Liverpool

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Mulig det er å klamre seg til halmstrå, men kan det tenkes at nedturen Liverpool opplevde nå på tampen gjør det mer sannsynlig at enkelte spillere vil vekk og laget svekkes? Det kan jo være en mekanisme som slår inn når du har jobbet lenge og hardt mot et mål, og så få følelsen av å mislykkes - da vil det ofte være vanskeligere å motivere seg på nytt i de samme gamle omgivelsene. Det kan for eksempel virke som finaletapet vårt i EL for et år siden gjorde mer skade på mentaliteten enn vi trodde det ville gjøre.

Mané til Bayern er jo en snakkis om dagen. Liverpool kan heller ikke konkurrere lønnsmessig med de 4-5 rikeste. Sikkert flere som ser sitt snitt til å prøve seg? Klarer de å beholde de aller beste om de får enda et år uten liga- eller CL-tittel?

Nå tror jeg det skal mer til for å vippe dem helt av pinnen enn at de mister to-tre nøkkelpillere, men det er ingen selvfølge at erstatterne fungerer like bra.
post liked by: messilingard
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Akkurat Mané er forsåvidt allerede erstattet med Luiz Díaz, spørsmålet er vel heller om Roberto Firmino klarer å holde seg skadefri eller om de må hente inn en erstatter sentralt. Dersom de ikke får resignert Salah kan det dog bli større utfordringer. De har riktignok Diogo Jota som kan spille både sentralt og på kanten, men han er i alle fall en nedgradering fra Salah. Midtbanen ser også veldig sterk ut, Thiago har slitt med litt småskader, det samme med Fabinho riktignok. Men de har fortsatt en god dekning med Henderson, Milner, Curtis Jones, Elliott og Naby Keita. Forsvarsmessig så er det vel ingen klubber i England som har så god dekning på stopperplass. Van Djik, Konaté, Matip og Gomez. I tillegg til dette så har Liverpool vist de siste årene at de er gode på markedet. Og selv om at lønnsbudsjettet er noen millioner under United, City og Chelsea så vil jeg vel påstå at de er konkurransedyktige så lenge de har sportslig suksess. Sikkert mange som blir fristet av CL, tittelrace i PL og Anfield.

Jeg frykter at Liverpool kommer til å være et topplag i England så lenge Klopp befinner seg i klubben. Klopp har klart å gjenskape suksess til en viss grad der borte på Merseyside og er absolutt en av verdens beste managere. Jeg mistenker at så lenge han ikke mister 4-5-6 nøkkelspillere samtidig at han fortsatt vil klare å gjenskape den suksessen også. Selv om at det ikke ble mer enn to titler i år, så har det bokstavelig talt vært snakk om marginer for at det ikke ble en kvadruppel. De fremstår rett og slett som en ekstremt godt drevet klubb, spesielt når man ser på ressursbruken kontra for eksempel City. Liverpool bruker fortsatt penger, men den sportslige suksessen bidrar til bedre budsjetter på transfermarkedet også.

Misforstå meg rett, jeg er kjempeglad for at ting gikk som det gikk for Liverpool sin del. Men er det noen klubber vi må regne med de neste årene så er nok både City og Liverpool der oppe.
post liked by: Pangaea, Ryder
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Som @messilingard over her, så er det vanskelig å se noe kollaps i Liverpool om dagen. Tror også de kunne konkurrert om hvem som helst når det gjelder lønn hvis de ønsket det, pengene renner tross alt inn fra både PL og CL. Det handler nok heller om lønnstrukturen de har. Salah vet han kan få bedre lønn andre steder, men han liker seg visstnok i klubben, så det kan gå begge veier det der. Er kanskje litt sånn som da United hadde en mer fornuftig lønnsstruktur på 2000-tallet eller noe slikt. Vi husker vel saken med bl.a. Roy Keane, og så gikk til slutt United med på å øke lønnen, og den galoppen tok rimelig av. Nå har det gått helt ut av kontroll for oss, men det virker foreløpig som Liverpool prøver å holde fast ved sin politikk der, og så lenge de har så stor sportslig suksess, så kan de kanskje klare det også, selv om de vil tape en spiller her og der, inkl. kanskje Salah.

Vi trakk vel alle et lettelsens pust når de tapte både liga og CL, de to viktigste trofeene, men ingen tvil om at de er gode nok til å vinne hele dritten, det har de vist i år. Bare små marginer som skilte. Det skal jo sies vi hadde marginene på vår side i både 1999 og 2008. Helt utrolige lag, men man må rett og slett ha litt marginer på dette nivået. For eksempel, hva hadde skjedd om vi tok ledelsen i CL finalen (første gang) mot Barcelona, da vi presset dem hardt og hadde mange sjanser? Plutselig får de en kontring og ballen ligger i nota, og de får kampen dit de ønsker. Små marginer som sagt.
post liked by: Ryder, messilingard

Deleted User 595

Interessante tanker. Vi har nok alle lekt med tanken om at Klopps Liverpool ikke kan opprettholde denne energien år etter år, og spesielt om nøkkelspillere blir lei av at de største troféene uteblir.

Klopps fasit etter drøye 7 år er "kun" 2 store troféer; 1 CL + 1 PL. Så kan man sikkert legge godviljen til og si at Supercupen skal telle. Men det er kun én kamp.

Vi ville nok gitt mye for selv å "kun" hatt disse troféene. Men, Liverpools suksess måles og i hvor gjennomgående gode er, til tross for at de ofte er nest best. De spiller med en energi som ingen matcher, selv ikke City. Så mister de gjerne noen få viktige poeng i løpet av sesongen pga svært høye presslinjer, som er nok til å forære City ligagull. High risk/high reward fra Klopps menn.

Tilbake til det du spekulerer i. Tror og det er mulig. Men rekrutteringen deres er så usannsynlig sterk for øyeblikket, at selv de som kommer inn er gode nok. Spesielt de offensive spillerne er gode over hele linja. Om Mané og Salah etter hvert forsvinner, har de fortsatt 3 gode angrepsspillere som kan spille tilnærmet samme fotball. Salah er kanskje ett lite unntak, da han har ekstremferdigheter som få kan matche.

Tror de allikevel skal gjøre godt i å erstatte spillere som Allison, van Dijk, Matip, Alexander-Arnold og Thiago. Hvis flere av disse forsvinner, får vi virkelig se hvor god rekrutteringen er.

Enn så lenge, lar jeg tvilen komme Klopp og deres sportslige styre til gode. De har hatt en utelukkende positiv utvikling i 7 år, forutenom ett svakere år, da vi kapret andreplass.

Er vanskelig å se for seg at noen skal utfordre City og Liverpool, om man ikke enten prøver å kopiere deres suksessoppskrift, eller utvikler en helt ny type fotball som kan nulle de ut over 38 kamper. Man kan slå de i enkeltkamper ved å spille defensiv, kompakt kontringsfotball. Det gjorde Solskjær og Mourinho her og der, og slik vant Real Madrid kampene sine kamper i CL-sluttspillet.
Men, det er nesten umulig å vinne ligaen over 38 kamper med slik fotball. Vi møter for mange lag i serien som selv spiller slik defensiv fotball, og da klarer vi ikke bryte de ned om vi ikke utvikler en langt mer offensiv og progressiv spillestil.

Det første alternativet er mer nærliggende og realistisk. Vi må kanskje bli som de, bare bedre.
Last edited by Deleted User 595 on 30 May 2022, 10:50, edited 6 times in total.
post liked by: Ryder, messilingard, Pangaea, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jo, det er nok en slags ønskedrøm, og jeg regner vel ikke sannsynligheten som så veldig stor.
Likevel tror jeg det mentale driver Liverpool-spillerne i mye større grad enn i f.eks City - LFC skal ikke falle mye i intensitet, tenningsnivå eller selvtillit før det vises godt på banen. De er avhengige av at Klopp klarer å holde dem sultne, skjerpa og sammensveiset, stilen deres kan neppe gjennomføres på autopilot.
post liked by: messilingard, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Ja, jeg ville ikke satt penger på at Liverpool vil kollapse de neste 4-5 årene så lenge Klopp er der. Ellers er jeg enig, Liverpools suksess tror jeg er svært knyttet til Klopp. Litt som oss under Ferguson, ikke at Klopp er i nærheten der da må han dominere i større grad. Men så lenge Klopp befinner seg i klubben og rekrutteringen finner de riktige spillertypene så tror jeg at Liverpool vil være helt i toppen de neste årene også. Den tredjeplassen i 2020/21 kan i veldig stor grad forklares med skadeproblemene på nøkkelspillere, såpass ærlig må man være.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Eg grip sikkert etter halmstrå her, men er det trøbbel i Scouseland? Mane på veg bort og Salah nektar å ta scans hos klubben for å få spele landskampar med Egypt. No manglar det berre at det blir tomt for astmamedisinar på Merseyside🙄
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Ryder, Pangaea, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pancho P wrote:07 Jun 2022, 16:00 No manglar det berre at det blir tomt for astmamedisinar på Merseyside🙄
Da klarer de ikke å stille lag, men det hadde jo vært helt i orden kjenner jeg :D
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

Dette astmagreiene til Liverpool... Skal ikke spekulere for mye, men det er iøynefallende hvor utrolig mye energi de har, i alle kamper, hele tiden, alltid.

Selv i forhold til City.

Det er noe som skurrer. Oppstår slike rykter av ren sjalusi? Eller er det noe i det?

Vi er jo mer enn godt kjent med "astmadoping" i norsk skisport. Det har blitt skrevet gode kronikker om dette, og hvordan store deler av landslaget har unntaksdisp. på astmamedisin. Landslaget reiser med forstøverapparat på samlinger og konkurranser. Det sies at vinteridrett og trening i kald luft fremkaller astma. Men andre nasjoner har ikke samme "problem". Selv ikke Finland og Sverige.

Det forbedrer lungekapasitet og blodtilførsel betraktelig, så vidt jeg forstår? Og er i utgangspunktet svært prestasjonsfremkallende. Ren og skjær doping, altså. Bare i sanksjonert form.

Skal ikke spekulere mer nå. Det stemmer sannsynligvis og forhåpentligvis ikke at Liverpools utholdenhet er ett "luftslott".

Men iøynefallende, det er det. 🤨
post liked by: Pancho P, Pangaea, Pink Final

Deleted User 430

Aldri hørt om noe astma-greier rundt Liverpool, men syns det høres helt latterlig ut. Er bare å se på spillet deres de 2 siste sesongene, hvor mye mindre "turbo-ball" det er i løpet av 90 min og, ikke minst, hvor slitne/tomme de har fremstått mot slutten av sesongene. De har et ekstremt mye bedre grunnlag enn f.eks oss, og holder dermed høyere tempo i dag også, men likevel mangler de et knepp eller to i sluttspurten av kampene sammenlignet med tidligere år.

Når det gjelder astmamedisiner så er det heller ingen klinisk forskning som viser at det har noen effekt på friske utøvere, så det virker for meg som noen misunnelige sjeler har kokt sammen noen teorier for å undergrave resultatene de har oppnådd.
post liked by: Pancho P, Pink Final

Deleted User 595

Steinar Stenseth wrote: 07 Jun 2022, 19:44 Når det gjelder astmamedisiner så er det heller ingen klinisk forskning som viser at det har noen effekt på friske utøvere, så det virker for meg som noen misunnelige sjeler har kokt sammen noen teorier for å undergrave resultatene de har oppnådd.
Gikk ganske greit å finne klinisk forskning fra anerkjent og respektert kilde som viser nøyaktig dette.

A type of asthma drug, known as ß2-agonists, can boost sprint and strength performance in athletes who don't have the respiratory condition, finds a review and pooled data analysis of the available evidence, published online in the British Journal of Sports Medicine.

They trawled research databases looking for suitable clinical trials, published up to December 2019, and found 34 relevant studies, covering 44 different randomised controlled trials and involving a total of 472 participants.

When they pooled the data from the 34 studies, the results showed that ß2-agonists as a class improved anaerobic exercise performance in those without asthma compared with dummy treatment (placebo) by 5%.

This is "an improvement that would change the outcome of most athletic competitions," note the researchers. Specifically, the improvements amounted to 3% for sprint performance and 6% for strength performance.

:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.

Litt på siden, men til det du skrev:
1. Tror ikke dette stemmer om Liverpool, men det er en velkjent snakkis.

2. Liverpool ser ikke særlig slitne ut mot slutten av kamper. De scorer gjerne på slutten av kamper. Har sett samtlige kamper i år. De var litt sliten mot slutten av sesongen, men det er helt vanlig for alle lag som kjemper i 3-4 turneringer, og får flere kamper med ekstraomganger.

3. De presser mindre, og smartere enn før, men løper ikke særlig mindre. De gjør heller mer rette løp, til rett tid.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Pink Final

Deleted User 430

Ang forskningen du referer til, @GBailey, så er dette snakk om eksplosive idretter. Type under ett minutt. I laboratorier..

En svakhet ved studien er at testene er gjort i laboratorier. Dermed vet ikke forskerne 100 prosent sikkert hvor overførbare resultatene er til faktiske idrettskonkurranser. De vet ikke hvor mange faktorer som for eksempel hastighetsendringer og andre taktiske disposisjoner kan spille inn på resultatet.

Effekten av astmamedisin er bare målt på friske personer, altså folk uten astma. Dette betyr at det kan settes spørsmålstegn ved om grensen for hva som er godkjente doser, er hensiktsmessige
.

https://forskning.no/doping-hogskulen-p ... re/1724612

Er, med andre ord, ikke noe bevis for at det har effekt på friske mennesker/idrettsutøvere på banen. (Skulle ha spesifisert det siste der i første innlegg)

Edit;
Legger til denne ang samme artikkel..

https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhet ... mamedisin/
Last edited by Deleted User 430 on 07 Jun 2022, 20:33, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Kommentaren min var meir meint som eit slag under beltestaden enn ein seriøst innlegg. Ein konspirasjonsteori om dagen gjer bra for magen.
post liked by: Pangaea, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 595

Det blir noe annet, da er jeg med 😉

Men, selv svakheten slik den er beskrevet her, gir et betydelig hypotetisk rom for at det absolutt kan virke stimulerende, selv på banespill. Det kan bare ikke bekreftes 100%. Om ikke nødvendigvis på utholdenhet.

Selv om det er variasjoner i lab-testing og på felt, er det liten grunn til å tro at de fysiske forbedringene er helt borte, fordi man står på ei gressmatte med 21 andre spillere. Selv om det er flere forhold å ta hensyn til, naturligvis.
post liked by: Pancho P

Deleted User 430

Skal vi legge lab-testene til grunn, @GBailey, og si at de er overførbare så har vi en unnskyldning for hvorfor Liverpool er gode det første minuttet. Hva da med de resterende 89+++ minuttene?
Kanskje 88++, da, om de tar en inhalator-sup i pausen også😏
post liked by: Pancho P
Post Reply