[PL] Manchester United - Leicester City

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14529
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22962
Liker mottatt: 18940

Enig i det @Pangaea , tror heller ikke McNeill har det som skal til, tidlig å avskrive selvsagt. Men stort sett er det en skikkelig boost for unge spillere å få være med på A-laget, det blir gjerne gode prestasjoner umiddelbart, før det flater ut og den harde jobben begynner. Enig i Greenwood-analysen. Uvanlig talentfull...Tragiske greier.

Sånn som denne troppen presterer nå, ville det fort vært urettferdig mot de yngste å hive de inn på laget au muligens. Men ville gjerne ha sett de i troppen i hvert fall.
post liked by: Pangaea
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2713
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3857
Liker mottatt: 4926

Blodfink wrote:03 Apr 2022, 11:50 Sånn som denne troppen presterer nå, ville det fort vært urettferdig mot de yngste å hive de inn på laget au muligens. Men ville gjerne ha sett de i troppen i hvert fall.
Enig i det, og mulig det ligger i tankene til trenerne også. Lettere å komme inn i et velfungerende lag enn et som sliter. Men det blir likevel ekstra rart når vi av og til stiller til kamp uten en full benk. Eller med tre keepere for den del. Forstår egentlig ikke hvorfor vi trenger 2 keepere på benken. Bedre å ha med noen unggutter, så får de i det minste oppleve alt det som skjer på kampdag, får føle på atmosfæren, oppbyggingen, se hva seniorene gjør, osv. Skal ikke undervurdere det. Hvis de er lærevillige da. Der strides visst de lærde :P
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2566
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13309
Liker mottatt: 8511

Skjønar ikkje kvifor vi ikkje gir unggutane sjansen. For det første vil det vere minimalt med ansvar som blir lagt på skuldrane deira. Det er ikkje akkurat slik at vi forventar at dei skaffar oss Champions League-fotball. For det andre er det sannsynleg at dei vil prestere minst like bra som dei som er på laget no. Elanga blei heller ikkje sett på som det største talentet i akademiet, men han viste seg tilliten verdig.

Eg synest det er vekkasta å gi spelarar som Pogba, Lingard, Mata, Matic (sjølv om han faktisk løftar laget når han kjem inn) og andre utan særleg framtid på laget speletid eller plass på benken. Start førebuinga til neste sesong no, så kan vi stille med eit langt betre utgangspunkt når sesongen startar.
post liked by: Pangaea, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 595

Først ang. Matic: Han er vår beste sentrale midtbanespiller, by far. Han er unektelig for gammel og treig, men er allikevel flere steg over resten i en defensiv midtbanerolle. Alle valg og pasninger han foretar, er mer eller mindre prima. Han har en spilleforståelse som de andre ikke har. Det samme gjelder Mata, men han er virkelig for treig.

Ang. hvorfor vi ikke bruker de unge akkurat nå:
Jeg er enig i at de unge bør få spille nå, på bekostning av Pogba, Rashford, m. fl.

Men grunnen til at det ikke er slik, har nok mye å gjøre med at å sette inn unggutta i en periode hvor vi er så dårlige, vil virke mot sin hensikt mtp spillerutvikling. De kan fort få seg en fullstendig mental knekk om de kommer inn og blir valset over, noe som ikke er usannsynlig. Det kan bremse en hel karriere, og være sportslig fatalt i så måte.

Elanga fortjener skryt, da han har spilt med rett innstilling, og bidratt med noen få mål her og der. Men han er ikke god nok per dags dato, han heller. Han har vært direkte dårlig i flere kamper, men han får fortjent spilletid fordi han jobber godt, og vi mangler reelle alternativ. Det sagt: Elanga er herlig.

Vi lurer oss selv om vi forventer og tror at FA Youth Cup-finale betyr at vi har fullt av spillere på vei som er eller blir gode nok til å bekle et verdensklasselag. Sannsynligheten for det er så lav, at det vil være en fornøyelse om kun én av de viser seg å være gode nok, om ett par års tid.

De største talentene vi har per nå, er nesten udiskutabelt Henderson og Garner. De er spillere som høyst sannsynlig kan og vil bli en del av et fremtidig topplag - enten på United, eller et annet sted. Og selv de er ikke helt der ennå. Men de har vist stabilitet og høyt nivå over en hel sesong, i større grad enn noen andre vi har dyrket frem de siste årene.

Derfor må vi være forsiktige med å skryte våre unge talenter opp i skyene, etter noen få gode innhopp, eller en halvgod, ujevn sesong. Da blir fallhøyden så enorm når hverdagen setter inn, og de ikke evner å prestere uke ut og inn. Det er tross alt nivået våre spillere forventes å ligge på, om de skal være gode nok for startelleveren. Elanga er utvilsomt et talent, men han er ikke så god at han ikke kan ende i Brentford om noen år, om ting ikke klaffer. Greenwood har blitt skrytt opp i skyene, men har spilt uttallige dårlige kamper og aldri prestert høyt over en hel sesong. Det samme gjelder Rashford. De er potensielt enormt gode, men vi verdsetter de urealistisk, og skaper en fallhøyde som er unødvendig høy. Her er Liverpool-supporterne hakket mer realistisk/edruelig. De har sine enorme talent de og, men ingen med realistiske fotballbriller hevder at Harvey Elliott allerede er verdensklasse. Selv om det akkurat nå er større sjanse for at han har en stor fremtid, enn våre unge stjerner har.

Konklusjonen etter disse årene må være at spillerstallen er for tynt bekledd på flere plasser, og mange av våre av beste spillere og talenter, er ikke gode nok for et langtidsprosjekt der målet er å bli verdens beste fotballag.

Så har vi andre problemer som vi er smertelige klar over; eiere, styret, ledelse og struktur. Men spillergruppen skal til syvende og sist vinne poengene i kamper, og der er vi ikke i nærheten. Uavhengig manager, som bevist.
post liked by: Pancho P, Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7524
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26854
Liker mottatt: 17352

Pancho P wrote:03 Apr 2022, 18:13 Skjønar ikkje kvifor vi ikkje gir unggutane sjansen.
Spennende tanke.
Nå som hele sesongen ser ut til å rakne kunne det gitt glede.
Hvem kan være aktuelle for å få prøve seg?
Kunne feks Kobbie Mainoo vært klar for et innhopp om ikke annet?
Vi har flere spennende prospekter fra 20 år og ned.
Shola Shoretire fikk jo prøve seg ifjor.
Kunne vi gitt noen flere av tenåringene våre sjansen på benk i det minste?

De man kan regne som unge (om vi setter grensen på 25 år) av de etablerte i dag er i rekkefølge:
Elanga 19
Greenwood (kanskje ferdig) 20
Sancho 22
Dalot 23
Wan-Bissaka 24
Rashford 24

Ellers overraskende å se at Varane faktisk er yngre enn Maguire.
Og at Jones fremdeles kun er 30 år.
Shaw er 26 og Lindelöf 27.
McTominay og Henderson 25.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2566
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13309
Liker mottatt: 8511

Eg tenker ikkje at ein skal fylle førsteellevaren med juniorar, berre fordi dei har gjort det godt i FA Youth cup. Og sjølvsagt er nivåforskjellen mellom U-18 og Premier League-fotball enorm. Likevel meiner eg det vil vere på sin plass å gi fleire av dei lovande spelarane våre sjansen, no når vi har lite eller ingenting å spele for. Ikkje alle på ein gang, men ein start her, eit innhopp der. Kanskje eit par-tre om gangen. I det minste å få vere med i kamptroppen må vere ein heilt vanvittig motivasjon for ein ung spelar som kjem opp frå akademiet.

No kan det hende at eg spekulerer, men eg trur mangel på erfaring (eller i vårt tilfelle dårlige erfaringar) kan vere ein fordel for United slik stoda er no. Berre sjå på Elanga. Fryktlaus, energisk og entusiastisk då han slo gjennom. Det såg ikkje ut som han frykta presset frå publikum eller medspelarane. Det var heller slik at han inspirerte og heva nivået til dei andre på laget med spelet og innsatsen sin. No har forma hans flata noko ut, i takt med det middelmådige spelet til resten av laget.

Eg klarer ikkje å sette fingeren på kvifor det er slik, men ting tyder på at enkeltspelarane enten stagnerer eller går tilbake i utviklinga si etter at dei har slått igjennom eller har blitt henta til United. Det må endrast på og då må alle som ikkje har noko framtid i klubben settast til side.

Rangnick har ein track record med å satse på og utvikle unge spelarar og eg er sikker på at han kunne ha funne ein god måte å matche dei på i løpet av dei siste kampane i sesongen. Kanskje ville dei unge spelarane også ha tatt til seg taktikken hans på ein betre måte enn dei etablerte "stjernene"?

No veit eg at dei to klubbane ikkje er samanliknbare, men eg likar det Arteta har gjort med Arsenal. Arteta er ein fotballklok og prinsippfast manager som har kvitta seg med mange underpresterande spelarar i løpet av den korte tida si i klubben. Mykje av ansvaret har falle på unge spelarar, som har tatt sjansen med begge hender og som følger manageren sine instruksar til punkt og prikke. No var desse hakket meir erfarne enn Mainoo, Garnacho, Mejbri, McNeill & co, men dei har uansett styrt den skakkjørte Arsenal-skuta mot Champions League-plass.

Eg trur ikkje vi skal undervurdere effekten den ungdommelege mentaliten og spiriten kan ha. Kanskje er det akkurat dette vi treng no.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7524
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26854
Liker mottatt: 17352

Enig i mye @Pancho P.
Feks det om å gi en eller to av dem sjansen om gangen.
Og som sagt, det ville gitt glede til meg i hvert fall.
Alltid likt når tenåringer får prøve seg, og ganske mange har gjort det bra.
post liked by: Pancho P, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16962
Liker mottatt: 10884

Blodfink wrote: 03 Apr 2022, 01:17
Akkurat ferdig med kampen i reprise, grusomt å se på...
Så heldig du var da @Blodfink som så kampen i reprise. Kunne spole deg gjennom hele kampen i høy hastighet 😄
post liked by: Blodfink

Deleted User 595

@Pink Final: Burde kanskje presisert hvordan jeg definerer begrepet "talent" i det innlegget.

Talent og alder er tett koplet sammen. Først og fremst tenker jeg talent handler om urealisert potensial i form av naturlige ferdigheter. Her mener jeg selv spillere på 25 år lett kan ligge. Spesielt målvakter, med tanke på at de gjerne har 5 ekstra år i karrieren sammenlignet utespillere. Det er vel liten tvil om at Rashford (24) og Henderson (25) faller inn her? Det ene året mellom Rashford og Henderson utgjør nok ingen reell forskjell på hvor lang tid de har igjen på topp, og på hvor mye de kan potensielt bli bedre? Kanskje McTominay (25) og? Greenwood definitivt, men det blir litt irrelevant all den tid han er helt ute pending further notice.

Så har man spillere som f.eks Lingard, som er nesten 30. I tillegg har utviklingen stagnert, noe som ikke utelukkende er hans feil. Å kalle Lingard for et talent blir heller kunstig. Han er for gammel, og har nok mer eller mindre passert sine potensielt beste år. Såfremst han ikke drar en Jamie Vardy da, og plutselig kjører West Ham-formen i de fem neste sesongene. Tipper med sikkerhet at det dessverre ikke skjer.

Man kan og argumentere for at en spiller som Pogba er forbi sine potensielt beste år. Men her er ferdighetene -- enn hvor smale -- ekstreme. Altså kan han omskoleres til en mer dyptsittende playmaker, om han tilegner seg mer defensive ferdigheter. Ikke umulig å se for seg en 33 år gammel Pogba spille en slags "Playmaker Old Age Rooney"-rolle i Serie A/La Liga, der ting går litt treigere?

Håper resonnementet ga litt mer mening nå 😄
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Som sagt er jeg og helt for idéen å bare kjøre på med unge spillere resten av sesongen. Og jeg skjønner aldeles ikke hvorfor de i det minste ikke er med i stallen og får den erfaringen.

Prøver kun å forstå og utbrodere hvordan og hvorfor Rangnick og United velger å la vær å hive unggutta til ulvene, i et lag der praktisk talt ingenting fungerer som det skal.

Fansen er nådeløs på sosiale medier, hvorpå disse unge spillerne halvveis lever sine liv i denne generasjonen. De kan risikere å få komplett mental motbakke, før karrieren i det hele tatt er i gang.
Og da spesielt hvis de prematurt hausses alt for mye opp, hvilket legger til rette for at fallet ned blir unødig brutalt.

Det kastes etter min mening for raskt ut begreper som "generational talent" om spillere som unektelig er gode, men som enda ikke har virkelig fått tid til å vise dette over lengre tid. Jeg ser spillere i Greenwoods alder som har prestert virkelig sterkt over tid, men som slipper unna slike unødvendige forventninger. De kan spille med langt mindre press, og har da større sjanse for å lykkes.

Rashford er en "Gud" for mange United-fans. Men tåler han virkelig sammenligning med de beste av de beste som har spilt i denne klubben? Etter min mening bør man avvente med å karakterisere og opphøye slike spillere, før de faktisk er like gode, sesong inn og ut.

Giggs, Scholes, Keane, Beckham, Cantona, Ronaldo... de leverte i verdensklasse opp mot eller mer enn 10 sesonger på rad. Det er legendariske takter. Slike spillere er det trygt å omtale i så måte. De er rettmessig omtalt blant "fotballens guder".

I dag blant instagram-ungdommen, er spillere som Pogba og Rashford verdens beste spillere. Og Greenwood var det største talentet vi noensinne har sett. Draktsalgene blant disse har vært enorme. De er våre profiler. Men, om man tar et edruelig steg tilbake, så ser man at det er store hull og mangler. Hull og mangler som man ikke kan tillegge de beste av de beste. Det betyr ikke at Rashford ikke kan bli en slik spiller. En spiller som er best, 5-6 sesonger på rad. Det har bare ikke skjedd enda, og det er lite som tyder på at det skal skje i nærmeste fremtid. Rashford er fort på Lingards alder, før man innser at han hadde noen svært gode år, men aldri ble en av tidenes beste United-spillere. Jeg håper jo ikke det blir slik, men om man tar et rolig blikk på hele karrieren, er det en mellomting mellom "veldig bra", og "direkte dårlig". De nevnte "gudene" lå heller mellom "konstant briljant" og "veldig god". Forskjellen er stor.

Forhåpentligvis gjør jeg et forståelig poeng her.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Pangaea

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Skal berre smette inn ein kort kommentar om "talent" og alder, så handlar det jo mykje om korleis ein satsar og ter seg, kombinert med reint genetiske forhold også. Zlatan spelte jo på sitt beste ETTER 30. Modric var alltid god, men presterer/presterte framleis på øvste hylle etter 30. Forstår at eg drar fram unikum her, men poenget er at det er fult mogleg å ha sine beste år etter 30 også;)
post liked by: Pink Final, Blodfink, Belfastboy

Deleted User 595

Jepp. Det finnes jo alltid unntak, og de eksemplene er meget gode sådan.

Nevnte vel Jamie Vardy, som og er et prakteksempel på at enkelte utespillere når toppen nærmere 30.

Fullt mulig er en ting. Nesten alt er fullt mulig. For argumentasjonens skyld er det bra å forholde seg til det sannsynlige.
Det er fullt mulig at United ender på 4. plass i PL. Men det er usannsynlig, og vi tror ikke det skjer.
Modric, Zlatan og Vardy er så til de grader usannsynligheter. Unikum som du sier. Vi kan ikke forvente slike utviklingskurver. Det blir som å forvente at United sikrer CL i år.
post liked by: JørgenT, Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7524
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26854
Liker mottatt: 17352

Nå er vi godt ute på viddene ifht matchen mot Leicester 😄.
Men interessant tema, og logiske resonnementer @GBailey og @JørgenT.

Du nevnte Liverpool fansen lenger opp @GBailey.
Og at de er mer edruelige mtp forventninger til egne talenter.
Kanskje er de det nå?
Selv føler jeg ofte motsatt.
At Lfc fansen er kjent for å snakke opp sine egne, mens vi snakker ned våre.
Ett eksempel er Rhian Brewster.
Som de pratet opp i skyene, og fikk solgt til Sheff United for blodpris.
Vel, karen er 1,5 år eldre enn Mason Greenwood og neppe halvparten så god imo.
Greenwood har scoret nesten 40 mål FØR han ble 20 år.
Kun Whiteside og Best slår det.
Også snakker vi om at Greenwood ikke har levert stabilt godt nok.
Ok? 🤔
Nå er karrieren hans uansett i grus.
Akkurat som Ravel Morrison.

Cantona var et ikon.
Men han var en rebell i klubbene han representerte før United.
Og han hadde ‘kun’ 5 sesonger i United.
Jeg liker å snakke opp våre gamle helter.
Men noen ganger føler jeg våre nåværende spillere blir snakket for mye ned.
Rashford er vel siste eksemplet på det.
Han har allerede flere sesonger enn Cantona, og har levert relativt bra.
Nei, jeg sammenligner ikke Rashford med Cantona.
Men jeg synes vi er for strenge med noen av de yngre spillerne våre.
Rashford scoret over 20 mål både i 20/21, og i 19/20.
En spiller tidlig i 20 åra.
Og nå mener stadig flere at han bør selges!
Javel.
Når scoret sist et Liverpool akademiprodukt over 20 mål i to strake sesonger?
Et Arsenal produkt?
Man City?
Chelsea?
Everton?
Spurs har sin Harry Kane.
Men er det flere akademiprodukter som har scoret over 20 mål i to strake sesonger de siste årene?
Jeg har ikke tid å dobbeltsjekke nå.
Kanskje er det flere?
Jeg synes bare Rashford får for mye tyn nå.
En av de unge vi har som HAR LEVERT.

Giggs..han hadde en nedtur rundt 1994/95.
Men kom sterkt tilbake.
Scholes..fantastisk spiller, men heller ikke han leverte stabilt hver eneste sesong.

Manchester United har vært kjent for å gi unge spillere sjansen.
Siden ww2 har langt over 200 akademiprodukter fått prøve seg.
Noen bare i én match.
Andre, som Charlton, Best, Whiteside, Hughes, Giggs, Scholes og Neville ble klubblegender.
Liverpool har aldri vært kjent for det samme.
På sitt beste var de kjent for å kjøpe inn litt mindre kjente spillere og la dem vokse inn i laget.
Min påstand er at de ikke har det samme forhold til sitt akademi som vi har.
De har bare ikke den tradisjonen.

Som United fan går man hele tiden med en forventning om neste unggutt som skal slå igjennom.
Jeg gjør i hvert fall det.
Digger når Shoretire, Greenwood, Elanga med flere får sjansen.
Og ikke minst når de leverer.
Som flere av dem har gjort, i langt større grad enn noen av Liverpool gutta med unntak av Trent Alexander.

Jeg håper virkelig at noen av de gutta @Pancho P nevner får prøve seg i vår.
Men klart, det bekymrer at United fansen har sunket så lavt på SoMe at de står klar med øksa fra dag en.
Som også bekymrer deg @GBailey.
post liked by: JørgenT, Pangaea, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2713
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3857
Liker mottatt: 4926

Enig i noe av det som skrives over her, at folk har en tendens til å "hype" unggutta opp i skyene, og dermed legger for mye press og forventninger på dem. Litt derfor jeg er noe mer lunken til McNeill, som jeg faktisk turte meg til å uttrykke skriftlig også her i går. Nivåforskjellen er helt enorm. Skal man ha en reell sjanse til å ta det steget, spesielt direkte fra akademiet uten veien om lån, så må man virkelig stå fram på U18+U23. Ikke bare i målprotokollen, men også i spill.

Samtidig synes jeg det er helt fair, eller på sin plass, å kunne omtale virkelig uvanlige talenter som nettopp det. Greenwood ble omtalt som et generasjonstalent internt på Old Trafford lenge før noen av oss hadde hørt om navnet hans, inkludert meg selv. Som @Pink Final skriver, så har han faktisk gjort det veldig godt også, og vi må huske på at han bare er 20 år gammel. Selvsagt veldig trist for både han og klubben at karrieren kanskje er over (diverse advokater skal si "litt" først). Han har på en måte skuffet meg litt faktisk, fordi han spilte annerledes i akademiet. Der var han en genuint to-beint spiller som kunne avslutte like godt med både venstre og høyre. Scoret omtrent like mange mål med begge bein. På førstelaget har han blitt mye mer en-beint. Men det er kanskje naturlig, at når marginene blir så knøttsmå og tiden enda knappere, så går man til det man er aller tryggest på.

Umulig for oss å si i hvilken grad positiv ekstern omtale har påvirket ham, det kan jevnaldrende spillere og trenere si mer om, men det gjør de selvsagt ikke eksternt. Før om kanskje 15 år, eller når karrieren hans er over på annet vis (ganske flytende tidslinje akkurat nå). Kanskje "gikk det til hodet på han", kanskje gjorde det ikke det. Kanskje var det motiverende og "drivende", kanskje ikke.

Uansett, slik situasjonen er nå, med sesongen i realiteten over og med mange spillere på utgående dato (alder/kontrakt), så synes jeg det er mer enn fornuftig å gi noen av våre mest talentfulle unggutter litt tillit. De trenger ikke å starte kamper, men noen minutter her og der kan umulig være ødeleggende, og uansett vil det være bra for dem å få litt erfaring fra kampdager på dette nivået også. Vel... med mindre garderoben faktisk er så "toxic" nå at det er usunt for absolutt alle. Da kan det jo faktisk være fornuftig å beskytte dem fra det.

Riktignok ligger det noe utdanning i måten United ofte har gjort dette på, vertfall i Sir Alex sine glansdager. Man fikk ikke sjansen før man fortjente den, og ble litt sulteforet. Men slik situasjonen er nå vil jeg likevel svært gjerne se at de får noen sjanser. Mejbri og Shoretire er sikkert ikke milevis bak Mata og Matic i kvalitet og innsats. Mangler selvsagt mye på erfaring og spilleforståelse, men energi og innsatsvilje og ønsket om å imponere kan ta de langt, og vil gi oss supportere et friskt pust.
post liked by: Belfastboy, Pink Final

Deleted User 430

Skjønner ikke all misnøyen etter kampen i helgen. Vi knappet jo innpå ett poeng på 4. plassen... 😏
post liked by: Blodfink

Deleted User 595

It's all going according to plan 😅 Arsenal skulle bare lures dypt inn i håpet, før alt snur.

Søren, glemte Spurs...
post liked by: Blodfink
Post Reply