Liverpool

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum

Deleted User 595

@Pancho P: Tok ikke kommentaren din som noe annet enn ett litt syrlig og morsomt sleivspark 😁

Og min kommentar var og bare litt uskyldig , useriøs spekulasjon. Var tydelig på at jeg verken tror eller håper det stemmer. 😄
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Steinar Stenseth wrote: 07 Jun 2022, 20:41 Skal vi legge lab-testene til grunn, @GBailey, og si at de er overførbare så har vi en unnskyldning for hvorfor Liverpool er gode det første minuttet. Hva da med de resterende 89+++ minuttene?
Kanskje 88++, da, om de tar en inhalator-sup i pausen også😏
Ja, det høres ut som fornuftig bruk 😅👌

Men spøk til litt mindre spøk: Jeg mener ikke eller tror at Liverpool bruker denne medisinen! 😄

Den studien jeg delte var bare ett tilsvar til din kommentar, før du spesifiserte.

Langrenn er nok heller sporten å gå i sømmene, da slik medisin absolutt kan forkorte løpstider i langrenn, slik det og fremkommer i artikkelen du delte.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Pink Final

Deleted User 430

GBailey wrote:07 Jun 2022, 20:46 slik medisin absolutt kan forkorte løpstider i langrenn, slik det og fremkommer i artikkelen du delte.
Stusset på ingressen i den siste artikkelen selv, men finner faktisk ingenting om at det faktisk korter ned løpetiden 😳 Mulig jeg har lest meg blind og overser noe elementært, men alt jeg finner er "men astmamedisinene påvirket ikke totaltiden på utholdenhetstestene". Resten skulle undersøkes videre..

Bare jeg som er blind eller matcher ikke ingress med innholdet? 😁

Sånn for å forsette skikkelig OT, mener jeg...
post liked by: Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

GBailey wrote:07 Jun 2022, 19:15 Vi er jo mer enn godt kjent med "astmadoping" i norsk skisport. Det har blitt skrevet gode kronikker om dette, og hvordan store deler av landslaget har unntaksdisp. på astmamedisin. Landslaget reiser med forstøverapparat på samlinger og konkurranser. Det sies at vinteridrett og trening i kald luft fremkaller astma. Men andre nasjoner har ikke samme "problem". Selv ikke Finland og Sverige.
Vanskelig å vite hvor stor denne effekten er, vertfall innen fotball som ikke er slett like kondisdominert som langrenn, men jeg har hatt en skikkelig dårlig smak i munnen av det norsk skisport har drevet med å "alle år". At en og annen får astma og trenger medisin er selvsagt forståelig, men rubbel og bit, hele røkla? Nei, det kan jeg ikke fatte og begripe. Og det samme gjelder Liverpool.

For å uttale meg mer generelt, så tror jeg fotball har store, store problemer med doping og annet uærlig spill. Liverpool faller i så fall i siste kategori, for det er vel neppe direkte doping. Men det er en enkel "regning". Verdens mest populære sport, ekstreme penger i det for de som lykkes, både individuelt og for lagene, nesten ingen kontroller (relativt mot andre sporter). Med andre ord, nesten ingen nedsider for å "prøve seg". Sjansen for å bli tatt er liten, særlig hvis man holder seg unna mer tradisjonell doping, som Mühlegg og Armstrong osv drev med.

Jeg har også alltid undret meg over hvor ekstremt få skader noen lag får, og det har vært snakk om "mirakelleger". Kanskje bare merkelig konspirasjonsteori, men det er jo litt rart at lag som Liverpool (i år), City, Chelsea og Barcelona gikk gjennom sesong etter sesong med knapt en skade. Imens har de fleste andre lag på dette nivået ute 5-10 mann nesten til enhver tid. Kanskje noen vil bortforklare det med statistiske "outliers", men det virker litt merkelig etter mitt syn vertfall.

Etter hvert kommer vel gendoping også, hvis det ikke allerede er i sving. Da vil vi ha tradisjonell doping, finansdoping, og gendoping. Yay, for en "sport" :|
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
GBailey wrote:07 Jun 2022, 20:07 When they pooled the data from the 34 studies, the results showed that ß2-agonists as a class improved anaerobic exercise performance in those without asthma compared with dummy treatment (placebo) by 5%.
Oi!! Det er jo faktisk en enorm differanse. I jeg trodde kanskje 1-2% og tenkte det ikke var så veldig mye (men det også har mye å si på et slikt nivå), men 5% er ganske enormt.

Uansett hva den reelle effekten er, så hadde neppe verken Norge langrennselite eller Liverpool (og sikkert et drøss andre utøvere og lag i ulike sporter) gjort det her på et tilsynelatende systematisk nivå.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12976
Liker mottatt: 8246

No må det leggast til at det ikkje er bevist at over 60 prosent av Liverpool-spelarane er diagnostisert med astma og at dei får dosar som er 20 gongar høgare enn anbefalt. Vi får håpe og tru at dei og andre lag har reint mjøl i posen. Men eg er mistenksom av natur og deler mange av @Pangaea sine bekymringar. Særleg når vi veit kor rotten toppidretten kan vere.
post liked by: Pangaea, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Enig i det og vi skal ikke legge for mye i slike spekulasjoner. Men det er jo lov å stille noen spørsmål vertfall, for det er litt merkelig hele greia, og sporten er jo pill råtten fra før, så ville ikke bli sjokkert om det er flere ting vi ikke vet om.
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

@Steinar Stenseth: Ja, så det der med ingressen. Den var litt spesiell! Fikk det ikke til å samsvare med resten av artikkelen :yikes:

Sånn rent anekdotisk - og helt uvitenskapelig - kan jeg legge til at jeg har sett astmamedisin brukt som "doping" på lavt nivå i fotball og sandvolleyball. Det har da gitt tilsynelatende effekt, som selvfølgelig ikke har blitt målt eller kontrollert mot en placebo-gruppe :P

Det er ganske utbredt aksept i idrettsmiljø verden rundt at astmamedisin er prestasjonsfremkallende på langt flere vis enn noen studier har vist. Derfor er det og oppført som dopinglister. At en studie ikke viser noe, trenger ikke bety at noe ikke er tilfelle. Det kan skyldes svakheter, eller bias, i studie. Det gjør ofte det. For de fleste vitenskapelige teorier er gjenstand for endring, når vitenskapen moderniseres og metodene fornyes. Så er det og naturlig at det norske sportsvitenskapelige miljøet vil ha sin bias og vinkling på studier, som underbygger norsk prestasjoner. Det skulle virkelig gjort seg om norsk forskning sponset av staten, sparker ben på norsk lagrenn, sponset av bl.a. staten. Snakk om selvmål.

For å ta et flåsete eksempel, kun for å statuere ett helt uviktig poeng: Det fins ingen vitenskapelige studier som beviser mange av teoriene vi i dag tar for gitt. Tyngdekraft er et eksempel. Det fins tusenvis av andre. Tyngdekraft er ikke en universell lov, men en teori som har fått et veldig fint navn: Newtons gravitasjonslov. Navnet til tross, er den faktisk teoretisk. Som sagt, flåsete eksempel. Så det er lov å tulle litt om bruk av astmamedisin :D
Last edited by Deleted User 595 on 08 Jun 2022, 11:59, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P

Deleted User 430

Good. Da var det ikke bare jeg som hadde gått glipp av et avsnitt eller blitt ordblind der, @GBailey😁👍

Når det gjelder ting som tilsynelatende funker, selv om det ikke er vitenskapelig bevist, så er det viktig å ikke glemme den kanskje "sterkeste effekten" i oss mennesker, placebo. Det er utrolig hva selv sukkerpiller kan helbrede/forsterke😁
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

@Steinar Stenseth: Det er utrolig hva sukkerpiller kan utrette. Kanskje vi trenger litt sånn i oppkjøringsfasen. Dokumentert effekt 8-)
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 480

Tidligere var det noen få fotballspillere som brukte et slags "neseutvidelses-apparat". (Festet med bøyle på hodet.) De fikk spille med det, men går ut fra at målet var prestasjonsøkning. Om det ble forbudt eller bare funket dårlig, vet jeg ikke. Ihvertfall lenge siden jeg har sett noen bruke det nå.

Når det gjelder L'Pool så er det bare å pøse på med konspirasjonsteorier, ja!

Selv er jeg overbevisst om at det sitter en ailien inni Mr. Klopp og dessuten gjennom hele sentral-linja i laget. Men in Black ville vært busy på Anfield, for å si det sånn.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12976
Liker mottatt: 8246

@Canto For ikkje å snakke om det latterlege naseplasteret spesielt Fowler var så avhengig av. Tippar det er det Keane tergar han for på dette bildet 😂 Image
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 480

@Pancho P 😂 Virker sånn ja!

Nå når jeg tenker over det, kan det ha vært neseplasteret jeg tenkte på. Kan ha blanda inn "headgearet" til Petr Cech. Så har jeg laget et sammensurium i reneste Petter Smart ånd. 😄
post liked by: Pink Final, Pancho P

Deleted User 595

Litt off-topic, men fortsetter på tangenten om rare ting fotballspillere har brukt på banen:

De fleste husker Edgar Davids, og hans sinnsyke briller. Vi var vel ganske sterkt linket til han en sommer og? Han er i trenerteamet til van Gaal i Nederland, og bruker fortsatt like sinnsyke briller, bare i litt annerledes format og innramming 😅

Husker ikke helt hvorfor, men tror det var en medisinsk grunn i starten. Så ble det vel mer imagebasert etter hvert.

Beklager tangenten. Back to Merseyside 😊
post liked by: Pancho P, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Kanskje det kan bli en spin-off tråd :D Fotballspillere med sære rutiner og slikt. Bl.a. keepere med krigsmaling.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Vi skrev i David de Gea tråden om legender, og hva som definerer en legende?
Hvem er legende?

Vi United fans har skyhøye krav til hvem som omtales som legende.
I Liverpool er nok lista lagt atskillig lavere.
Jürgen Klopp takket Divock Origi som Liverpool legende i går.
Gidder ikke lenke til Lfc stoff, men det ligger lett tilgjengelig.

En spiller som Origi er altså legende.
Hvor legger vi lista for å definere våre legender?
Når ikke engang David de Gea er legende for deler av fansen.

Forresten bare å opprette en egen legende tråd for den som har lyst.
Artig tema.
post liked by: Pancho P, messilingard
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 108

Da er jo Diego Forlan og Chicharito Manchester United legender også. Tror De var et stykke ned på kåringen hos united.no😂 Mata var vel aldri verdens beste fotball spiller, men vil noen kalle han legende, så værsågod. For en type❤
post liked by: Pancho P, Pink Final
Post Reply