Erik ten Hag

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg er ambivalent, @Pancho P. Om en ser helt teoretisk, idealistisk og veldig langsiktig på det, er jeg selvsagt enig.
Idealtilstanden er jo å bli en klubb som er perfekt drevet fra bunn til topp, der vi kjøper up-and-coming-spillere som blør for drakta og vil spille for oss fordi det er den beste sportslige utviklingsarenaen.

Samtidig: Eksemplene i dag på klubber som når helt til topps (og blir der!) uten å ligge i lønnstoppen, er ekstremt få. Sammenhengen mellom lønnsnivå og prestasjon er mye tydeligere enn sammenhengen mellom transferutgifter og prestasjon.
Liverpool klarte det med lønnstak i noen få år, før de nå brøt strukturen sin for å holde på Salah.
Ellers er det vel ingen. I Bayern tjener så å si en hel førsteellever mer enn 200K i uka, samme med Barca, Real, PSG, og City - mens Chelsea ligger på linje med oss. Til og med Arsenal og Dortmund har enkeltspillere som tjener godt over 200K. Disse klubbene har nok varierende grad av samhold og lagfølelse, samtidig er det ikke noen naturlov at differensiert lønn skaper intern ufred og misunnelse.

Med et lønnstak på det angivelige nivået, havner vi på omtrent samme hylle som f.eks Inter og Juve.

For å bli en sånn klubb, må vi både bli bedre på å selge spillere - og i større grad regne med å miste våre beste før vi ønsker. Det er greit å sitte og si at Marcus Rashford bør spille for klubben han er glad i, men spilleren selv må selvsagt ta noen grundige runder med seg selv dersom Barcelona eller PSG tilbyr å doble lønna hans. For slikt kommer til å skje med jevne mellomrom dersom vi innfører lønnstak. Ville vi hatt mulighet til å få Varane og Casemiro med lønnstak? Vil vi være førstevalget til Osimhen eller Kane til sommeren? Tviler.

Kanskje er det helt greit. Kanskje er det bare bra at tiden med etablerte stjerner er over. Fortsatt vil navnet vårt være mer enn nok for de aller fleste. Men for å få en annen modell til å fungere, må alle andre deler av spillerlogistikken være på plass. Per i dag er vi vel ikke helt der, selv med ETHs tankegods måtte vi ut med altfor mye penger både i transfersum og lønn både til Antony og Casemiro.

Så er det jo også et faktum at Manchester United ER en søkkrik klubb sammenlignet med bortimot alle andre. La oss si at vi får nye eiere som ikke lenger stjeler penger fra klubben, men lar den bruke sine egne opptjente penger. Hva skal pengene brukes til? Jo da, vi bør pusse opp stadion, infrastruktur og fasiliteter, men det er uansett ikke et evighetsprosjekt. Vi kan legge mer penger i transfersummer og dermed få grønt lys fra flere klubber - men spilleren må fortsatt si ja.

PS er fortsatt i tvil om dette stemmer. At De Gea må ned i lønn har mange andre årsaker (alder, usikker fremtidsstatus osv).
post liked by: Pink Final, Pancho P, messilingard
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8257

@Ryder Einig i mykje av det du skriv. Må berre presisere at eg ikkje er kategorisk for eit lønnstak. Kritikken min var mest retta mot Gary Neville, som eg meiner undervurderer Manchester United si tiltrekningskraft, iallefall om klubben begynner å vinne sølvtøy igjen. Eg les også Neville slik at han meiner vi må hente dei beste spelarane (les: dei største namna) for å bli eit stabilt topplag, og den vegen har vi prøvd før utan hell. No har vi ikkje nok eksempel til å sjå ein raud tråd når det gjeld Ten Hag sin transferstrategi, men eg vil tru at han i framtida vil hente spelarar på veg opp og som han kan forme utfrå sin eigen ideologi. Iallefall etter at eit visst fundament er på plass.

Uansett tvilar eg på at klubben har bestemt seg for å innføre eit lønnstak etter at ein har signert fleire spelarar på gode kontrakter i sommar. At Ronaldo si feite kontrakt plutseleg skulle få Arnold, Murtough og Ten Hag til å revurdere lønnspolitikken, verkar snodig. Ein vil også male seg opp i eit hjørne i forhandlingane med Rashford, og dét trur eg klubben ikkje vil late skje.

EDIT: I tillegg er det ikkje topplønene som har vore det aller største problemet i United dei siste 10 åra. Endå verre har det vore at gjennomsnittsløna har vore for høg og at altfor mange middels gode spelarar har tent altfor mykje.
Last edited by Pancho P on 11 Jan 2023, 18:23, edited 1 time in total.
post liked by: Ryder, Pink Final, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8988

Angående dette påståtte lønnstaket så har jeg en naturlig skepsis til at dette er aktuelt, først og fremst fordi det av en sportslige årsaker vil være en kjempe begrensning for klubbens konkurranseevne rent sportslig. Det sagt så tror jeg at klubben muligens har vurdert at de bør være mer tilbakeholdene med å gi ut disse monsterkontraktene. David de Gea nærmer seg en stor reduksjon i sin lønn, Ronaldo er ute av klubben, og Sancho har underprestert så det holder. Det er nok av skrekkeksempler på spillere som får enorme lønninger hvor prestasjonene faller enormt i etterkant. Se på Eden Hazard i Real Madrid for eksempel.

Sett fra et mer økonomisk perspektiv så gir det heller ingen mening at klubben skal være lønnsledende i Premier League og ende opp på 6. plass med 8. dels finale i CL. Det er i alle fall ikke bærekraftig. Samtidig så bør vi være blant topp 3-4 for å være konkurransedyktige. Og da er det helt greit at våre beste som Varane og Casemiro ligger over 300.000 pund i uka.
post liked by: Ryder, Pink Final, Pancho P, Can2, Pwint
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

Nå skal det sies at jeg har null tiltro til disse ryktene om lønnstak, da det heller virker som det kommer som en følge av at det passer narrativet om "strenge" regler under EtH og da selger alt mulig om dagen..

Det sagt så er ikke lønnstak i seg selv nødvendigvis et problem når det gjelder muligheten til å utfordre om større titler. Er jo bare å ha tunge bonusordninger innbakt i kontrakten, ala Liverpool. Et lønnstak på £200k i uken har stengt tatt ingen annen betyding en at det da er snakk om grunnlønn. Prestasjonsbaserte bonuser kommer ved siden av, noe som jo bare kan være positivt da dette sørger for at vi får spillere som virkelig vil spille for klubben og, ikke minst, det minsker sannsynligheten for "mette" spillere da de er nødt til å levere for å få maks ut av kontrakten sin.
Liverpool har jo hatt lønnsutgifter nesten på høyde med oss de sesongene de har hatt suksess, på tross av at de i disse sesongene knapt har hatt 1 spiller med over £200k i uken gjennom sesongen.. De sesongene pokalene uteblir betyr da igjen mindre lønnsutgifter.

Blir litt som med Sanchez. Lønna hans var på over £500k ble det sagt. Sannheten var vel at han lå på ca det samme som de Gea nå, mens resten var avhengig av prestasjoner som kunne føre til den førstnevnte summen.. Var selvfølgelig en hinsides kontakt, uavhengig av utfall, men likevel.

Skulle Rashford, hypotetisk sett, takke nei til et tilbud om £200k i uken, + bonuser, som potensielt kan gi 50% økning, basert på prestasjoner og titler, så tenker jeg det bare er å ønske lykke til videre. Først må spillere spille oss til toppen før vi kan lønne dem som om de spiller på topp, mener nå jeg..
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Ryder, Pink Final, Can2, Pwint
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18071

Manageren ble spurt etter Barca-kampen i intervju med Sky om bakdelen United har ift. Newcastle, med at United spiller 6 og Newcastle 3 kamper i samme periode før finalen. EtH svarer at det er en fordel at United spiller flere store kamper, at det bare er med på å "holde momentum, game to game"

Fin fyr.
post liked by: red, Pwint, Belfastboy, Pink Final, Buchan, Can2
LUHG!
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Det er viktig for Ten Hag å få på plass det relasjonelle i laget i størst mulig grad, og det er nok derfor han kaster ut så gode startellevere, gang på gang. Byttene som er gjort er stort sett maks 2-3 endringer pr kamp, og for øyeblikket ser det egentlig ut som det bare er Varane som er på et rotasjonsprogram.
post liked by: Blodfink, Pwint, Belfastboy, Pink Final, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det er veldig tydelig at ETH ikke ønsker å gi spillerne mulighet til å lage seg unnskyldninger for ikke å prestere. Lett å synes synd på seg selv, men han gir dem ikke muligheten. Litt det samme når han roser spillere - han hekter nesten alltid på en «men han kan enda bedre». Ingen får utdelt noen hvilepute fra ham.

Mer og mer tydelig at ETH er en toppklasse-manager. Kunne ikke vært mer fornøyd med at han er vår.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Belfastboy, Pink Final, Buchan, Can2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Det støttes selvfølgelig👍

Vil også legge til at det virker som EtH lærer veldig mye hele tiden uten at det går spesielt ut over resultater.
post liked by: Pwint, Ryder, Belfastboy, Pink Final, Buchan, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18071

Som supporter er det utrolig godt å ha tiltro til manageren. Gjør det hele mer lystbetont for å si det mildt.
post liked by: Pwint, Ryder, RedTrafford, Belfastboy, Pink Final, Buchan, Can2
LUHG!
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12542
Liker mottatt: 4887

Jeg er så glad det ble ten Hag og ikke Poch, som noen få ville ha, som ble manager for United.
Var jo til og med en som presterte å si at ten Hag ikke nådde Poch til knea engang i tråden om hvem som skulle bli neste manager :hah:
Snakk om skivebom - kan egentlig si som Ola Lunde: Bomma til og med på selvanviseren!!

De mest skeptiske fikk litt vann på mølla og ville ha ny manager etter seriestarten med to tap!
post liked by: Pink Final, RedTrafford, red, Buchan, Can2, Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

post liked by: RedTrafford, Buchan, Jan Erik, Pancho P, red, Can2, Pwint, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18071

Håper ikke eldstemann der kommer med tips om hvordan man skal spille mot Barcelona :yikes: Joa, han fikk en seier mot dem. I CL har Fergie 1-4-3 mot katalanerne. Og selvfølgelig vant han finalen i cupvinnercupen i 91' :champion:
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16325
Liker mottatt: 10526

Fint bilde om 25 år.
De to mest suksessrike managere.😀
post liked by: Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Åpent brev fra Erik ten Hag til fansen 😍

https://www.manutd.com/en/news/detail/e ... -final-win
post liked by: Beta 2.0, Can2
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Ser en så stor forandring i United. Erik har gjort en vanvittig jobb, først og fremst har han skaffet spillere som har tøffe holdninger. Spillere som er tøffe i nøtta. Samtidig, virker det som om han ikke er redd for å si ifra. Han har autoritet, men virker ærlig og rettferdig.
Det gjenspeiles i måten United spiller på, vi spiller fin fotball ofte, det kan dog bli bedre. Men kanskje det viktigste som en supporter, så syntes jeg det er gledelig at spillere faktisk går utpå der med kriger innstilling. Når det smitter over på hele laget, så får du god enhet.

Hvis du som leder klarer å få autoritet, respekt og at spillere faktisk kjemper for klubben og går utpå der å gir en innsatts så kommer du langt.
Viktig med en filosofi og spiller en type fotball, men vel så viktig at de du sender utpå der gjør jobben sin.

I går fremsto United bunnsolide, god struktur og balanse i laget og som en samlende enhet.
Jeg gleder meg til fortsettelsen.
post liked by: messilingard, Can2
Post Reply