[PL] Everton-Manchester United (09.04.2022)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Fotball er også følelser som det sies, og det var rett og slett kjekt å følge med United under Solskjær. Vi spilte god og underholdende fotball, og fikk stort sett gode resultater også. Og det var mulig å like spillerne den gangen. De jobbet og vi opptrådte mer som et lag, som en enhet. Okay, vi presset ikke lag tilbake i egen boks så veldig ofte, men det var godt å følge med United da. Litt rart med stort sett samme stall, men ja, slik var det -- vertfall for meg.

Nå synes jeg alt på en måte har dødt ut. Men greit, det handler en del om momentum også, og ting hadde helt sikkert føltes annerledes hvis vi fikk en rekke med seire på rad. Eller én seier på rad :D Eller for den del, bare hadde sett framgang i spillet, slik at vi fikk håp om reell framgang i løpet av 1-2 sesonger. Det var jo en del av bildet under Solskjær også, inntil denne sesongen. Og det var vel håpet vi klynget oss til i starten under Rangnick.

Men nå...? Uff, alt er bare svart og skulle egentlig ønske sesongen var over allerede.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Pangaea wrote:09 Apr 2022, 20:01 Og det var mulig å like spillerne den gangen. De jobbet og vi opptrådte mer som et lag, som en enhet.
Det var da ikke sånn hele tiden akkurat...OGS-perioden var berg og dal uten like, var det ikke det da? Nå er det mye "alt var mye bedre under OGS" fra en del her, dere fantaserer. Og ja, jeg sier det med glimt i øyet, så ingen sure miner.
post liked by: messilingard, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Nei, det var ikke fantastisk hele tiden, absolutt ikke. Men vi kunne se en retning, og et håp, og vi spilte ofte godt. Så kom det lange nedturer også, og det ble press på Solskjær. Men så kom vi på sporet igjen. Opp og nedturer, men generelt synes jeg vi var mye kjekkere å følge med på den tiden. Synes ikke det er særlig rosemaling, sammenlignet med nå, eller hans forgjenger.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Har ikke fått sett de to siste kampene, men har vist ikke gått glipp av så mye.
Men er ikke overraskende at det ble tap i dag.

United er flinke sånn til å hjelpe lag som er i poengnød 😊
post liked by: Pink Final, Pancho P, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Har heller ikke fått sett de to siste kampene, men blir ikke mindre deppa av den grunn.

Manchester United har faktisk ikke spilt EN ENESTE virkelig god kamp vi har kontrollert fra a til å denne sesongen. Selv i 5-1 mot Leeds og 4-1 mot Newcastle var vi veldig effektive og hadde perioder der vi så svake ut (og begge sto og vippet på 1-1). Ok omganger/halvtimer her og der har vi hatt, men that’s it.

Men knapt en eneste kamp der vi f.eks har tatt ledelsen tidlig, kanskje doblet til pause og cruiset inn til grei seier.

Det er egentlig det rareste - vi har hatt et altfor lavt bunnivå i flere sesonger, i år har toppnivået også vært skremmende lavt. De siste månedene har egentlig bare vært en grå grøt.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pangaea, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Sant det @Ryder.
Vi hadde èn match, i rettferdighetens navn.
3-0 mot Spurs borte kontrollerte vi fra A til Å.
Men den seieren ble nedskalert, fordi Spurs hadde jo gitt opp under sin daværende manager.

Synes ofte vi United supportere er flinke til å snakke ned egne gode prestasjoner, men trekke fram når det går dårlig.
I fjor ble vi første klubb siden 1964! til å score 6 mål i en Europacup semifinale.
Den er vel glemt hos mange?
Vi knuste Southampton 9-0, men den ble også snakket ned.
Soton fikk jo to røde kort.
Vi slo Leeds 6-2, det kunne vært 14-2!

Ankepunktet mot Solskjær var mangel på offensiv samhandling.
Jeg er enig i at det manglet en helt tydelig struktur.
En struktur som selv en enkel sofa manager som meg kunne klart å identifisere.
Men vi var livsfarlige på overganger.
Selvsagt var ikke det kun basert på tilfeldigheter og enkeltmannsprestasjoner.
Det var en bevisst strategi, så bevisst at selv Guardiola tok hensyn til det og opererte med to sittende midtbanespillere mot oss.
Vi scoret ikke flere mål enn alle andre kun basert på flaks og tilfeldigheter.

Fakta er at nå er vi nærmest helt tannløse i angrep.
Vi hadde to sjanser i starten i går, begge ved utskjelte Rashford som begynte bra.
Derfra og ut var det et kaos som gjorde en relativt tålmodig og optimistisk supportersjel fullstendig oppgitt 😒

Under Solskjær hadde vi den høyeste XG vi har hatt så lenge Understats har lagt ut slikt på nett.
Vi scoret som sagt mye mål, 5 eller flere 10x.
Det er mer enn under noen annen manager etter ww2.
Bortsett fra Busby 94x og Ferguson 68x.
Vi scoret mål.
Det var action, og det skjedde noe.
Som @Pangaea skriver, den morsomste fotballen post Fergie.
Mye heller det, enn det ballen vi spilte under van Gaal, eller siste sesongen til Mourinho.

Vi var ganske gode i lengderetningen under Sunny, så vidt jeg klarte å bedømme matchene våre.
Vi fikk en haug av straffespark fordi angriperne våre kom med stor fart og gjorde plutselige rykk i feltet.
Men mot klubber som lå lavt med en blokk på 25 meter slet vi tungt i selve banespillet.
Mangel på samtidige bevegelser av spillere uten ball.
Vi var gode på første bevegelse, men svake på å utbytte andre eller tredje bevegelse.
Husk under van Gaal, da var det ikke lov å slå ball på første berøring om du ikke hadde kontroll.
Stor synd og skam å miste ballen.
Det er så anti United fotball som det kan få blitt.
Det var 1980 talls Liverpool fotball vi drev med.
Bruno Fernandes hadde aldri kommet til sin rett i 14/15, eller i 15/16.
Men under Solskjær fikk han lov å «Express yourself»

Jeg sporer ganske kraftig av matchtråden mot Everton nå.
Håper virkelig Erik ten Hag kan gi oss et grunnspill å være stolt av, om han blir ny manager,
post liked by: Pwint, Belfastboy, Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 595

Mange gode poeng.

Det handler kanskje om at vi til syvende og sist er opptatt av stabilitet på et høyt nivå.

Det nytter liksom ikke med alle de der små positive dryppene; 9-0 her, og flest bortebamper uten tap der -- om det ikke leder til at man faktisk er et fintspillende lag, som utfordrer om ligagull år etter år.

Nytter ikke med 9-0 og målrekord i Europa League-semi, når vi fortsatt sliter med å bryte ned og spille ut Watford, ikke vinner finalene, eller for å sette det på spissen: Befinner oss i Europa League i det hele tatt.

I det øyemed synes jeg Pogba personifiserer denne United-æraen. Fantastisk på sitt beste, men jevnt over ufattelig ustabil. Det "beste" kommer kun til syne i glimt, her og der. Det gjengse man får servert er ikke godt nok.

Skjønner frustrasjonen din @Pink Final, og dette er ikke et flåsete spark mot den. Prøver kun å rasjonalisere hvorfor fokuset er på det negative. Noe jeg dessverre mener er helt rettmessig, og på sin plass.

Hvis vi noensinne skal lære av disse ti årene, må vi erkjenne og tillegge ekstra fokus på alt som har gått så sinnsykt feil. Så kan vi rette opp, og flytte fokus til hvordan vi skal opprettholde nivået.

Dette var jo SAFs mentalitet. Rett etter vi vant ligaen, gikk han i garderoben og sa: Kos dere nå! I morgen begynner jakten på neste sesong!"

Man dveler ikke for lenge på det positive. Da blir man tilfreds og tilpass. Sylskarpt fokus på det som må forbedres, alltid. Høres kynisk ut, men slik blir vi best igjen.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Enig i at vi har manglet et tydelig grunnspill helt siden van Gaal var manager.
Da hadde vi grunnspillet, men manglet sluttproduktet.
Har aldri hatt færre skudd på mål eller lavere XG (1,2 i 15/16).
Jeg synes det var mye positivt under Solskjær.
Dvelte gjerne ved det.
Betyr ikke at jeg ikke ønsker forbedring.
Jeg tror heller ikke Ferguson mente man ikke skulle kose seg over gode prestasjoner og tenke tilbake på dem som supporter.
Han snakket til spillerne sine.

For å bli best er noe av det viktigste at alle drar i samme retning.
Sånn er det på alle arenaer.
I United har det ikke vært slik på en stund.
Det så vi så altfor tydelig på Goodison i går.

I november/desember ble Rangnick lovprist.
Nå fikk United inn en fagmann, en som visste hva han drev med.
Solskjær sto veien mente mange - gymlærer - kom det hånlig fra våre egne supportere.
Bort med ham, så skulle dette ordne seg.
Ser det samme hva enkelt spillere angår.
Bort med den og den, så blir det bra.

Synes vi har en hel haug med gode spillere jeg.
Det er mentaliteten og mangel på samhold som er utfordringen i denne klubben.
Et holdningsproblem jeg er redd kom med Glazer’s og Woodward.

Håper bare ten Hag eller hvem det nå blir som overtar makter denne jobben.
Rangnick ser ikke ut til å klare den.
post liked by: Belfastboy, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Når det gjelder RR som trener så ser det veldig ut som om at han også har resignert. Akkurat nå så er det ingen som vil spille fotball i klubben. Spillerne vil ha ferie, Rangnick vil helst vekk fra feltet og absolutt ingen har en plan for hvordan de skal komme seg videre.

RR har vel også gått helt vekk fra egne prinsipper om fotball siden han tok over. Mest sannsynlig fordi han så at denne spillerstallen ikke lære seg denne i løpet av seks måneder og sånn sett har det ikke vært noe poeng i å endre spillerstil. Hva vi prøver på nå må nesten noen andre enn meg si noe om. Jeg syntes det ser ganske likt ut som tidligere i sesongen under Solskjær. Lite bevegelse, ingen plan, ikke noe trøkk i boks. Det eneste vi er sånn nogenlunde gode på er å få satt opp 2 mot 1 ute på kant bare for at backene skal slå et upresist innlegg mot en ensom spiss.

Vi har mye å jobbe med fremover, det er sikkert og visst. Og dette er ikke noe quick-fix hvor ten Hag kan komme inn og vinne ligaen i sesong 2. Men klarer han å utvikle en solid grunnmur hvor vi har et offensivt system å lene seg på så tror jeg også at ten Hag vil være mindre sårbar enn Solskjær når spillerne har sine formdupper. Det var vel Solskjær store akilleshæl, han var i for stor grad avhengig av enkeltspillere.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Ryder, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

messilingard wrote: 10 Apr 2022, 10:42 Når det gjelder RR som trener så ser det veldig ut som om at han også har resignert. Akkurat nå så er det ingen som vil spille fotball i klubben. Spillerne vil ha ferie, Rangnick vil helst vekk fra feltet og absolutt ingen har en plan for hvordan de skal komme seg videre.

RR har vel også gått helt vekk fra egne prinsipper om fotball siden han tok over. Mest sannsynlig fordi han så at denne spillerstallen ikke lære seg denne i løpet av seks måneder og sånn sett har det ikke vært noe poeng i å endre spillerstil. Hva vi prøver på nå må nesten noen andre enn meg si noe om. Jeg syntes det ser ganske likt ut som tidligere i sesongen under Solskjær. Lite bevegelse, ingen plan, ikke noe trøkk i boks. Det eneste vi er sånn nogenlunde gode på er å få satt opp 2 mot 1 ute på kant bare for at backene skal slå et upresist innlegg mot en ensom spiss.

Vi har mye å jobbe med fremover, det er sikkert og visst. Og dette er ikke noe quick-fix hvor ten Hag kan komme inn og vinne ligaen i sesong 2. Men klarer han å utvikle en solid grunnmur hvor vi har et offensivt system å lene seg på så tror jeg også at ten Hag vil være mindre sårbar enn Solskjær når spillerne har sine formdupper. Det var vel Solskjær store akilleshæl, han var i for stor grad avhengig av enkeltspillere.
Helt enig ser ut som de fleste har resignert og det har nu jeg som fans også, om MU taper eller vinner er samme fan, så er det bare å håpe at det skjer mye når det kommer inn ny trener. Er bare trist å se på MU nu men man må nu få med seg kampene for det er jo en del av livet å følge med favoritt laget sitt.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Blodfink

Topic author
Deleted User 595

Rangnick er jo egentlig ikke en trener lenger. Virker på meg som hovedpoengene med ansettelsen hans var todelt:

1. Prøve å implementere en ny spillestil som kan redde topp 4. Dette har feilet, og jeg legger ikke skylden på han. Spillerne har vært helt katastrofale, helt siden starten av sesongen. Det er tydelig at de er misfornøyde med klubben og ikke følger instrukser fra uansett manager.

2. Analysere dagens tropp, og gi anbefalinger vedrørende hva som bør gjøres fremover. Dette har han gjort, og jeg tror han har pekt ut Erik ten Hag i større grad enn det som fremkommer.

Meulensteen påpekte at nærmere 70-80% av spillerstallen må byttes ut før vi kan oppnå suksess.

Vet at mange misliker Meulensteen fordi han har kommet med sleivspark mot United. Har ingen problemer med at han og andre påpeker sannheter.
Og, jeg er helt enig med han. Kunne egentlig ikke vært mer enig.

I bunn og grunn er jeg skikkelig optimistisk mtp denne ansettelsen vi står ovenfor.

Er sikker på at EtH ikke tar jobben om han ikke får garantier om vetorett og kontroll på filosofi og spillergruppen. Og dette tror jeg Arnold og Glazers har innsett er eneste veien ut av gjørma. Har tro på at det blir en massiv utskiftning av troppen i løpet av de tre neste årene. En langt større utskiftning enn mange tror. At mange sine favorittspillere og diverse stortalenter vil forsvinne.
post liked by: Pancho P, messilingard, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jo mer håpløse og ubrukelige vi framstår fram mot sesongslutt, jo mer vil Ten Hag ha alt å vinne.

Ser det framstilles som om han risikerer ryktet sitt ved å ta over United, jeg mener det er motsatt. Om han klarer å snu United til å bli en toppklubb igjen, vil han bli hyllet for en enorm prestasjon. Mislykkes han, vil de aller aller fleste (mye med rette) skylde på eiere og struktur.

Topic author
Deleted User 595

På mange måter er jeg veldig enig i de som fremstiller det slik at ten Hag risikerer mer enn United. Per nå kan han bli værende i Ajax, og sikkert erstatte Klopp eller Guardiola om noen år i de respektive klubbene.

Han er en manager som nå skal ta sitt store steg. Rent klubbmessig, kanskje det største steget og den største jobben som fins.

Hvis det ikke går bra, får han neppe en slik sjanse igjen.

Solskjær er litt samme greia. Han skal nok tilbake som manager, men det blir garantert ikke for en av de største. Hadde Solskjær lyktes i United, kunne han velget og vraket i etterkant, om han så ville.

Ten Hag tar nok en stor risiko med denne jobben. Og jeg tror det er nøyaktig derfor han stiller tydelige krav, fremfor å ta jobben for enhver pris.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Det blir jo skrevet litt om at Rangnick mistet grepet etter et par uker i jobben. Mange hører ikke på ham osv...Det er sikkert dønn sant au...ten Hag må rydde opp, med støtte fra eierskapet. Det skal jo frigjøres store midler sies det.
LUHG!
Post Reply