[PL] Liverpool - Manchester United (19-04-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17399

LIVERPOOL vs MANCHESTER UNITED
Premier League
Tirsdag 19.04.22 kl. 21.00
Anfield
Dommer:
Martin Atkinson

Innbyrdes oppgjør United nevnt først

81-58-69

LIGA 68-50-60

FA CUP 10-4-4

LIGA CUP 2-0-3

EUROPA LEAGUE 0-1-1

C.SHIELD 1-3-1

Siste fem

2021 PL UNITED - Liverpool 0-5
2021 PL UNITED - Liverpool 2-4
2021 FA UNITED - Liverpool 3-2
2021 PL Liverpool - UNITED 0-0
2020 PL Liverpool - UNITED 2-0

Skader United
Raphaël Varane
Luke Shaw
Fred
Scott McTominay
Edinson Cavani

Suspensjoner United
Ingen (Greenwood)

Nord vest derby

Manchester United tar turen til Anfield i en utsatt PL match tirsdag aften.
Vi har nettopp slått Norwich 3-2, i hva som må karakteriseres som Hawaii fotball.
Dermed har vi fremdeles heng på 4 plassen.
Fjerdeplass og tallet 4 smerter ekstra mye.
For det er tallet på antall troféer våre største rivaler kan sanke denne sesongen.
I dag ble de klare for sin 15 FA cupfinale, de er nummer 2 i PL, spiller sf i CL mot Villarreal og vant ligacupen.
En trådstart på matchdag bør være seriøs.
Men det må være greit å skrive her på Unitedforum at man blir både nervøs og deppa over hva Liverpool kan oppnå denne sesongen.

De holder høyt nivå.
Spiller med stort tempo på ball, og forflytter seg raskt både i oppbyggningen og i gjenvinningen.
På Old Trafford i høst ble vi maltraktert.
Heldigvis, et nord vest derby lever ofte sitt eget liv.
Og håpet er der.
United har forresten overtaket innbyrdes på Anfield i PL 12-7-10 fordel United.

Spion Kop

Spionkopen er navnet på en fjellknaus ved Bjørnfjell i Narvik kommune. Image Rallarne eller anleggssluskene på godt norsk som bygget Ofotbanen fikk høre nytt fra Sør Afrika.
Der kjempet britene mot de lokale boerne, i den andre boerkrig.
Et berømt slag sto 23 og 24 januar 1900.
Tre regimenter fra Lancashire kjempet på en fjellknaus - Spioenkop -
Oversatt med - Utkikkshøyden eller Spionhøyden - fra Afrikaans, det hollandsk inspirerte språket til mange i Sør Afrika og i Namibia.
Tilbake i Bjørnfjell jobbet de svenske rallarne og bygget Ofotbanen.
Der det verdifulle malmet skulle fraktes fra Kiruna og Malmberget til Narvik og skipes ut.
Rallarne ga en strategisk plassert fjellknaus navnet Spionkopen.
- Utkikkshøyden, etter Spioenkop.
40 år senere, under andre verdenskrig var Spionkopen blant de strategiske punktene de stridende kjempet om.
Både tyskerne og de allierte ville kunne stå der å spionere.
Med utsikt mot Sverige og jernbanen med den verdifulle malmen.

Vi returnerer til Sør Afrika og boerkrigen. Image En ung korrespondent for London avisen Morning Post fikk £250 for å dekke boerkrigen i 4 måneder.
Skribenten ble tatt til fange i Sør Afrika, klarte å rømme, flyktet 5 mil og ble med i slaget om Spioenkop.
Navnet? Den 26 år gamle Winston Churchill.
Han rapporterte om den fryktelige kampen, som krevde 243 britiske soldaters liv, og rundt 1250 skadete.
En annen mann som senere fikk et stort navn var samme sted, Mahatma Ghandi.

4 år etter kampen på spionåsen rykket Arsenal opp til gamle 1 divisjon.
Dette var lenge før fasjonable Emirates.
Ja til og med før ærverdige og flotte Highbury.
Arsenal spilte på en bane som het Manor Ground.
Og bak det ene målet het tribunen Abbey Wood End.
Etter opprykket kjørte de inn masse jord på Abbey Wood End.
Og de laget en diger voll og satte opp bølgebrytere av tre.
Under treningskamper sommeren 1904 begynte spillerne å kalle den digre vollen for Spion Kop.
Og slik oppstod den første Spion Kop i fotball. Image Spion Kop, Manor Ground Arsenal.

Eventuelle norske skausere som måtte lese dette begynner å bli utålmodige nå.
Rallarne ved Ofotbanen, Boerne i Sør Afrika og Cockneyene til Arsenal.
Spionkopen, Spioenkop, Spion Kop.

Anfield Spion Kop Image Her er for dere.
Fra 1902, da britene hadde vunnet boerkrigen returnerte soldatene hjem.
På Anfield hadde de påbegynt en ny kortside i juni 1901.
Den åpnet i 1906, og på den tiden var det ikke bare Arsenal som brukte Spion Kop.
Det ble brukt om mange åser og knauser, til og med i Narvik.
Og ikke minst av de hjemvendte fra Lancashire regimentene.
Ernest Edwards i Liverpool Daily Post & Echo begynte å kalle den store kortsiden på Anfield for Spion Kop.
Og i rettferdighetens navn er dette den mest kjente Kop i verden.
I 1928 fikk den tak.
Den hadde 100 betongtrinn og var 15 meter høy bakerst, det tilsvarer en femetages boligblokk.
The Kop er og var ikke den største kortsiden i engelsk fotball.
The Kop tok offisielt 27,000 stående, men opptil 30,000 har presset seg sammen der.
Holte End hos Aston Villa, og South Bank hos Wolves var større skriver Simon Inglis.
Den første som forsket og studerte tribunenes arkitektur og særegenheter på balløya.
Hva som har gjort The Kop kjent er ikke arkitekturen, men folket som fyller den.
Humor, atmosfære og lyd, massene som bølget framover.
Da The Kop var ståtribune var den i ‘ett stykke’.
Altså ingen gangveier på langs som delte opp tribunen.
Slik som på Holte End eller Stretford End.
Og av den grunn fikk man voldsom bølgeeffekt når massene presset på for å se hva som skjedde.
Har kamarater som mistet både sko og pusten da de sto der på 80 tallet.

Hvis vi skal yte Liverpool mer rettferdighet var det The Kop som introduserte moderne tribunesang.
De lærde sier det begynte i 1962.
Etter VM i Chile.
Fram til da var det nesten ikke fotball på engelsk tv.
Kun FA cupfinalen.
Og en sjelden gang ble 2 omgang vist på lokale tv stasjoner.
Feks Man United - Real Madrid på Granada i 1957.
Under VM i Chile kunne man høre de Brasilianske supporterne rope Olé og Braaaaziiil sier de som opplevde det.
Inspirert av dette samt den lokale Mersey beat skal The Kop ha begynt med sang i 1962/63.
Og da de møtte Everton den høsten, gjengjeldte Gwladys Street End Liverpool supporternes sang.
Og derfra spredte det seg til hver eneste klubb.
I 1964 begynte match of the day, og Liverpool - Arsenal var den første matchen som ble vist.
Der både så og hørte tv publikummet et svaiende og syngende The Kop.

Mange andre lag og arenaer tok navnet The Kop, eller Spion Kop i en eller annen form.
Begge Sheffield klubbene, med Shoreham Kop hos the Blades.
Notts County, Chesterfield, Preston og Birmingham for å nevne noen til.
Hos Birmingham har de forøvrig den eneste The Kop på langsiden i UK.

Ingen av klubbene i eller rundt Manchester har The Kop navnet.
Hos både United og City kom mesteparten av lyden på 1950 tallet fra den ene langsiden.
Popular Side het det begge steder.
United Road eller Sir Alex Ferguson Stand nå.
På Maine Road endret de til Kippax Street.
Fra rundt 1962 skriver Tom Clare på Red Cafe at de vokale supporterne begynte å samle seg på Stretford End.
Stretty skulle raskt bli den største konkurrenten til The Kop hva supporterkultur og støtte angår.
Blant annet omtaler Ray Clemence det i sin biografi.
Der han beskriver hvordan det var å stå foran Stretford End i 1977 matchen.
Han hørte både volumet fra den store mengden bak seg, men også individuelle stemmer som utmerket seg i en eller annen retning.
Det var sikkert både underholdende og nervepirrende å stå foran en slik patriotisk tett sammenpakket masse.

Og her på Unitedforum mot Liverpool kan vi stolt legge til;
Det var i første rekke United og Red Army som ble kjent for å følge laget sitt i stort antall til bortematcher.
Dette ble mulig da lørdag ble halv arbeidsdag i UK på 1960 tallet.
Liverpool hadde også et stort følge, men aldri i samme antall som United.
Om man googler biggest ever away support at…en eller annen Ground kommer ofte Red Army fra 1960, 70 og 80 tallet opp.

Noen synes kanskje dette ble for mye skryt til vår største rival?
Kanskje det?
Vil avslutte med The Kops last stand.
Det var i 1994, mot Norwich.
Det ble behørlig omtalt av Liverpool Echo.
Men også fra overraskende hold kom det skryt til skauserne.
For i Manchester Evening News hadde David Meek skrevet en sak om The Kop.
Og kunne en klasse journalist som Meek, da kan en skarve trådstarter her på Unitedforum.
Image Stretford End
post liked by: Pwint, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Fikk gåsehud av å lese dette. Føles som en oppladning til en kamp jeg både gleder, og gruer meg så inni hampen til!
post liked by: Pwint, Pink Final, Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13329
Liker mottatt: 8515

Fantastisk lesning som alltid, @Pink Final! Eg må innrømme at Lobscousarane sin suksess ikkje akkurat framkallar frydefulle hvin her i gården, men litt respekt er aldri feil. Sjølv om den ikkje blir gjengjeldt.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Herlig kamptråd som vanlig!

Må innrømme at jeg frykter det verste her. Jeg er rett og slett redd vi kan få sikkelig bank. Liverpool er i form og vi har til gode å prestere på en god stund. Skal vi forsvare oss slik vi gjorde mot Norwich på Anfield så er jeg redd det kan bli både 6, 7 kanskje til og med 8 i mot. Forhåpentligvis så forstår Rangnick at vi her må parkere bussen og satse på kontra. Jeg ser rett og slett ingen andre alternativer. Hvem som spiller på den sentrale midtbanen skal nok bli interresant. Pogba går vel på streik fordi Old Trafford endelig har fått nok av han. Matic holder i 70 min. Det hjelper kanskje dersom Rangnick hører på undertegnede å spiller med fem bak, da hjelper vi de bak der kanskje litt.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17399

Takk @GBailey @Pancho P @messilingard.
Har nesten alltid trodd på seier mot Liverpool.
Denne gang frykter jeg matchen.
Håper bare vi kan klare å holde rekkene sammen.
Det nytter ikke å spille forsvar som vi har gjort nylig.

Nei, Liverpool fansen er ikke de med mest klasse @Pancho P.
Men, samma det.
Synes vi skal holde så proft nivå som mulig på førsteposten i kamptrådene uansett motstander.

Vurderte om jeg skulle kjøre sammenligningen:
35 årige Matt Busby ankommer United i 1945, og 46 åringen Bill Shankly ankommer Liverpool rett før nyttår 1960.
De er jo så flinke å skryte av seg selv.
Husk:
Shankly sa at Anfield var Liverpools største toalett.
Melwood, treningsbanen deres var dårlig vedlikeholdt og den beste flata ble brukt av et cricket lag.
Dessuten fikk han lite penger til spillerkjøp.
Synes Shanks var kul jeg, gjorde det bra, selv om han brukte flere år på å rykke opp.
Og han søkte råd hos Matt Busby.

Hva hadde Busby av utfordringer?
Alt treningstøy var brent opp i krigen.
På første trening spurte han spillerne om de hadde rasjonerings kuponger å avse.
Han rykket også inn annonser i lokalavisene og spurte etter rasjoneringskuponger til treningstøy.
Klubben hadde £15.000 i lån. Et stort beløp den gang.
Old Trafford kunne ikke brukes. United måtte leie Maine Road i tre år.
Fordi det var rasjonering på stål til å bygge opp igjen tribunene med.

Lfc fansen kan ofte sin historie, og skryter voldsomt.
De mener Shankly er større og bedre enn de fleste.
Fakta er at Busby hadde langt større utfordringer, og skulle få enda en gedigen en - flyulykken.
Allikevel vant han mer, og oppnådde mer enn Shankly.
Matt Busby er den største manager i England fram til Alex Ferguson.
Og Shankly selv visste det.
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Kjempeflott kamptråd igjen, @Pink Final ! Artig å lese om historikken - og lærerikt, som vanlig! :thumb_up:

Var ikke klar over bakgrunnen for "The Kop", interessant å få en grundig innføring, og å få litt innblikk i krigshistorie samtidig!

Litt historieløst av Scouserne å hevde at Shankley var større enn Busby, som du sier Shankley var klar over dette selv. Det kan vel gå litt på viljen hos Scouserne kanskje. :hah:

Vi kan vel ikke forvente poeng her, men som også sagt disse oppgjørene lever sitt eget liv. Får håpe gutta våre ser på det som en cupfinale med 100% innsats!
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2714
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3863
Liker mottatt: 4931

Litt trasig å bli påminnet om nedslaktingen av lokale afrikanere i diverse britiske imperialistiske kriger, men flott tråd uansett. Vi får krysse fingrene for at våre 'afrikanere' klarer å vinne slaget mot overmakten på tirsdag, selv om det ser stygt ut i krigen/ligaen totalt sett.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17399

Takk @Canto.
Skjønner at scouserne hevder det.
Shankly bygget opp det moderne Liverpool.
De er veldig stolte av det, og inntrykket er at mange kjenner historien godt.
For oss United fans er Busby større, og det mener jeg også objektivt sett.
Busby bygget opp United, fra et vel så vanskelig utgangspunkt som Shankly hadde.
Dessuten måtte Busby begynne på nytt etter flyulykken.
Allikevel vant han mer, og bygget en mer populær klubb.
Shankly hentet forresten flere av sine idéer fra Busby, og hadde veldig respekt for sin 4 år eldre landsmann.
Busby anbefalte Liverpool styret å ansette Shankly høsten 1959.

Takk @Pangaea.
Enig, mye av den menneskelige historie er ikke noe hyggelig lesning.
Du skrev det samme etter Cottonopolis posten min.
Men om historien om byen Manchester eller Spion Kop skal fortelles grundig, må slike fakta med.
Men selvsagt, kamptrådene kan lages på en annen måte.
Droppe historie og anekdoter, og skrive mer rent fotball faglig.
Om forventninger inn mot match osv.
Da må imidlertid jeg melde pass som trådstarter til veldig mange av matchene.
Innrømmer at jeg kan mer om historie enn om fotball taktikk.

Til matchen tirsdag kveld tror jeg @messilingard lanserer den mest trolige inngangen.
Ligge bakpå og satse på kontringer.
Håper Ralf Rangnick er villig til å omstille seg til slik fotball.
Om han mener det er beste alternativ på Anfield.
post liked by: Pangaea, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2714
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3863
Liker mottatt: 4931

Evt kan vi sette linja høyt, presse Liverpool tilbake i egen boks, mens DDG står på streken og nyter en Kvikk-Lunsj :yikes:
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16984
Liker mottatt: 10884

Pangaea wrote: 17 Apr 2022, 19:18 Evt kan vi sette linja høyt, presse Liverpool tilbake i egen boks, mens DDG står på streken og nyter en Kvikk-Lunsj :yikes:
🤣 Det hadde vært noe.

Akkurat nå føler jeg at vi skal i krig og at vi skal forsvare oss med luftgevær mot en diger atombombe😱
post liked by: Pancho P
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2809
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8319

Ikke ofte jeg gruer meg til kamp, men nå gjør jeg faktisk det. Er redd vi skal bli pisset på. Håper vi går for streng defensiv organisering, full konsentrasjon og en kontring her og der.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Deleted User 595

Har aldri syns det har vært vanskeligere å gjette laget, samt sette opp et foretrukket lag. Har prøvd sikkert 6 ulike konstellasjoner, men ingen blir optimale, selv mht. utvalget.

Det eneste jeg er sikker på er at Matic ikke kan styre denne kampen alene på midten. Selv ikke i 60 minutt. Noen må inn der og gjøre slitejobben, men hvem? Har gått for Lindelöf, men det er jo og potensielt tidenes bærtur jeg legger ut på der.

Dette blir David mot Goliath, og David er kneblet og falmer i blinde.

Men, alt kan skje i slike kamper. Solskjær satset jo på ren Mourinho-fotball i disse oppgjørene, med parkert leddbuss og gjennombrudd, og hadde tidvis suksess.
post liked by: Pwint
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17399

Jeg har satt opp 3 stoppere i konken.
Men om jeg var manager 😅 ville jeg satt opp Jones i dobbel pivot med Matic på def midt.
Matic er flink å lese spillet og styre.
Jones er helt rå 1v1 når han har mann rett foran seg.
Lå Jones gjøre slite jobben og Matic litt bak som styrer ham og evt Pogba.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Vurderte den og! 😅 Endte med Jones som midtstopper, men likte den vrien der.

Er jo klin umulig å gjette.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4632
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2557
Liker mottatt: 10430

Er alltid fryktelig nervøs før kampene mot Liverpool, slik var det selv i årene da vi var mye bedre - de hadde en tendens til å heve seg mot oss.
Selv om personligheten min generelt heller mot det pessimistiske, tror jeg som regel at United får poeng før hver eneste kamp. I dag er jeg egentlig fullstendig resignert, klarer ikke å se hvordan vi skal få med oss noe som helst.
Én ting er den lave kvaliteten vi leverer hver uke, men det har skjedd før og vi har hatt det i oss å heve nivået i storkampene. Det som er verre er at jeg ikke tror vi har gutsen eller det minimum av selvtillit som kreves for å klare det. Spillerne (og Rangnick) virker resignerte, tror ikke de egentlig har tro på topp 4, selv om muligheten absolutt er tilstede. Håper jeg tar feil, men jeg frykter laget kommer til å gå inn i denne kampen med en innstilling om at "dette klarer vi ikke, de er mye bedre enn oss".

Alle skadene ++ hjelper selvsagt ikke. En allerede svak midtbane er halvert, vår beste midtstopper og back er skadet, våre to eneste 9-ere mangler sannsynligvis. Så vi må velge mellom to onder - stille opp som vanlig og antagelig bli overkjørt, eller parkere bussen og satse på at vi får én eller to gode sjanser på enten kontring eller dødball.

Det er logisk å tenke 3-5-2, men RR har vel ikke brukt den varianten til nå. Tipper/håper 4-3-3 er utelukket. 4-2-3-1 er en mulighet, men hvem spiller med Matic? Ser forslagene om å bruke f.eks Jones der - noe som vil være en voldsom gambling, samtidig liker jeg tanken på Jones som gamper rundt og moser Liverpool-spillere... 🤣

Får vi ett poeng blir jeg sjeleglad. Slipper vi unna med hederlig tap trekker jeg på skuldrene. Håper bare inderlig vi slipper reprise på hjemmekampen. Trist at det er sånn det har blitt.
post liked by: messilingard
Post Reply