Erik ten Hag

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4488
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2932
Liker mottatt: 9723

Pink Final wrote:13 Apr 2022, 20:27 Bl.a om at vi allerede har mange gode spillere i stallen.
Vi kommer altså fra en 2 plass og en 3 plass.
Her blir det etter min mening viktig å legge til at avstanden opp til City i fjor var 12 poeng og at den i 2019/20 sesongen var hele 33 poeng opp til Liverpool og 15 poeng opp til City. De siste fem sesongene så har vi kun vært over 80 poeng én gang, og da var det fortsatt 19 poeng opp til City med 100. Det er klart at kultur og mentalitet har noe å si, jeg benekter ikke det. Men jeg mener samtidig at dagens spillerstall ikke har ferdighetene til å kjempe om ligagull. Nå hvor i tillegg skal skifte en trener, til en med en tydelig offensiv spillestil hvor det å bruke ballen blir sentralt så mener jeg i alle fall at vi ikke har gode nok spillere. Hørte på United We Podcast fra 16 februar hvor Øyvind Eide var gjest. Han påpekte det at man ikke bare kan be spillere jobbe hardere eller løpe mer for å vinne titler. Skal man vinne over spillergruppen så må man ha en tydelig spillestil som gir resultater. Solskjær hadde mye gode resultater, men mangelen på en tydelig spillestil gjorde at han mistet jobben til slutt han også.
post liked by: Pink Final, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7752
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28109
Liker mottatt: 18624

Enig i alt du skriver der @messilingard.
Vi må ha et system.
Det var Solskjærs svakhet.
For å presisere.
Jeg synes vi har mange gode spillere.
Og har null tro på å bytte ut 70-80%.
Jeg har mer tro på å hente inn kvalitet på noen viktige plasser.
Slik Klopp gjorde da han hentet Allison og van Dijk.
Vi trenger et ordentlig anker.
Og en ung energisk spiss.
Vi må begynne der.
Så trenger vi nok en mer spillende høyreback, bedre med ball enn Dalot og Wan-B.
Jeg tenker de plassene er der ten Hag vil ønske forsterkninger til sommeren.
post liked by: messilingard, Pancho P, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4488
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2932
Liker mottatt: 9723

@Pink Final
Kjapt om Liverpool v United spillere dersom vi ser på de individuelt. Jeg kan til en viss grad være enig. Samtidig så har Liverpool spillere på en hylle over våre i ganske viktige posisjoner. Van Djik er nok PLs beste stopper. Fabinho er et midtbaneanker som er langt over Fred og McTominay. Salah og Mané er vel også et hakk over våre kantspillere.

Det sagt så tror jeg at både McTominay og Fred hadde sett bedre ut på midtbanen til Liverpool. Både på grunn av systemet, men også fordi medspillerne rundt hadde vært bedre. Liverpool har jo en stil hvor det skal løpet og kjempes samt få satt opp kanter og backer i gode posisjoner.
post liked by: Pink Final, Pancho P, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

offside
Posts: 1311
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 583
Liker mottatt: 1269

Ser ut som Erik ten Haag blir vår neste manager.
Personlig vet jeg ikke hva jeg skal si, jeg velger å ikke være optimist.
Jeg tror at United som fotballklubb har langt større problemer innad i hele organisasjonen til at de bare kan løses ved å hente inn en ny trener. Vi har henta inn en del nye trenere, trenere med gode referanser. Ingen har klart å leve opp til forventningene. Det har endt med alle slik som det ofte gjør. Store summer har blitt brukt, lite resultater har kommet frem eller lite tilfredsstillende resultater. Moyes, Van Gaal, Mourinho, Solskjær og nå Ragnarick. Mannen som skulle være gegen fotballens far. Kan dog selvfølgelig ikke klandre Ralf det er vanskelig nok å komme inn midt i en sesong for en gruppe spillere som har lukket som en sil.

Alle disse managerne har brukt store summer, henta store navn uten at det nevneverdig har gitt oss noe mer suksess.

Erik har gjort det bra med Ajax, men det er nesten å forvente at han skal kunne vinne ligaen med Ajax. Vi hentet oss Van Gaal med en nederlandsk fotballfilosofi som hadde visst til mye suksess. Han hadde trossalt vunnet ligaen med AZ Alkmar.

Jeg tror ikke Erik ten Haag har noe annerledes filosofi enn Van Gaal, og vi så jo hvordan det gikk med Van Gaal og alle de spillerene han skulle hente til sin filosofi. Passet ikke særlig godt i engelsk fotball.

United har langt større problemer som klubb. Noe er råttent innad i hele klubben, derfor tror jeg ikke det hjelper hvem vi henter inn. Det blir en skuffelse igjen, og enda et nytt prosjekt som går fløyten.

Hvis vi ikke adresserer roten av problemet i klubben, så vil vi bare fortsette å spinne rundt og være en middelhavsfarer som iløpet av en god sesong kan hamle opp med Tottenham og Arsenal.

Personlig syntes jeg synd på ten Haag, mannen har en solid CV og fin erfaring. Det blir dumt for han å komme inn til rotet av Manchester United og få en ripe i lakken sin. For det ender som det oftest gjør, han ender opp med å få sparken så må nesten mann komme inn og rydde opp i stallen og hente inn sine spillere.

Kort oppsumert;
Erik ten Haag kommer ikke inn å bare frelser United og fikser klubben. Klubben har slitt i over ti år. Det er ikke bare for en person å komme inn så blir alt bra. Det er ikke mulig for han å fikse opp i det. United har store problemer som en storklubb. De klarer ikke å forvalte eller få frem potensialet i klubben, og til den dagen United begynner å adressere roten av problemet i klubben så vil vi se fremgang. Inntil da kommer vi til å bare spinne videre som en middelhavsfarer.

Tror vi virkelig at Ajax fotballen løser alt?
Neppe! Jeg tror hans filosofi kommer til å møte mye motbør i en liga som den engelske hvor det er mye mer power og intensivitet.

Men vi får leve i den naive troen, og uansett som supportere så får vi støtte vår manager.
Men at det blir gull og grønne skoger, vel la oss i det minste håpe på topp 4 og CL fotball.
post liked by: Pink Final, Cola2

Deleted User 595

offside wrote: 17 Apr 2022, 13:57 Jeg tror ikke Erik ten Hag har noe annerledes filosofi enn Van Gaal
Du deler mange legitime bekymringer. Klubben, ledelsen og spillergruppen er ikke friskmeldt, uavhengig manager.

Men at fotballen er lik stemmer vel ikke?

Har aldri sett van Gaal-fotball, og tenkt at det var spesielt likt ten Hag, eller omvendt. Ser mange likheter med Klopp, og spesielt Guardiola.
post liked by: messilingard, Pink Final, red, offside
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7752
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28109
Liker mottatt: 18624

Deler mange av bekymringene dine @offside.
Men skal prøve å være optimist (igjen).
Noe jeg likte å lese er at Erik ten Hag kan være pragmatisk.
Han låser seg ikke dogmatisk til ett system, slik van Gaal gjorde.
Jeg håper ten Hag kan gi oss et solid og eget grunnspill.
Det har vi ikke hatt på mange år.
Men før vi kommer dit må vi nok være pragmatiske og tilpasse oss spillerstallen.
Så akkurat på det rent fotball faglige antar jeg ten Hag er den beste ansettelsen vi har gjort etter 6 november 1986.

Jeg må lese meg mer opp på PERSONEN/MANNEN Erik ten Hag.
Der ligger min usikkerhet.
Takler han denne jobben?
I’m really hope so 🙏
post liked by: offside
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4488
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2932
Liker mottatt: 9723

Sånn angående fotball som ten Hag står for. Selv om at ten Hag og van Gaal har mange felles prinsipper om hvordan man skal spille fotball så er ikke stilene helt identiske heller. Guardiola har også en fotball hvor det er de samme prinsippene som rår. Det er med andre ord bevist at en fotball basert på ballbesittelse kan fungere i PL. Så er det klart at man må tilpasse seg ligaen man spiller i. Man vil for eksempel aldri kunne spilt med Blind som stopper i PL, det er han rett og slett ikke fysisk sterk nok til å håndtere. Jeg tror ten Hag er pragmatisk nok til å forstå sånne type ting. Det er i alle fall det rapportene går utpå om hvordan han er som en manager.

For å forsøke og komme med en forklaring på hva jeg mener er den største forskjellen mellom ten Hag og van Gaal så er ten Hag sin fotball mer direkte. Under ten Hag så er det spesielt gjenvinning av ball gjennom et høyt og aggressivt press som står i fokus og det blir tatt særdeles mye større risiko både offensivt og defensivt. I den offensive delen av spillet så ønsker Ajax ofte å få spilt seg gjennom ledd og han legger stor vekt på å brede alternativer høyt i banen for å strekke motstanderens lag. Van Gaal sin taktikk, spesielt i United, var å eliminere risiko gjennom å ligge kompakt defensivt. United leverte gode defensive tall under van Gaal riktignok. I hans siste sesong slapp vi inn 35 mål, til sammenligning så har vi sluppet inn 44 denne sesongen. Under van Gaal så skulle pasningene gjerne bli slått til et alternativ hvor det var liten risiko for å miste ball. Vi tok svært få sjanser under van Gaal dersom vi skal oppsummere hans regjeringstid her. VI produserte også svært få sjanser og tok svært få skudd. Se denne artikkelen fra Statbomb om van Gaal.

Det sagt så bruker selvsagt ten Hag ballen i laget han også. Vi må nok forvente at det vil bli kamper hvor vi kommer til å stange og stange mot lave motstandere. Og det er ikke sikkert at ten Hag vil lykkes i United, historien taler for at han ikke vil gjøre det. Samtidig så ser jeg ikke hvilket alternativ som er bedre per dags dato. Klubben tar i alle fall et valg mot en retning hvor systemet er viktigere enn individet.
post liked by: Pink Final, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

GBailey wrote:17 Apr 2022, 14:05 Har aldri sett van Gaal-fotball, og tenkt at det var spesielt likt ten Hag, eller omvendt. Ser mange likheter med Klopp, og spesielt Guardiola.
Helt enig. Den nederlandske "total-fotballen" er riktignok grunnsteinen i filosofien til Pep, men, litt flåsete sagt, der van Gaal ble igjen på perrongen da utviklingstoget gikk på starten av 2000-tallet så hoppet Pep på, ble med på reisen og hentet inspirasjon fra flere.
Ten Hag virker å sitte på samme tog, da han er inspirert av både utviklingen Pep har gjort med total-fotballen og gegenpress-filosofien i Tyskland.
Om en litt mer "hybridløsning" mellom Pep og Klopp funker i PL vet man riktignok ikke før det er testet ut, men det er ganske mange mil mellom van Gaal og Ten Hag i mine øyne.
post liked by: messilingard, red, Pink Final

Deleted User 595

Det blir i alle fall spennende, noe jeg med hånda på hjertet aldri kunne sagt under Pochettino.

Respekterer alt han fikk til i So'ton og Spurs. Han er svært dyktig, men har noen tydelige begrensninger, og har aldri vært i nærheten av Klopp eller Guardiola. Hans statistikk i topp 6-oppgjør var begredelige, og han har ikke imponert i PSG, med en helt sinnsyk spillerstall.

Vil heller ha et uprøvd blad og helt ny retning som vi vet satser mot toppen. Da kan det bli det mer gøy og spennende å følge klubben igjen, selv om det kanskje ikke blir den suksessen vi ønsker.

Mulighetene er i det minste der, med ten Hag.

Hvis ikke ten Hag, er jeg enig med @Pink Final at Nagelsmann ville vært det mest spennende valget. Men det vet vi jo ikke skjer, så da har vi i bunn og grunn landet på det beste og mest realistiske alternativet som er.

Optimismen min er høy, men tillater ikke fantasier. Vi må ha tid, og ten Hag må få mest mulig makt over spillergruppa og logistikk.

Sånn litt på siden: Er helt enig i at Ronaldo ikke er fremtiden. Men tror han kan bli en sentral brikke de første årene. Var det noen andre som så hvordan han motiverte spillerne i går før kampen, i spillertunnelen? Måten han ga Elanga full oppmerksomhet i feiringen var og et herlig skue. Naturlig kapteinsemne spør du meg:

post liked by: Pink Final, Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4826
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11172

Cupfinalen PSV-Ajax sendes kl 18 på Viasat Sport 3 for dem som måtte være interessert…
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Mer Old Firm enn nederlandsk finfotball så langt. Skyhøyt tempo og masse frispark etter smågrisete dueller. Veldig kaotisk.

1-0 Ajax (23). Fint kombinasjonsspill og råsterkt av Gravenberch.
post liked by: red, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2879
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4211
Liker mottatt: 5608

offside wrote:17 Apr 2022, 13:57Ragnarick
Helt verdens undergang har det vel ikke vært? :yikes:
Selv om det for så vidt hadde vært å foretrekke i den verden og fotballverden vi lever i nå.

Tror heller ikke ten Hag kan komme inn og være en frelser som fikser alt. Men jeg har genuint tro på at det kan bli mye bedre, at han kan implementere et solid grunnspill, skifte ut store deler av troppen over noen år, og ta klubben i en positiv retning. Kan selvsagt ikke gjøre det alene, det avhenger av støtte fra ledelsen (shit!), rekrutteringsavdeling og ikke minst spillere, inkl. buy-in fra dem.

Fra ten Hags side, så tenker jeg at det ikke er en så risikabel jobb som mange ser ut til å mene. Virker som drømmejobben hans er Bayern München, og for å få til det trenger han mer erfaring fra en større klubb og større spillere. Det får han i United. Og hvis det skulle gå til dundas, så vil det være enkelt å "unnskylde" det med kaoset klubben er i, groteske eiere, og spillere som kanskje igjen vil kjøre mediekampanjer og lekking i øst og vest.

Hittil har jeg vertfall likt det jeg har lest og sett av ten Hag. Han er en moderne manager som ønsker offensiv og underholdende fotball, og baserer det på en slags miks mellom nederlandsk totalfotball og det mer pressfokuserte spillet som kom fra Tyskland.

Jeg er ikke mest usikker på ten Hag. Jeg er mer usikker på spillergruppen vår, og om de klarer eller ønsker å ta til seg en fotballstil som krever mye mer bevegelse og intelligent taktisk forståelse enn de har vist seg kapable til hittil. Derfor er jeg egentlig glad for at mange spilleres kontrakter går ut nå i disse dager og at en ganske stor del av troppen er på vei ut dørene. Det gir en mulighet til fornyelse. Håper det også tar knekken på den ukulturen som herjer i spillergruppa per dags dato.

I så måte var det fint å se mer samhold på banen, både i feiringer og mer generelt, som også @GBailey påpeker over.

Så er vel verden slik nå at hvis Ajax taper i dag mot PSV, så er ten Hag en elendig manager igjen. Det må han dessverre bli vant til når han kommer til United. Men jeg håper at selv dagens utålmodige fanskare vil være litt forståelsesfulle hvis vi ser forbedring i spillet på banen, selv om resultatene kanskje ikke blir totaldominans fra dag 1.

Streng tatt ikke så veldig viktig, men jeg håper han fortsetter å være ganske faglig i intervjuer og slikt i fortsettelsen også.
post liked by: Ryder, offside

Deleted User 595

Ang. det siste punktet om intervjuer og pressekonferanser:
Håper og det! Det er skikkelig forfriskende å høre managere snakke fotballfaglig og i dybden. Det gir oss vanlige supportere et innblikk i taktikk og filosofi som vi ellers må lese oss klok på, basert på analyser fra tredjeparter. Det funker greit det og, men ingenting slår en førstehåndskilde.
Last edited by Deleted User 595 on 17 Apr 2022, 19:09, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4826
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11172

Fortjent Ajax-ledelse 1-0 til pause, fikk også et annullert for hårfin offside og burde hatt straffe.
Ellers lite å «lære» fra kampen så langt, vært heseblesende, oppstykket og ganske så brutalt. Dommeren legger lista skyhøyt.
post liked by: Pink Final, Pangaea, red
User avatar

Pangaea
Posts: 2879
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4211
Liker mottatt: 5608

Ryder wrote: 17 Apr 2022, 18:56 Fortjent Ajax-ledelse 1-0 til pause, fikk også et annullert for hårfin offside og burde hatt straffe.
Ellers lite å «lære» fra kampen så langt, vært heseblesende, oppstykket og ganske så brutalt. Dommeren legger lista skyhøyt.
Oi! Hissig start på andre omgang. 2 raske PSV-mål på 1 minutt, og plutselig er de i førersetet :o
User avatar

Ryder
Posts: 4826
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2722
Liker mottatt: 11172

Davy Klaassens 2-2 bli annullert, aner ikke hvorfor?
Tadic treffer stolpen…
Post Reply