå, sorry.
Bare minne om at vi slo dem sist, i en ganske oppløftende match under Carrick.
Har heller ikke tid til noen lang presentasjon av Arsenal.
De kommer fra tre strake PL tap.
I siste match fikk Ødegård æren av å være kaptein for Londons største klubb (historisk sett).
Limer inn noe jeg har laget tidligere.

ARSENAL

Klubben ble stiftet i 1886.
Med 13 ligagull har de tredje flest ligamesterskap.
Med 14 FA cupmesterskap er de mestvinnende der.
I tillegg har de vunnet Messebycupen, Cupvinnercupen og 2x ligacup.
De har spilt sammenhengende i øverste divisjon siden 1919, og har endt på øvre halvdel i 81* av de 94 sesongene.
(* oppdatert)
Arsenal er historisk den tredje største klubben i England.
Men, det kunne vært annerledes.
Opprinnelig kom de fra Woolwich i Greenwich sør for Themsen.
Der trakk de lite folk på matchene sine, selv med landets første tribune kalt The Kop (1904) på Manor Ground.
(Omtalt i Liverpool tråden sist).
Da de rykket ned i 1913 så det mørkt ut.
I den siste sesongen før ww1 endte de på 5 plass i 2 divisjon.

Da hadde Arsenal foretatt den mest kontroversielle flyttingen av en fotballklubb, helt til Wimbledon ble flyttet til Milton Keynes nesten 100 år senere.
Arsenal flyttet til Islington i nord London,
Inn i Tottenham og Orient land.
Begge klubbene protesterte, til ingen nytte.
Med tiden fikk Arsenal også forandret navnet på undergrunn stasjonen Gillespie Road.
Fra 1932 har den båret navnet Arsenal.
Sikkert noen med meg som har tatt undergrunnen dit fra Canada Water ifbm Highbury eller Emirates match.

Den store forandringen for Arsenal ble utvidelsen av 1 divisjon fra 20 til 22 lag i 1919/20.
Spurs endte sist i 1 divisjon 1914/15.
De mente at de burde beholde plassen sin.
Det gjorde de ikke.
Derby og Preston tok topp 2 i 2 div 1914/15 og rykket opp.
Dermed var det én plass igjen.
Arsenal eier Henry Norris drev intens lobby virksomhet blant ligaklubbene.
Ikke minst ifht John McKenna fra Liverpool som var president i the Football League.
Nummer 3 og 4 i 2 div, Barnsley og Wolves ble oversett for opprykk.
Dermed ble det avstemning mellom Arsenal og Spurs, lokalrivalen.
Arsenal som ble nummer fem i 2 divisjon vant med 18 stemmer mot 8 for Spurs.

Siden har Arsenal spilt i toppen.
Nesten alltid på øvre halvdel, ofte helt i tetstriden.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Belfastboy, RaoulDuke, Ryder, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13318
Liker mottatt: 8514

Takk for fin kamptråd, @Pink Final! Det er ikkje lett, men vi må sjå framover. The Nomads er heller ikkje i storform for tida, så det kan bli ein jamn affære i Goonersville.
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9233

Usikker på hva vi kan forvente, men et minimum må vel være en reaksjon fra kampen mot Liverpool. Spørsmålet er helt klart hvem som blir tilgjengelig, spesielt med tanke på Fred og McTominay. Matic spilte 90 min på Anfield og har vel begrenset med kapasitet på sin tank. Hvis ikke McTominay eller Fred blir klare så er det kanskje lov å håpe at Mejbri starter? Tror Lingard er foran han i køen riktignok. Ronaldo er meldt tilbake på trening så det er kanskje et problem mindre.
post liked by: Pancho P
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 480

Fin kamptråd @Pink Final! Her kan vi vel forvente noe mer jevnbyrdig motstander, får vi håpe i hvertfall.

Har en kollega som er Gunners-fan, skulle skrive "Gunners" i en melding til han, så ble det autocorrecta til "Gundersen". Så det har de blitt hetende sånn rent internt..
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea, Belfastboy
User avatar

Pangaea
Posts: 2713
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3857
Liker mottatt: 4926

:D Da får vi håpe Mr Gundersen får kjørt seg hardt mot de røde :devil:

Må si jeg ble interessert i hvordan Arsenal rykket opp når de kom på 5. plass for ca 100 år siden. Det høres jo ut som møkkete spill for å si det slik. Må ha føltes veldig urettferdig for både laget som rykket ned, og lag nummer 3 og 4. Det var jo ikke playoff slik som i dag, når slikt kan skje på "ærlig" vis.

Var heller ikke klar over at de hadde tatt en "Wimbledon" og flyttet hele laget fra der de egentlig hørte til, så takk for den infoen :perf:
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7525
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26858
Liker mottatt: 17368

Det opprykket virket suspekt @Pangaea.
Henry Norris hadde imidlertid argumenter å slå i bordet med.
Han henviste til Arsenals historie som den mest innflytelsesrike klubben i sør.
Etter at fotball ble proff idrett på 1880 tallet flyttet maktbalansen seg nordover.
Fra og med Midlands og videre nordover.

Henry Norris argumenterte med at Arsenal var første proffklubb i syd (1891) og første ligaklubb i syd (1893).
Det opprykket var vel ikke helt rettferdig, men argumentene han brukte hadde i det minste noe innhold.

Senere er Arsenal den i særklasse mest suksessfulle klubben i syd.
I hvert fall til pengedoping ble utbredt i fotball, og Chelsea ble en maktfaktor.
Faktisk har kun 5 klubber syd for Birmingham vunnet ligaen.
Arsenal, Spurs og Chelsea fra London.
Portsmouth, den eneste klubben tilhørende på ei øy (Portsea) - egentlig er jo hele England ei øy balløya 😀.
Og Ipswich Town, om de regnes som en klubb fra syd, jeg ville vel sagt øst.

Arsenal kom som sagt fra Woolwich området.
Der regjerte cricket og rugby.
De flyttet til Islington, og tok med seg navnet fra våpenfabrikken ARSENAL.
Faktisk het de Woolwich Arsenal helt til 1913.

Den største genistreken Henry Norris gjorde etter å ha flyttet klubben til Highbury var å ansette Herbert Chapman.
Mannen som introduserte WM formasjonen 3-2-5 eller 3-2-2-3 som noen mener det var.
Samtidig som offside regelen ble endre midt på 1920 tallet, var dette genialt av Chapman.
Arsenal ble ligamester i 5 av 8 sesonger på 1930 tallet.
Selv om Chapman kun opplevde de to første, etter å ha dødd en for tidlig død.

Det var også Chapman som endret navnet på T banestasjonen Gillespie Road til Arsenal.

Det var også Chapman som endre de Nottingham Forest * inspirerte draktene til dagens Arsenal drakter.
Han innførte de hvite ermene, mente at kontrasten rødt/hvitt førte til at spillerne så hverandre bedre.

*Nottingham Forest er de opprinnelige reds.
Flere klubber kopierte draktene deres.
De tok i sin tur rødfargen fra den italienske hærfører Garibaldi.
Garibaldi reds kalles de av og til fremdeles.
Og naboen deres Notts County er inspirasjonen til de fleste klubber med sorte og hvite striper.
Mest berømt er Juventus.
Så Nottingham er mer enn Sherwood skogen, Robin Hood, Brian Clough…..og James Garner 😉😉
post liked by: Belfastboy, Pangaea, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Interessant om steder og bakgrunn. :thumb_up:

Er jo veldig logisk at Arsenal har en våpen-link, men hadde ikke tenkt over det.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2713
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3857
Liker mottatt: 4926

Liker at Rangnick er såpass ærlig med oss og media. Holder ikke særlig tilbake. "A rebuild is necessary, that is obvious", "a new team", "many players will leave" osv, sitert fra minne her nå. Høres ut som han mente Martial om spillere på lån som ikke ønsker å bli med videre / fortsette på lån neste sesong.

post liked by: Blodfink

Deleted User 595

Rangnicks ærlighet er fantastisk. Føler vi har savnet det i ti år. Har aldri forstått så mye om hva som er galt i klubben, hvordan vi vil fremstå, og hvor fokuset fremover skal ligge.
post liked by: Pangaea, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4631
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10424

Har hørt enkelte ta til orde for at det hadde vært bedre å la Carrick styre skuta ut året etter at Solskjær fikk sparken. Vi så bedre organisert ut i hans tre kamper, og hadde gode resultater.

Det er ikke usannsynlig at vi hadde oppnådd vel så gode resultater, Rangnick har åpenbart ikke lykkes som manager i disse månedene. Men hadde vi fått så rene ord for penga fra Carrick? Det tviler jeg sterkt på, han hadde nok følt på en mye større lojalitet overfor både spillere og kjentfolk ellers i klubben på grunn av lang fartstid og sterkere følelsesmessige bånd.
Det er hovedgrunnen til at jeg fortsatt tror at å hente Rangnick var et smart trekk, selv om han har mislykkes på de fleste vis med det som skjer ute på banen.
RR hadde heller ikke fått den samme oversikten dersom han hadde vært hentet inn til en "kontorjobb" fra dag én.
Last edited by Ryder on 22 Apr 2022, 15:00, edited 1 time in total.
post liked by: Cola2, Blodfink
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 486

Må være mye bedre for Ten Hag og rekrutteringsteamet å få tilbakemeldinger fra en interim som:
1) Vet hva som kreves for å bygge klubb og
2) Vet hva United mangler for å bli best

Ville man fått den innsikten og realitetsorienteringen fra Carrick? Rangnick har jo gjort noen ganske interessante valg allerede, ved å droppe Pogba, Wan Bissaka og Rashford regelmessig, droppe Ronaldo fra derbyet og å raskt sende ut flere spillere på lån så snart han hadde blitt varm i trøya. Er ganske sikker på at han ser hvor skoen trykker INTERNT i laget, og så får man bare håpe på at hans ord blir hørt i tiden fremover.
post liked by: RedTrafford
User avatar

Pangaea
Posts: 2713
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3857
Liker mottatt: 4926

Wow! Rangnick har tatt av hanskene! :joy: :joy:

"Holder ikke med småjusteringer, dette er åpen hjerteoperasjon"
"så åpenbart hva som er problemene her, at man ikke trenger briller"
"denne typen spill er langt unna det jeg ønsker å spille, det er klart"

ELSKER at han er så ærlig og rett fram :love:

Åpenbart at han har pratet med både ten Hag og Murtough. Det jeg virkelig lurer på er hva som er nærmest sannheten her:
  • 1. Det er koordinert med Murtough og evt ten Hag, og disse beskjedene er rettet mot spillerne. Alle (?) spiller for egen framtid nå
  • 2. Rangnick har blitt marginalisert og motarbeidet internt, har blitt pisslei, og nå har han trykt på den røde knappen i atomkofferten. Altså, dette handler mer om en beskjed til Manchester United.
Jeg velger å håpe på nummer 1. Kanskje med et underpunkt om at spillerne faktisk reagerer nå, for en gangs skyld, og klarer å gjøre en jobb de siste kampene slik at laget på mirakuløst vis kommer seg til CL.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
post liked by: red, Pancho P, Blodfink

Deleted User 595

Dette er musikk for mine ører. Og det er her verdien og viktigheten til Ralf ligger.

Hvis vi hadde gått for en annen manager som interim, ser jeg ikke for meg at vi ville fått disse ærlige analysene av alt. Og vi måtte sannsynligvis sett langt mot en manager og trener som Erik ten Hag i neste omgang. Restruktureringen starter her med Ralf. Steg 1: Identifisere problemene, og ikke hold igjen i analysen.

Det er nok åpenbart for de fleste at Rangnick ikke er en man manager. Og ja, vi får nok ikke CL neste år. Men verdien av det han nå har tilført er uvurderlig i mine øyne. Klubben forstår endelig at spillergruppa ikke kan ha makta, og at de som forpurrer må ut.

Han kunne rett og slett ikke gått lenger uten å si at denne spillergruppa rett og slett ikke er god nok. Det finnes grenser for hva som kan coaches og drilles inn på trening, når så mange mangler fotballforståelse og tekniske grunnferdigheter. Endelig ser klubben det de fleste har sett i lang, lang tid.

Det føles som om man har ventet på akkurat denne dagen i 9 år. Vi kom aldri til å fikse problemene før noen kommuniserte utvetydig og tydelig hvor ille det faktisk er.

Jeg håper alle de supporterne som har gitt skylda på Ronaldo for våre problemer, følger ekstra godt med fremover, og revurderer sine tanker.

Og så håper jeg de som latterliggjør Meulensteen og van Gaals tidligere uttalelser, gir de kreditt for at de var tidlig ute og sa noe viktig og (delvis) korrekt.
Last edited by Deleted User 595 on 23 Apr 2022, 09:55, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7525
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26858
Liker mottatt: 17368

Rangnick er veldig tydelig der ja.
Han er jo i en helt annen posisjon enn noen av de tidligere managerne var.
De skulle fortsette med denne troppen.
Rangnick er interim.

Mye mulig det blir store utskiftninger.
Selv har jeg vondt for å tro det på kort sikt.
Det har med penger å gjøre.
Du skriver mye bra @GBailey.
Men liker ikke helt disse slengerne dine - om at vi som er uenige med deg latterliggjør o.l. uttalelser.
Hadde du droppet slike karakteristikker på oss andre ville i hvert fall jeg likt innleggene dine bedre.

Ellers enig i mye, og helt enig i at spillergruppa ikke kan ha makta.

I går lekket igjen en eller annen at Maguire ikke skal spille i dag.
Utelukker at det er Rangnick som er kilden.
Bra at Maguire får hvile, både mtp prestasjoner og det fæle de opplevde privat.
Men hvorfor lekkes slike ting til media?
Og gir gratis info til våre motstandere.
Få bort muldvarpen(e).

————
Noe helt annet, og kanskje smør på flesk ifht trådstart.

Arsenal – Manchester United spiller i dag innbyrdes ligakamp number 206.
Det er den nest mest spilte ligakamp i engelsk fotball historie.
Kun oppgjøret Aston Villa – Everton er spilt oftere, 208 ganger.

Årsaken er selvsagt United og Arsenals mange sesonger i toppdivisjonen sammen.
United har kun én sesong utenfor toppen siden 1938.
Arsenal har holdt seg i toppen siden 1919!

Kun Aston Villa, Everton og Liverpool har flere eller like mange sesonger i toppen siden 1888.

Det må sies at Arsenal har gjort det imponerende bra i de 94 sesongene siden 1919/20.
(7 sesonger gikk bort i fbm ww2).
De har 81 av 95 sesonger på øvre halvdel.
United har til sammenligning 70 sesonger på øvre halvdel siden 1919/20.
Kun én av de 70 var imidlertid før Matt Busby og ww2.

Ser man på ren suksess har United vært best av alle ligaklubber siden 1919/20.
United har 18 ligagull i denne perioden, alle vunnet av to mann – Busby og Ferguson.
Liverpool har vunnet 17 ligagull i samme periode.
Dagens motstander Arsenal er tredje mest suksessfull med 13 ligagull.

United har hele 35 topp 2 plasseringer siden Arsenal begynte sin lange sammenhengende rekke i toppen i 1919.
Alle etter ww2, og 32 av dem under Busby og Ferguson (1 hver til Sexton, Mourinho og Solskjær).
Arsenal på sin side har 22 topp 2 plasseringer.

United er i dårlig stand nå.
Men vi må håpe oppturen begynner med Erik ten Hag.
Rent akademisk og historisk er dagens match en klassiker mellom to av de største og mest suksessfulle klubbene på balløya.

Kan United vinne ligamatch nummer 206?
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

@Pink Final: Den var ikke myntet på deg eller noen her, men kommentarfeltet på united.no og redcafe. Nettfans generelt.

Mønsteret har utspilt seg slik:
1. X kommenterer United og er kritisk.

2. X blir latterliggjort av de fleste fans.

3. En liten del av supporterne sier seg enig med kritikken, eller påpeker at de har noen gode poeng. Disse blir og avfeid eller latterliggjort.

4. Rangnick sier det samme som X sier. Nå er de fleste supporterne enig.

Og det var ikke ment som en slenger. Jeg mener det oppriktig og i beste mening, uten at jeg ser ned på de som har disse meningene. Jeg forstår, eller prøver å forstå, meningene. Grunnen til at jeg nevner det, er at jeg ser enkelte som latterliggjør supportere som ikke er enig med flertallet. Og det synes jeg er ugreit.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Blodfink
Post Reply