[PL] Everton-Manchester United (09.04.2022)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply

Topic author
Deleted User 480

EVERTON vs MANCHESTER UNITED

Premier League, lørdag 09.04.2022, Kl. 13:30 Goodison Park
Dommer: Jonathan Moss.

Innbyrdes Oppgjør

Manchester United seiere - 90
Uavgjorte - 47
Everton seiere - 70

Siste fem
PL Everton 1-1 Manchester United
PL Everton 1-3 Manchester United
ELCEverton 0-2 Manchester United
PL Manchester United 3-3 Everton
PL Manchester United 1-1Everton


Skader United
– Cristiano Ronaldo er tilbake, men Varane, McTominay, Shaw og Cavani er uaktuelle mot Everton.

Suspensjoner United
Ingen suspensjoner.



Uavgjortspesialistene

På lørdag braker det løs, eller noe, mellom Everton og Manchester United. Uavgjort har vært et svært vanlig resultat mellom disse lagene i den senere tid. 4 av de seks siste har endt uavgjort. Tre av dem har til overmål endt 1-1. Den kan selvsagt bli et heidundrende fyrverkeri av en kamp, men det er vel fullt mulig å tenke at man skal "curbe entusiasmen" noe også.

Så har vi en mann i sin beste alder, nemlig 50-åra, som dommer. Mr. Jonathan Moss. -Og det kommer vel til å gå vilt for seg i VAR-rommet. Der er nemlig Andy Madley representert. (Sorry for blødmen.)

Vår noe fjernere historie mot Everton viser at de hadde et grepa tak på oss de første årene. Vi møtte de første gang 24. september 1892, da tapte vi hele 6-0. De fire første kampene var det Newton Heath som var i aksjon. 6-0 er det største tapet, den største seieren kom i 1960, da vant vi 5-0.


The Toffees

The Blues, The Toffees og Evertonians er alle kallenavn på Everton. Navnet stammer fra to butikker som solgte søtsaker i tett nærhet til stadion. "The toffee shops served fans of EFC with sweet treats and match-day delights while watching the Blues play." Everton var blant de tolv klubbene som startet ligaen. De ble stiftet i 1878 som St.Domingo football Club. Goodison Park er deres hjemmebane, og huser drøye 40 000 tilskuere. Laget har blå trøyer og hvite shorts. Bortedrakten er lys rød med svarte shorts. Frank Lampard er deres hovedtrener. Everton ligger utsatt til, rett over nedrykksplass. Det som taler til deres fordel, er at de har to og tre kamper til gode på lagene rett over og rett under seg. (Hhv. Leeds og Watford). Et eventuelt nedrykk vil være litt av en skrell for Everton, som så vidt jeg har brakt på det rene, har vært lengst i toppdivisjonen sammen med Arsenal. (Arrester meg hvis jeg tar feil.) Så får vi krysse fingre og tær for at Everton tar 0 poeng på lørdag, likevel.


Liverpools stothet

Låner det glimrende utsagnet fra United.no's Håkon Aaberget. Evertons hjemby er jo en kjent fotballby. De huser lag som Tranmere, Southport og Prescot Cables. Da altså utenom nevnte Everton.

Den første kampen jeg så live på Old Trafford var høsten '94. Da møtte vi Everton. Det er tre ting jeg husker godt fra den kampen. Vi vant 2-0. Jeg havnet ved siden av en søt pike fra Bergen som studerte i Manchester, og var både Manchester United og Brann-fan. :love: Den tredje tingen jeg husker, er speaker som sa noe i retning av: "Please give a warm welcome to Everton that was so nice to us the last time", og de fikk applaus fra Old Trafford-publikummet når de entret banen. Jeg har til dags dato ikke funnet av hva det var speaker siktet til. En flott dag på Drømmenes Teater var det ihverfall for en førstereisgutt!

Det er mange som har vært innom begge klubbene. Faktisk noen av våre ALLER største: Norman Whiteside, Wayne Rooney, Tim Howard, John Gidman, Phil Neville, Marouane Fellaini, Jesper Blomqvist, Peter Beardsley, Louis Saha, Mark Hughes og Andrei Kanchelskis, Nå er Danny van de Beek på lån til The Toffees.

Everton hadde sin storhetstid på midten av åttitallet. De har tilsammen 9 serie-mesterskap, de har vunnet FA-Cupen 5 ganger, Charity Shield 9 ganger og cupvinnercupen en gang. Det er altså utvilsomt et suksessrikt lag. Alle deres store bragder er imidlertid på 1900-tallet, unntatt det første serie-mesterskapet som var i 1891. Det har vært skrint etter årtusenskiftet. Det nærmeste de har vært i "nyere" tid er FA-Cup finalist i 2009.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy, Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

Nydelig kamptråd @Canto.
Everton var virkelig Merseyside’s stolthet ganske lenge.
Var vel først på 70 tallet Liverpool kunne begynne å hevde noe annet.
Men jeg er enig med deg og Aaberge 👍😀.
Selv om Everton nok er min ‘hat klubb’ nummer fire.
Bak, Liverpool, Leeds og Man City.

Da deler vi første motstander på Old Trafford.
Jeg så United - Everton 0-0 i påsken 86.
På den tiden var det stor rivalisering med Everton.
Artig opplevelse du hadde 👏.
Vil tippe speaker siktet til dette:

Sir Matt Busby minnes mot Everton 22-01-94.
Etter å ha sovnet inn i døden 2 dager før.
Og Everton fansen viste sin respekt.
Vil tippe speaker siktet til det?

Everton har flest sesonger av alle i toppdivisjonen.
7 flere enn Aston Villa.
Arsenal har tredje flest.
Men Arsenal har flest sammenhengende, helt siden 1919.
Everton har nest flest sammenhengende, siden 1954.
Vil være smått sensasjonelt om de rykker ned som du skriver,
Må bare håpe vi bidrar til en ny 0 poenger for dem på lørdag.
post liked by: Pangaea, Pancho P, Belfastboy, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 402

@Canto Da var vi på samme kamp, gitt:-)
Det er den kampen Pink Final nevner det er snakk om, ja. Everton-fansen var meget respektfulle når Busby skulle hylles.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

Glimrande kamptråd, @Canto! Har hatt gleda av å sjå Everton både på Goodison Park og på Old Trafford. Kjem verkeleg til å sakne Goodison når blåtrøyene flyttar inn i makrellboksen i fjøra på Bramley-Moore Dock.
post liked by: Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!

Topic author
Deleted User 480

Takk for det @Pancho P ! Hadde ikke nok kunnskap om flyttinga til å skrive om det. Hadde hørt at noe var på trappene, bra å få litt mer kjøtt på beinet! De er vel antagelig på øvre halvdel i PL ift tilskuerkapasitet, og den nye stadion blir vel neppe mindre. Eller, makrellbokser er vel ikke kjent for å være så rommelige! 😄
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Jan Anders Ikke verst! Var vel ikke den valfartinga fra Norge den gangen. Helt spesielt å være der første gang. 👍
post liked by: Belfastboy, Pancho P
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

Du skal berre sjå at "som scousar i makrellboks" snart vil erstatte det noko forslitte uttrykket "som sild i tønne" 😅
post liked by: Blodfink
It's Squeaky Bum Time!

Topic author
Deleted User 480

@Pancho P Det hadde vært et glimrende uttrykk! 😄
post liked by: Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Burnley snudde kampen i andre omgang, og vant 3-2 mot Everton i kveld. Nå brenner det virkelig i sjokoladeboksen. Ett fattig poeng over nedrykkstreken.

Ser ut som de har mange skader. Kanskje det kan hjelp United til en trepoenger? Vi får krysse fingrene for at spillerne våre klarer å løfte seg.
post liked by: Pink Final
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12527
Liker mottatt: 4887

Med mange skader hos "The Toffees" og med en generell dårlig form, så er muligheten til å ta med seg tre poeng tilbake til Manchester.
Men det å møte lag som er i desperat poengnød er ikke de lagene det bare er møte opp å hente med seg. Ihvertfal ikke for United.
Jeg er sjeldent imponert over United når de møter lag som ligger i nedrykkstriden på slutten av sesongen. Bedre med lag som ligger midt på tabellen og som verken kan rykke ned eller kvalifisere seg til Europacupspill.

Hvis vi ser på de kampene Everton har igjen, så får de det beintøft med å kalle seg PL-lag når neste sesong starter:
United (H)
Leicester (H)
Liverpool (B)
Chelsea (H)
Leicester (B)
Watford (B)
Brentford (H)
Palace (H)
Arsenal (B)
post liked by: Pangaea, Pink Final

Topic author
Deleted User 108

Everton og Leeds har en god del tøffere motstand igjen enn Burnley. Burnley fighter nok inn og berger plassen som vanlig og en av "storklubbene" Leeds eller Everton rykker ned.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Den kamprekka til Everton ser helt grusom ut. Tapet mot Burnley kan vise seg å bli forskjellen på overlevelse eller nedrykk. Everton har vel vært brukbare hjemme, så kanskje de klarer å få de nødvendige poengene der. Men på papiret så ser det skummelt ut for dem nå. Watford er kanskje ikke helt ute av det heller, men Norwich virker for dårlige til å få en rekke med seire på slutten. Leeds burde strengt tatt være trygge og de har en brukbar tropp, men nå på slutten kan det meste skje. Står det mellom Burnley og Everton, kan Everton fort rykke ned. Vi får håpe de får en tøffere jobb etter kampen mot oss, vi trenger noen poeng vi også.
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

Lukter uavgjort lang vei... Men man håper jo på en seier her, da er man i det minste med i CL-diskusjonen ei uke til.
post liked by: Pwint
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Da er kampplan og taktikk én ting, men det viktigste er kanskje mentalitet, holdninger og fysikk, sier Rangnick.
Shit. Vi er i trøbbel.
post liked by: Blodfink

Topic author
Deleted User 402

@Pangaea Litt kjedelig at Ragnick må påpeke det litt for ofte.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

Håper Matic får sjansen fra start. Så inn med McT etter 60 min. (edit:ingen McT). Må brekke opp litt i uttaket nå vel. Ronaldo tilbake får man tro. Han er viktig i dette synkende skipet
LUHG!
Post Reply