Bodø/Glimt

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

"Bortsett fra noen poeng i UEFA-koeffisienten så har avansement for Bodø Glimt lite å si for norsk fotball."

Vel, her er vel både jeg og de aller fleste eksperter dypt uenig med deg. Siden du er så bastant, mener du implisitt at du sikkert vet bedre enn dem også? ;)

Jeg er i utgangspunktet enig i at ett enkelt CL-spill kanskje ikke spiller så mye fra eller til. Men husk at jo mer norske lag klarer å kvalifisere seg, jo mer attraktiv vil også serien bli. Det viser at man kan spille i europa også for et norskt lag.

En annen ting er jo den åpenbare interessen det skaper for norsk fotball. Det er jo helt opplagt at for både små og unge er det kjempestort å se norske lag møte storheter som Juventus, Real Madrid, Milan, eller hvem det nå måtte være. Da stortalentet Grønbøk signerte for Bodø for en rekordsum på 26 millioner, så var det opplagt at muligheten for spill ute i Europa gjorde det mer attraktivt.

Må legge til en ting på dette. Bare det å vite at mitt lokale fotballag møtte lag som Vålerenga og Lyn i den norske cupen har gjort at jeg har tenkt og angret meg litt for at jeg ikke satset såpass at jeg kunne spille i 3-4 divisjon selv :-|
post liked by: Pangaea, Can2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Synes det er ganske spesielt å ønske at det eneste laget som er godt nok til å kunne hevde seg i CL/Europa taper kamper ja. Det hadde jo åpenbart vært bra for norsk fotball å komme seg inn i "det gode selskap" igjen. Og da mener jeg både for B/G og mer generelt. Samtidig som at Norge forhåpentligvis gjør det litt bedre framover og kommer oss til noen sluttspill, så ville det blitt enklere for både B/G og andre norske lag å komme seg til Europacupspill, gjennom litt enklere inngangsport pga rating og seeding.

Jeg er ikke en fan av B/G, men jeg synes likevel det er morsomt når norske lag gjør det bra, og håper alltid de vinner sine kamper. Slik er det jo til og med i England, selv om det er mye større hat mellom klubbene der enn i lille Norge. Når United var gode og spilte i CL, så ønsket de fleste andre fans at United skulle gjøre det bra.

Men greit, folk er forskjellige og kanskje det er en spesiell grunn til at B/G er mislikt av messilingard og andre.
post liked by: Schmeichel, RedTrafford, Can2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Schmeichel wrote: 25 Aug 2022, 12:38 Vel, her er vel både jeg og de aller fleste eksperter dypt uenig med deg. Siden du er så bastant, mener du implisitt at du sikkert vet bedre enn dem også? ;)
Siden du har så god oversikt over hva ekspertene mener så kan du kanskje også komme med en oversikt over hva de forskjellige ekspertene mener samt komme med hvilken faglig kompetanse ekspertene kommer med?

Bortsett fra de økonomiske konsekvensene så tror jeg at det har lite å si hvorvidt Bodø spiller i CL eller EL denne høsten. Stadion kommer mest sannsynlig til å være utsolgt uansett. Videre så bør man også se om det vil være en fordel for norsk fotball at et lag vil få store konkurransefortrinn som følge av at økonomiske midler fra UEFA, jeg er nemlig ikke så sikker på det. Hva skjer dersom Glimt får flere hundre millioner mer i egenkapital og begynner med støvsuging av det norske markedet? Bodø Glimt som først og fremst produserer spillere til sitt system. Glimt har siden 2019 (?) solgt Junker, Zinkernagel, Hauge, Berg, Lode og Bjørkan. Hvem av disse har hatt reell suksess siden overgangen fra Glimt. Er det utelukkende positivt eller er det slik at en sak har flere sider?
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Kjetil Knutsen er ikke en likanes type, for min del. Synes han kom ekstremt dårlig ut av feiden med Roma, både på og utenfor banen. Fremstilte seg som offeret, noe jeg så lite tegn til stemte. Har flere ganger i møte med andre lag og trenere i Tippeligaen, vist seg selv som en slu og kynisk kar, men blir skinnhellig i møte med Mourinho. Flau affære, og en fasade fra Knutsen.

Bryr meg katta om Bodø/Glimt er norsk. Nasjonalitet betyr så lite i dagens globaliserte, internasjonale fotball.

At det er utelukkende bra for norsk fotball om de hadde klart kvalifisering mener jeg er en lite helhetlig analyse. Det fins klare nedsider, som nevnt av bl.a @messilingard over.

Ellers er det flere spillere på B/G jeg kan like.

Men det er kun min mening.
post liked by: messilingard
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Er vel negativt for engelske lag at de er i CL også da?
post liked by: Schmeichel, Can2

Deleted User 595

Pangaea wrote: 25 Aug 2022, 16:20 Er vel negativt for engelske lag at de er i CL også da?
Du må gjerne fortsette å legge ord i munnen på meg, men det har jeg aldri sagt, eller ment. :blush: :perf:
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

messilingard wrote: 25 Aug 2022, 15:38 Siden du har så god oversikt over hva ekspertene mener så kan du kanskje også komme med en oversikt over hva de forskjellige ekspertene mener samt komme med hvilken faglig kompetanse ekspertene kommer med?


Prøver du å si at du er uenig i at det virker å være en nesten unison enighet blant ekspertene om at det er bra for norsk fotball at et norsk fotballag kommer til CL...?
Ser på det som nesten litt meningsløst å skulle forsøke etterkomme forespørselen din, det helt uavhengig av om du faktisk mener akkurat det eller ei. Ikke utelukkende fordi jeg tror antagelsen min er riktig, men fordi det ville vært umulig å bevise i praksis og dessuten meningsløst for meg personlig å skulle bruke masse tid og krefter på å innhente tall og statistikk for å underbygge et poeng for å "ha rett" på et norsk diskusjonsforum. :hah:

Men alt jeg har hørt og lest, så ja, da har det vært en overveldende i en grad som tilsier at typ hvertfall 9/10 mener det er bra for norsk fotball. Det er hvertfall inntrykket jeg sitter med, selv om jeg er åpen for at det ikke er i en slik grad, men at det er et flertall er jeg personlig 100% sikker på. Synes kanskje det kommer bedre frem om vi snur på det: Jeg tror jeg har til gode å høre at en fotballekspert sier: "Dette er ganske dårlig for norsk fotball at et norsk fotballag kommer til Champions League".
Man ser jo også det i dag, alle millionene RBK hanket inn via Europaspill under deres storhetstid ikke akkurat gir de et enormt fortrinn den dag i dag, selv om de fortsatt lever litt på gammel storhet og sikkert regnes som den største klubben i Norge. Det var vel først og fremst Norges svar på Ferguson - Nils Arne Eggen -som var deres hovedfaktor for suksess. Det var da han takket for seg at det begynte å dale nedover.

Og joda. Selvsagt er det noen nedsider med alt, her snakker jeg åpenbart totalt sett. Og totalt sett virker det å være bred enighet om at det er positivt for norsk fotball. At Bodø/Glimt får råd til å hente bedre spillere, innebærer forsåvidt ikke at de legger ned akademiet sitt heller. Det betyr hovedsaklig bare at konkurransen om å komme på laget blir tøffere.
Om du da videre mener at dette kan føre til at de norske bare "gir opp" (fremfor å f.eks prøve seg i en annen klubb) så har unge norske fotballspillere et stort holdningsproblem. Jeg tror tendens heller er at for både spillere og klubber så hever man seg mer om man får mer konkurranse. Det konkurranseprinsippet pleier hvertfall å fungere ganske godt på de fleste andre områder.
post liked by: Can2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Pangaea

Det er åpenbart ikke negativt å være med i CL for noen lag. Det betyr ikke at det utelukkende positivt heller, men det krever at man ser forbi konsekvensene for det enkelte lag. Men for å gjøre en sammenligning med PL ellers. Premier League er verdens største og beste fotballiga. Først og fremst på grunn av at det er så mange om beinet og konkurransen om poengene er knallhard. Vil Norge oppnå den samme konkurransen dersom Bodø Glimt skal kvalifisere seg hvert år til CL? Min hypotese er at det vil føre til et stort konkurransefortrinn økonomisk.

Ellers så må jeg innrømme at jeg ikke helt forstår denne lilleputtnasjon følelsen som mange har med Bodø Glimt. Virker som om at man begår landsforræderi bare på grunn av at man ikke ønsker Glimt suksess i Europa. Kunne sikkert forstått det dersom man var fra Færøyene og alle kjente alle, men i det ganske land i dag så vil jeg tro at det er svært få mennesker med noen form for tilknytting til Bodø eller Nordland, og med det så mener jeg at man er oppvokst der oppe, har familie derifra eller har tilbrakt mye tid i regionen. Det er vel neppe slik at det er mange som har brydd seg særlig om Glimt før suksessen heller.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Schmeichel

Jeg forventet ikke helt at du skulle oppgi en oversikt. Det her var mer et tilsvar for å vise hvor dårlig en diskusjon blir når man vrir og vender på ord samt forsøker å tillegge andre utsagn de ikke har kommet med. Fra hva jeg selv har lest blant tema så har det vært "eksperter" som også har kommet med dette konkurranseargumentet også. Grunnen til at eksperter står i anførselstegn er fordi det etter min mening er svært få norske eksperter innen fotballen. Skal man ta alt Jesper Mathiesen, Yaw Amankwah eller Mini kommer med som en ekspertuttalelse så bør man etter min mening revurdere definisjonen av en ekspert. Nå sier jeg riktignok ikke at du mener dette er eksperter, men det er stort sett personer som dette som uttaler seg i norsk media.

Les svaret mitt til Pangea så forklarer jeg at det ikke utelukkende er positivt. At det eksisterer andre perspektiver også.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Trodde først jeg skulle skrive et nytt innlegg om at jeg tok feil her, da jeg leste overskriften på denne artikkelen.
Men det ser ut som jeg kan spare meg bryet for å innhente statistikk på det du etterlyser, dersom vi skal ta det NRK sier for god fisk:

https://www.nrk.no/sport/full-uenighet- ... 1.16070895

"En runde NRK har gjort hos de største Glimt-rivalene i Eliteserien viser at selve klubbene i stor grad håper Glimt skal lykkes, mens supporterne i stor grad håper Glimt ryker ut."

Er jo litt merkelig om de fleste klubbene (ekspertene?) skal være positive til at Glimt har suksess i Europa, spesielt dersom poenget om voldsomt konkurransefortrinn i realiteten holder vann. Litt merkelig om man ønsker at man skal gjøre egen sjanse for suksess nesten umulig, spesielt med mindre det fører med seg veldig mye positivt på andre plan...?

Om dette sier Knutsen selv:
"Det var et godt spørsmål. Hvis det er delte meninger om det, tror jeg at de ikke skjønner betydningen av at norske lag deltar i Europa og at vi faktisk sammen utvikler norsk fotball. Det er et ganske enkelt svar på det. De som opplever det som en negativ ting for norsk fotball, de tror jeg må tenke seg om én gang til og kanskje sette seg inn i hva det vil si at norske lag deltar i Europa, sier Knutsen til NRK."

Selv må jeg si jeg langt på vei er enig med Knutsen. Personlig ser jeg ikke norsk fotball selv lenger, men jeg må ærlig innrømme at det har litt med kvaliteten og matchingen å gjøre også. Jeg tror tvert imot at den dalende interessen for fotball som en litt sekundær faktor også skyldes at de sjelden kommer seg til europaspill. Dette forsterker inntrykket av at forskjellene er enda større, og gjør at man verdsetter Eliteserien lavere. Både fra publikum og generelt i fotballverden. Jeg skriver at dette er en sekundær faktor, fordi jeg mener den primære faktoren (og det tror jeg de fleste er enig i) at vi blir servert så mye fotball. Men desto viktigere blir det jo å være relevant i nettopp de beste ligaene/turneringene som virkelig gjelder og som folk er opptatte av.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
"for å vise hvor dårlig en diskusjon blir når man vrir og vender på ord samt forsøker å tillegge andre utsagn de ikke har kommet med."

Jeg har vel heller ikke vridd og vendt så mye på ord? Ble bare litt overrasket over uttalelsen din som jeg oppriktig oppfatter går stikk i strid med de aller fleste ekspertene og forståsegpåere. Er forsåvidt ikke "riktig" å bruke noe autoritetsargument, men synes kanskje du var litt vel bastant i en såpass kontroversiell uttalelse fra din side. Er enig i at det er nedsider og kan diskuteres, men å så blankt avfeie det med at det knapt har noe å si for norsk fotball mener jeg også blir helt feil slik sett.
post liked by: Pangaea, Can2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Schmeichel

Nå modererte jeg litt min egen uttalelse senere, men det får så stå.

Angående klubbene så har de åpenbart en økonomisk interesse av å lettere komme seg inn i Europa, ergo argumentet om UEFA-koeffisient. Men må innrømme at jeg er noe usikker på hvilken anseelse de satser på, er det slik at de ønsker å hente store utenlandske profiler til dyre summer? Da tror jeg man får mer igjen for pengene med å investere i egne akademi og satse på å bygge lag den veien.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

messilingard wrote: 25 Aug 2022, 17:05 Da tror jeg man får mer igjen for pengene med å investere i egne akademi og satse på å bygge lag den veien.
Ja, det er vel faktisk et mye bedre poeng. Som igjen kanskje forsterker litt mitt poeng også?

Så vil de også ha penger til å forbedre fasilitetene sine, og på sikt også øke både interessen og evnen til å utvikle bedre, norske spillere. Ansette flere/mer kompetente folk, finansiere en bedre struktur innad i klubben.

Joda, jeg ser definitivt de mulige ulempene her, og de skal ikke bare blankt avfeies de heller, men jeg mener disse oppveies rimelig tungt av sine fordeler. Til tross for det forlanger jeg selvsagt ikke at andre skal mene det samme, eller stemples som landsforrædere for ikke å holde med norske lag i Europa, hehe. ;)
Har full forståelse for det, selv om jeg personlig har lettere for å forstå et eventuelt hat/motforestilling til f.eks RBK, som gjorde Eliteserien spesielt forutsigbar og kjedelig over tiår. (Forstår også de som har bekymringer om at det kommer tilbake dit.) Jeg begynte selv å holde med Vålerenga tilbake i 2004, utelukkende kun fordi de endelig hadde mulighet til å knocke RBK ned fra den nesten uovervinnelige tronen sin. Det er hovedgrunnlaget for min supportertilknytning til Enga. De klarte det ikke dette året, da de tapte på det som må være historiens, i hvertfall norsk histories jevneste og mest marginale triumf til RBK. Likt med poeng, tilogmed likt på målforskjell, men RBK hadde flere scorede mål. (Vålerenga vant året etter i siste serierunde, marginalt foran Start, med kun et poeng og et plussmål.)
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Tror ikke jeg orker å blande meg inn.
Men jeg synes det er bra når norske lag går videre i e cup.
Heller mest mot @JørgenT, @Schmeichel og @Pangaea her.
Ser imidlerid hva @messilingard mener om at én enkelt klubb kan gjøre serien uinteressant om det økonomiske forspranget blir stort.
Du @GBailey nevner at det er flere nedsider i flertall.
Hva tenker du på da?

Ellers deilig for en sjeldens gangs skyld å ikke være så veldig følelsesmessig engasjert i temaet.
Sitter å humrer litt over poengene på begge sider.
Artig lesning 👏
post liked by: Pancho P, Schmeichel, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Pink Final wrote: 25 Aug 2022, 17:26 Du @GBailey nevner at det er flere nedsider i flertall.
Hva tenker du på da?
Jeg pekte til det @messilingard nevnte, men kanskje du ikke så det? Er stort sett enig med hans betraktninger på dette temaet.

Min mening om hvorfor det potensielt kan være negativt for norsk fotball, samt på en bisarr måte negativt for den positive utviklingen B/G selv har hatt, er hovedsakelig disse to:

1. Økonomisk skjev dominans i en allerede liten liga.
2. Økt sannsynlighet for kjøp av utenlandske og/eller norske, dyre spillere, som går på bekostning av muligheter for lokalt utviklede talenter. Ett punkt Bodø/Glimt har vært rågoe på. RBK ble mer og mer et kjøpelag, jo rikere de ble. Det ble og deres nedgang, da det etterhvert ble slutt på pengene, og RBK sto igjen med få talenter av samme klasse som tidligere. Det skjer med de fleste lag som plutselig tjener store penger.

Kan avlede flere punkt basert på disse to. Men kort og godt risikerer man at Bodø/Glimt går Rosenborg en lang vei i sin tidligere dominans, samt eventuelle nedgang. TV-inntektene fra CL i dag er i en annen liga enn når RBK spilte der jevnlig.

Så har jeg aldri sagt at det ikke fins fordeler og positive punkt for norsk fotball og selve klubben, om Bodø/Glimt hadde klart kvalifiseringen. Det gjør det absolutt, og åpenlyst.

Litt på siden: At jeg ikke liker Knutsen som person, betyr ikke at jeg misliker ham som trener. Han er et stort trenertalent, og har gjort en fenomenal jobb i Bodø. Tror han fort ender opp som trener i en større liga. Og det vil da være velfortjent. Dette har jeg sagt tidligere her inne.
Last edited by Deleted User 595 on 25 Aug 2022, 17:53, edited 1 time in total.
post liked by: Schmeichel
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16316
Liker mottatt: 10525

Tenker likt som deg @Pink Final

Tenker også at hvis en norsk klubb skulle klare å komme til CL, da har dem i hvertfall gjort noe riktig, så får de andre klubbene heller klø seg i hode og lure på hva dem gjør feil.
Angående det økonomiske med det, er det bare bra. Heller en klubb med økonomisk forsprang enn kommunist liga der alle er like dårlig. Både når det gjelder økonomi og prestasjoner på banen.

Min mening da.
Da jeg ikke har noe spesielt forhold til noen norske klubber.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Men det hadde vært gøy med FFK mot Real Madrid i CL :D
post liked by: Pink Final, Schmeichel

Deleted User 595

RedTrafford wrote: 25 Aug 2022, 17:47 Tenker også at hvis en norsk klubb skulle klare å komme til CL, da har dem i hvertfall gjort noe riktig, så får de andre klubbene heller klø seg i hode og lure på hva dem gjør feil.
Angående det økonomiske med det, er det bare bra. Heller en klubb med økonomisk forsprang enn kommunist liga der alle er like dårlig. Både når det gjelder økonomi og prestasjoner på banen.
Dette synes jeg er velformulert. Enig i dine betraktninger her.
Post Reply