Erik ten Hag

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.

Deleted User 108

Jeg er 99,9 prosent enig med deg @Pink Final.
Men når det gjelder ansettelsen av Ten Hag er jeg mye mer positiv enn deg😂 Jeg elsker at United tok den litt mer sexy muligheten denne gangen. Et lite sjansespill som kan gå begge veier. Klubben vår har ingen ting å tape. Ten Hag tror jeg vil begeistre oss mer enn Pochettino. Håper han får tid. Alle vet hvilken jobb som ligger foran han. Endelig ett godt valg fra klubben i mine øyne. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Dette blir nok tidenes rykte-sommer vil jeg tro.......
post liked by: Pangaea, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2830
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4094
Liker mottatt: 5371

For de som er interessert i å lese seg opp på ten Hag, så er her en fin artikkel fra Coaches' Voice: https://www.coachesvoice.com/cv/erik-te ... ns-league/

Det som går igjen i egentlig alt jeg har lest og sett hittil, er blant annet
  • ballspillere i egentlig alle posisjoner, inkludert defensivt
  • dynamisk posisjonering og veksling mellom spillere, også i bakre toer/treer
  • gjerne et slags anker/6er i midtbaneleddet, som også kan gå ned i oppspills-/utspillingsfasen
  • spiller gjerne bredt, med "overloading" på kant eller i half-spaces
  • aggressivt press med gjenvinninger, med lag som gjerne står høyt med stort bakrom
Han vil neppe kopiere dette 1:1 i Manchester United, særlig ettersom vi per dags dato ikke helt har spillermateriellet til å spille slik. Kan være dårlige nyheter for Maguire (men han er god med ballen i beina). Jeg er faktisk skikkelig spent på hva han kommer til å gjøre med James Garner, for der har vi en spiller som potensielt kunne passet godt inn. Tenker først og fremst som en toveisspiller/8er, som er taktisk klok og pasningssterk.

Ettersom han har brukt van de Beek tidligere med stort hell, så blir det også interessant å se hvordan han passer inn neste år. Offensivt kan det skje litt av hvert, og skal ikke se bort fra at Ronaldo kan gjøre det bra under ten Hag også, ettersom han kan spille litt lignende som Haller har gjort. Mer targetman enn driblende playmaker. Han er tross alt veldig god i lufta, men trenger skikkelig "service".

Naturlig at man nå kanskje har et naivt håp om stor og rask forbedring, og det er litt "farlig" å lese seg opp slik. Men jeg tenker dette er en mer naturlig forlengelse av det Rangnick ønsket å implementere enn det f.eks. Pochettino står for, og uansett så er jeg glad for at det (sannsynligvis) kommer inn en moderne manager nå med nye tanker. Det har vi helt ærlig talt ikke hatt etter Sir Alex. Solskjær var kanskje det nærmeste (hvis vi ekskluderer Rangnick), men det gikk jo som det gikk, og jeg tror heller ikke han er på samme nivå taktisk som disse "nye" managerne på kontinentet, for å si det forsiktig. Joda, så vet jeg at han ikke er 40 år gammel, men han har en relativt kort trenerkarriere og har måttet bygge seg opp fra ingenting, men jeg tror han har sine beste år foran seg, og ikke bak seg, slik som var tilfellet med Mourinho og van Gaal. Håper egentlig bare det blir ordentlig bekreftet snart, fra klubbene selv også.

Ser det er diverse spekulasjoner allerede om særlig Antony og Timber. Vet for lite om de, men hadde jo vært greit med en høyreving som faktisk spiller på høyre kant. Var det jeg trodde signeringen av Sancho var ment som, men den gang ei. Så får vi vente og se hvordan Sancho blir brukt framover. Blir vertfall en veldig spennende sommer!
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Det første punktet angående teknisk ballbehandling er kritisk, og nær umulig å coache og forbedre drastisk når en spiller er voksen.

I så måte skal det bli interessant å se om spillere som de Gea, AWB, Fred, McTominay, og Rashford kan passe, eller om vi sakke ned tempoet og spille nogenlunde likt som tidligere.

Deleted User 108

Selvfølgelig blir spillere bedre på ting hvis de øver, selv i voksen alder @GBailey.
United under Sir Alex trente tekniske øvelser, pasninger, kort-kort-lang. Sto og slo pasninger til hverandre ofte på treninger. Hvorfor, hvis de ikke lærte noe av det i voksen alder? Vært mye på The Cliff og sett på hundrevis av treninger opp igjennom. Det er ikke mye hokus pokus på treningsfeltet spesielt etter at sesongen er i gang.
Jeg er heller ikke enig med deg om at De Gea er så fryktelig dårlig med bena. Med backer som hjelper til og gjør seg spillbar skjønner jeg ikke at De Gea skal være god nok. Men dette er blitt en agenda mot De Gea og sier vi det ofte nok blir det jo en sannhet.
Med et spillesystem hvor spillerne vet hva de andre gjør blir det også enklere å slå pasninger. Er det alltid mannen som slår pasningen sin skyld at den ikke treffer medspiller? Med en rød tråd i systemet er jeg rimelig trygg på at pasningskvaliteten også øker.
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Har ikke sagt eller ment at man ikke kan bli bedre med trening... Om du leste hva jeg skrev, kvalifiserte jeg det med drastisk.

Har heller ikke sagt at de Gea er "fryktelig dårlig" med beina. Men han er ikke en spillende, moderne keeper, som er proaktiv, står høyt, dominerer felt, eller er spesielt aktiv i utspillingsfasen. Han er antitesen av dette, og en redningskeeper av verdensklasse. Kanskje verdens beste.

Alle spillere har et naturlig tak for hva som kan oppnås med trening, og det ville vært rart om disse spillerne plutselig skulle bli langt mer presis og raskere på en slik grunnferdighet. Det kan forbedres, men her spør man kanskje om mirakler om man tror eksempelvis Fred og AWB blir trollmenn med ballen.

Hvis du snakker med noen med trenererfaring på høyere nivå, vil de fleste være enig i at generell trening på et treningsfelt som typiske balløvelser i voksen alder, ikke kan gjøre Fred til Scholes. Det er først og fremst opprettholdende/forebyggende arbeid, for å unngå at man blir verre eller rusten. Det ligger allikevel små marginer der for forbedring, og om spillere ønsker å bli langt bedre i spesielle ferdigheter, må de bruke tusentalls timer (opp mot 10 000) på ren terping. Da kreves det at man trener flere timer daglig både før og etter treningen er over. Det er noen ytterst få fotballspillere som trener slik, der Ronaldo er det beste eksemplet. Hvis man bruker tiden Ronaldo har brukt, kan man derimot drastisk forbedre grunnferdigheter.

Så sier jeg ikke at vanlig felttrening ikke kan drastisk forbedre andre aspekter ved spillet, som f.eks: taktiske egenskaper, forståelse og decision-making, fysikalitet, osv.

Regner med du så City - Liverpool her om dagen? Der skal vi være etter hvert, det er målet. Å tro at dette laget har de ferdighetene, men bare mangler selvtillit og trening, er naivt. Hvis så er tilfelle, hvorfor har ikke spillerne blitt markant bedre etter 3 år med Solskjær sitt treningsregime? Er Solskjær ikke en god trener/tilrettelegger for trening, eller er spillerne rett og slett ikke kapable til å bli langt bedre? Kanskje er det en blanding?

Ang. de Geas fotarbeid kan vi gjerne være uenig. Å være ballspiller betyr mer enn å treffe på pasninger, hvorpå de Gea for øvrig er gjennomgående historisk svak statistisk. Det innebærer og at man er komfortabel med og oppfordrer til å bli brukt i en gjennomspillsfase. Det krever at keeper må stå høyt, hvis resten av laget skal kunne stå høyt (se punkt 5 i Pangeas post). Vi kan umulige ha midtstopperne våre langt inn på motstanders halvdel, om keeper står rundt 16-meteren. Hvis du mener dette er noe de Gea er god på, er vi uenig, som du sier.

Til slutt er jeg selvfølgelig enig i at alt blir bedre med et tydelig system. Spillerne vil treffe på flere pasninger, og spillet vil gå fortere, når et system er satt og drillet, jmf. "den røde tråden", du nevner.

Men her er "bedre" naturligvis og relativt. Om vi blir noen hakk bedre, er ikke det på lang vei nok. Vi er milevis unna å kunne spille slik de beste lagene gjør, og slik ten Hag spiller på sitt beste.
Last edited by Deleted User 595 on 13 Apr 2022, 16:05, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, Pangaea

Deleted User 108

Vi må tåle og være milevis unna de beste. Hva skal man gjøre da? Legge seg ned og dø eller trene og gjøre vårt beste? Er ikke mange år siden Liverpool og City var milevis bak heller. Det er nå ett helt år siden vi var foran Liverpool,som vi er milevis bak, på tabellen. Tror ikke det skal så mye justering til før vi er med og kjemper i toppen igjen. Hylekoret om at alt er så trist, mørkt og tragisk i Manchester United orker ikke jeg å hive meg på.

Deleted User 595

1. Det er forskjell på å ikke tåle det, og håpe at det bedres gjennom klokere kjøp og salg. Kan ikke erindre at jeg, eller noen andre, mener vi "skal legge oss ned å dø"... Har jo og sett samtlige kamper de ti siste år, og støttet managerne helt til det var tydelig at utviklingen stoppet opp under disse. I tillegg synes jeg ikke Rangnick er spesielt skyld i dagens utfordringer, så jeg både tåler og støtter, og ønsker forbedring. Og det tror jeg de fleste gjør, selv de som er uenig med deg om småting her og der.

2. City har særdeles høyt nivå i snart ti år.
Liverpool i snart fem. Hvorvidt det er lenge siden eller ikke, er relativt. Det har i alle fall skjedd med heftige utskiftninger av spillere, som spiller under et ekstremt høytstående og hurtig system.

3. Det er ikke mye justeringer som skal til? Uenig, og forstår ikke den tankegangen, men det er greit.

4. Solskjærs andreplass sier fint lite om hvor vi er og var. Mourinho oppnådde og en andreplass, og det med en argumentativt svakere stall enn Solskjær. Det betød ikke at det var en god sesong, eller at vi var i nærheten av der vi bør være, ei heller under Solskjær. Man omskriver historien om man ikke tar med i vurderingen hvor mange poeng vi var bak City, samt hvor spesiell den sesongen ble for Liverpool. De spilte langt under evne, med kritiske skader på nøkkelspillere i deres høytliggende system (van Dijk og Allison).

5. Å avskrive det jeg mener som "hylekor" får du stå for selv. Personlig er jeg positiv til ansettelsen av Erik ten Hag, og tror at ting blir bedre over tid. Kjenner meg i alle fall ikke igjen i at alt er "trist, mørkt, og tragisk". Det synes jeg på ingen måte at det er, selv om jeg mener at vi har flere spillere som rett og slett ikke er gode nok for å utfordre de aller beste fotballspillerne i verden.

Det jeg derimot synes er litt trist, er hvis man ikke kan ha en nyansert debatt om sine favorittspillere.
Jeg, som alle andre, har spillere jeg liker og synes er bedre enn andre. Men er uansett lutter øre for saklig kritikk av disse, og snakker gjerne om hva de er gode på, samt hva som kan forbedres. Eksempelvis: Donny van de Beek har vært en av mine favorittspillere i tre år. Har allikevel ingen problem med å se hva han er god på og hva han mangler, og hvorfor han ikke passer eller får tillit i Uniteds nåværende system, eller mangel på sådan.
Luke Shaw, og Dean Henderson, likeså.
Last edited by Deleted User 595 on 13 Apr 2022, 16:42, edited 4 times in total.
post liked by: Pangaea
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4471
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2919
Liker mottatt: 9639

Mange av våre spillere er ikke gode nok til å være med videre, det er dessverre bare den harde realiteten. Skal vi opp i toppen og kjempe om noe titler så må både de spillerne som er igjen utvikle seg, samtidig som at det må ny spillere inn. Det er bare slik det er. Fjorårets Liverpool sesong var preget av skader på nøkkelspillere, vi ser allerede i år hvor langt foran de er. Og i motsetning til både Liverpool og City, så klarte ikke vi utfordre City om tittelen i fjor.

Jeg er forsiktig optimistisk til at ten Hag kan være den rette mannen for oss. Men å tro at han kan snu denne skuta og kjempe om ligagull etter 2-3 nye signeringer og en sommer med pasningsøvelser blir for meg veldig lite realistisk. Ten Hag har en stor jobb foran seg, og han må utvikle en spillestil samtidig som at han utvikler spillerne og henter inn nye. Han har en knallhard jobb foran seg, det er det i mine øyne liten tvil om!
post liked by: RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 108

Tror du har misforstått meg hvis du tror jeg håper på gull med litt pasningsøvelser og to mann inn @messilingard. Skjønner godt det er morsomt å misforstå/drite ut de som er positive til fremtiden til Manchester United. Vet det ikke passer seg for supporterklanen til dagens norske United supportere. God påske til deg.

Deleted User 595

Den var under beltestedet og komplett unødvendig, @Mcilroy.

Deleted User 108

Hoffåtytty @GBailey.
God påske til deg også.
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4471
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2919
Liker mottatt: 9639

Mcilroy wrote:13 Apr 2022, 15:50 Tror ikke det skal så mye justering til før vi er med og kjemper i toppen igjen.
Der var den setningen her jeg tenkte på. Hvis du føler at jeg har dritet deg ut så har det ikke vært intensjonen, eneste jeg gjorde var vel å påpeke at vi er lenger unna enn noe justering. Ingenting å bli så defensiv for etter min mening. Også er det vel ganske bred enighet om at stallen til United per dags dato er for dårlig. Jeg syntes heller ikke at det er hylekor, for det må nesten være lov å påpeke at man er misfornøyd med nivået til spillerne om dagen. Det her er et forum man legger tilrette for å diskutere fotball og United, da må man også tåle å bli argumentert i mot og heller ikke tolke alle andres meninger på verste måte.

Jeg har egentlig vært veldig positiv, spesielt når det gjelder ten Hag. Samtidig så mener jeg at det beste utgangspunktet for utvikling er en realistisk analyse av nåsituasjonen. For å være helt ærlig så tror jeg fort at ten Hag vil trenge minimum 3-4 sesonger før United vil være noe særlig i nærheten av City og Liverpool.
post liked by: RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3016
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14106
Liker mottatt: 9108

Jeg heller litt mot å være enig med @Mcilroy her. Vanskelig å være bastant, men jeg tror vi spiller for spiller er langt bedre enn vi får vist per i dag. Selvsagt helt umulig å vite, men jeg tror at vi kan forbedre oss kraftig og raskt. Det vil derimot ikke si at jeg tror vi kan vinne serien med det første, men at vi er topp tre med riktig coaching mm. det tror jeg. Uansett så vil fremtiden vise.
post liked by: Pangaea, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pangaea
Posts: 2830
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4094
Liker mottatt: 5371

Ikke at det er to fraksjoner her, for jeg tror vi i realiteten er enig om mye, men fokuserer på litt ulike element. Sikkert også frustrasjon som slår inn her og der, vet vertfall at det til tider har vært tilfellet med meg.

Mener helt ærlig at mange av spillerne ikke er gode nok til å vinne PL som førstelagsspillere. Men mener også helt ærlig at mange spillere har hatt en fæl sesong, og har mye høyere nivå inne. Prakteksemplene er Rashford og Maguire, men det er mange som er under pari. Begge deler er sant i mitt hode. Vi kunne sikkert blitt nummer tre eller vertfall fire med samme spillerne hvis de var på sitt mer normale nivå. Men de kunne ikke vunnet ligaen. Det ser jeg på som komplett urealistisk. Da måtte det i så fall være en slags perfekt storm som da Leicester vant ligaen.

Det som muligens blir det viktigste for ten Hag og teamet som kommer inn, blir å utrydde den ukulturen som har fått herje. Spillerne må også begynne å jobbe for laget, dra i samme retning, og høre på managerens ideer. Hvis de ikke er interessert i å høre på og lære fra ten Hag heller, en manager som har vist at han har internasjonalt toppnivå, ja hva skal vi gjøre da?

Nye spillere blir nødvendig, det er klart. Men når vi ser på spillermateriellet i dagens Ajax, og hvordan lagets hans fra 18/19 nesten er helt borte, så er det vanskelig å tenke at dagens United-spillere ikke kunnet gjort en minst like gode jobb. Selv om noen online til tider er i overkant kritiske, så er det tross alt ikke Championship eller League One spillere vi har. Så ja, jeg er sikker på at de har et mye høyere nivå inne. Spørsmålet blir om de "gidder" å få det ut, eller skal fortsette å stå på bakbeina og syte til journalister bak alles rygg i stedet.

Edit: Her er en oversikt av lagene til Ajax fra artikkelen over. Laget fra 18/19 er nesten helt utradert.
Image
post liked by: Pink Final, messilingard, Pwint
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7680
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27690
Liker mottatt: 18208

Mcilroy wrote: 13 Apr 2022, 11:35 Jeg er 99,9 prosent enig med deg @Pink Final.
Men når det gjelder ansettelsen av Ten Hag er jeg mye mer positiv enn deg😂 Jeg elsker at United tok den litt mer sexy muligheten denne gangen. Et lite sjansespill som kan gå begge veier. Klubben vår har ingen ting å tape. Ten Hag tror jeg vil begeistre oss mer enn Pochettino. Håper han får tid. Alle vet hvilken jobb som ligger foran han. Endelig ett godt valg fra klubben i mine øyne. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Dette blir nok tidenes rykte-sommer vil jeg tro.......
Jeg vil også ha ten Hag før Pochettino.
Nå som ten Hag blir manager er det å håpe at han lykkes, og at alle drar lasset sammen.
Vi tenker ofte veldig likt @Mcilroy.
Bl.a om at vi allerede har mange gode spillere i stallen.
Vi kommer altså fra en 2 plass og en 3 plass.
Jeg synes det var ganske bra i fjor, og at vi hadde noe på gang.
Dessverre raste alt høsten 2021.
Og jeg tror det handler mest om kultur krasj og konflikter bak kulissene.
Det er masse fotball talent hos United.
Vi må få orden på mentaliteten.
Mer samhold i spillergruppa, jobbe hardere.
Det er vel akkurat det Langerød også har snakket om.
Og de signalene han har fått fra Manchester.

Det handler mye om å få på plass et system.
Er vel det som i første rekke gjør at vi har forventninger til ten Hag.

Om man feks ser på stallen til Liverpool.
De har ikke bedre spillere enn oss i mange av posisjonene.
Men de har et system.
Og Klopp har utviklet flere av dem, feks Salah som har tatt store steg under Klopp.

Er Robertson bedre enn Shaw?
Er Matip, J. Henderson, Oxlade-Chamberlain eller Milner veldig gode individuelt sett?
Eller er det mest at de er drillet inn i et system?
Og har blitt trygge på sine roller?

Kan Shaw, Lindelöf, Fred, Rashford, Sancho m.fl drilles inn i et system?
Og bli et godt kollektiv.
Jeg velger å tro det.
At dette er gode spillere, minst av samme kvalitet som flere hos Lfc.
post liked by: Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply