Wayne Rooney

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Faktisk ikke en tråd om Wayne Rooney så vidt jeg kan se, så her er den! Vår mestscorende spiller gjennom alle tider. Helt fair å si han er en legende, selv om vi nok alle har en merknad eller to bak navnet pga diverse sagaer. Nå er det klart at han vil bli innlemmet i Premier League Hall of Fame. Ikke så mange navn der enda.

Du kan for øvrig stemme om hvem andre som skal komme inn for 2022, i tillegg til allerede klarerte Wayne Rooney og Patrick Vieira. Mange gode alternativer her, slik som Paul Scholes, Rio Ferdinand og Patrice Evra og Gary Neville. Sikkert noe rusk fra andre lag også... :monkey:
https://www.premierleague.com/hall-of-fame/nominees
Last edited by Pangaea on 24 Mar 2022, 19:00, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pink Final, Blodfink
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Flott initiativ, @Pangaea! Klart vi må mobilisere for våre heltar. Dei fire nemnde herremennene fortener alle ein plass i PLHoF.
post liked by: Pangaea, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Takk for lenke @Pangaea.
Stemmer avgitt.
Det bør være mange United spillere i PLHoF.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Klassisk lynraskt Manchester United angrep.
United - Bolton 2006/07.
Ronaldo og Rooney kontring.
Astonishing
post liked by: RedTrafford, Pangaea, Pancho P, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18053

Kopierer inn denne som jeg skreiv i 2019 i tråden ex-spillere:

Fullt navn: Wayne Mark Rooney
Født: 24. oktober 1985.
Oppvekst: Croxteth, Liverpool.

Klubber: Copplehouse Boys, Everton, Manchester United, DC United, Derby (fra jan. 2020).

Debut for Man.United: 28.september 2004, hat-trick mot Fenerbahçe SK på Old Trafford i en 6-2 seier. 18 år gammel. (Fylte 19 år 26 dager seinere). Det er kun Rooney og denne fyren som har hat-trick i debuten for MUFC: https://no.wikipedia.org/wiki/Charlie_Sagar

Kallenavn:
The Wonder Boy, The White Pelé. (Sven-Göran Eriksson kalte ham "The Golden Boy of english football").

Forbildet: "Big Dunc", Duncan Ferguson, knalltøff og tidvis spill over grensen. Rooney la heller ikke noe i mellom, men fikk bedre kontroll på humøret etter hvert.

Scoringsrekorder for United og England, 253 mål for United og 53 for England, kaptein for begge disse lag. Får en siste landskamp snart (charity)

Skjøt DC United til sluttspill i MLS, de lå sist når han kom til Washington! Dessverre misset han straffe i straffespark-konkurransen, i likhet med to lagkamerater til, og røk ut i første runde av sluttspillet.


Overlevde feide med Ferguson i 2011 (City sto klar med pengesekken), og ble i klubben. Rooney mente United manglet ambisjoner. Fikk lønnsøkning også! Ferguson strakk seg for å beholde ham, sjelden kost...Ronaldo og Cantona er vel de jeg kommer på i farten, som SAF helst ikke ville gi slipp på.

For et talent han hadde, og jeg mener han gjorde det han kunne med karrieren sin. Som fortsatt er i gang.

Denne dokumentaren viser mennesket Rooney, som ser ut til å være en fin fyr.


I Mourinhos første sesong, med Zlatan, når City rundspilte oss i 1.omg på Old Trafford, var han den beste spilleren vår. For en innsats han la ned, det var lettere å se der fra min plass på første rad enn på en TV-skjerm.

Måten han manet medspillere til innsats, på en positiv måte. Spesielt Mkhitaryan og Lingard, som på hver sin kant av midtbanen, må ha hatt sine absolutte dårligste opptredener etter at de skreiv proffkontrakter...Resultatet? 1-2...Zlatan reduserte i 1.omg. Fellaini ble kjørt opp i boksen til City, ble fullstendig kaos, men ikke uttelling...Pep uttalte etter kampen at dette var umulig å forsvare seg mot! Skreiv meg bort der, men Rooney var altså en strålende leder og forbilde i den kampen.


Edit: En ny epoke starter for Rooney når han blir spillende trener i Derby f.o.m januar.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Pancho P
LUHG!
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Hadde ikke fått med meg eller tenkt over at Harry Kane har scoret så mange mål for England allerede, og leste nå at han puttet sitt 49. mål i dag (like mange som ex-rekordholder Charlton). Betyr at han ganske sikkert vil gruse rekorden til Rooney i løpet av karrieren.

Riktignok var Rooney veldig mye mer enn bare en målscorer, men når det kommer til slike rekorder så er det fint få som tenker på det. Kane er ikke veldig gammel heller, og England er bedre nå enn de stort sett var under Rooney, så det er ikke umulig han kan komme opp på type 70+ mål.

Fin video over om Rooney forresten :thumb_up:
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Du har god grunn til å være stolt av jobben du har gjort Wayne!


Utrolig imponert av hva Rooney har fått til denne sesongen, ingen tvil om at denne mannen har solide lederegenskaper som han kommer til å få nytte av i sin karriere som trener!
post liked by: Pangaea, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Godt å se noen av ex-spillerne våre blir trenere synes jeg. Det har vært overraskende få av Sir Alex' disipler som har gjort, vertfall på et høyt nivå. Vi har selvsagt Solskjær og Carrick, og Giggs, og for så vidt Phil Neville, men jeg hadde trodd at flere av Rio, Gary Neville, Scholes, Vidic, Evra ville likt den typen rolle. I stedet har nesten rubbel og bit blitt "pratere" i diverse TV-kanaler. Og hva som skjer med Giggs er også et rimelig åpent spørsmål. Ikke lett å komme tilbake fra den greia der, selv om han skulle bli kjent uskyldig (tror saken fortsatt ikke er avgjort?).

Vel, det ble litt på siden. Helt enig at Rooney har gjort en strålende jobb med denne gruppen av spillere, og har virkelig overrasket meg positivt.

Så det intervjuet tidligere, men slik jeg tolker han så er han ikke sikker på om han blir i Derby videre. Han åpner for det, men slik han svarer og tar seg til hodet, så tror jeg han er ukomfortabel.

Deleted User 595

Noen flere eks-spillere under Fergie som har blitt managere. Noen med mer suksess enn andre:

Steve Bruce, Paul Ince, Mark Hughes, Mike Phelan, Bryan Robson, Gordon Strachan, Roy Keane, Laurent Blanc, Darren Ferguson.

Det er mange flere, men kommer ikke på de i farta.

Paul Ince er litt gøy å følge nå. Han kom nettopp inn og ser ut til å redde Reading fra nedrykk.
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Sant nok. Når vi går såpass tilbake i tid så blir det mange i rekken. Det var mer det at jeg tenkte noen av de åpenbare lederne vi hadde i det laget ville gå inn i treneryrket.

På den andre siden, de skreik og sto fælt på ute på banen, så det var sikkert en lett overgang til TV, og skrike mye styr der også :P

Lurer på hva som skjer med Carrick da. Leste et sted at han var gåen og trengte en pause, men jeg aner ikke hva han har gjort etter at Solskjær fikk sparken, og han tok sin hatt og gikk også. Kanskje litt i tenkeboksen på hva han skal gjøre resten av livet?
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Dersom man setter opp gamle elever av van Gaal opp mot Sir Alex Ferguson sin så er det ingen tvil om at van Gaal sin klasse er betraktelig mer suksessfull. Ferguson ledet ikke mange treninger, i alle fall ikke i sine siste generasjoner. Van Gaal derimot var veldig aktiv på feltet. Rooney tilhører begge klasser, kanskje læreren van Gaal får frem en ny elev i Rooney? Selv om at det er langt opp til Guardiola fra League One!
post liked by: Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Jeg har lest spekulasjoner rundt det at Ferguson var en større "man manager" eller motivator heller enn en framragende taktiker. Personlig synes jeg hans taktiske egenskaper har blitt nedvurdert over årene, man oppnår ikke det han har gjort med "småklubber" uten å være sterk taktisk også. Men jeg kan likevel følge argumentasjonen et stykke på veien, når man sammenligner med f.eks. Guardiola eller van Gaal. Kanskje det kan vertfall delvis forklare hvorfor de spillerne som stort sett bare spilte i United, ikke har blitt de store managerne, vertfall i nyere tid (når SAF ikke var så aktiv på treningsfeltet lenger)
post liked by: Ryder
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Ferguson var ingen lettvekter taktisk heller. Det at vi vant så mange kamper sent handlet ikke bare om at det var god mentalitet og vilje, Ferguson tok ofte de riktige grepene også. Men det er klart at det er få av Fergusons spillere som har noe særlig suksess som managere. Solskjær vant ingenting på tre sesonger i United. Eneste jeg kommer på som hadde noe særlig form for suksess må være Laurent Blanc som har vunnet Ligue 1. Sammenligner vi den listen med Guardiola og Mourinho så kommer Fergusons menn dårlig ut. Så er det kanskje ikke så rart gitt at Guardiola og Mourinho er to av de mest suksessfulle managerne siden begynnelsen av 2000-tallet.
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Glemte disse fra nyere tid:
Ruud van Nistelrooy tar over PSV i sommer, og Robin van Persie er ryktet til United som teknisk trener.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

messilingard wrote: 19 Apr 2022, 00:04 Ferguson var ingen lettvekter taktisk heller. Det at vi vant så mange kamper sent handlet ikke bare om at det var god mentalitet og vilje, Ferguson tok ofte de riktige grepene også. Men det er klart at det er få av Fergusons spillere som har noe særlig suksess som managere. Solskjær vant ingenting på tre sesonger i United. Eneste jeg kommer på som hadde noe særlig form for suksess må være Laurent Blanc som har vunnet Ligue 1. Sammenligner vi den listen med Guardiola og Mourinho så kommer Fergusons menn dårlig ut. Så er det kanskje ikke så rart gitt at Guardiola og Mourinho er to av de mest suksessfulle managerne siden begynnelsen av 2000-tallet.
Han var nok ingen taktisk lettvekter, men tror likevel ikke vi kan hekte suksessen på "spillestil" og taktikk først og fremst. I tillegg er det vel grei enighet om at han til tider stolte mye på assistentene sine når det gjaldt det rent taktiske.
En klart definert taktisk "skole", med tydelige prinsipper og en klar teori i bunn, er mye lettere å kopiere enn en menneskelig personlighet. Ferguson var ikke BARE personlighet og karisma, men jeg er ganske sikker på at årsaken til at ingen av hans elever strengt tatt har lyktes på aller øverst nivå, er at ingen av dem klarer å være Ferguson. Balansen mellom å være knallhard og omsorgsfull. Vinnervilje av en annen verden. Evne til å slutte rekkene og skape "oss mot verden"-mentalitet. Skyhøye krav. Null sentimentalitet når spillere skulle vurderes. Stadig utvikling og lærevilje. Enorm karisma. En "nasty streak" du ikke ville utfordre, enten du var spiller, styremedlem eller journalist. Lista er lang - og de som prøver å late som om de er likedan blir fort avslørt.
Jeg tror for eksempel Roy Keane deler mange av personlighetstrekkene, men han mangler de myke sidene og jeg mistenker vel også kanskje at han ikke føler han trenger å lære og utvikle seg. Solskjær mangler vel både tøffheten og karismaen, han skremmer ingen. Og så videre.
post liked by: messilingard

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Rooney som snakker med fansen etter matchen i går:


Da han, i sin storhetstid, løpte rundt som en villmann og dominerte kamper, tenkte jeg ikke på han som en typisk managerkandidat. Jeg må si jeg har latt meg imponere av jobben hans i Derby. Det ser ut som han framstår med en fin ro, kombinert med solide motivasjonsegenskaper.
post liked by: Pangaea, Blodfink
Post Reply