Endring av brukertillatelser

Litt info om hva dette forumet er og hvordan man skal oppføre seg.
User avatar

Topic author
RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Heisann,
For å prøve å bekjempe troll noe har jeg nå gjort det slik at nye brukere registreres inn i en "gruppe" som har lavere tillatelser enn vanlige brukere. Nye brukere må skrive 15 innlegg før de flyttes automatisk over til vanlige brukere gruppen. Nye brukere kan feks ikke bruke direktemeldinger, de kan ikke stemme ned et innlegg (kun stemme opp), de kan ikke ha signaturer, ikke laste opp vedlegg, ikke lage avstemninger osv.

---
EDIT: hadde også noen ideer til et nytt liker system, men vi venter foreløpig med å implementere det til det blir utviklet ferdig. Takk for tilbakemeldinger :)
post liked by: Cola2

Deleted User 595

Personlig er jeg større fan av det gamle "liker"-systemet 😄 Liker ikke tanken på å downvote folk, og det vil kunne virke avskrekkende for folk som har meninger som kan være upopulære.

Begrensninger på nye brukere virker fair.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Enig @GBailey.
For egen del tenker jeg tommel ned kun i ekstreme tilfeller.
Feks om noen hadde begynt å kritisere Ronaldo for å evt ikke spille etter konas abort.

Ulike meninger som kun går på fotball tror jeg ikke jeg vil stemme ned.
Uansett hvor uenig jeg er.
post liked by: Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Jepp. Og i ekstreme tilfeller kan man fortsatt rapportere. Så slipper man å bli reddit 2.0. med downvotes i hytt og pine, og ringvirkningene det gir.

Det gamle systemet var tipp-topp, og skapte bånd mellom brukerne. Bare min mening da.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Fint at folk må tjene seg opp noen privilegier.

Jeg er også usikker på denne "stem ned"-funksjonen. Trenger vi virkelig en knapp for å markere uenighet eller misnøye? Har mer tro på positiv forsterkning sånn sett. Vil det stå hvem som har stemt opp/ned, slik som under den gamle LIK-funksjonen?

Men sikkert greit å prøve i en periode, så får vi heller stole på at vi er voksne nok til å begrense bruken.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Ryder wrote:19 Apr 2022, 11:56 Jeg er også usikker på denne "stem ned"-funksjonen. Trenger vi virkelig en knapp for å markere uenighet eller misnøye? Har mer tro på positiv forsterkning sånn sett. Vil det stå hvem som har stemt opp/ned, slik som under den gamle LIK-funksjonen?
Fant ut at jeg var litt rask på avtrekkeren ja. Jeg kommer til å vente til utvikler legger til litt statistikk for antall opp/ned stemmer. Også enig i at ned knapp kan være litt kjipt, bedre om folk skriver som du sier.
post liked by: Pink Final

Deleted User 480

Støtter det de andre over her sier. Synes det virker fornuftig å ha en "nybegynnner-gruppe", og et minstemål på 15 innlegg før "opprykk".

Tommel ned er ikke jeg heller noen stor fan av. Jeg synes ting man er uenig i blir godt adressert i
motinnlegg. Ser ikke helt poenget med rykte-system.
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Vil nok la vær å skrive ting jeg mener, om man risikerer å bli downvoted.

Jeg trykker heller "Liker" på et innlegg jeg er uenig med, så lenge det er saklig formulert og velargumentert.

Vil heller aldri være komfortabel med å downvote andre her inne. Har aldri hatt behov for å rapportere heller, men muligheten er grei. Om man synes noen innlegg er usaklige eller sjikane, er det bedre å faktisk diskutere det, fremfor å downvote. Så kan man rapportere om det går over stokk og stein 😅

Positiv forsterkning som @Ryder nevner. 👏
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12527
Liker mottatt: 4887

Hvis tommel ned-funksjonen blir satt i verk, så både håper og tror jeg at de som nedstemmer en kommentar også begrunner hvorfor.
Kan huske hvordan dette var for noen år siden på united.no hvor tommel ned ble brukt i hytt og pine. Men der var og er det fortsatt ikke noen oversikt over hvem som gir tommel opp/ned heller. Vet at det finnes person(er) med flere brukere som raskt gir seg selv en tommel opp der inne.
post liked by: Pink Final

Deleted User 430

Personlig har jeg aldri sett poenget med "likes" i forskjellige fora, i utgangspunktet, så en "downvote" er helt fjernt for min del.

Litt av poenget med et diskusjonsforum er jo å diskutere forskjellige meninger, og da må man faktisk svare for å vise uenighet/misnøye med det som er skrevet. Nå vil jo ikke dette bli nødvendig lenger da det bare er å klikke på en "tommel ned" uten videre argumentasjon. Skaper det diskusjon og/eller mer aktivitet i trådene?

For min del kunne man heller bytter ut definisjonen av "tommel opp" med "godt innlegg" eller noe, men det blir et annet prosjekt igjen..
User avatar

Topic author
RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Jeg er enig med dere, og har deaktivert ned stemmingen og gått tilbake til forrige Lik funksjon. Har oppdatert førsteposten.
Er også enig med @Steinar Stenseth i at jeg ikke egentlig liker ordet Liker. Har prøvd å finne et alternativ ord. Tenkte kanskje å bruke 🔥 eller noe, men jeg er usikker.

Deleted User 430

Hvis du allerede har vært inne på tanken, @RaoulDuke, er det ikke bare å bruke ordet "bra"?
(Det enkle er ofte det beste😁)

Hender jo, som @GBailey skriver, at man gir en tommel opp til innlegg man er helt uenige i også om det er godt argumentert osv..
Poenget mitt er ihvertfall å kunne fremheve den type innlegg, da jeg tror det fører til mer kvalitet i svarene som gis og det skaper et bedre inntrykk sett utenifra for potensielt nye medlemmer.

En annen ting jeg kom på nå..
Istedet for å "downvote" innlegg, og restriksjoner på nye brukere, hva med å bare gjøre innlegg fra brukere med lite aktivitet/få "bra" argumentasjons-innlegg automatisk til sånn "ignorert-"-funksjonen funker nå? At man må klikke på innlegget for å lese det frem til et visst antall "bra"-responser har blitt gitt. På den måten vil kanskje folk legge inn litt energi i svarene sine og muligheten for å gi potensielle troll oppmerksomhet synker drastisk. Bare en tanke..

Edit:
Ev. beholde "likes"-knappen for dem som liker det og bruker det til å vise enighet, men bytte ut "tommel ned"-varianten med noe som refererer til at man liker kvaliteten på innlegget, ikke nødvendigvis er uenig eller enig..
post liked by: Pink Final
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Tenker på tråden ang CR7 i går ang han og familien går igjennom.
@Pink Final & @Buchan og sikkert flere har opplevd noe så sørgelig.
Jeg følte ikke at jeg kunne trykk "Liker" på disse innleggene, der er jeg for sentimental.
Så en "Tommel ned" er heller ikke bra, kanskje noe sånt ;`(
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Hadde bare vært å like i vei for min skyld.
Vet ikke med @Buchan og @Ryder.
Tok like som et klapp på skulderen.

Jeg synes like funksjonen er god.
Selv om jeg muligens har latt det gå inflasjon i å like.
Trykker like selv om jeg er enig i bare deler av innlegg.
Ikke alle poster som skrives åpner for diskusjon.
Feks kule United bilder, første posten i spillertråder, klubbtråder m.m.
Når noen har gjort seg flid, synes jeg det er bra å trykke like.
Fint at tommel ned ble tatt bort.

Ellers synes jeg det er en god idé at nye brukere må gjøre seg fortjent til privilegier ved å bidra på en god måte.
post liked by: Ryder, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Jeg tenker på "liker" som liker men også støtter/er enig, eller også at det er et godt formulert innlegg.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P
Post Reply